Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 18 września 2009 r. w projektach PO.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Wyniki konkursów ogłaszanych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego w ramach Priorytetu: VI; VII; VIII i IX (po 1 kwietnia 2009r)
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Dni Otwarte POMOCNA DŁOŃ Kraków, 7– r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
Priorytety inwestycyjne Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wdrażane przez Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu Europejski Fundusz.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Kliknij, aby dodać tytuł prezentacji Zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów szkół zawodowych, w szczególności poprzez podniesienie efektywności kształcenia.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Wniosek o dofinansowanie.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Inwestycje w infrastrukturę kształcenia.
Propozycje systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFS Posiedzenie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych na rzecz rynku pracy Schemat: Podnoszenie.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Propozycje kryteriów wyboru projektów dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Kształcenie zawodowe w ramach ZIT Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kryteria wyboru projektów w Działaniu 8.3 Ułatwianie powrotu do aktywności zawodowej osób sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 Poddziałanie (8iv)
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Równościowe zarządzanie projektem
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w Załączniku 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań – dla EFS   XXXIX Posiedzenie Komitetu.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Olsztyn, 14 maja 2019 r. Miejski Obszar Funkcjonalny OLSZTYNA.
Zapis prezentacji:

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata

Ocena zgodności projektów współfinansowanych z EFS, realizowanych w trybie konkursowym i pozakonkursowym, z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn odbywa się na podstawie standardu minimum. Standard minimum składa się z 5 kryteriów oceny, dotyczących charakterystyki projektu. Maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 6, ponieważ kryterium nr 2 i 3 są alternatywne. Alternatywność tę należy rozumieć w sposób następujący: w przypadku stwierdzenia występowania barier równościowych oceniający bierze pod uwagę kryterium nr 2 w dalszej ocenie wniosku o dofinansowanie projektu (wybierając jednocześnie w kryterium nr 3 wartość „0”), zaś w przypadku braku występowania ww. barier – bierze pod uwagę kryterium nr 3 (analogicznie wybierając jednocześnie w kryterium nr 2 wartość „0”).

 Wniosek o dofinansowanie projektu nie musi uzyskać maksymalnej liczby punktów za każde kryterium standardu minimum (wymagane są co najmniej 3 punkty).  Brak uzyskania co najmniej 3 punktów w standardzie minimum jest równoznaczny z odrzuceniem wniosku lub skierowaniem go do negocjacji.  Nie ma możliwości przyznawania części ułamkowych punktów za poszczególne kryteria w standardzie minimum.  Każde kryterium oceny w standardzie minimum jest oceniane niezależnie od innych kryteriów oceny.

Wyjątki stanowią projekty, w których niestosowanie standardu minimum wynika z: Zaleca się aby w przypadku projektów, które należą do wyjątków, również zaplanować działania zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn – pomimo, iż nie będą one przedmiotem oceny za pomocą kryteriów oceny ze standardu minimum. profilu działalności wnioskodawców ze względu na ograniczenia statutowe zamkniętej rekrutacji

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na automatycznym objęciu wsparciem 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale na odwzorowaniu istniejących proporcji płci w danym obszarze lub zwiększaniu we wsparciu udziału grupy niedoreprezentowanej. Możliwe są przypadki, w których proporcja 50/50 wynika z sytuacji kobiet i mężczyzn i stanowi proporcję prawidłową z perspektywy równości szans kobiet i mężczyzn.

0 punktów - we wniosku o dofinansowanie projektu nie ma wskazanych żadnych informacji pozwalających na przyznanie 1 lub więcej punktów w danym kryterium oceny lub informacje wskazują, że projekt będzie prowadzić do dyskryminacji ze względu na płeć. 1 punkt - kwestie związane z zakresem danego kryterium w standardzie minimum zostały uwzględnione przynajmniej częściowo lub nie są w pełni trafnie dobrane w zakresie kryterium 2, 3 i 4. W przypadku kryterium 1 i 5 przyznanie 1 punktu oznacza, że kwestie związane z zakresem danego kryterium w standardzie minimum zostały uwzględnione wyczerpująco, trafnie lub w sposób możliwie pełny, biorąc pod uwagę charakterystykę danego projektu. 2 punkty (nie dotyczy kryterium 1 i 5) - kwestie związane z zakresem danego kryterium w standardzie minimum zostały uwzględnione wyczerpująco, trafnie lub w sposób możliwie pełny, biorąc pod uwagę charakterystykę danego projektu.

