Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii www.psychologia.amu.edu.pl www.psychologia.amu.edu.pl Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Rodzic jako doradca zawodowy
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
w nowej podstawie programowej
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Program wychowawczy szkoły
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
O roli osób znaczących w rozwoju dzieci i młodzieży
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Małe dziecko w systemie edukacji
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
mgr Małgorzata Piasecka
Warszawa, 26 sierpnia 2015 r.. Cel badania jakościowego SALA – katalog rozwiązań przestrzennych sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym jest efektem.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Psychologia rozwoju dziecka
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Dziecko romskie w szkole
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
System szkolnictwa w Islandii
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska Instytut Psychologii Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Od 1919 r. psychologia na UAM Wychowanie ku dorosłości

Kiedyś... To jest lew. Lew ma cztery łapy i grzywę…. Dziś... Tanie loty do babci?

Punkt wyjścia: jakie czasy, tacy ludzie i „ takie młodzieży chowanie ” Dzieciństwo i młodość rodzic ó w i dziadk ó w są INNE niż dzieciństwo i młodość ich dzieci i wnuk ó w

Zmiana relacji pokoleniowych dziadkowie  rodzice  dzieci dziadkowie  rodzice  dzieci dziadkowie  rodzice  dzieci

Miejsce dla dorosłych KIEDYŚ dorosły to źródło wiedzy i wyrocznia moralna, AUTORYTET oparty na sile zajmowanej POZYCJI, utrwalany tradycją TERAZ dorosły to współ – pracownik dziecka, AUTORYTET oparty na KOMPETENCJACH JUTRO dorosły to mentor i doradca, AUTORYTET oparty na wyrazistej TOŻSAMOŚCI

Jak NIE MYŚLEĆ o relacjach świat DZIECI świat DOROSŁYCH

Jak dziś myśleć o relacjach świat dzieci świat dorosłych POLE wzajemnych oddziaływań wzajemna edukacja świat ludzi

Inni ludzie to kluczowy czynnik naszego rozwoju  to POŚREDNICY między światem a nami Otoczenie fizyczne Przestrzeń rozwoju OSOBA KULTURA Inni ludzie

Współczesne zagrożenia Zmiana stylu życia i aktywności dzieci i młodzieży Z. Kaługa, Epidemiologia nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Centrum Zdrowia Dziecka  wymyślanie, tworzenie  aktualnie  bierność i zależność od przedmiotów/gadżetów  zabawa  aktualnie  ludzie przestają umieć się bawić w tradycyjny sposób  kontakt z innymi ludźmi  aktualnie  zmniejsza się liczba kontaktów  „głód ruchu”  aktualnie  wczesne wygaszanie aktywności fizycznej

 Nadmiar opieki i kontroli rodziców przy jednoczesnej samotności  braku głębokich, „prawdziwych” relacji z rówieśnikami  Oczekiwanie „bycia dorosłym” od starszych dzieci i młodzieży przy jednocześnie małym przyzwoleniu na autonomię / samostanowienie  Morze możliwości przy jednocześnie braku drogowskazów Współczesne zagrożenia Dzieciństwo i dorastanie w świecie SPRZECZNOŚCI

Świat się zmienia  jakich kompetencji potrzebujemy, aby sobie w nim radzić?  Umiejętności dostrzegania i samodzielnego rozwiązywania problem ó w  Umiejętności nawiązywania kontakt ó w i wsp ó łpracy z innymi ludźmi  Poczucie autonomii i poczucie sprawstwa oraz kontroli nad otoczeniem  Poczucie bezpieczeństwa i poczucie przynależności do „ kogoś ”, grupy, wsp ó lnoty  Zaspokojenie potrzeby orientacyjnej i potrzeby poznawczej  Zaspokojenie potrzeby kontaktu emocjonalnego i potrzeby więzi (afiliacji)

 Pierwsze zadanie wychowawcze  Bliskość i więź z rodzicami i rówieśnikami nie mogą ograniczać poczucia autonomii i samodzielności działania  Poczucie autonomii nie może naruszać więzi i powodować unikania bliskości

 Gotowość do dokonywania wyborów  Gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za swe wybory  Gotowość do radzenia sobie z negatywnymi konsekwencjami swoich wyborów Świat się zmienia  jakich kompetencji potrzebujemy, aby sobie w nim radzić?

