JANUSZ KORCZAK sylwetka wielkiego pedagoga
Naprawdę nazywał się Henryk Goldszmit Urodził się w 1878 lub 1879 roku w Warszawie w rodzinie żydowskiej W 1905 roku uzyskał dyplom lekarza, pracował jako pediatra
lekarz pedagog pisarz publicysta wychowawca
Pracował w placówkach opiekuńczo-wychowawczych Założył Dom Sierot w Warszawie dla dzieci żydowskich oraz sierociniec Nasz Dom dla dzieci polskich
Stworzył podstawy współczesnej pedagogiki (nauki o wychowaniu) Według Korczaka głównym założeniem wychowania dzieci jest empatia, wczuwanie się w świat dziecka i jego przeżyć. Doktor chciał, aby rodzice i opiekunowie dostrzegli w dziecku dojrzewającą młodą istotę, która ma swoje potrzeby, pragnienia i prawa.
System wychowawczy Korczaka Zachęcał do stałej pracy nad sobą, do wysiłku w stawaniu się lepszym. Szukał skuteczniejszych i bardziej humanitarnych dróg wychowania. Zakładał, że działania wychowawcze mają zaspokajać psychiczne potrzeby dziecka (poczucie stabilizacji życiowej i bezpieczeństwa) oraz potrzeby emocjonalne (potrzebę bliskości, ciepła, życzliwości i intymności).
Szczególne miejsce w systemie wychowawczym Janusza Korczaka zajmowała praca Praca – narzędziem samodoskonalenia i rozwoju człowieka. Głosił wielki szacunek dla pracy i promował wychowanie przez pracę. Uważał, że brak zajęcia to wielkie zagrożenie dla życia społecznego. Praca uczy samodzielności i odpowiedzialności za świat i za siebie.
Starał się czynić świat i ludzi lepszymi Wierzył w dobro człowieka
Doktora wyróżniała szczególna wrażliwość społeczna Dostrzegał dzieci zaniedbywane, lekceważone i krzywdzone przez dorosłych Podkreślał, że należy traktować dzieci jak pełnowartościowych ludzi!
Janusz Korczak o dzieciach „Dziecko jest istotą rozumną, zna dobrze potrzeby, trudności, przeszkody swego życia”. „Ma dziecko przyszłość, ale ma i przeszłość: pamiętne zdarzenia, wspomnienia, wiele godzin najistotniejszych samotnych rozważań”. „Lekarz wydarł dziecko śmierci, zadaniem wychowawców dać mu żyć, zdobyć prawo, by było dzieckiem”. „Dzieci – książęta uczuć, poeci i myśliciele”.
Janusz Korczak określił prawa dziecka: prawo dziecka do szacunku prawo do niewiedzy prawo do wyrażania emocji prawo do własności prawo do wypowiadania się prawo do intymności prawo do dnia dzisiejszego prawo dziecka do bycia dzieckiem
Janusza Korczaka można określić mianem pierwszego rzecznika praw dziecka
Wybrane dzieła Korczaka „Dzieci ulicy” „Król Maciuś Pierwszy” „Król Maciuś na bezludnej wyspie” „Dziecko salonu” „Sława” „Józki, Jaśki i Franki”
Z pism Janusza Korczaka „Zawsze jak dorosły się krząta, to dziecko się plącze, dorosły żartuje, a dziecko błaznuje, dorosły płacze, a dziecko się maże i beczy, dorosły jest ruchliwy, dziecko wiercipięta, dorosły smutny, a dziecko skrzywione, dorosły roztargniony, dziecko gawron, fujara. Dorosły się zamyślił, dziecko zagapiło. Dorosły robi coś powoli, a dziecko się guzdrze. Niby żartobliwy język, a przecież niedelikatny [...]. Trudno, przyzwyczailiśmy się, ale czasem przykro i gniewa takie lekceważenie”.
Wprowadził prasę dziecięcą, kino i radio dla dzieci Redagował „Mały Przegląd”, w którym opisywał sprawy dzieci Pragnął, aby dzieci mogły mówić o sobie i o swoich problemach
Ostatnia droga doktora W okresie okupacji hitlerowskiej wraz ze swoimi wychowankami trafił do warszawskiego getta. Miał możliwość opuszczenia getta, jednak nie chciał pozostawiać dzieci bez opieki. W swoją ostatnią drogę wyruszył wraz ze swoimi wychowankami – zginął 6 sierpnia 1942 roku w komorze gazowej w obozie zagłady w Treblince.
Rok 2012 został ustanowiony ROKIEM JANUSZA KORCZAKA Pomnik Janusza Korczaka w Warszawie