1.WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE PROJEKTU PODANO INFORMACJE, KTÓRE POTWIERDZAJĄ ISTNIENIE (ALBO BRAK ISTNIENIA) BARIER RÓWNOŚCIOWYCH W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU. Do przedstawienia informacji wskazujących na istnienie barier równościowych lub ich brak należy użyć danych jakościowych i/lub ilościowych w podziale na płeć w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. (Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za spełnienie tego kryterium – 1)

1.WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE PROJEKTU PODANO INFORMACJE, KTÓRE POTWIERDZAJĄ ISTNIENIE (ALBO BRAK ISTNIENIA) BARIER RÓWNOŚCIOWYCH W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU. Przykłady : - segregacja pozioma i pionowa rynku pracy, - segregacja pozioma i pionowa w edukacji wyższej, - popyt na zawody tradycyjnie zdominowane przez jedną płeć, w której brakuje lub będzie brakowało pracowników (wg potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy). Przykłady : - segregacja pozioma i pionowa rynku pracy, - segregacja pozioma i pionowa w edukacji wyższej, - popyt na zawody tradycyjnie zdominowane przez jedną płeć, w której brakuje lub będzie brakowało pracowników (wg potrzeb regionalnego i lokalnego rynku pracy).

obszar tematyczny interwencji - obszar objęty wsparciem w ramach programu, np. zatrudnienie, integracja społeczna, edukacja, adaptacyjność; zasięg oddziaływania projektu odnosi się do przestrzeni, której on dotyczy, np.: regionu, powiatu, kraju, instytucji, przedsiębiorstwa, konkretnego działu w danej instytucji.

Bariery równościowe - systemowe nierówności i ograniczenia jednej z płci, najczęściej kobiet, które są reprodukowane i utrwalane społecznie i kulturowo. Przełamanie ich sprzyja osiągnięciu rzeczywistej, faktycznej równości szans kobiet i mężczyzn. Bariery równościowe to przede wszystkim:  segregacja pozioma i pionowa rynku pracy  różnice w płacach kobiet i mężczyzn zatrudnionych na równoważnych stanowiskach, wykonujących tożsame obowiązki  mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy  niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych  niski udział kobiet w procesach podejmowania decyzji  przemoc ze względu na płeć  niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia  niewystarczający system opieki przedszkolnej lub opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3  stereotypy płci we wszystkich obszarach  dyskryminacja wielokrotna (krzyżowa), czyli ze względu na dwie lub więcej przesłanek (np. w odniesieniu do kobiet w wieku powyżej 50 lat, osób z niepełnosprawnościami, należących do mniejszości etnicznych).

2.WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU ZAWIERA DZIAŁANIA, ODPOWIADAJĄCE NA ZIDENTYFIKOWANE BARIERY RÓWNOŚCIOWE W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU. We wniosku o dofinansowanie projektu powinno się wskazać, jakiego rodzaju działania zostaną zrealizowane w projekcie na rzecz osłabiania lub niwelowania zdiagnozowanych barier równościowych. Zaplanowane działania powinny odpowiadać na te bariery. Szczególną uwagę przy opisie działań należy zwrócić w przypadku rekrutacji do projektu i dopasowania odpowiednich form wsparcia dla uczestników/uczestniczek projektu wobec zdiagnozowanych nierówności. Uwaga: W tym przypadku nie zaliczamy działań na rzecz zespołu projektowego, które są oceniane w ramach kryterium 5. (Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za spełnienie tego kryterium – 2)

