Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych
powszechny dostęp do szerokopasmowego internetu powyżej 30 Mb/s do roku 2020 wszyscy Polacy powinni mieć dostęp do zaawansowanych publicznych usług elektronicznych do roku 2020 powyżej 50% populacji powinno posiadać przynajmniej średni poziom kompetencji cyfrowych Cele Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa
Program Operacyjny Polska Cyfrowa I Powszechny dostęp do szerokopasmowego internetu o redukcja terytorialnych różnic w dostępie do szerokopasmowego w dostępie do szybkiego internetu szerokopasmowego II E-administracja i otwarty rząd o wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych o cyfryzacja procesów back-office w administracji publicznej o dostępność informacji sektora publicznego III Kompetencje cyfrowe społeczeństwa o Podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowych, w tym e-usług publicznych
1 020,22 mln euro 949,6 mln euro 145 mln euro Alokacja na POPC: 2 172,4 mln euro pomoc techniczna: 57,7 mln euro
Gdzie będą realizowane projekty? szczegółowe zasady wyboru projektów będą oparte o dane oraz informacje pozyskane przez UKE w ramach corocznej inwentaryzacji usług i infrastruktury telekomunikacyjnej, która pozwoli na określenie obszarów kraju wymagających interwencji publicznej przy udziale środków UE, projekty będą realizowane na obszarach, gdzie stwierdzono niedoskonałość rynku lub istotne nierówności w zakresie dostępu do sieci NGA, w tym na obszarach wiejskich oraz z uwzględnieniem właściwych przepisów o pomocy publicznej publiczne konsultacje obszarów i planów inwestycyjnych – MARZEC - MAiC
Jakie projekty będą wspierane? punktem wyjścia do opracowania kryteriów wyboru projektów będzie model interwencji I osi POPC wypracowywany przez MAiC przede wszystkim projekty przedsiębiorców telekomunikacyjnych – zarówno MŚP i dużych projekty wybierzemy w otwartych konkursach wsparcie oraz jego wysokość będą zależne od zidentyfikowanych na danym obszarze potrzeb inwestycyjnych, wynikających z uwarunkowań poszczególnych obszarów, w tym szczególnie z wieloaspektowej (np. obecność infrastruktury, dostępność usług, gęstość zaludnienia, typ zabudowy, ukształtowanie terenu) oceny ekonomicznej opłacalności inwestycji rezultatem interwencji powinno być m.in. podłączenie do szybkiego lub bardzo szybkiego internetu placówek edukacyjnych (np. szkół publicznych) i innych podobnych placówek
Jakie projekty będą wspierane? kryteria wyboru oraz procedura konkursowa będą prowadzone w sposób zapewniający m.in.: minimalizację pomocy państwa przy zachowaniu odpowiedniej jakości sieci (maksymalizacja zaangażowania kapitału prywatnego); niewypieranie inwestycji prywatnych; stosowanie rozwiązań technologicznych umożliwiających podnoszenie parametrów sieci w przyszłości, planuje się, iż kwestia oddziaływania projektu na środowisko, w tym np. racjonalnego i optymalnego wykorzystania istniejącej lub planowej infrastruktury, takiej jak np. kanały technologiczne i infrastruktura energetyczna, będzie brana pod uwagę w ramach procedury oceny wniosków o dofinansowanie.
Jakie sieci będą wspierane? tworzona infrastruktura powinna umożliwić osiągnięcie parametrów min. 30 Mb/s, zapewniając skokową zmianę jakości i dostępności usług na danym obszarze promowane będą sieci 100 Mb/s + promowane będą rozwiązania umożliwiające w przyszłości dalsze podnoszenie parametrów, przy relatywnie niskim poziomie dodatkowych nakładów wszystkie wspierane sieci będą musiały oferować dostęp hurtowy sieci szkieletowe i dystrybucyjne mogą być budowane/rozbudowywane i przebudowywane w zakresie niezbędnym do realizacji sieci dostępowych, a ich węzły szkieletowe i dystrybucyjne mogą być realizowane wyłącznie w lokalizacjach, które nie były przewidziane do realizacji w latach
Gdzie jesteśmy? konsultacje obszarów białych NGA kryteria wyboru projektów wzory WoD i umów wymagania dla usług hurtowych oszacowanie kosztów inwestycji i utrzymania i wyznaczanie obszarów projektów Proces przygotowania dokumentacji oraz wyłonienie obszarów interwencji Wrzesień -ogłoszenie o konkursie przyszłość teraz
Dziękuję za uwagę Piotr Kowalski Główny Specjalista Departament Rozwoju Cyfrowego Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju