dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania 1 BRAK WARTOŚCI DODANEJ
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania 2 SUBKULTURA NEGATYWNA SZANSĄ? SUBKULTURA POZYTYWNA ZAGROŻENIEM?
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania 3
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA 4
dr Dominika Łęcka 5 Samotność Brak zajęcia Brak przynależności Brak znajomych Brak wypełniaczy czasu Brak radości Brak sensu życia Brak pomysłu na siebie Pytanie: co robić? Pytanie: kim być? Brak wsparcia Brak pomocy Głupoty przychodziłyby do głowy drętwo nuda Więcej czasu z rodzicami SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA
dr Dominika Łęcka 6 SUBKULTURA JEST UŻYTECZNA *DLA MŁODEGO CZŁOWIEKA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA *Użyteczność – zdolność dobra do zaspokajania potrzeb
dr Dominika Łęcka 7 ZADANIA ROZWOJOWE MŁODOŚCI 1.Osiągnięcie niezależności osobistej, 2.Rozwijanie postaw wobec grup społecznych i instytucji, 3.Osiągnięcie nowych, bardziej dojrzałych więzi z rówieśnikami obojga płci, 4.Ukształtowanie roli męskiej lub kobiecej, 5.Osiągniecie niezależności uczuciowej od rodziców i innych osób dorosłych 6.Przygotowanie do małżeństwa i życia w rodzinie, 7.Przygotowanie do kariery zawodowej i niezależności, 8.Rozwijanie własnego systemu wartości 9.Dążenie do postawy odpowiedzialnej społecznie (wg Havighursta) SUBKULTURA JAKO ZJAWISKO POZWALA ZREALIZOWAĆ OSOBIE TE ZADANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA
dr Dominika Łęcka 8 ABY „SUBKULTURA NEGATYWNA” BYŁA UŻYTECZNA DLA NAUCZYCIELA BĄDŹ NA BIEŻĄCO, POZNAWAJ SUBKULTURY SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania - QUIZ 9 STRAIGHT EDGE COSPLAYCYBERPUNK EMO JACKASS LE PARKOUR WICCANKI
dr Dominika Łęcka 10 ABY „SUBKULTURA NEGATYWNA” BYŁA UŻYTECZNA DLA NAUCZYCIELA ENERGIA POMYSŁY WSPÓLNOTA UMIEJĘTNOSĆ WSPÓŁPRACY AKTYWNOŚĆ ZAAKCEPTUJ, ŻE KAŻDA SUBKULTURA GENERUJE CECHY UŻYTECZNE, KTÓRE MOŻESZ WYDOBYĆ _ - _ __ _ _ _ _ SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA
dr Dominika Łęcka 11 ABY „SUBKULTURA NEGATYWNA” BYŁA UŻYTECZNA DLA NAUCZYCIELA ENERGIA POMYSŁY WSPÓLNOTA UMIEJĘTNOSĆ WSPÓŁPRACY AKTYWNOŚĆ SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA WYDOBĄDŹ CECHY OSOBOWE GENEROWANE PRZEZ SUBKULTURĘ I SKANALIZUJ W POZYTYWNEJ AKTYWNOŚCI
dr Dominika Łęcka 12 PRZYKŁAD SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA Krzysiek lat 17 Jest punkiem PIERWSZE SKOJARZENIA: irokez,ramoneska,rock, buty, pogo,anarchia, popijawy, jabol NIE KAŻDY NOSI TAKIE FRYZURY, NIE KAŻDY POTRAFI ŻYĆ W ANARCHII Jakie cechy musi posiadać człowiek, który robi to wszystko? CECHY GOTOWE DO SKANALIZOWANIA: Odwaga, kreatywność, posiadanie własnych przekonań, fantazja, umiejętność trzymania się swoich zasad JAKIE TY MASZ POMYSŁY, ABY WYKORZYSTAĆ TE CECHY?
dr Dominika Łęcka 13 PRZYKŁADY SKANALIZOWANIA CECH U PUNKÓW NA TERENIE SZKOŁY Pokaz mody punk rockowej SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA NEGATYWNA JAKO SZANSA Wykład nt. historii punk rocka
dr Dominika Łęcka 14 SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA POZYTYWNA JAKO ZAGROŻENIE ILUZJA POD KONTROLĄ
dr Dominika Łęcka 15 SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – SUBKULTURA POZYTYWNA JAKO ZAGROŻENIE Ochrona przed uszkodzeniami ciała
dr Dominika Łęcka 16 SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania – INNE SUBKULTURY ŁAMIĄCE STEREOTYPY Ochrona przed uszkodzeniami ciała
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania 17 PRZYKŁADY UAKTYWNIENIA CECH UŻYTECZNYCH U MŁODZIEŻY ACTAWOŚP PRZECIW EGIPSKIM CIEMNOSCIOM NA ORLIKACH W GRYFIACH
dr Dominika Łęcka SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE Szansą lub zagrożeniem dla wychowania 18 Dziękuję za uwagę