2.WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU ZAWIERA DZIAŁANIA, ODPOWIADAJĄCE NA ZIDENTYFIKOWANE BARIERY RÓWNOŚCIOWE W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU. Przykłady : - umożliwienie kobietom poprzez udział w projekcie zdobycie cennych na rynku kwalifikacji, również wtedy, gdy kwalifikacje te społecznie są łączone przede wszystkim lub nawet wyłącznie z mężczyznami (i odwrotnie), - w procesie doradzania kierunków kształcenia czy doskonalenia zawodowego kierowanie się prognozami dotyczącymi zapotrzebowania na konkretne zawody na rynku pracy, a nie zwyczajowym oferowaniem danego typu kształcenia dziewczętom lub chłopcom (np. propozycja stażu lub praktyki zawodowej), - wprowadzenie do nauczania zajęć poruszających problematykę dyskryminacji, wykluczenia społecznego, stereotypów, zróżnicowania społecznego, równości, - warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek zawodu/ instruktorek i instruktorów praktycznej nauki zawodu nt. metod włączania tematu równości płci do zajęć. Przykłady : - umożliwienie kobietom poprzez udział w projekcie zdobycie cennych na rynku kwalifikacji, również wtedy, gdy kwalifikacje te społecznie są łączone przede wszystkim lub nawet wyłącznie z mężczyznami (i odwrotnie), - w procesie doradzania kierunków kształcenia czy doskonalenia zawodowego kierowanie się prognozami dotyczącymi zapotrzebowania na konkretne zawody na rynku pracy, a nie zwyczajowym oferowaniem danego typu kształcenia dziewczętom lub chłopcom (np. propozycja stażu lub praktyki zawodowej), - wprowadzenie do nauczania zajęć poruszających problematykę dyskryminacji, wykluczenia społecznego, stereotypów, zróżnicowania społecznego, równości, - warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek zawodu/ instruktorek i instruktorów praktycznej nauki zawodu nt. metod włączania tematu równości płci do zajęć.

3.W PRZYPADKU STWIERDZENIA BRAKU BARIER RÓWNOŚCIOWYCH, WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU ZAWIERA DZIAŁANIA ZAPEWNIAJĄCE PRZESTRZEGANIE ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN, TAK ABY NA ŻADNYM ETAPIE REALIZACJI PROJEKTU NIE WYSTĄPIŁY BARIERY RÓWNOŚCIOWE. W przypadku, kiedy we wniosku o dofinansowanie projektu nie zdiagnozowano żadnych barier równościowych, we wniosku o dofinansowanie projektu należy przewidzieć działania zmierzające do przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu te bariery się nie pojawiły. Uwaga: W tym przypadku nie zaliczamy działań na rzecz zespołu projektowego, które są oceniane w ramach kryterium 5. (Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za spełnienie tego kryterium – 2)

3.W PRZYPADKU STWIERDZENIA BRAKU BARIER RÓWNOŚCIOWYCH, WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU ZAWIERA DZIAŁANIA ZAPEWNIAJĄCE PRZESTRZEGANIE ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN, TAK ABY NA ŻADNYM ETAPIE REALIZACJI PROJEKTU NIE WYSTĄPIŁY BARIERY RÓWNOŚCIOWE. Przykłady: - równy dostęp dla dziewcząt i chłopców/ kobiet i mężczyzn do wszystkich form wsparcia oferowanych w projekcie, - zapewnienie dziewczętom i chłopcom/ kobietom i mężczyznom wsparcia na równym poziomie i tej samej jakości, - używanie języka wrażliwego na płeć (formy męskie i żeńskie nazw zawodów), - warsztaty dla nauczycieli, -ek/ instruktorów, -ek zawodu dotyczące przemocy ze względu na płeć; przygotowanie nauczycieli, -ek/instruktorów, -ek do prowadzenia zajęć w sposób niestereotypowy i równościowy, - wprowadzanie dodatkowych zajęć poświęconych kwestiom równości płci oraz rozwiązywaniu problemów bez użycia przemocy (umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, dyskryminacją, wykluczeniem, uprzedzeniami, szykanowaniem). Przykłady: - równy dostęp dla dziewcząt i chłopców/ kobiet i mężczyzn do wszystkich form wsparcia oferowanych w projekcie, - zapewnienie dziewczętom i chłopcom/ kobietom i mężczyznom wsparcia na równym poziomie i tej samej jakości, - używanie języka wrażliwego na płeć (formy męskie i żeńskie nazw zawodów), - warsztaty dla nauczycieli, -ek/ instruktorów, -ek zawodu dotyczące przemocy ze względu na płeć; przygotowanie nauczycieli, -ek/instruktorów, -ek do prowadzenia zajęć w sposób niestereotypowy i równościowy, - wprowadzanie dodatkowych zajęć poświęconych kwestiom równości płci oraz rozwiązywaniu problemów bez użycia przemocy (umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, dyskryminacją, wykluczeniem, uprzedzeniami, szykanowaniem).