 Drugie zadanie wychowawcze  Realizacja swoich planów, zamierzeń, marzeń nie może burzyć porządku społecznego  Podporządkowanie się normom społecznym nie może niszczyć ani tłumić indywidualności

Trzy warunki zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka / nastolatka A. Urządzenie i organizacja przestrzeni fizycznej do działania samodzielnie i z innymi B. Zróżnicowanie i organizacja społecznego środowiska uczenia się samodzielnie i z innymi C. Rola dorosłego jako opiekuna, wychowawcy, nauczyciela

4 KROKI MILOWE ku dorosłości Ludzie w różnym wieku  zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Ludzie w różnym wieku  zróżnicowanie kontaktów społecznych: treść, sytuacje, osoby, cele działania Nauczyciel jako osoba znacząca  jasne reguły  czytelna komunikacja  dobry kontakt emocjonalny Nauczyciel jako osoba znacząca  jasne reguły  czytelna komunikacja  dobry kontakt emocjonalny Zróżnicowane otoczenie  optymalne zróżnicowanie i bogactwo  uważność na potrzeby dzieci Zróżnicowane otoczenie  optymalne zróżnicowanie i bogactwo  uważność na potrzeby dzieci Wyzwania / oferty / zadania  czytelne wymagania  pomoc adekwatna do trudności zadania Wyzwania / oferty / zadania  czytelne wymagania  pomoc adekwatna do trudności zadania (1) zaufanie (2) ciekawo ść (3) twórcze myślenie (4) kooperacja  wymiana przedmiotów  wspólne zabawy i gry  współdziałanie  chęć pomagania  zwracanie się o pomoc  wymiana przedmiotów  wspólne zabawy i gry  współdziałanie  chęć pomagania  zwracanie się o pomoc  poczucie bezpieczeństwa  dobry kontakt emocjonalny  wiara we własne siły  odwaga w nowych sytuacjach  poczucie bezpieczeństwa  dobry kontakt emocjonalny  wiara we własne siły  odwaga w nowych sytuacjach przekonanie, że świat jest bezpieczny i dobry  zadawanie pytań  chęć eksplorowania  dążenie do eks- perymentowania  wytrwałość  dociekliwość  wnikliwość  zadawanie pytań  chęć eksplorowania  dążenie do eks- perymentowania  wytrwałość  dociekliwość  wnikliwość przekonanie, że świat jest ciekawy i wart poznania  poszukiwanie różnych źródeł informacji  zestawianie, porównywanie  wymyślanie, proponowanie, tworzenie  poszukiwanie różnych źródeł informacji  zestawianie, porównywanie  wymyślanie, proponowanie, tworzenie przekonanie, że zawsze się znajdzie jakieś rozwiązanie przekonanie, że na innych ludzi można liczyć +++

JAK? 6 rodzajów uczenia się: 3 x 2  uczenie się od dorosłego  pokazuje rozwiązanie  uczenie się z pomocą dorosłego  pomaga, gdy pojawia się przeszkoda  uczenie się razem z dorosłym  wspólne poszukiwanie rozwiązania  uczenie się od rówieśników  gdy są bardziej kompetentni  uczenie się z pomocą rówieśników  korzystanie z ich pomocy, gdy samemu nie daje się rady  uczenie się razem z rówieśnikami  wspólne rozwiązywanie problemów i wspólne radzenie sobie z przeszkodami

Co prowadzi nas ku dorosłości?  R ó żnorodność sytuacji, zdarzeń, kontakt ó w z ludźmi, z r ó żnymi formami kultury  Mobilność (  mobilność adaptacyjna i zdolność adaptacyjna) – podróże i kontakty rzeczywiste oraz via internet  Trudne sytuacje i zadania jako wyzwania  Wsparcie emocjonalne  Wzmacnianie samodzielności  Docenianie dzielności

Z badań podłużnych Instytutu Psychologii UAM prowadzonych w latach …

Co badano ? Rozwój tożsamości: Eksploracja adaptacyjna: wszerz, w głąb Eksploracja nieadaptacyjna: ruminacja Podejmowanie zobowiązań i zaangażowanie w ich realizację

Eksploracja wszerz w różnych typach szkół

Podejmowanie zobowiązań w różnych typach szkół

Eksploracja w głąb w różnych typach szkół

Identyfikacja ze zobowiązaniami w różnych typach szkół

Eksploracja ruminacyjna w różnych typach szkół

Szkoły mające uczniów o niskim statusie wykształcenia rodziców - głównie zasadnicze szkoły zawodowe: trudności z rozwojem tożsamości Szkoły mające uczniów o wysokim statusie wykształcenia rodziców - głównie ogólnokształcące: wyższa eksploracja adaptacyjna Różnice te obserwowane na początku roku szkolnego  zwiększyły się pod koniec roku szkolnego Duże ryzyko zmian regresyjnych w szkołach z uczniami o niskim statusie wykształcenia rodziców Co wynika z badań?

Konkluzja 1.Uzyskane wyniki potwierdzają, że uczęszczanie do różnego rodzaju szkół ponadgimnazjalnych jest związane z innym przebiegiem rozwoju tożsamości 2.Pozytywny wzorzec zmian, związany z podejmowaniem zaangażowania i wzrostem adaptacyjnych form eksploracji obserwuje się głównie wśród uczniów liceów 3. Uczniowie szkół zawodowych, zwłaszcza szkół zasadniczych, częściej charakteryzują się narastającymi trudnościami z rozwojem tożsamości i występowaniem zmian regresyjnych.

 IP w działaniu

Dziękuję za uwagę!