Kultura i sztuka 20-lecia międzywojennego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
My i przestrzeń publiczna
MIĘDZY AGORĄ A JARMARKIEM POSZUKIWANIE ZŁOTEGO ŚRODKA
Przygotował: Jan Płoszczyca Czas prezentacji: 30 min.
Praca z pozaliterackim tekstem kultury na lekcjach języka polskiego
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Polifoniczność dzieła filmowego Polifoniczność oznacza o typie budowy utworów muzycznych, w których równocześnie prowadzone linie głosowe (dwie lub więcej)
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
M A L A R S T W O Opracowała: Karolina Gwiaździńska.
Sztuka naiwna, prymitywna i ludowa.
Zainspirowani barokiem
od II połowy XX wieku Wykonał Bartosz Babicz Klasa II d
Co to za miasto?.
Konstruktywizm De Stijl Bauhaus.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Prawo do udziału w życiu kulturowym
REKLAMY Autorki: Ilona Lebiedzińska Ewelina Krasnowska Daria Sak
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Rola malarstwa na przestrzeni dziejów
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Ocelot prezentuje innowacyjne widowisko na najwyższym poziomie artystycznym, skierowane do szerokiej publiczności. Widowisko OCELOTA to artystyczna sztuka.
MALARSTWO 1. POŁOWY XX Kamila Pietrykowska.
SZtuKA WspÓŁczeSnA.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
SURREALIZM Salwador Dali.
Moje pasje Przerysowywanie figurek manga, szkicowanie, rysowanie i wszystko wiązane z plastyką lub sztuką plastyczną.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Które ugrupowania artystyczne XX-lecia międzywojennego zaproponowało najbardziej uniwersalny i ponadczasowy program dla sztuki? Faustyna Rzechółko.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Zajęcia z IMPRO (improwizacji teatralnej) W ramach projektu Głogóweckiej Szkoły Kompetencji Kluczowych Klub Animatorów Kultury i Sztuki.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Walka zbrojna a praca organiczna
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
TEATR GRECKI.
Malarstwo obrazem epoki
Antyczna rzeźba.
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
PRYMITYWNA DOSKONAŁOŚĆ
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Kultura i gospodarka II Rzeczpospolitej
ANTYKWARIAT B I Z U T E R I A ART DECO ..
MODERNIZM WIARĄ W NOWOCZESNOŚĆ.
Metody komunikacji.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Metody Komunikacji.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
SYMBOLIZM.
1. Podstawy estetyki i makijażu
„Rzeźba w Książce’’. Upodobania twórcy zawsze nawiązywały do recyklingu. Swoją przygodę ze sztuką rozpoczął od malarstwa, później w swoich pracach zaczął.
DZIEJE KSIĄZKI I BIBLOTEK W XIX WIEKU Opracowały: A GNIESZKA ARMATA WERONIKA MIZERA.
Dyscypliny sztuk plastycznych Architektura, malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika, rzemiosło artystyczne, wzornictwo przemysłowe, fotografia.
Magdalena Abakanowicz
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Kultura współczesnego świata
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
Zapis prezentacji:

Kultura i sztuka 20-lecia międzywojennego  

Wiek XX z pewnością został zapamiętany jako wiek wojen światowych, wiek wielkich systemów totalitarnych wyniszczających człowieka. Wiek, w którym państwa nieustannie walczyły ze sobą o przewagę w świecie i panowanie nad innymi. Walka ta w decydujący sposób wpłynęła na rozwój nauki, kultury i techniki Jest rzeczą powszechnie wiadomą, że walka między państwami nie redukuje się tylko do starć militarnych, lecz toczy się jeszcze na płaszczyźnie ideologicznej i naukowej. O przewadze danego państwa w dzisiejszym świecie w znacznym stopniu decyduje nie ilość armat, lecz wielkość kultury, skomplikowana technologia będąca w jego posiadaniu, poziom wykształcenia społeczeństwa, poziom jego świadomości i zamożności.

Rozwój literatury i sztuki. Literatura i sztuka na początku XX wieku była bezpośrednią spadkobierczynią literatury i sztuki dziewiętnastowiecznej. Przodującą rolę w rozwoju twórczości artystycznej odgrywała Francja.

