Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Włodzimierz Kiernożycki Serock, 18 maja 2012 r.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Jacek Piliszek, Włodzimierz Kiernożycki Serock, 19 maja 2012 r.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Niezależny Inżynier Konsultant SIDiR
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI ROBOTY DODATKOWE I UZUPEŁNIAJĄCE, ZMIANY UMÓW Z WYKONAWCĄ – KWALIFIKOWALNOŚĆ
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
NIEPRAWIDŁOWOŚCI W POSTĘPOWANIACH PRZETARGOWYCH Zmiany umów.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
 Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług ochroniarskich i usług portierskich na terenie domów pomocy społecznej, wchodzących.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Wypowiedzenie zmieniające
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa handlowego
Mgr Robert Drożdż Zawieranie i wykonywanie umów. Forma czynności prawnych – rygory niezachowania formy Rygor dowodowy – ad probationem (art. 73 § 1 i.
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień publicznych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
1 USTALANIE CENY SPECJALNEJ DLA DODATKOWEGO ZAMÓWIENIA.
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.
PPP UMOWA S TOPCZYK & M IKULSKI. WPROWADZENIE przedmiotem PPP jest wspólna realizacja przedsięwzięcia oparta na podziale zadań i ryzyk pomiędzy podmiotem.
1 Zamówienia Publiczne Zasady udzielania zamówień publicznych przez Beneficjentów projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zamówienia publiczne w PPLeader+
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Kierownik Wydziału Kontroli
Kierownik Wydziału Kontroli
mgr Małgorzata Grześków
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Wprowadzenie Zamówienia publiczne są największym w kraju rynkiem, przez który przepływają strumienie finansowe środków budżetowych oraz ogromna część środków.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wydział Kontroli Wrocław,
Kierownik Wydziału Kontroli
Sankcje wadliwych czynności prawnych
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Wrocław, r. Wydział Kontroli.
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Prawo zamówień publicznych – najczęściej popełniane błędy przy udzielaniu zamówień w ramach projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich Gdańsk,
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
dr Ariel Przybyłowicz rok akademicki 2017/2018
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Ochrona baz danych.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.

Główne obszary ryzyka  Presja czasu.  Biurokratyzacja postępowania o udzielenie zamówienia.  Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Kluczowe elementy wpływające na sukces.  Oszacowanie wartości zamówienia wpływające na czas trwania postępowania.  Czas trwania umowy determinujący częstotliwość prowadzonych postępowań.  Zmiany umowy umożliwiające reagowanie na zmiany rynkowe i zmiany prawa niezależne od woli stron.  Prawo opcji – umożliwiające w określonym przez Zamawiającego zakresie poszerzenie zakresu zamówienia (ilości leków i wartości umowy).

Szacowanie wartości zamówienia  Zakaz podziału zamówienia na części w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy;  „Test tożsamości”: Przedmiotowa (dostawy tożsame, tego samego rodzaju, o podobnym przeznaczeniu), Funkcjonalna, Czasowa (możliwość przewidzenia zapotrzebowania w określonej perspektywie czasowej); Podmiotowa (możliwość wykonania przez jednego wykonawcę).

Czas trwania umowy  Zgodnie z art. 142 ustawy Prawo zamówień publicznych umowy o zamówienie publiczne zawiera się na czas oznaczony, za wyjątkiem umów z tzw. naturalnymi monopolistami oraz umów, których przedmiotem są licencje na oprogramowanie komputerowe (art. 143 pzp).  Umowy o zamówienie publiczne, których przedmiotem są świadczenia okresowe lub ciągłe mogą zostać zawarte na okres do 4 lat, co wynika explicite z normy art. 142 pzp, z wyjątkami uzasadniającymi zawarcie takiej umowy na okres dłuższy (art. 142 ust 2 pzp).

Prawo opcji Prawo opcji powoduje, że Zamawiający jest zobowiązany do określenia zarówno maksymalnego jak i minimalnego poziomu zamówienia które ma być wykonane. Zamawiający powinien wskazać dodatkowy zakres zamówienia, którego realizacja jest uzależniona od woli i potrzeb Zamawiającego

Zmiana umowy o zamówienie publiczne Prawo zamówień publicznych zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy, chyba że Zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu lub SIWZ oraz określił warunki takiej zmiany.

