Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SEPA POLSKA ZWIĄZEK BANKÓW POLSKICH
Advertisements

Dla każdego ucznia i studenta w wieku od 18 do 26 lat oferujemy
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Rola ZBP w standardzie płatności mobilnych
Agenda Polski rynek rozliczeniowy kart płatniczych. Zmiany na rynku:
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Strategia rozwoju systemu płatniczego i obrotu bezgotówkowego w Polsce
1 Investing in the New Europe Rozwój eCommerce w sektorze finansowym z perspektywy inwestora kapitałowego Krzysztof Kulig Partner Innova Capital Warszawa.
Strategia rozwoju systemu płatniczego w Polsce Adam Parfiniewicz 21 marca 2006 Warszawa.
Internet 2006: rozwój e-commerce
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
1. 2 Warszawa, czerwiec 2010 Płatności bezstykowe w opinii bankowców i klientów banków Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Zarządzanie projektami
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Źródła prawa podatkowego
Bankowość Mobilna.
Zakres, najważniejsze założenia Rozporządzenia SEPA end-date
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
SYSTEM ODSYŁANIA SPRAW MIEDZY KOMISJĄ EUROPEJSKĄ A ORGANAMI OCHRONY KONKURENCJI PAŃSTW CZŁONKOWSKICH JAKO ELEMENT WSPÓŁPRACY ORGANÓW KRAJOWYCH I UNIJNYCH.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Mechanizmy finansowania kosztów urbanizacji stosowane w krajach zachodnich dr Igor Zachariasz Adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego na Wydziale Prawa.
Bezpieczny Mobilny Podpis Elektroniczny
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Ogólnokrajowa karta miejska
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Portal Twoja Europa The Your Europe Portal. Twoja Europa – co to jest? Wielojęzyczny portal informacyjny dla obywateli i przedsiębiorców funkcjonujących.
Pieniądz Elektroniczny
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Sprawa podatkowa.
Rodzaje kart płatniczych.
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Ochrona konsumenta usług bankowych
Sprawność systemu rynkowego
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
C c Opłaty interchange: rozwiązania cenowe na rynkach dwustronnych Anna Słapek, Arkadiusz Paczkowski, Katarzyna Piotrowska, Magdalena Protaziuk.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Agata Malczewska Komisja Europejska, DG do spraw Konkurencji KOMISJA EUROPEJSKA DG do spraw Konkurencji Sektor Finansowy 25 stycznia 2007, Wyniki dochodzenia.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Działania na rzecz ustalenia uczciwych reguł gry na rynku płatności kartami w Europie Cécile Grégoire Rynek Usług Finansowych w UE 25 stycznia 2007, Warszawa.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Wsparcie outplacementowe Schemat: Łagodzenie negatywnych.
Dziękuję za uwagę Pomoc techniczna PROW 2014 – 2020 Koszty kwalifikowalne – informacje ogólne - proj. rozp. MRiRW w spr. szczegółowych warunków i trybu.
Raport - „Informacja o realizacji „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata ” w 2015 r.” XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na.
Konkurencja a polityka konkurencji
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK

Strony Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji – wnioskodawca 20 banków Visa International i Visa Europe MasterCard Europe Związek Banków Polskich

Zarzuty: 1. Uczestniczenie w porozumieniach ograniczających konkurencję na rynku właściwym poprzez wspólne ustalane stawek krajowej opłaty interchange –w systemie Visa, –w systemie MasterCard. 2. Koordynowanie działań w celu ograniczenia dostępu do rynku podmiotom trzecim.

Opłata interchange (OI) Opłata pobierana od każdej transakcji przez bank wydający kartę od każdej transakcji dokonanej tą kartą u podmiotu przyjmującego karty płatnicze (akceptanta).