4.WSKAŹNIKI REALIZACJI PROJEKTU ZOSTAŁY PODANE W PODZIALE NA PŁEĆ I/LUB ZOSTAŁ UMIESZCZONY OPIS TEGO, W JAKI SPOSÓB REZULTATY PROJEKTU PRZYCZYNIĄ SIĘ DO ZMNIEJSZENIA BARIER RÓWNOŚCIOWYCH ISTNIEJĄCYCH W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU.  należy wskazać, w jaki sposób rezultaty przyczyniają się do zmniejszenia barier równościowych istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu (dotyczy to zarówno projektów skierowanych do osób, jak i instytucji)  wartości docelowe wskaźników w postaci liczby osób należy wskazać w podziale na płeć (Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za spełnienie tego kryterium – 2)

4.WSKAŹNIKI REALIZACJI PROJEKTU ZOSTAŁY PODANE W PODZIALE NA PŁEĆ I/LUB ZOSTAŁ UMIESZCZONY OPIS TEGO, W JAKI SPOSÓB REZULTATY PROJEKTU PRZYCZYNIĄ SIĘ DO ZMNIEJSZENIA BARIER RÓWNOŚCIOWYCH ISTNIEJĄCYCH W OBSZARZE TEMATYCZNYM INTERWENCJI I/LUB ZASIĘGU ODDZIAŁYWANIA PROJEKTU. Przykłady: - podanie wartości docelowych wskaźników w podziale na płeć, - wzrost udziału kobiet na kierunkach studiów i w zawodach strategicznych dla rozwoju gospodarki (kierunki matematyczne, techniczne i przyrodnicze; zawody stereotypowo postrzegane jako „męskie”). Przykłady: - podanie wartości docelowych wskaźników w podziale na płeć, - wzrost udziału kobiet na kierunkach studiów i w zawodach strategicznych dla rozwoju gospodarki (kierunki matematyczne, techniczne i przyrodnicze; zawody stereotypowo postrzegane jako „męskie”).

5.WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU WSKAZUJE, JAKIE DZIAŁANIA ZOSTANĄ PODJĘTE W CELU ZAPEWNIENIA RÓWNOŚCIOWEGO ZARZĄDZANIA PROJEKTEM. We wniosku o dofinansowanie projektu powinna znaleźć się informacja, w jaki sposób planuje się zapewnić realizację zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach procesu zarządzania projektem. Informacja ta powinna zawierać propozycję konkretnych działań, jakie zostaną podjęte w projekcie w ww. obszarze. Równościowe zarządzanie projektem polega przede wszystkim na zapewnieniu, że osoby zaangażowane w realizację projektu (np. personel odpowiedzialny za zarządzanie, personel merytoryczny, personel wykonawcy/partnera) posiadają odpowiednią wiedzę w zakresie obowiązku przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn i potrafią stosować tę zasadę w codziennej pracy przy projekcie. (Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za spełnienie tego kryterium – 1)

5.WNIOSEK O DOFINANSOWANIE PROJEKTU WSKAZUJE, JAKIE DZIAŁANIA ZOSTANĄ PODJĘTE W CELU ZAPEWNIENIA RÓWNOŚCIOWEGO ZARZĄDZANIA PROJEKTEM. Przykłady: -poinformowanie osób zaangażowanych w realizację projektu na temat możliwości i sposobów zastosowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn w odniesieniu do problematyki tego konkretnego projektu, a także do wykonywanych przez zespół projektowy obowiązków związanych z prowadzeniem projektu – np.: udostępnienie Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata , - włączenie do projektu (np. jako konsultantów, doradców) osób lub organizacji posiadających udokumentowaną wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn, - zapewnienie takiej organizacji pracy zespołu projektowego, która umożliwia godzenie życia zawodowego z prywatnym (np. organizacja pracy uwzględniająca elastyczne formy zatrudnienia lub godziny pracy – o ile jest to uzasadnione potrzebami w ramach projektu). Przykłady: -poinformowanie osób zaangażowanych w realizację projektu na temat możliwości i sposobów zastosowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn w odniesieniu do problematyki tego konkretnego projektu, a także do wykonywanych przez zespół projektowy obowiązków związanych z prowadzeniem projektu – np.: udostępnienie Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata , - włączenie do projektu (np. jako konsultantów, doradców) osób lub organizacji posiadających udokumentowaną wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działań z zachowaniem zasady równości szans kobiet i mężczyzn, - zapewnienie takiej organizacji pracy zespołu projektowego, która umożliwia godzenie życia zawodowego z prywatnym (np. organizacja pracy uwzględniająca elastyczne formy zatrudnienia lub godziny pracy – o ile jest to uzasadnione potrzebami w ramach projektu).

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