Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Integracja sensomotoryczna
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
TEORIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
KANONY DOGOTERAPII.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Integracja Sensoryczna – co to takiego?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Percepcja wzrokowa.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Analizator wzrokowy to:
Integracja sensoryczna
Centrum Diagnostyki i Terapii IN CORPORE Częstochowa, ul
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH
Trening metodą Warnkego
Okresowa analiza dokumentów pod kątem oceny zmian w funkcjonowaniu dziecka. Ocena efektów terapii.
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Cechy rozwojowe sześciolatka
Teoria integracji sensorycznej Jean Ayres
FORUM WYMIANY DOŚWIADCZEŃ W PRACY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W JAWORZNIE DZIECKO W RÓWNOWADZE.
RUCH TO ZDROWIE.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Dojrzałość szkolna dziecka
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
ZASTOSOWANIE METODY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PROCESIE WSPOMAGANIA ROZWOJU UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Integracja sensoryczna
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Zaburzenia integracji sensorycznej pochodzące z systemu dotykowego:  dyspraksja rozwojowa (zaburzenia motoryczne) - podwrażliwość obronność dotykowa (zaburzenia modulacji sensorycznej) - nadwrażliwość

Dyspraksja rozwojowa: deficyt planowania ruchowego będący wynikiem zaburzeń S.I. Dzieci z dyspraksją ruchową : są niezgrabne ruchowo potykają się, są często poobijane potrącają przedmioty i osoby przejawiają opóźnienie w zakresie samoobsługi wykazują deficyt planowania ruchu motoryki małej i dużej mają problemy na lekcjach wych. fiz. nie czują schematu ciała nie mają zdolności do generalizowania planowania czynności problemy z opanowaniem podstaw matematyki, pisania czytania prezentują zaburzenia artykulacji (dyspraksja oralna- zab rozwoju mowy czynnej, zab planowania ruchu w obrębie aparatu artykulacyjnego)

Obronność dotykowa Obronność dotykowa - awersyjna reakcja lub nadwrażliwość na dotyk. Wg. Ayres to uczucie dyskomfortu i pragnienie ucieczki od sytuacji, której towarzyszy pewien typ stymulacji dotykowej. Dotyczy również bodźców; słuchowych, wzrokowych i węchowych. Powoduje zbyt duże pobudzenie systemu nerwowego, a reaktywność na niektóre bodźce jest znacznie podwyższona.

Obronność dotykowa Objawy u dzieci: nie lubią lekkiego dotyku nie lubią np. obcinania włosów stale w ruchu: skaczą , boksują, lubią karuzele, huśta nie lubią pewnych ubrań specyficzne upodobania żywieniowe problem z koncentracją uwagi przejawiają złe relacje społeczne czasem przeciwnie bywają wycofane i lękliwe dzieci te określają, że źle czują się we własnej skórze i nie wiedzą dlaczego.

Zaburzenia informacji sensorycznej pochodzące z receptorów systemu przedsionkowo- proprioceptywnego: zaburzenia posturalne ( podwrażliwość) zaburzenia modulacji sensorycznej (nadwrażliwość): 1.  niepewność grawitacyjna 2.  nietolerancja ruchu

Zaburzenia posturalne Nieprawidłowość ta przejawia się: zaburzeniami kontroli postawy, napięcia mięśniowego, integracji odruchów (TOB, ATOS ), dysfunkcjami okoruchowymi oraz dysfunkcjami dodatkowymi : zaburzenia mowy, pisania, czytania, trudnościami szkolnymi w zakresie matematyki. Mają wpływ na rozwój schematu ciała, orientacji przestrzennej, koordynacji ruchowej i integracji wzrokowo – ruchowej.

