Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Polska Rama Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Rodzic jako doradca zawodowy
Instytut Badań Edukacyjnych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Normy praktyki zawodowej
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Struktura egzaminu zawodowego
Agnieszka Chłoń-Domińczak
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ŚCIEŻKA AWANSU TRENERA SPORTOWEGO. DEREGULACJA KRAJOWE RAMY KWALIFIKACJI  EDUKACJA WYŻSZA  EDUKACJA OGÓLNA  EDUKACJA ZAWODOWA Rozumie specyfikę i.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Polska Rama Kwalifikacji Instytut Badań Edukacyjnych Beata Balińska w ramach projektu „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
O możliwościach wynikających z uwzględnienia piątego poziomu w Polskiej Ramie Kwalifikacji Agata Wroczyńska 03 czerwca 2016 r. Uniwersytet Warszawski.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
DOSTOSOWANIE EFEKTÓW KIERUNKOWYCH STUDIÓW DO CHARAKTERYSTYK PRK
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Zapis prezentacji:

Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.

Uczenie się przez całe życie (dorośli, 25-64) Żródło: LFS (2014)

Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia

Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Rama Kwalifikacji to opis hierarchii poziomów kwalifikacji. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia

Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Rama Kwalifikacji to opis hierarchii poziomów kwalifikacji. System Kwalifikacji to ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji oraz zapewnianiu ich jakości. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia

Europejska Rama Kwalifikacji (I)  Europejska Rama Kwalifikacji dotyczy kwalifikacji (nie - osób, nie – kompetencji)  ERK to przyjęty w UE układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych krajach.  Poziomy kwalifikacji w ERK opisane za pomocą efektów uczenia się (a nie czasu nauki) Prace nad zintegrowaniem systemu kwalifikacji i Polską Ramą kwalifikacji wpisane są również w szerszy kontekst zmian zachodzących w europejskiej polityce na rzecz uczenia się przez całe życie.

Europejska Rama Kwalifikacji (II) Wykorzystanie Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) do porównywania kwalifikacji pomiędzy krajami

Polska Rama Kwalifikacji (PRK)  Ośmiopoziomowa struktura  Uporządkowane opisy wymagań dotyczące wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych, które odpowiadają danemu poziomowi kwalifikacji  Każdy z tych poziomów przyporządkowany jest odpowiadającemu mu poziomowi w Europejskiej Ramie Kwalifikacji

Polska Rama Kwalifikacji – odpowiedź na potrzeby budowania społeczeństwa wiedzy Wzmocnienie i stopniowa modernizacja krajowego systemu kwalifikacji ma na celu:  umożliwienie uzyskiwania kwalifikacji różnymi drogami, w tym także uznawanie kwalifikacji zdobytych poza systemem edukacji formalnej,  zwiększenie wiarygodności polskich kwalifikacji w perspektywie krajowej i zagranicznej,  określenie możliwości rozwoju kadry pracowniczej,  lepsze powiązanie edukacji i szkoleń z potrzebami społeczeństwa i gospodarki.

Polska Rama Kwalifikacji – poziom 1 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do:  elementarne fakty i pojęcia oraz zależności między wybranymi zjawiskami przyrodniczymi, społecznymi i w sferze wytworów ludzkiej myśli  wykonywać bardzo proste zadania według szczegółowych wskazówek w typowych warunkach rozwiązywać bardzo proste typowe problemy w typowych warunkach  uczyć się pod bezpośrednim kierunkiem w zorganizowanej formie  odbierać proste wypowiedzi, tworzyć bardzo proste wypowiedzi  respektowania zobowiązań wynikających z przynależności do różnych wspólnot  działania i współdziałania pod bezpośrednim nadzorem w zorganizowanych warunkach  oceniania swoich działań i przyjmowania odpowiedzialności za bezpośrednie ich skutki

