PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Advertisements

PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
czyli zostań kowalem swojego losu
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Zarządzanie projektami partnerskimi
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Rozwijanie Przyszłych Polskich Liderów Innowacji Wojciech Gawlik
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
KULTURA ORGANIZACYJNA
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
PIOTR PSZENICZNY IA Prezentacja autoryzowana. SAMODZIELNY OTWARTY DYNAMICZNY AKTYWNY WYTRWAŁY ODPOWIEDZIALNY NIEZALEŻNY TOLERANCYJNY TWÓRCZY ŚWIADOMY.
Etapy podejmowania decyzji
Wyzwania przedsiębiorczości
Narzędzie łączące Narzędzie łączące psychometrię i rekrutację psychometrię i rekrutację Psychologia i biznes – wiemy jak je łączyć
Współczesny nauczyciel a idea Janusza Korczaka
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
Charakterystyka przedsiębiorcy cz. I
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rozwój społeczny dziecka
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
JEST TYLE MOŻLIWOŚCI TA PREZENTACJA POMOŻE CI WYBRAĆ NAJLEPSZĄ
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Umiejętność motywowania i wyznaczania celów przez sędziego
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL /13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza,
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Wstęp do zarządzania i marketingu
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Świadome planowanie – świadomy wybór, czyli zajęcia z doradztwa zawodowego w gimnazjum Dorota Cebulak, Jolanta Wydmuch – doradca zawodowy w Gimnazjum nr.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных.
PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przedsiębiorczość to cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych przedsiębiorstwa oraz umożliwiającego.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacje w pracy – szybka ścieżka zatrudnienia Imię i nazwisko trenera.
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

PROJEKT „DZIAŁAJMY RAZEM – AKTYWIZACJA SPOŁECZNA I EKONOMICZNA MŁODZIEŻY POLONIJNEJ W GAGAUZJI” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году Moduł warsztatowo-aktywizujący z zakresu edukacji przedsiębiorczości dla młodzieży polonijnej

1)Rozpoczęcie: przywitanie uczestników, przypomnienie założeń projektu, prezentacja grupy i trenerów. 2)Trzy elementy sukcesu: CZŁOWIEK – POMYSŁ – FIRMA. 3)CZŁOWIEK - kreatywne myślenie. 4)CZŁOWIEK - Co to znaczy być przedsiębiorczym? 5)POMYSŁ – marzenia, idee, pomysł na biznes. 6)FIRMA - Biznesplan. 7)Metoda projektu lokalnego z obszaru społecznego. 8)Konstrukcja portalu edukacyjno-integracyjnego dla młodzieży polonijnej – obszar inicjatyw społecznych. 9)Podsumowanie i ewaluacja modułu. Program modułu szkoleniowo-aktywizującego Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

KTO? – czyli CZŁOWIEK - autor pomysłu, tworzy firmę (zwykle właściciel firmy) CO? – czyli POMYSŁ (kolejne jego fazy począwszy od marzenia, przez ideę do pomysłu z jego wariantami) JAK? – czyli FIRMA (jak zrealizować swój pomysł a więc zorganizować firmę w określonym otoczeniu rynkowym) WARUNKI SKUTECZNOŚCI POMYSŁU Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

WARUNKI SKUTECZNOŚCI POMYSŁU NA BIZNES Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году. CZŁOWIEK Motywacje Predyspozycje Cechy charakteru Wiedza Umiejętności Kwalifikacje Doświadczenie POMYSŁ Marzenie Idea Projekt FIRMA Właściciel Organizacja Kapitał Personel Współpracownicy Rynek

Proszę narysować swój herb, a w nim podać następujące dane o sobie: Imię Jaka/jaki jestem? Hobby – moje zainteresowania Zwierzę, jakim chciałbym być Ćwiczenie – „Herb” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Proszę przez chwilę zastanowić się nad tym, jakie znasz osoby, o których z pewnością możesz powiedzieć, że są przedsiębiorcze. Odpowiedz na pytania: – Czym jest dla tych osób przedsiębiorczość? – Czym dla Ciebie jest przedsiębiorczość? KTO? – czyli CZŁOWIEK Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

to zdolność do podejmowania działania, ponoszenia odpowiedzialności za dokonywanie wyborów oraz do ponoszenia ryzyka związanego z tymi wyborami, jak również ponoszenia konsekwencji tych wyborów PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

