Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
Advertisements

W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Aktywne spędzanie czasu z rodziną
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
KU SAMODZIELNOŚCI – PRACA SYSTEMOWA Z RODZINĄ ZAGROŻONĄ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM SPOTKANIE INTEGRACYJNE W RADWANOWICACH r. NIEPEŁNOSPRAWNI.
Projekt Energetyczny This presentation demonstrates the new capabilities of PowerPoint and it is best viewed in Slide Show. These slides are designed to.
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
PAMIĘTAJ !!! Internet ma dobre i złe strony. PAMIĘTAJ !!! Internet ma dobre i złe strony.
STOWARZYSZENIE DOM POMOCNA DŁOŃ
Abc SZKOLNYCH KÓŁ CARITAS.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Projekt "Transgraniczne Centrum Wsparcia Rynku Pracy" realizowany jest przy pomocy finansowej Unii Europejskiej w ramach Programu Współpracy Transgranicznej.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Projekt Nr 13 WYPOSAŻENIE W SPRZĘT SPORTOWO – KULTURALNY W SP NR 61 Warszawa r. Monika Cichocka Projekt ma charakter lokalny OBSZAR: Teren Szkoły.
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Badania sondażowe - budowa i zastosowanie narzędzia badawczego
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Artur Kochański.  Samorząd Miasta Lublin  Placówki służby zdrowia  Jednostki pomocy społecznej  Organizacje pozarządowe  Instytucje rynku pracy 
Środowiskowy Dom Samopomocy
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
DOM POMOCY SPOŁECZNEJ W SOPOCIE
Środowiskowy Dom Samopomocy
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
W YCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE NSP Nasza Szkoła im. J. Korczaka.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
środowisko wychowawcze
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Osoba prezentująca: Jolanta Szmidla Urząd Miasta Częstochowy Projekt przygotowany przez Annę Marczak, Jolantę Szmidla, i Monikę Podgórską - Miejski Ośrodek.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU I ROZWOJU ZESPO Ł U SZKÓ Ł SPECJALNYCH W KWIDZYNIE.
Wizyta studyjna w Berlinie
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Nr 6 w Płocku
Szkodliwość hałasu w szkole
LGBT+ GDAŃSK dr Anna Strzałkowska.
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Wychowanie do życia w rodzinie
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
POJĘCIE ZDROWIA I CHOROBY
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli

praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości

rodzina Obszary aktywności dorosłej osoby głębiej upośledzonej umysłowo (przedefiniowanie) To : - nowe miejsce do życia -„założenie” związku, relacji z innymi niepełnosprawnymi - wspólne z nimi mieszkanie - udział w obowiązkach codziennych - komunikowanie się

praca To : Obowiązkowy udział w zajęciach: w warsztatach terapii lub w centrum aktywności zawodowej lub dziennym domu pomocy lub Praca w Zakładzie Pracy Chronionej

Czas wolny To : spacery oglądanie TV słuchanie muzyki, odwiedziny rodziny, kino, wycieczki imprezy, wypoczynek letni, ulubione czynności,

Parametry sytuacji życia codziennego Parametr: PRZESTRZEŃ Miejsce do mieszkania: przestrzeń własna - pokój jednoosobowy odpowiednio wyposażony przestrzeń wspólna dla ok. 5 osób kobiet i mężczyzn (tylu osobom jeden opiekun jest w stanie zapewnić wsparcie psychologiczne oraz pomoc w realizacji konkretnych zadań, czy wręcz czynności). Jest w niej dzienny duży pokój (salon + jadalnia) z aneksem kuchennym lub kuchnią osobną do przygotowywania posiłków z udziałem mieszkańców; 2 łazienki; przedpokój przestrzeń aktywności zawodowej przestrzeni dopełniającej: domu rodzinnego, przestrzeni przyrody, miasta, obiektów – sklepy, basen, fryzjer, środki transportu itp

Parametr: CZAS indywidualne proporcje czasu między byciem osobno a z Innymi indywidualne proporcje między czasem zajęć kierowanych a dowolnych ograniczenie tzw. czasu czekania wyraźna struktura czasu i jego przeznaczenie (planowanie w zrozumiałych komunikatach np. sekwencja piktogramów) rytm dnia, tygodnia czas ustawicznej edukacji (uzupełniającej, rozszerzającej) przywoływanie przeszłości (zdjęcia, wspomnienia) wydarzenia, jako punkty w przebiegu życia (rocznice, święta, wyjazdy)

Parametr: INNI niepełnosprawni mieszkańcy funkcjonujący na zbliżonym poziomie umysłowym, współtowarzysze życia dostępność oraz przewidywalność kontaktów i relacji z członkami rodziny i Innymi znanymi, pozytywnie odbieranymi osobami, także ciekawymi nowymi Innymi Inni dbający o zdrowie fizyczne i psychiczne (lekarz, stomatolog, psycholog, rehabilitant) Inni bezpośredni opiekunowie (odpowiednio przygotowani zawodowo) kierujący się zasadą tyle pomocy ile trzeba, tyle wolności ile można; dający wsparcie emocjonalne, uwagę, wprowadzający zmiany, zaciekawienie, umiejący interpretować zachowania, dbający o relacje interpersonalne i komunikację

Dorosła osoba głębiej upośledzona umysłowo odczuwa jakość życia wtedy, gdy: Nie odczuwa lęku, niepokoju – jej codzienność jest bezpieczna Nie musi się bronić przed presją, ingerencją poprzez autoagresję, agresję lub inne tzw. zachowania trudne Nie musi dopominać się o rozumienie swoich potrzeb i o pomoc w ich zaspokojeniu poprzez agresję, autoagresję lub inne tzw. zachowania trudne Nie jest wyręczana w tym, co potrafi zrobić Jest zauważana nie tylko wtedy, gdy zachowuje się w sposób niepożądany Świat zewnętrzny nie jest dla niej ani za łatwy ani za trudny Może dokonywać wyborów i decydować na miarę swoich możliwości Drzwi do świata ludzi sprawnych są dla niej przynajmniej uchylone Miejsce, w którym mieszka, pożywienie, które je, ubrania, które nosi, przedmioty, które należą do niej, przedmioty, których używa, podejmowane aktywności - są podobne, albo takie same jak u innych Jest traktowana zgodnie z wiekiem, płcią możliwościami i ograniczeniami Respektowana jest jej prywatność i intymność Ma pozytywne kontakty i relacje z innymi - nie dokucza jej samotność