Polska Rama Kwalifikacji – poziom 4 P O Z I O M 4 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do:  poszerzony zbiór podstawowych faktów, umiarkowanie złożonych pojęć i teorii oraz zależności między wybranymi zjawiskami przyrodniczymi, społecznymi i w sferze wytworów ludzkiej myśli a ponadto w określonych dziedzinach  w szerszym zakresie fakty, umiarkowanie złożone pojęcia, teorie i zależności między nimi  podstawowe uwarunkowania prowadzonej działalności  wykonywać niezbyt złożone zadania w części bez instrukcji często w zmiennych warunkach rozwiązywać niezbyt proste, w pewnej części nietypowe problemy często w zmiennych warunkach  uczyć się samodzielnie w zorganizowanej formie  odbierać złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt złożone wypowiedzi dotyczące szerokiego zakresu zagadnień  odbierać i formułować proste wypowiedzi w języku obcym  przyjmowania odpowiedzialności związanej z uczestnictwem w różnych wspólnotach i funkcjonowaniem w różnych rolach społecznych  autonomicznego działania i współdziałania w zorganizowanych warunkach  oceniania działań swoich i osób, którymi kieruje; przyjmowania odpowiedzialności za skutki działań własnych oraz tych osób

Polska Rama Kwalifikacji – poziom 7 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do: P O Z I O M 7  w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami  różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności  wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin  samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie  komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska  tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia  podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy  przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią

Szkoła podstawowaŚwiadectwo ukończenia szkoły podstawowej1 GimnazjumŚwiadectwo ukończenia gimnazjum2 Zasadnicza szkoła zawodowa Świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej Nie został jeszcze określony Świadectwo potwierdzające kwalifikacje zawodowe 3 Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe3 Technikum Świadectwo ukończenia technikum Nie został jeszcze określony Świadectwo potwierdzające kwalifikacje zawodowe 3 lub 4 zależnie od kwalifikacji Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe4 Świadectwo dojrzałości (matura)4 Liceum ogólnokształcące Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego Nie został jeszcze określony Świadectwo dojrzałości (matura)4 Kwalifikacje przyznawane w systemie oświaty – propozycje poziomów PRK

Rodzaj studiów:Nazwa kwalifikacjiPunkty ECTS Planowany poziom kwalifikacji w PRK Studia pierwszego stopnia (pierwszy stopień w systemie bolońskim) Dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego Licencjata /inżyniera lub tytułu równoważnego Przynajmniej 1806 Studia drugiego stopnia (drugi stopień w systemie bolońskim) lub Jednolite studia magisterskie Dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego Magistra /magistra inżyniera lub Tytułu równoważnego (np. Lekarz) Studia drugiego stopnia - przynajmniej 90 Jednolite studia magisterskie: Przynajmniej 300 (studia 5-letnie), 360 (studia 6-letnie) 7 Studia trzeciego stopnia (trzeci stopień w systemie bolońskim) Dyplom potwierdzający uzyskanie stopnia naukowego doktora w określonej dyscyplinie Dodatkowo: Podyplomowe studia niezakończone przyznaniem tytułu naukowego Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Przynajmniej 60; (studia nie powinny trwać krócej niż dwa semestry) Zależnie od programu Kwalifikacje przyznawane w systemie szkolnictwa wyższego – propozycje poziomów PRK

W Polsce nie wszystkie kwalifikacje będą włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji będą włączone: kwalifikacje nadawane w oświacie i szkolnictwie wyższym oraz kwalifikacje „uregulowane” i „rynkowe” nadawane poza tymi systemami na zasadach określonych w odpowiedniej ustawie (zob. Standard Opisu Kwalifikacji) Kwalifikacje w ZSK

z dnia 22 grudnia 2015 r. określa: zakres kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz cele Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; Polską Ramę Kwalifikacji; standardy opisywania kwalifikacji; zasady przypisywania poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji; zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; zasady włączania do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Sektorowych Ram Kwalifikacji; wymogi dotyczące podmiotów przeprowadzających walidację i certyfikowanie oraz zasady uzyskiwania uprawnień do certyfikowania; zasady zapewniania jakości walidacji i certyfikowania; zasady nadzoru nad walidacją i certyfikowaniem; Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji; koordynację funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Projekt systemowy „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Instytut Badań Edukacyjnych Biuro Projektu Krajowych Ram Kwalifikacji ul. Górczewska 8, Warszawa tel.: (22) ,