1.Dzielimy się na 5-osobowe grupy; 2.Każda grupa wybiera jeden dowolny przedmiot lub czynność która kojarzy jej się z czasem wolnym i wpisuje to na środku pustej kartki papieru (np. ROWER); 3.Każda grupa wypisuje na kartce papieru co można z wybranym przedmiotem/czynnością robić, tj. możliwości wykorzystania przedmiotu/czynności w różnych sytuacjach (np. ROWER – jeździć, naprawiać, udoskonalać, malować, itp.); Ćwiczenie – „Mapowanie pomysłów” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

1.Koncepcja pracy (myślenia) lewej i prawej półkuli mózgu – zobacz na Załącznik 1. 2.Zagadka: jak myślisz, która półkula mózgu u Ciebie jest stroną dominującą? 3.Sprawdźmy to – zobacz na Materiał nr 1. 4.Czy prawidłowo rozwiązałeś zagadkę? 5.Dlaczego trzeba używać obu półkul mózgowych, by uzyskać kreatywne pomysły? 6.Ćwiczenia, które można robić, by uelastycznić i „zmusić do pracy” każdą z półkul mózgowych – Załacznik 2. Ćwiczenie – „Jak pracuje ludzki mózg?” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

1.Zapoznaj się z listą cech kandydata na przedsiębiorcę 2.Uzupełnij te cechy, których brakuje 3.Zastanów się, które z cech najlepiej Ciebie charakteryzują, zaznaczając symbolem „+” w drugiej kolumnie 4.Ułóż w hierarchii ważności zaznaczone cechy 5.Studium przypadku – jakie cechy przedstawionego bohatera były waszym zdaniem najważniejsze Ćwiczenie – „CECHY KANDYDATA NA PRZEDSIĘBIORCĘ” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

1.Rozpocznij rozwiązywać test od strony „Profil osobowości” (Materiał nr 1); 2.Test rozwiązuje się w układzie poziomym i w każdej linii należy zaznaczyć jedną cechę która najbardziej do nas pasuje; 3.Zaznaczone cechy należy przenieść na drugi arkusz „Osobowościowy arkusz punktów” (Materiał nr 2), a następnie zsumować punkty w pionach; 4.Jakie rodzaje osobowości sprzyjają zachowaniom przedsiębiorczym? 5.Rola pracy nad sobą; 6.Rola testów w procesie rekrutacji do pracy. Ćwiczenie – „OSOBOWOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Co określa poziom przedsiębiorczości u każdego człowieka? Cechy osobowościowe - predyspozycje przedsiębiorcy Motywacje osoby po podjęcia przedsięwzięcia Umiejętności Cele podejmowania działalności gospodarczej Wartości i zasady jakimi powinna się kierować osoba przedsiębiorcza NIE KAŻDY MUSI ZOSTAĆ PRZEDSIĘBIORCĄ, ALE WSZYSCY POWINNI BYĆ PRZEDSIĘBIORCZY!!! CZYNNIKI OKREŚLAJĄCE PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Wiesz na pewno, co lubisz robić, a czego nie lubisz. Przeczytaj każde zdanie, zastanów się i zaznacz punkty na karcie odpowiedzi według klucza: – 2 pkt. – bardzo lubię; – 1 pkt. – lubię; – 0 pkt. – nie wiem; – -1 pkt. – nie lubię; – -2 pkt. – bardzo nie lubię ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Jestem osobą, która w odniesieniu do wykonywanego zadania: Podejmuje inicjatywę Jest zdolna wykonywać kilka różnorodnych zadań jednocześnie w efektywny sposób Podejmuje ryzyko Podejmuje skalkulowane ryzyko Doprowadza sprawy do końca ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH - podsumowanie Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Jestem osobą, która w odniesieniu do czasu: Konsekwentnie stara się uporać z zadaniem przed czasem Potrafi znajdować sposoby przyspieszenia wykonania zadania Załatwia sprawę bez zbędnej zwłoki Dotrzymuje terminów Dotrzymuje obietnic na czas Doprowadza przedsięwzięcia do końca mieszcząc się w czasie i budżecie ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH - podsumowanie Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Jestem osobą, która w odniesieniu do warunków pracy / nauki / obowiązków: Utrzymuje porządek i ład w swoim miejscu pracy / nauki Zwraca uwagę na szczegóły Dobrze znosi wykonywanie czynności powtarzających się i rutynowych Lubi zaplanować i kierować całym przedsięwzięciem Wprowadza zmiany Pracuje dobrze pod presją i stale improwizuje Lubi wyzwania Dobrze reaguje na niespodziewane sytuacje Ma odwagę bronić swoich przekonań ĆWICZENIE: ROZPOZNAWANIE PREDYSPOZYCJI ZAWODOWYCH - podsumowanie Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Wiesz na pewno, jakimi umiejętnościami się charakteryzujesz, a jakich nie posiadasz. Przeczytaj każde zdanie, zastanów się i zaznacz punkty na karcie odpowiedzi według klucza: – 2 pkt. – duża umiejętność; – 1 pkt. – przeciętna umiejętność; – 0 pkt. – nie wiem; – -1 pkt. – mała umiejętność; – -2 pkt. – brak umiejętności. ĆWICZENIE: UMIEJĘTNOŚCI KANDYDATA NA PRZEDSIĘBIORCĘ Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Motywy to: czynniki wspomagające podejmowanie decyzji i przedsięwzięć siły, które napędzają człowieka do działania powody, dla których kierujemy się w działaniu Motywacje przedsiębiorcy Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Zapoznaj się z listą motywacji Zastanów się, które z niżej wymienionych motywacji dotyczą Twojej osoby, zaznacz je symbolem „+” w drugiej kolumnie. Wybierz nie mniej niż pięć. Ułóż w hierarchii ważności zaznaczone motywacje: 1 – to najważniejsza motywacja dla Ciebie ĆWICZENIE: MOTYWACJE PRZEDSIĘBIORCY Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

