Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
System ewaluacji NPR i NSRO
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Wsparcie dla rozwoju technologii
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Narodowy Plan Rewitalizacji
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Nowostawski Program Odnowy Wsi Program Rewitalizacji Śródmieścia Nowego Stawu Nowy Staw, 28 maja 2004 roku Konferencja Razem w Europie. Rewitalizacja miast.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
Rola Ministerstwa Rozwoju we wspieraniu rewitalizacji gmin w Polsce Projekt jest współfinansowany przez Unie Europejską ze środków Funduszu Spójności w.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Program Rewitalizacji Księżego Młyna „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i Łodzi” Łódź, 23 czerwca 2014 r.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Hyżne na lata
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i Łodzi” 23 – 25 czerwca 2014 r. Łódź – Warszawa 1 dr Alina Muzioł-Węcławowicz Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Etapy rewitalizacji: 1.Etap programowania 2.Pierwszy etap wdrażania – likwidowanie kluczowych barier rozwoju 3.Drugi etap wdrażania – rozszerzanie i integracja zmian 4.Etap wygaszania programu po zrealizowaniu jego celów 2 Nie doświadczamy problemów formalno-prawnych w programach rewitalizacji na etapie wygaszania programu po zrealizowaniu jego celów ………

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Problemy formalno-prawne: specyficzne dla rewitalizacji systemowe : niski kapitał społeczny brak środków finansowych brak instrumentów prawnych i organizacyjnych dostosowanych do prowadzenia wieloletnich, zintegrowanych przedsięwzięć restrykcyjne reguły styku sfery publicznej i prywatnej brak ograniczeń niekontrolowanej suburbanizacji 3

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Etap programowania 1.Trudna dostępność i niewystarczająca skala przestrzenna danych niezbędnych do delimitacji obszarów kryzysowych i definiowania kierunków interwencji 2.Brak spójności między programowaniem rewitalizacji a planowaniem przestrzennym i planowaniem strategicznym 3.Tendencja do formalizowania uzgodnień społecznych programów rewitalizacji /presja czasu, wymogu formalnego, brak umiejętności/ 4.Brak gwarancji ciągłości realizacji programu wskutek zmian uwarunkowań /kadencyjność, budżetowanie/ 4

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Etap programowania - cd 5. Brak narzędzi sterowania zmianami własnościowymi /posesje „porzucone”, uciążliwość procesów decyzyjnych we wspólnotach mieszkaniowych, brak instrumentów urbanistyki operacyjnej/ 6.Reguły najmu lokali mieszkalnych i usługowych, nieelastyczność zasad najmu mieszkań komunalnych 7.Ograniczenia w łączeniu interwencji publicznych z aktywnością lokalnych podmiotów prywatnych 8.Niedostatek środków finansowych na rewitalizację 5

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Pierwszy etap realizacji 1.Brak możliwości realnej koordynacji działań i projektów oraz zachowania logiki interwencji w obszarze kryzysowym – konkursowy system finansowania projektów, monoprzedmiotowość projektów, krótkotrwałość projektów 2.Brak narzędzi ograniczania działań spekulacyjnych, wbrew interesom lokalnej społeczności 3.Tendencja do „inwestycyjnej” oceny efektów programu – brak narzędzi do oceny odbioru społecznego i skutków społecznych, szczególnie istotnych w początkowej fazie wdrażania programu 4.Brak wsparcia finansowego dla organizacji konkursów architektoniczno-urbanistycznych w związku z realizacją projektów inwestycyjnych /koszty niekwalifikowane/ 6

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Drugi etap realizacji 1.Mało elastyczny system publicznych źródeł finansowania rewitalizacji - fundusze unijne vs fundusze krajowe, fundusze dla przedsiębiorców vs fundusze dla NGO i osób prywatnych 2.Brak wsparcia dla renowacji obiektów nie objętych indywidualnym wpisem do rejestru zabytków oraz dla modernizacji przestrzeni publicznych zgodnie z zabytkowym charakterem obszaru /obszary objęte wpisem/ 3.Brak instrumentów stymulowania inwestycji prywatnych w obszarach kryzysowych, w szczególności związanych z zasobami mieszkaniowymi i poprawą warunków mieszkaniowych 7

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Drugi etap realizacji - cd 4. Brak gwarancji prawnych dla trwałości kierunku zmian i zasad wsparcia środkami publicznymi 5. Brak programów i instrumentów finansowych polityki mieszkaniowej państwa możliwych do realizacji w obszarach kryzysowych, tj. adresowanych do słabych ekonomiczne grup społecznych oraz orientowanych na przyjecie nowych mieszkańców /społeczne mieszkania czynszowe, mieszkania wspomagane i chronione, mieszkania komunalne/ 8

Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Drugi etap realizacji (cd. 2) 6.Sektorowy system organizacji i pracy administracji publicznej, ograniczający integrację interwencji społecznej i inwestycyjnej 7.Niedostateczne narzędzia monitoringu i ewaluacji programów, brak szacunku i konsekwencji w prowadzeniu i upublicznianiu monitoringu i ewaluacji /ryzyko braku wniosków z dotychczasowej pracy, ryzyko podejmowania programów „od nowa”/ 8.Niedocenianie roli działań doradczych i informacyjnych wobec społeczności lokalnej i innych interesariuszy, „miękkich” (dobrowolnych) form współdziałania 9.Pokusa zaniechania realizacji programu wraz z zakończeniem działań inwestycyjnych gminy 9

Dziękuję za uwagę Alina Muzioł-Węcławowicz 10