Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola diagnozy klinicznej jako głównego wskazania do psychoterapii
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
W chorym ciele chory duch – czy to prawda?
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Juno reż. J. Reitman Kanada, USA 2007.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
O aktywności dorosłych i seniorów
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Psychologia w zarządzaniu
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Faza 1 - wstrząs i szok, uczuciowa anestezja, otępienie, poczucie odrealnienia (bezpośrednio po zdarzeniu)
WOLNOŚĆ OD ALKOHOLU.
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Anoreksja.
I. Gerontologia społeczna jako nauka
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Pedagogika ogólna.
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Aktywność i aktywizacja pozawodowa seniorów (I)
Psychologiczne aspekty starzenia się
Zaprzeczanie własnej seksualności w zaburzeniach odżywiania
Dojrzałość szkolna dziecka 6 letniego
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Złe nawyki żywieniowe.
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
Diagnostyka funkcjonalna i programowanie fizjoterapii w geriatrii
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
PSYCHOLOGIA STRESU I KREATYWNE PODEJŚCIE DO KONFLIKTÓW
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Osoby starsze na rynku pracy
„Po zdrowie na start seniorze”
Środowiskowy Dom Samopomocy
Zdrowie prezentacja.
Realizacja VI – XII 2015 r.. Turniej sportowy połączony z quizem wiedzy dla klas IV - VI 17 czerwca 2015 r.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Stres w pracy nauczyciela
Po co komu psychoterapia?
ROZWÓJ SEKSUALNY CZŁOWIEKA
Doskonalenie nauczycieli granty
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Specjalistyczny Trening Zarządzania Stresem
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Zapis prezentacji:

Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego Paulina Wróbel Instytut Psychologii UJ

Tematyka kursu Wprowadzenie do psychologii rozwojowej wieku dojrzałego. Omówienie tematyki kursu. Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia - charakterystyka okresu dojrzałości. Rola wsparcia społecznego w życiu człowieka. Wsparcie społeczne i jego rodzaje. Wpływ wsparcia na różne aspekty życia człowieka. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych. Pojęcie radzenia sobie i jego rodzaje. Wpływ różnych sposobów radzenia sobie na dobrostan psychiczny i zdrowie somatyczne. Człowiek i choroba. Ciało i psyche. Zależności somatopsychiczne i psychosomatyczne. Umysł ponad nastojem - w jaki sposób nasze myślenie wpływa na nasz nastrój? Wprowadzenie do terapii poznawczo-behawioralnej.

Tematyka kursu Życiowe straty i żałoba. Sytuacja straty jako sytuacja kryzysowa. Fazy żałoby. Radzenie sobie ze stratą. Psychopatologia wieku dojrzałego. Omówienie chorób i zaburzeń psychicznych charakterystycznych dla wieku dojrzałego. Warsztat: Zwalczyć melancholię – psychoterapia poznawczo- behawioralna osób z depresją. Warsztat: Pokonać lęk - psychoterapia poznawczo-behawioralna osób z zaburzeniami lękowymi.

Warunki zaliczenia 2 nieobecności Aktywność na zajęciach Przygotowanie referatu

Psychologia rozwoju człowieka zajmuje się przemianami psychiki człowieka jakie zachodzą od momentu jego poczęcia (zapłodnienia) do śmierci.

Na ogół przyjmuje się istnienie następujących faz rozwojowych człowieka: zapłodnienie okres embrionalny okres płodowy niemowlęctwo (1 rok życia) wczesne dzieciństwo (2 i 3 rok życia) średnie dzieciństwo (od 4 do 6 roku życia) późny okres dzieciństwa (od 7 do 10 lub 12 roku życia) okres dojrzewania, (13-18 lat) wczesna dorosłość (18-25 lat) dorosłość (25-60 lat) starość (+60 lat) śmierć

Rozwój w okresie dorosłości Okres dorosłości dzielimy na 3 względnie równe części (Helen Bee): wczesny okres dorosłości (20 – 40 lat) środkowy okres dorosłości  (40 – 60 lat) późny okres dorosłości (od 60 lat)

Rozwój w okresie dorosłości Podział ten odzwierciedla: zmianę ról, jaka następuje w wieku ok. 40 lat, kiedy dzieci zaczynają opuszczać dom, a kariera zawodowa osiąga szczyt; fakt, że maksimum możliwości fizycznego i poznawczego funkcjonowania, obserwowane od 20. roku życia, zaczyna wyraźnie opadać w wieku 40 lub 50 lat,

Rozwój w okresie dorosłości Pierwotny proces starzenia się (Birren, Schroots, 1996) fundamentalne i nieuniknione zjawisko starzenia się, które nie jest zaciemnione przez różne choroby; Wtórny proces starzenia się produkt działania środowiska, naszych nawyków lub chorób. Rosnąca liczba badań pokazuje, że pierwotny proces starzenia się jest powolniejszy, a także rozpoczyna się później niż zazwyczaj przypuszczamy. Niektóre ze zmian, które uznajemy za dzieło procesu starzenia się pierwotnego, mogą okazać się produktem procesu starzenia się wtórnego.

Rozwój w okresie dorosłości 20-30letni człowiek w porównaniu z ludźmi w wieku średnim i późnej dorosłości ma więcej tkanki mięśniowej najwyższą zawartość wapnia w tkance kostnej lepszy wzrok, słuch, powonienie większą zdolność pobierania tlenu bardziej skuteczny system immunologiczny jest silniejszy, szybszy posiada umiejętność szybszej regeneracji po wysiłku fizycznym ma zdolność przystosowywania się do zmiennych warunków (różnice temperatur, natężenia światła)

Rozwój w okresie dorosłości Środkowa dorosłość (35-60 lat) (Ericson) Kryzys psychospołeczny: produktywność kontra stagnacja Cel rozwoju: potrzeba opiekowania się i troska o los młodszych generacji Główna cnota: troska Centralny proces: dopasowanie osoba- środowisko, twórczość

Rozwój w okresie dorosłości Późna dorosłość (powyżej 61 lat) (Ericson) Kryzys psychospołeczny: integralność Ja vs desperacja i rozpacz Cel rozwoju: osiągnięcie mądrości życiowej w wyniku pozytywnego bilansu życia Główna cnota: mądrość Centralny proces: introspekcja

Zadania rozwojowe w ciągu życia (wg Havighurst’a, 1972) Wiek średni ( 36 – 60 lat) • Wspomaganie dorastających dzieci tak, aby stawali się odpowiedzialnymi i szczęśliwymi ludźmi dorosłymi. • Osiągnięcie dojrzałej odpowiedzialności społecznej i obywatelskiej. • Uzyskanie i utrzymywanie zadowalającej sprawności w pracy zawodowej. • Wypełnienie wolnego czasu zajęciami typowymi dla ludzi dorosłych. • Traktowanie małżonka/i jako osoby. • Akceptowanie i dostosowanie się do fizjologicznych zmian wieku średniego. • Przystosowanie do starzenia się rodziców.

Zadania rozwojowe w ciągu życia (wg Havighurst’a, 1972) Późna dojrzałość (powyżej 60 lat) • Przystosowanie się do spadku sił fizycznych. • Przystosowanie się do emerytury i zmniejszonych dochodów. • Pogodzenie się ze śmiercią współmałżonka/i. • Utrzymywanie stosunków towarzyskich z ludźmi w swoim wieku. • Przyjmowanie i dostosowywanie się do zmiennych ról społecznych. • Urządzenie w sposób dogodny fizycznych warunków bytu.