To wybór jednej z co najmniej dwu możliwości, dwu rozwiązań (wariantów), dróg czy kierunków postępowania, pożądanych z punktu widzenia interesu (potrzeb) osoby podejmującej decyzję. Podejmowanie decyzji Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

1.Rozeznanie i zdefiniowanie sytuacji decyzyjnej. 2.Identyfikowanie alternatywnych wariantów. 3.Ocena wariantów. 4.Wybór jednego wariantu. 5.Wdrażanie wybranego wariantu. 6.Obserwacja i ocena wyników. Etapy racjonalnego podejmowania decyzji Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

STAN PEWNOŚCI – sytuacja, w której podejmujący decyzję zna z rozsądnym zakresem pewności dostępne warianty wyboru oraz ich konsekwencje. STAN RYZYKA – sytuacja, w której dostępność poszczególnych rozwiązań i związane z każdym z nich potencjalne korzyści oraz koszty są znane tylko z pewnym szacunkowym prawdopodobieństwem. STAN NIEPEWNOŚCI – sytuacja, w której podejmujący decyzję nie zna wszystkich możliwości wyboru, ryzyka związanego z każdą z nich, ani możliwych konsekwencji. Warunki podejmowania decyzji Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Zapoznaj się z tekstem indywidualnie – masz na to 3 minuty. Następnie odłóż tekst. Udziel indywidualnie odpowiedzi na pytania („TAK”, „NIE” albo „NIE WIADOMO”) i odłóż je. Podzielmy się na 5 grup. Każda grupa ma 10 minut na omówienie tych samych pytań i uzgodnienie prawidłowych odpowiedzi („TAK”, „NIE” albo „NIE WIADOMO”) Porównujemy prawidłowość odpowiedzi indywidualnych i grupowych. Indywidualne i zespołowe podejmowanie decyzji Ćwiczenie – „Incydent w sklepie” Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Większa ogólna suma wiedzy lub informacji, Większa liczba podejść do problemu, różnorodność doświadczeń i punktów widzenia, Generuje większą liczbę możliwych rozwiązań, Uczestnictwo w podejmowaniu decyzji zwiększa ogólną akceptację końcowego wyboru, Lepsze zrozumienie decyzji. ZALETY GRUPOWEGO PODEJMOWANIA DECYZJI Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

Podważanie pomysłów na rozwiązania – krytyka, Akceptacja pierwszego rozwiązania, Indywidualna dominacja, Konkurencja między decyzjami, Czasochłonność, Niejednoznaczna odpowiedzialność. ZAGROŻENIA W GRUPOWYM PODEJMOWANIU DECYZJI Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году.

potrafi ponosić ryzyko jest odpowiedzialny przewidujący umie radzić sobie ze stresem ma cechy przywódcze jest przy tym rozważny i opanowany, zmotywowany, oddany temu, co robi, PRZEDSIĘBIORCA - podsumowanie Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году. wiarygodny, otwarty na otoczenie ktoś, kto bierze sprawy w swoje ręce organizuje zarządza zasobami rozwiązuje problemy tworzy oraz wdraża innowacje

БЛАГОДАРИМ ЗА ВНИМАНИЕ Войтек Одзимек Давид Хоинкиc FRDL Малопольский Институт Самоуправления Территориального и Администрации в Кракове ul. Шляк 73A, Краков Проект финансирован из средств Министерства Иностранных Дел Польши в рамках конкурса на осуществление задания «Сотрудничество с Полонией и Поляками за границей в 2015 году