DIALOG SPOŁECZNY w EFFAT i EMCEF Przegląd aktualnego programu dialogu społecznego w sektorze spożywczym w Polsce, główne problemy i wyzwania Turyn 21.02.2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Rola Krajowego Forum Wodnego
Wzmacnianie współpracy międzynarodowej, wymiana informacji, doświadczeń i solidarności Bogdan Kaczmarek vice przewodniczący Federacji Związków Zawodowych.
Uniwersytet Warszawski
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Organizacje pozarządowe
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
WIELKOPOLSKI OŚRODEK EKONOMII SPOŁECZNEJ PRZY STOWARZYSZENIU NA RZECZ SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
NEGOCJACE ZBIOROWE NEGOCJACJE- stanowią proces dwustronnego(czasami trójstronnego) komunikowania się stron, których interesy są rozbieżne, w celu osiągnięcia.
Komitet Naukowo-Techniczny FSNT NOT Polityki Techniczno-Gospodarczej Kadencja 2004 – 2008 Eugeniusz Budny.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Powoływanie Rady Pracowników
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Tu mieści się Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku oraz firma symulacyjna NaTURa Podlasia sp. z o. o.
ŚWIATOWA FEDERACJA NARODOWYCH ZWIĄZKÓW BIUR PODRÓŻY
Seminarium Przyszłość europejskiego dialogu społecznego Łódź – 18 lutego 2009 r., Krynica Morska – 13 marca 2009 r. Dialog Społeczny w Unii Europejskiej.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
2 Projekt CWDR Rekomendacje dla WKDS Projekt 2011 – 2012 Geneza projektu.
Regionalny Program Operacyjny
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
Samorząd Uczniowski.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Grupa Tematyczna ds. młodzieży na obszarach wiejskich Dotychczasowa działalność oraz obecne obszary działania.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 2 – komiks – zalety i wady płacy minimalnej 3. Zadanie 3 – skutki.
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
Dorota Bortnowska Z-ca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 19 czerwca 2008 r. Podsumowanie realizacji PIW EQUAL z.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
THE CONVERGENCE OF WAGES BETWEEN OLD AND NEW EU MEMBER STATES. MISSION AND OBJECTIVES OF TRADE UNIONS IN THIS PROCES. POLAND CASE ADAM GLIKSMAN NSZZ „SOLIDARNOŚĆ”
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Biuro Dialogu Społecznego
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Materiał opracowany przez Centrum Doradztwa Rolniczego.
ZWIĄZKI ZAWODOWE 1.Tworzenie 2.Uprawnienia
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Równościowe zarządzanie projektem
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Działania wspierające internacjonalizację polskich firm
Zapis prezentacji:

DIALOG SPOŁECZNY w EFFAT i EMCEF Przegląd aktualnego programu dialogu społecznego w sektorze spożywczym w Polsce, główne problemy i wyzwania Turyn

DIALOG SPOŁECZNY W POLSCE Organizacyjnym trzonem dialogu społecznego w Polsce jest Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych, zwana skrótowo Komisją Trójstronną. Powołana została do życia w 1994 r. uchwałą rządu. Umocowanie prawne Trójstronnej Komisji nadała ustawa z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno- Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego, która określa skład, organizację, kompetencje i zadania Trójstronnej Komisji. Zgodnie z ustawą, Trójstronna Komisja do Spraw Społeczno-Gospodarczych stanowi forum dialogu społecznego prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego. Celem działalności Komisji jest dążenie do osiągnięcia i zachowania pokoju społecznego. W ramach Komisji Trójstronnej działa 9 zespołów problemowych oraz 1 zespół doraźny.

Dialog społeczny w niektórych branżach ma szansę istnienia, ponieważ istnieją także zespoły branżowe. Są to tzw. Trójstronne zespoły branżowe, które działają poza Trójstronną Komisją ds. Społeczno-Gospodarczych. Zostały powołane w celu prowadzenia trójstronnego dialogu sektorowego dla godzenia interesów stron, podczas realizacji programów działania rządu oraz rozwiązywania problemów dotyczących funkcjonowania branży. Powstawały sukcesywnie od początku lat 90-tych, w związku z wystąpieniami partnerów społecznych. Resort pracy (jako odpowiedzialny za dialog społeczny) widząc potrzebę istnienia instytucji pomagających w rozwiązywaniu problemów sektorowych, przychylał się do wniosków partnerów społecznych. Zespoły branżowe umiejscowione są przy Ministrze Pracy, z wyjątkiem czterech, które usytuowane są przy właściwych merytorycznie resortach. W ich skład wchodzą reprezentanci związków zawodowych i organizacji pracodawców działających w danej branży oraz strona rządowa. Niestety wśród nich nie ma zespołu branży spożywczej.