Porozumienia w sprawie krajowych stawek opłaty interchange Visa: Krajowe stawki OI ustalane od 1993 r. w ramach Visa Forum Polska, później Organizacji Krajowej Visa Polska MasterCard: Krajowe stawki OI ustalane od 1994 r. w ramach Europay/MasterCard Forum

Ograniczenie konkurencji 1.Ustalona wspólnie przez banki OI wyznacza minimalną cenę, poniżej której podmiot obsługujący transakcje kartowe u akceptanta nie może zejść: –OI odpowiada za większość kosztów agentów rozliczeniowych, –w przypadku dużych akceptantów stanowi ponad 90% opłaty uiszczanej agentom rozliczeniowym. 2. Potencjalne ograniczenie możliwości wejścia na rynek konkurencyjnych systemów płatniczych wymagających udziału banków.

Argumenty banków i organizacji kartowych 1.Porozumienia w sprawie OI nie ograniczają konkurencji. 2.Są niezbędne dla funkcjonowania czterostronnego systemu kart płatniczych. 3.Spełniają warunki wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.

Niezbędność porozumienia Niezbędne są porozumienia dotyczące sposobu rozliczania transakcji pomiędzy uczestnikami systemu. Wspólne ustalanie stawek opłaty interchange nie jest konieczne. Można rozliczać się bez pobierania OI - po wartości nominalnej. Istnieją systemy, w których opłata interchange nie jest pobierana, np. Dankort (Dania), Bank Axept (Norwegia), PIN (Holandia).

Warunki wyłączenia Porozumienie: przyczynia się do polepszenia produkcji lub dystrybucji produktów bądź do wspierania postępu technicznego lub gospodarczego, przy zastrzeżeniu dla konsumentów słusznej części korzyści, która stąd wynika,

Warunki wyłączenia bez: nakładania na zainteresowane przedsiębiorstwa ograniczeń, które nie są niezbędne do osiągnięcia tych celów, dawania przedsiębiorstwom możliwości eliminowania konkurencji w stosunku do znacznej części danych produktów. Ciężar dowodu, iż porozumienie spełnia wszystkie powyższe warunki spoczywa na osobach wywodzących z tego faktu skutki prawne (czyli na uczestnikach).

Porozumienia w sprawie OI a pierwszy warunek wyłączenia Teza: Porozumienia w sprawie OI przyczyniają się do maksymalizacji wolumenu transakcji kartowych poprzez odpowiednią realokację kosztów w systemie. Płacą akceptanci, żeby użytkownicy kart nie musieli płacić i chętnie posługiwali się kartami.

Porozumienia w sprawie OI a pierwszy warunek wyłączenia Ale… Optymalność stosowanego poziomu opłaty założona raczej niż udowodniona. Wątpliwości co do metodologii wyznaczania OI: –teoretyczne podstawy, –oszacowanie korzyści akceptantów, –wzajemna spójność analiz.

Porozumienia w sprawie OI a drugi warunek wyłączenia Wątpliwości natury empirycznej (raport Komisji Europejskiej): –wysoka zyskowność operacji wydawania kart płatniczych, –brak korelacji pomiędzy zmianami opłat pobieranych od użytkowników kart i opłaty interchange.

Porozumienia w sprawie OI a drugi warunek wyłączenia Analizy kosztowe przedstawione przez Visa i MasterCard. Szereg kosztów, których uwzględnienie nie jest uzasadnione: –koszty związane z finansowaniem okresu bezodsetkowego, –koszty związane z prowadzeniem konta, –przerzucanie na akceptantów negatywnych konsekwencji własnych decyzji. Nawet odległe związki przyczynowo-skutkowe podstawą obciążania akceptantów kosztami. Akceptanci to również konsumenci systemu kart płątniczych. Nie uzyskują jednak słusznej części ewentualnych korzyści z porozumień w sprawie OI.

Wniosek Porozumienia w sprawie wspólnego ustalania krajowych stawek OI: –ograniczają konkurencję, –nie spełniają co najmniej dwóch z czterech warunków wyłączenia. Zatem naruszają prawo konkurencji.

Koordynowanie działań w celu ograniczenia dostępu do rynku Koordynacja - wspólne ustalanie reguł funkcjonowania systemu (w tym stawek OI). Możliwe ograniczenie wejścia na rynek systemów płatniczych. Brak wyraźnego zamiaru ograniczenia dostępu do rynku. Niestwierdzenie stosowania praktyki ograniczającej konkurencję.

Dziękuję za uwagę