Malarstwo Sztuka odchodziła od fotograficznego odtwarzania świata. W związku z rozwojem techniki miała ona pokazywać raczej różnice i dysonanse w świecie. Pierwotne odejście od fotograficznego oddawania świata dostrzec możemy już u impresjonistów. Uwieczniali oni dość subiektywny obraz, odczucia chwili, rezygnowali więc z obiektywnego spojrzenia. W malarstwie XX wieku obraz może być odbiciem prywatnego świata autora. Pojawiają się przedmioty i relacje między nimi, które normalnie nie występują w rzeczywistości. Postępowała dezintegracja tradycyjnych stylów. Po symbolizmie, kubizmie, ekspresjonizmie nadszedł prymitywizm, dadaizm, abstrakcjonizm, surrealizm, konstruktywizm. Do czołowych twórców-eksperymentatorów należeli między innymi: Wassily Kamdiński (Rosjanin), Amadeo Modieliani (Włoch), Salwador Dali (Hiszpan). Stolicą twórczości nadal pozostawała Francja. Pojawiają się pierwsze nowatorskie próby przedstawiania świata widzianego oczami dziecka. Często twórcy wyrażali swe zainteresowanie pierwotnymi kulturami (tzw. prymitywizm).

Architektura Przemiany następowały także w innych rodzajach plastyki, np. w architekturze. Wykorzystywano nowe materiały: żelazo, beton, szkło. Zwracano uwagę na funkcjonalność, a nie na ozdobność. Odchodzono od przesadnej ornamentyki. Najbardziej znani twórcy to Ch. la Corbussier, F. Wright, W. Gropius. Rozwijała się też urbanistyka - planowe zagospodarowanie przestrzeni miejskiej. Architektura zaczęła zrywać z dotychczasowym eklektyzmem, z gmachami wznoszonymi w stylu neogotyckim, neorenesansowym lub neobarokowym. Wprowadzono nieużywane dotąd materiały tj. żelazo, żelbeton. Zaczęto stosować całkiem nowe typy użytkowe budowli – hale wystawowe, dworcowe, produkcyjne. W Stanach Zjednoczonych zaczęły pojawiać się pierwsze wieżowce – „drapacze chmur” – proste, pozbawione wszelkich dodatków wysokościowce.

Literatura Literatura rozwijała się równie szybko i wielokierunkowo jak malarstwo. Demokratyzacja życia, ogólny wzrost oświaty pomnożyły kręgi czytelników i powiększyły nakłady. Rosła rzesza czytelników, zatem rosła ilość książek, zaczęto wydawać tanie egzemplarze, tzw. groszowe (w Stanach Zjednoczonych). Czytano chętnie literaturę poważną jak i literaturę popularną i rozrywkową. Skutkiem rozpowszechnienia literatury było z jednej strony wzmocnienie jej wpływu na społeczeństwo jak i na rozszerzenie się problematyki utworów z drugiej strony. Życie i praca robotników, chłopa stawała się coraz częściej tematem powieści. Po I wojnie światowej życie kulturalne pozostawało pod głębokim wpływem nastrojów powojennych, które sprzyjały kwestionowaniu tradycyjnych wartości i przyspieszały już istniejące tendencje odśrodkowe. Ton niepokoju i pesymizmu narzucił Oswald Spengler w „Der Untergang des Abendlanden” („Upadek Zachodu” 1918r.)

Muzyka W dziedzinie muzyki style neoromantyczne i modernistyczne – zapoczątkowane jeszcze przed wojną znalazły nowych zwolenników w osobach Rosjan: Strawińskiwego, Prokofiewa, Rachmaninowa, oraz Polaka – Szymanowskiego. https://www.youtube.com/watch?v=8F7juh9Q-To https://www.youtube.com/watch?v=mi-km1b6xwE

Teatr Przedstawienie teatralne jest widowiskiem wykorzystującym różne środki wyrazu artystycznego: słowo, ruch, taniec, plastykę. Twórcami nowego ujęcia dramatu są Craig, Schiller, Stanisławski, Meyerhold, Reinhard. Teatr rozwija się niejako dwutorowo, współistnieją obok siebie dwie koncepcje: naturalistyczna oraz symboliczna, umowna i skrótowa.

Najważniejszym twórcą jest Luigi Pirandello, który konstruuje tak zwany „teatr nagich masek”. Maska stanowi tu metaforę ludzkiej osobowości niejako rozpisanej na szereg ról, z których żadna nie oddaje jednak prawdy o podmiocie. Jednocześnie maska odsyła do tradycji antycznej, z drugiej strony – do barokowej komedii dell’arte, opierającej się na twórczej improwizacji.

Literatura- Marek Ogrodziński Muzyka- Rafał Janiszewski Malarstwo- Michał Kędziorski Architektura- Mariusz Krzemień Teatr- Karol Kiełkowski