DIALOG SPOŁECZNY w BRANŻY SPOŻYWCZEJ Możemy wyróżnić dwa poziomy dialogu: 1.Poziom zakładu pracy 2.Poziom ponadzakładowy – branżowy Na poziomie zakładu pracy dialog istnieje pomiędzy pracodawcą a organizacjami związkowymi i dotyczy przede wszystkim warunków pracy i płacy. Najczęściej zawierane są regulaminy pracy i regulaminy wynagradzania. Zakładowe układy zbiorowe pracy są niestety rzadkością, a tam gdzie są zawarte istnieją obawy, że mogą być wypowiadane, gdyż taki jest trend pracodawców. Na poziomie ponadzakładowym – branży – dialog praktycznie nie istnieje. Działają branżowe krajowe sekcje zrzeszające organizacje zakładowe - przedstawicieli pracobiorców, natomiast problemem jest słaby rozwój branżowych organizacji pracodawców. Wprawdzie można znaleźć informację o istniejących organizacjach pracodawców, ale nie podejmują dialogu, nie odpowiadają na zaproszenia, seminaria czy konferencje albo tłumaczą, że nie mają zdolności układowej.

Powołaliśmy w branży spożywczej zespół do opracowania branżowego, ponadzakładowego układu zbiorowego pracy i pracowaliśmy nad jego treścią. Po kilku miesiącach powstał projekt Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla sektora spożywczego w Polsce. Niestety, pomimo usilnych starań polegających na zaproszeniach na spotkanie, żadna z organizacji pracodawców nie przyjęła zaproszenia. W Polsce brak tradycji układów ponadzakładowych a pracodawcy unikają propozycji podpisania ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. Obecny rząd nic nie robi w kwestii propagowania dialogu i zawierania układów zbiorowych pracy. Poprzedni natomiast wspierał, także finansowo, coroczne przeglądy układów zbiorowych pracy – seminaria, na których spotykali się związkowcy, pracodawcy i przedstawiciele rządu i wspólnie omawialiśmy i promowaliśmy potrzebę zawierania układów zbiorowych pracy. Obecnie ok. 30% pracowników objętych jest układami zbiorowymi pracy. Jest dominacja układów zakładowych, zaledwie 0,4 miliona pracowników (5%) objętych jest układami branżowymi (sektorowymi).

W lipcu 2007 roku w Budapeszcie, odbyła się konferencja, podczas której podpisano deklarację „Wspieranie zatrudnienia w europejskim przemyśle przetwórstwa”. Zgodnie z podpisaną deklaracją wspólnym interesem jest walka przeciwko występującym w przemyśle mięsnym, działaniom niezgodnym z prawem i zapobieganie ty m zjawiskom. CLITRAVI (europejskie centrum kontaktów niezależnych narodowych organizacji przemysłu mięsnego i przetwórstwa mięsnego) i EFFAT stanowczo potępiają działania niezgodne z prawem i żądają dla łamiących prawo, surowych kar. Należało wdrożyć i promować powyższe działania. Postanowiliśmy zaprosić pracodawców na wspólną konferencję mającą na celu realizację tej deklaracji. Dwukrotnie próbowaliśmy zrealizować nasze przedsięwzięcie, niestety pracodawcy nie odpowiedzieli na nasze kilkukrotne zaproszenia – nie ma z ich strony żadnego zainteresowania.

W Polsce trudno o dialog sektorowy natomiast w stolicy Rumunii zorganizowano w dniach września 2010r. konferencję Harmo - IC poświęconą budowie dobrego dialogu i dobrych praktyk w sektorze spożywczym i metalowym. Seminarium organizowała Grupa Syndex, a udział wzięli związkowcy z: Hiszpanii, Francji, Polski, Mołdawii i Rumunii. Z Polski uczestniczyli związkowcy z Sekretariatu Przemysłu Spożywczego NSZZ „Solidarność”, z Sekretariatu Metalowców oraz Działu Zagranicznego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”. Podczas seminarium omówiono zasady stałej współpracy w zakresie informacji i konsultacji w zakładach transnarodowych oraz przedstawiono tezy do budowy stałej łączności. Należałoby jeszcze szkolić pracodawców, dlaczego warto prowadzić dialog i zawierać porozumienia, regulaminy, czy układy zbiorowe pracy. Dobrym przykładem może być: Coroczna konferencja „Dialog w sektorze cukru”, z udziałem związków zawodowych, przedstawicieli pracodawców i Komisji Europejskiej w Brukseli, w dniach lutego 2012 roku.

GŁÓWNE PROBLEMY Złe doświadczenia związków zawodowych: lobbing pracodawców, kryzys ekonomiczny, monolog, Brak praktyki układowej przed 1989 r. Brak stabilizacji sytuacji układowej (czyli możliwość i konsekwencje wypowiadania układu zbiorowego pracy), Relacja pomiędzy układami zbiorowymi pracy a innymi uregulowaniami: porozumienia, regulaminy, umowy, pakty, itp., Brak jasności prawnej jaki charakter prawny mają pakty i pakiety socjalne (które powstają podczas procesów prywatyzacyjnych) i jaka jest ich relacja do układu zbiorowego pracy.

Dziękuję za uwagę Krzysztof Suchecki