Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Finanse Publiczne Temat pracy: Porównanie strategii ograniczania deficytu i zadłużenia publicznego w kolejnych rządach pod wybranymi kryteriami, proszę.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Zasady polityki regionalnej UE
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI. WZROST WIARYGODNOŚĆI POLSKI.
Kontrola finansów publicznych
FINANSE PUBLICZNE I SYSTEM FINANSOWY PAŃSTWA
Ministerstwo Pracy, Spraw Socjalnych i Rodziny Republiki Słowackiej POLITYKA ZATRUDNIENIA W REPUBLICE SŁOWACKIEJ Mária Janušová wrzesień 2006.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Budżet 2007 – krok wstecz. Budżet państwa 2007 Rezygnacja z naprawy finansów publicznych Brak wykorzystania dobrej koniunktury do zmniejszenia deficytu.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Źródło: Ciak J. Polityka budżetowa, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2002
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Charakterystyka finansów publicznych
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
Atrakcyjność inwestycyjna miast, co o tym decyduje?
Pojęcie i zasady funkcjonowania publicznego systemu finansowego
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Mateusz Szczurek Minister Finansów
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Ekonomia polityczna – przegląd problematyki slajdy na I ćwiczenia.
Minister Finansów Jan Vincent-Rostowski
Polityka fiskalna państwa
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
PAWEŁ SZAŁAMACHA Minister Finansów
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Biuro Dyrektora Generalnego BDG Biuro Dyrektora Generalnego BDG Departament Administracji Podatkowej AP Departament Administracji Podatkowej AP Departament.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Polityka fiskalna, monetarna... i polityczno-pieniężne różności
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Zapis prezentacji:

Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki

2 Spis treści  Co kryje się pod pojęciem przejrzystości polityki fiskalnej?  Dla kogo jest ważne, czy polityka fiskalna jest przejrzysta?  Przejrzystość a wiarygodność polityki fiskalnej.  Budowa indeksu.  Porównanie do innych krajów regionu.  Węgry są przejrzyste, ale mają większe problemy z budżetem niż Polska. Dlaczego?  Średnioterminowa Procedura Budżetowa (Medium Term Budget Framework)  Doświadczenia innych krajów.  Czy mamy więc szanse na wprowadzenie średnioterminowej procedury budżetowej?

3 Co kryje się pod pojęciem przejrzystości polityki fiskalnej?  Wysoki poziom przejrzystości polityki fiskalnej wymaga:  jawności i otwartości  skutecznych metod zarządzania finansami publicznymi

4 Dla kogo jest ważne, czy polityka fiskalna jest przejrzysta?  Agencji ratingowych, czyli rynków finansowych.  Ekonomistów i polityków gospodarczych – przejrzystość jest ważnym, chociaż nie jest jedynym czynnikiem wpływającym dla kondycję finansów publicznych. Inne to:  cykl gospodarczy (wzrost i stopy)  czynniki polityczne (wybory parlamentarne, wybór polityki gospodarczej)  koszty prowadzonych reform  Wyborców – z uwagi na możliwość rozliczania polityków z ich obietnic.

5 Przejrzystość polityki fiskalnej a jej wiarygodność  Niewielu interesuje się tym, czy polityka fiskalna jest transparentna w USA, ponieważ tam wiarygodność wypracowano już wcześniej.  Polska pracuje jednak nad podniesieniem wiarygodności, a zwiększenie przejrzystości może być w tym bardzo pomocne.  Wiarygodność może mieć kluczowe znaczenie przy ocenie kryteriów konwergencji, gdy deficyt będzie powyżej poziomu referencyjnego.

6 Budowa indeksu  Indeks uwzględnia pięć problemów istotnych dla nowych członków UE:  Wprowadzenie tzw. średnioterminowej procedury budżetowej (Medium-Term Budget Framework) (punkt I w indeksie).  Włączenie do budżetu wszystkich form aktywności o charakterze polityki fiskalnej (punkt II i III w indeksie), tj. gwarancji i poręczeń, operacji quasi fiskalnych i wydatków podatkowych, a także danych dotyczących wszystkich podmiotów sektora (funduszy, agencji itp.).  Rachunkowość i klasyfikacja budżetowa oraz jakość danych fiskalnych (punkt II w indeksie).  Przejrzyste relacje fiskalne pomiędzy budżetem centralnym a lokalnymi (punkt IV w indeksie).  Rozwój zewnętrznych i wewnętrznych form kontroli oraz audytu. Pozycja MF w procesie budżetowym (punkt V w indeksie).

7 Porównanie do innych krajów regionu  Pod względem spełnienia standardów przejrzystości najlepiej została oceniona Słowacja, nieco gorzej Węgry i Czechy, później Polska.  Wykorzystywanie pozabudżetowych form polityki fiskalnej jest już mniejszym problemem.  Główna słabość (w porównaniu do Słowacji i Węgier) to proces opracowywania budżetu.

8 Węgry są przejrzyste, ale mają większe problemy z budżetem niż Polska?  Węgry: większa przejrzystość (m.in. Medium Term Budget Framework) ↔ słabe reguły fiskalne = niska wiarygodność  Polska: niewystarczająca przejrzystość (szczególnie brak długoterminowego planowania budżetowego) ↔ silne reguły fiskalne = niska wiarygodność  Zwiększenie wiarygodności polityki fiskalnej » efektywne reguły fiskalne + wysoka przejrzystość  Polska: obecnie wiarygodność średnioterminowych planów fiskalnych uzależniona jest od dobrej woli polityków i osobistej wiarygodności decydentów

9 Średnioterminowa Procedura Budżetowa (Medium Term Budget Framework) Co składa się na Średnioterminową Procedurę Budżetową (MediumTerm Budget Framework):  Wydłużenie horyzontu czasowego budżetu do 3-5 lat (ustawa budżetowa obejmująca 2 lata oraz projekcja na kolejne 3).  Prognozy wydatków oparte na wiarygodnych założeniach makroekonomicznych. Uwzględniają one planowaną ścieżkę deficytu i wydatków; założenia, co do podatków; bazują na jasno zdefiniowanych celach jakie stawia sobie rząd (np. zmniejszenie bezrobocia wśród młodych o x%).  Planowanie wydatków na wszystkich szczeblach, tj. na poziomie ministerstw, funduszy, agencji, samorządów itp.  Podział na koszty dotychczas prowadzonych polityk i nowych przedsięwzięć.  Zbieżność budżetu ze średnioterminowymi celami fiskalnymi (np. Programem Konwergencji, zakładającym zmniejszenie deficytu poniżej 3%PKB).

10 Doświadczenia innych krajów  Nowe kraje akcesyjne: Węgry, Słowacja, Estonia.  Gospodarki bardziej rozwinięte:  Niemcy  Holandia Podobieństwo w niestabilności sceny politycznej Dwuetapowy proces budżetowy Zasada ostrożnego planowania, nadwyżki nie rozdysponowywane na bieżące wydatki, ale na zmniejszenie długu lub obniżki podatków

11 Czy mamy więc szanse na wprowadzenie średnioterminowej procedury budżetowej?

12 Rafał Benecki Starszy Ekonomista  (48 22)