Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Uczenie się przez całe życie (dorośli, 25-64) Żródło: LFS (2014)
Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia
Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Rama Kwalifikacji to opis hierarchii poziomów kwalifikacji. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia
Kwalifikacja to określony zestaw efektów uczenia się – zgodnych z ustalonymi standardami – których osiągnięcie zostało formalnie potwierdzone przez upoważnioną instytucję. Rama Kwalifikacji to opis hierarchii poziomów kwalifikacji. System Kwalifikacji to ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji oraz zapewnianiu ich jakości. Od kwalifikacji do systemu kwalifikacji – podstawowe pojęcia
Europejska Rama Kwalifikacji (I) Europejska Rama Kwalifikacji dotyczy kwalifikacji (nie - osób, nie – kompetencji) ERK to przyjęty w UE układ odniesienia umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych krajach. Poziomy kwalifikacji w ERK opisane za pomocą efektów uczenia się (a nie czasu nauki) Prace nad zintegrowaniem systemu kwalifikacji i Polską Ramą kwalifikacji wpisane są również w szerszy kontekst zmian zachodzących w europejskiej polityce na rzecz uczenia się przez całe życie.
Europejska Rama Kwalifikacji (II) Wykorzystanie Europejskiej Ramy Kwalifikacji (ERK) do porównywania kwalifikacji pomiędzy krajami
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) Ośmiopoziomowa struktura Uporządkowane opisy wymagań dotyczące wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych, które odpowiadają danemu poziomowi kwalifikacji Każdy z tych poziomów przyporządkowany jest odpowiadającemu mu poziomowi w Europejskiej Ramie Kwalifikacji
Polska Rama Kwalifikacji – odpowiedź na potrzeby budowania społeczeństwa wiedzy Wzmocnienie i stopniowa modernizacja krajowego systemu kwalifikacji ma na celu: umożliwienie uzyskiwania kwalifikacji różnymi drogami, w tym także uznawanie kwalifikacji zdobytych poza systemem edukacji formalnej, zwiększenie wiarygodności polskich kwalifikacji w perspektywie krajowej i zagranicznej, określenie możliwości rozwoju kadry pracowniczej, lepsze powiązanie edukacji i szkoleń z potrzebami społeczeństwa i gospodarki.
Polska Rama Kwalifikacji – poziom 1 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do: elementarne fakty i pojęcia oraz zależności między wybranymi zjawiskami przyrodniczymi, społecznymi i w sferze wytworów ludzkiej myśli wykonywać bardzo proste zadania według szczegółowych wskazówek w typowych warunkach rozwiązywać bardzo proste typowe problemy w typowych warunkach uczyć się pod bezpośrednim kierunkiem w zorganizowanej formie odbierać proste wypowiedzi, tworzyć bardzo proste wypowiedzi respektowania zobowiązań wynikających z przynależności do różnych wspólnot działania i współdziałania pod bezpośrednim nadzorem w zorganizowanych warunkach oceniania swoich działań i przyjmowania odpowiedzialności za bezpośrednie ich skutki
Polska Rama Kwalifikacji – poziom 4 P O Z I O M 4 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do: poszerzony zbiór podstawowych faktów, umiarkowanie złożonych pojęć i teorii oraz zależności między wybranymi zjawiskami przyrodniczymi, społecznymi i w sferze wytworów ludzkiej myśli a ponadto w określonych dziedzinach w szerszym zakresie fakty, umiarkowanie złożone pojęcia, teorie i zależności między nimi podstawowe uwarunkowania prowadzonej działalności wykonywać niezbyt złożone zadania w części bez instrukcji często w zmiennych warunkach rozwiązywać niezbyt proste, w pewnej części nietypowe problemy często w zmiennych warunkach uczyć się samodzielnie w zorganizowanej formie odbierać złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt złożone wypowiedzi dotyczące szerokiego zakresu zagadnień odbierać i formułować proste wypowiedzi w języku obcym przyjmowania odpowiedzialności związanej z uczestnictwem w różnych wspólnotach i funkcjonowaniem w różnych rolach społecznych autonomicznego działania i współdziałania w zorganizowanych warunkach oceniania działań swoich i osób, którymi kieruje; przyjmowania odpowiedzialności za skutki działań własnych oraz tych osób