Objawy zaburzeń Ruchów posturalnych w tle: nieprawidłowa postawa podczas pisania i czytania spadają z krzesła podczas zadań przy biurku dzieci te mają trudności z dostosowaniem położenia ciała do tego jak ułożyć ręce podczas pisania kłopoty z łapaniem piłki ( ułożeniem ciała do chwytu)

Symptomy zaburzeń posturalno –okoruchowych: ruchy dziecka są niezgrabne, często potyka się, przewraca częściej niż inni, nie potrafi asekurować się przed upadkiem ma trudności z łapaniem piłki, chodzeniem po drabinkach, równoważniach, nie lubi gier zespołowych nie ma dominacji rąk, jest obustronne i niezbyt zręczne często myli prawa – lewa podczas nauki pisania myli i odwraca litery : d, b, p, ma kłopoty z przepisywaniem z tablicy, gubi litery, sylaby podczas pracy przy stole często podpiera głowę nie znosi dobrze stresów i często jest sflustrowany nie akceptuje siebie

Niepewność grawitacyjna Niepewność grawitacyjna – to zakłócenie, które modulują wejściowe informacje przedsionkowe z receptorów grawitacji (niewłaściwa modulacja danych). Dane dopływają do mózgu w sposób ciągły, a wzmagają się gdy np. poruszamy głową.

Niepewność grawitacyjna Dziecko z niepewnością grawitacyjną: ma nienaturalny strach przed wysokością nie lubi wspinania się, chodzenia po drzewach, murkach nauka chodzenia po schodach trwa dłużej niż u innych dzieci niechętnie przyjmuje pozycję w której musi oderwać stopy od podłoża unika zabaw na placu zabaw, na drabinkach na huśtawkach, zjeżdżalniach nie lubi być w pozycji do góry nogami nie lubi obracać się, kręcić, karuzeli nie potrafi dobrze oceniać odległości, przestrzeni podczas ruchu wpada w popłoch, gdy pchnie się je nagle do tyłu nawet gdy siedzi jadąc samochodem nie lubi, gdy ktoś nagle i szybko skręca

Nietolerancja ruchu Nietolerancja ruchu – to zakłócenie informacji z kanałów półkolistych, które odpowiadają za ruch rotacyjny. Informacje tu są zbyt mocno wzmacniane stąd nadwrażliwość (przedsionkowa) Pewne dzieci czują się źle podczas nagłego, gwałtownego ruchu obrotowego. Te dzieci częściej dostają choroby lokomocyjnej, czują nudności podczas zabaw typu karuzela. Temat ciągle mało zbadany.

Prawidłowo zintegrowane funkcje: dotykowe, przedsionkowe proprioceptywne stanowią fundament do rozwoju wyższych procesów korowych. Końcowym produktem integracji sensorycznej są: język – mowa, percepcja słuchowa, percepcja wzrokowa.

Aby dziecko mogło prawidłowo funkcjonować wszystkie zmysły musza prawidłowo działać i harmonijnie ze sobą współpracować Mózg musi sobie radzić z napływem bodźców, w prawidłowy sposób je integrować i przetwarzać dostarczając człowiekowi dokładnej informacji o nim samym i otaczającym świecie.

Objawy zaburzeń S.I. zauważane przez rodziców i nauczycieli: Hiperaktywność Hipoaktywność Problemy z koncentracją uwagi Nadpobudliwość emocjonalna Niezdarność ruchowa Obniżony poziom koordynacji wzrok.- ruch. Problemy w relacjach społecznych Problemy w samoobsłudze Niska samoocena

TERAPIA Terapia S.I. może być prowadzona po wcześniejszych kompleksowych badaniach prowadzonych przez kwalifikowanych terapeutów . Głównym zadaniem S.I. jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych w szczególności przedsionkowych, proprioceptywnych i dotykowych w taki sposób, że dziecko spontanicznie będzie formułowało reakcje adaptacyjne poprawiające reakcje bodźców. Efekty terapii S.I. (w organizacji oun)można uzyskać, gdy podczas terapii stosowane są takie ćwiczenia, które są wyzwaniem dla uczestnika stymulujące dla mózgu Ćwiczenia muszą być dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka. Ciągłe balansowanie na granicy możliwości dziecka poprawiając organizację OUN wpływa na zmianę zachowania w sferze motorycznej i emocjonalnej, poprawiając funkcje językowe i poznawcze, a przede wszystkim przejawia się lepszą efektywnością uczenia się. Terapia S. I to postać naukowej zabawy. Dziecko nie uczy się tu konkretnych umiejętności , ale poprawiając S. I. wzmacnia procesy nerwowe leżące u podstaw tych umiejętności.

OPRACOWAŁA: Agata drałus