Istotna zmiana umowy o zam. publ. Zmianą istotną jest zmiana, która:  Gdyby była wprowadzona na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to spowodowałaby zmianę kręgu podmiotów, które mogłyby się ubiegać o udzielenie zamówienia (zaburza równowagę konkurencyjną w ramach pierwotnej procedury o udzielenie zamówienia;  Gdyby była wprowadzona na etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego to spowodowałaby zmianę warunków złożonych ofert lub wybór innej oferty;  Narusza równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy zamówienia.

Przykłady zmian – analiza praktyczna  Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany postanowień niniejszej umowy:  w zakresie wynagrodzenia z przyczyn niemożliwych wcześniej do przewidzenia lub, jeżeli zmiany te są korzystne dla zamawiającego, a w szczególności gdy wykonawca zaproponuje upusty, rabaty;  w przypadku zmiany danych podmiotowych wykonawcy (np. w wyniku przekształcenia, przejęcia itp.);  w zakresie zmiany numeru katalogowego danego towaru, jeżeli nie spowoduje to zmiany przedmiotu umowy;  w zakresie zwiększenia lub zmniejszenia asortymentu towarów wskazanych w umowie w formularzu asortymentowo-cenowym, jeżeli nie spowoduje to przekroczenia wartości brutto umowy;  w zakresie zmiany terminu realizacji przedmiotu zamówienia z przyczyn niemożliwych wcześniej do przewidzenia lub jeżeli zmiany te są korzystne dla zamawiającego.  w zakresie zmiany dawki, przy jednoczesnym zachowaniu całkowitej wartości przedmiotu umowy;  w zakresie zmiany przedmiotu umowy w przypadku wprowadzenia zamienników np. w przypadku zakończenia, wstrzymania, wznowienia produkcji lub wycofania z obrotu, przy czym przy czym cena zamiennika nie może być wyższa od ceny oferowanego przedmiotu zamówienia;

Przykłady zmian – analiza praktyczna (2)  w zakresie zmiany/zastąpienia przedmiotu umowy w części lub w całości produktem o lepszych parametrach, przy zachowaniu ceny oferowanego przedmiotu zamówienia;  w zakresie zmian wielkości opakowania oraz wynikającej z tej zmiany ilości opakowań z zachowaniem zasady proporcjonalności w stosunku do ceny zawartej w umowie,  w zakresie zmiany/zastąpienia przedmiotu umowy w części lub w całości innym produktem o innej nazwie handlowej i od innego producenta, z zastrzeżeniem, że musi on być tożsamy (w rozumieniu opisu przedmiotu zamówienia zawartego w siwz i ceny zawartej w ofercie wykonawcy )z produktem zaoferowanym pierwotnie w ofercie w przypadku braku możliwości pozyskania produktu będącego przedmiotem umowy na skutek okoliczności, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności, nawet przy zachowaniu należytej staranności;  W przypadku nie wyczerpania wartości i asortymentu umowy przed jej wygaśnięciem może być ona przedłużona do momentu wykorzystania całej wartości i asortymentu poprzez wprowadzeniu aneksu do umowy.  Zamawiający przewiduje ponadto możliwość dokonania zmiany umowy w każdym przypadku, kiedy zmiany umowy są korzystne dla Zamawiającego z zachowaniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.

Prawo opcji - przykłady „1. Zamawiający zastrzega sobie prawo opcji, tzn.: a) jednostronnego zmniejszenia wielkości zamówienia na każdej z pozycji w obrębie danej części przedmiotu zamówienia (każdy asortyment) o maksimum 30% ilości ujętych w formularzu cenowym. b) zwiększenia ilości jednej pozycji, kompensując to zmniejszeniem ilości innej pozycji w obrębie danej części zamówienia, z zachowaniem cen jednostkowych zawartych w formularzu cenowym. Kompensacja nie może zmienić całkowitej wartości umowy. 2. Wykonawcy nie przysługuje wobec Zamawiającego roszczenie z tytułu niewykorzystania zakresu ilościowego umowy oraz niewykorzystania całej wartości umowy. Niewykorzystanie przez Zamawiającego umowy nie wymaga podania przyczyn oraz nie powoduje powstania zobowiązań odszkodowawczych z tego tytułu.”

Dziękuję za uwagę. Agnieszka Leszczyńska