Dr Danuta Świerczyńska-Jelonek CZYTANIE JAKO PRZYGODA Łomża, 26 kwietnia 2016 r.
Przygoda: [Retrospektywa dzieciństwa] Ciekawość; Emocje; Wiedza o rzeczywistości, o ludziach, o samym sobie; Aktywność, współdziałanie z innym; Życie wewnętrzne, kapitał siły i zaufania.
By lektura była przygodą; ODWAGA: [ D-DD-N-K] pytań, zadań, metod pracy, doboru lektur.
Credo praktyka: CO? – Dlaczego? - Jak? Udana lekcja [ Z. Zasacka, Czytelnictwo dzieci i młodzieży, IBE, Warszawa 2014.]
Teorie konstruktywistyczne jako podstawa pracy z dziećmi: (John Dewey, Jean Piaget, Lew S. Wygotski, Jerome Bruner, DOROTA KLUS-STAŃSKA); Dialog, a nie monolog, warunki do eksploracji świata; Poznawanie rzeczywistości = zaangażowany wysiłek rozumienia, NADAWANIA ZNACZEŃ; Szanujmy to, co dziecko „już wie”.
Proces nadawania znaczeń warunkują: Kultura, w której wzrasta dziecko; Społeczne otoczenie dziecka; Pula wcześniej zgromadzonych doświadczeń ( to, co dziecko „już wie”).
KULTURA –EDUKACJA - NARRACJA J. Bruner: Konstruowanie tożsamości dziecka i jego „miejsca we własnej kulturze”; Narracja, opowieść – sposób rozumienia i interpretacji rzeczywistości; WĘDRÓWKA ZNACZEŃ DIALOG w pracy z książką; Mechanizmy emocjonalnego odbioru tekstu kultury.
Przygoda z książką, PRACUJEMY Z DZIECKIEM, A TEKST LITERACKI NAM POMAGA.
Metoda dialogowa: Taki sposób organizowania środowiska edukacyjnego, zadań ożywiających kontakt dziecka z tekstem, który poprzez: aktywność poznawczą, działania twórcze i zaangażowanie emocjonalne prowadzi dzieci do rozumienia rzeczywistości, innych ludzi i siebie samych.
Zasady dialogu : 1.Organizacja przestrzeni działań; 2.Współpraca, współdziałanie, docenianie trudu innych, wzajemnego szacunku; POKAŻMY DZIECIOM ICH MOCNE STRONY; kompetencje, sprawstwo, uczmy szacunku dla samych siebie).
3. PARTNERSTWO I TUTORING RÓWIEŚNICZY Empatia, szacunek, gotowość do pomocy; odpowiedzialność za to, co się mówi i robi; UNIKANIE RYWALIZACJI, rówieśnicza współpraca dzieci o różnym poziomie kompetencji, zróżnicowanych doświadczeniach i zainteresowaniach. PRACA W MAŁYCH GRUPACH.
4. ROZMOWA Z DZIEĆMI a nie rozmowy o dzieciach. DIALOG potrzebuje pytań; PYTAŃ DZIECI; PYTAŃ OTWARTYCH; o różne punkty widzenia; o obraz świata i jego różnorodne interpretacje;
pytań budzących ciekawość; służących namysłowi nad rzeczywistością; zachęcających do działania; odwołujących się do wiedzy dzieci, do ich doświadczeń; szukanie odpowiedzi zachęca do współpracy.
5. CZYTANIE Z DZIECKIEM Podążania za dzieckiem, za jego doświadczeniem, za rozumieniem świata i przeżyciami. Szanowanie tego, co dziecko wie, rozumie, czuje, przeżywa Niebezpieczeństwo gotowego scenariusza.
Nauczyciel uruchamia potencjał edukacyjny - swój i dziecka Co może być trudne dla nauczyciela/bibliotekarza? Zmierzyć się z tematami trudnymi: emocjonalnie, społecznie, historycznie. Opinie rodziców dzieci.
6. ROZMOWA Z KSIĄŻKĄ: Teksty ważne dla świata dziecka; Rozpoznanie : ważnych kodów kulturowych, wypełnienie ich treścią (znaczenia, jakie niesie język; wyobrażenia, zachowania);
Rozwijać namysł nad rzeczywistością, „wędrować wśród znaczeń” – pytania o obraz świata: tematy trudne (emocjonalnie, społecznie; ale obecne w doświadczeniu dzieci);
Pogłębienie rozumienia doświadczeń i przeżyć dziecka/ innych ludzi: TRENING EMPATYCZNY; Nazywanie emocji, mówienie o nich; Umiejętność nazwanie tego, kim się jest dla bliskiego otoczenia, dla innych ludzi; wzmacnianie mocnych stron;
Dostrzeganie różnych sposobów patrzenia na rzeczywistość; jej oceny; Dostrzeganie reguł społecznych i moralnych.
Teksty warte dialogu z dziećmi w różnym wieku Temat ważny dla obrazu świata dziecka, „gorący”; Wartości literackie, humanistyczne i społeczne; Wartość animacyjna; wiedza, przeżycie, działanie; Teksty wielu adresatów
Liliana Bardijewska MOJE - NIE MOJE Ilustrowała: Krystyna Lipka-Sztarbałło, Wyd. „Ezop”, 2014 (II wyd.)
Beatrice Alemagana PIĘCIU NIEUDANYCH Ilustracje: Autorki Przeł. Ewa Nicewicz - Staszowska Wyd. „Dwie Siostry”, 2015.
Menena Cottin, Rosana Faria Czarna książka kolorów Wyd. „Widnokrąg”, 2012
Justyna Bednarek Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) Il. Daniel de Latour Wyd. „Poradnia K’, 2015.
Joanna Olech, Edgar Bąk Kto ty jesteś? Wyd. „Wytwórnia”, 2013
Podsumowanie: Pracujemy z dzieckiem, a książka nam pomaga. Zaufajmy dzieciom! Pozwólmy im pytać i mówić. Szanujmy to, co dziecko wie, co czuje i rozumie. Proponujmy teksty ważne dla świata dziecka. Pomagajmy dzieciom rozumieć rzeczywistość, innych ludzi i siebie samych.
Czytajmy z dzieckiem! Rozmawiajmy z książkami! Wybierajmy odważnie metody pracy. Podążajmy za dziećmi, za dziecięcym doświadczeniem, za emocjami. Pokażmy dzieciom ich mocne strony. Chwalmy ich pracę. Zachęcajmy do współpracy i współdziałania
ZAUFAJMY SOBIE!!!
Warto przeczytać: J. Bruner, Kultura edukacji, przeł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków D. Klus-Stańska (red. nauk), Światy dziecięcych znaczeń, Warszawa G. Leszczyński, Wielkie małe książki. Lektury dzieci. I nie tylko. Poznań D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska- Klimczak, Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa ( bezpłatny materiał do pobrania strony Ośrodka Rozwoju Edukacji).