Polska Rama Kwalifikacji – poziom 7 WiedzaUmiejętnościKompetencje społeczne W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej zna i rozumie: W dziedzinie uczenia się, twórczości lub w odniesieniu do działalności zawodowej potrafi: W związku z dziedziną uczenia się, twórczości lub działalności zawodowej jest gotów do: P O Z I O M 7 w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania i aksjologiczny kontekst prowadzonej działalności wykonywać zadania oraz formułować i rozwiązywać problemy, z wykorzystaniem nowej wiedzy, także z innych dziedzin samodzielnie planować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia podejmowania inicjatyw, krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią
Szkoła podstawowaŚwiadectwo ukończenia szkoły podstawowej1 GimnazjumŚwiadectwo ukończenia gimnazjum2 Zasadnicza szkoła zawodowa Świadectwo ukończenia zasadniczej szkoły zawodowej Nie został jeszcze określony Świadectwo potwierdzające kwalifikacje zawodowe 3 Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe3 Technikum Świadectwo ukończenia technikum Nie został jeszcze określony Świadectwo potwierdzające kwalifikacje zawodowe 3 lub 4 zależnie od kwalifikacji Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe4 Świadectwo dojrzałości (matura)4 Liceum ogólnokształcące Świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego Nie został jeszcze określony Świadectwo dojrzałości (matura)4 Kwalifikacje przyznawane w systemie oświaty – propozycje poziomów PRK
Rodzaj studiów:Nazwa kwalifikacjiPunkty ECTS Planowany poziom kwalifikacji w PRK Studia pierwszego stopnia (pierwszy stopień w systemie bolońskim) Dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego Licencjata /inżyniera lub tytułu równoważnego Przynajmniej 1806 Studia drugiego stopnia (drugi stopień w systemie bolońskim) lub Jednolite studia magisterskie Dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego Magistra /magistra inżyniera lub Tytułu równoważnego (np. Lekarz) Studia drugiego stopnia - przynajmniej 90 Jednolite studia magisterskie: Przynajmniej 300 (studia 5-letnie), 360 (studia 6-letnie) 7 Studia trzeciego stopnia (trzeci stopień w systemie bolońskim) Dyplom potwierdzający uzyskanie stopnia naukowego doktora w określonej dyscyplinie Dodatkowo: Podyplomowe studia niezakończone przyznaniem tytułu naukowego Świadectwa ukończenia studiów podyplomowych Przynajmniej 60; (studia nie powinny trwać krócej niż dwa semestry) Zależnie od programu Kwalifikacje przyznawane w systemie szkolnictwa wyższego – propozycje poziomów PRK
W Polsce nie wszystkie kwalifikacje będą włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji będą włączone: kwalifikacje nadawane w oświacie i szkolnictwie wyższym oraz kwalifikacje „uregulowane” i „rynkowe” nadawane poza tymi systemami na zasadach określonych w odpowiedniej ustawie (zob. Standard Opisu Kwalifikacji) Kwalifikacje w ZSK
z dnia 22 grudnia 2015 r. określa: zakres kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz cele Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; Polską Ramę Kwalifikacji; standardy opisywania kwalifikacji; zasady przypisywania poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji; zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; zasady włączania do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Sektorowych Ram Kwalifikacji; wymogi dotyczące podmiotów przeprowadzających walidację i certyfikowanie oraz zasady uzyskiwania uprawnień do certyfikowania; zasady zapewniania jakości walidacji i certyfikowania; zasady nadzoru nad walidacją i certyfikowaniem; Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji; koordynację funkcjonowania Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Projekt systemowy „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Instytut Badań Edukacyjnych Biuro Projektu Krajowych Ram Kwalifikacji ul. Górczewska 8, Warszawa tel.: (22) ,