Uwagi wstępne Dzieci sieci jako uczniowie Internet a mózg ludzki Od informacji do wiedzy Nowe modele edukacji W świecie gorących mediów Refleksje końcowe
bazujące na nowoczesnej technologii wykorzystujące potencjał intelektualny, motywacje i zaangażowanie człowieka łączące wykorzystanie potencjału człowieka i możliwości nowych technologii (hybrydowe) bazujące na nowoczesnej technologii wykorzystujące potencjał intelektualny, motywacje i zaangażowanie człowieka łączące wykorzystanie potencjału człowieka i możliwości nowych technologii (hybrydowe)
świat realny (świat atomów) świat wirtualny świat hybrydowy – połączenie świata realnego i wirtualnego (nowe wyzwania)
cyfrowi tubylcy (autochtoni) (ang. digital natives) cyfrowi imigranci (ang. digital immigrants) cyfrowi tubylcy (autochtoni) (ang. digital natives) cyfrowi imigranci (ang. digital immigrants)
słabo komunikują się ze starszymi pokoleniami spędzają czas podłączeni do Internetu kochają media społecznościowe praca nie jest dla nich wartością nie interesują się polityką ani religią pokolenie, które o nic nie musiało walczyć, wychowane w kulturze natychmiastowości słabo komunikują się ze starszymi pokoleniami spędzają czas podłączeni do Internetu kochają media społecznościowe praca nie jest dla nich wartością nie interesują się polityką ani religią pokolenie, które o nic nie musiało walczyć, wychowane w kulturze natychmiastowości
urodzeni po 1982 roku to najbar- dziej narcystyczna generacja w historii dzisiejsze młode pokolenie jest zapatrzone w siebie i przekonane o własnej niepowta- rzalności, oczekuje podziwu otoczenia osoby narcystyczne mają problemy w rela- cjach interpersonalnych, są mało empatycz- ne, traktują innych instrumentalnie Facebook wzmacnia tendencje narcy- styczne (związek między narcyzmem i zani żonym poczuciem własnej war- tości a ilością czasu na Facebooku) urodzeni po 1982 roku to najbar- dziej narcystyczna generacja w historii dzisiejsze młode pokolenie jest zapatrzone w siebie i przekonane o własnej niepowta- rzalności, oczekuje podziwu otoczenia osoby narcystyczne mają problemy w rela- cjach interpersonalnych, są mało empatycz- ne, traktują innych instrumentalnie Facebook wzmacnia tendencje narcy- styczne (związek między narcyzmem i zani żonym poczuciem własnej war- tości a ilością czasu na Facebooku)
poznawanie rzeczywistości z ekranu (tablet) – wideodeficyt (dziecko poznaje złożoną rzeczy- wistość za pomocą płaskiego ekranu, zubożone poznanie zmysłowe przy nadmiarze bodźców) do 2. roku życia kluczowe są „żywe” kontakty z innymi ludźmi – zakaz kontaktu z ekranem dotykowym (dziecko powinno poznawać i tes- tować świat w naturalnym otoczeniu – smak!) brak kontaktu z człowiekiem zastąpiony kontak- tem medialnym hamuje rozwój neuronów lustrzanych (uczenie się przez naśladowanie) zbyt wczesny kontakt z mediami koreluje pozy- tywnie z dysfunkcjami (dysleksja, dysgrafia)
nowe technologie (Internet, gry kompute- rowe) sprawiają, że istotne są zdolności operacyjne (natychmiastowe reagowanie) i zanikają zdolności klasyczne (czytanie) drastyczny spadek znajomości słów i języka (tracimy wspólny kod pojęć!), krytycyzmu, umiejętności czytania ze zrozumieniem
myślenie i uczenie się nie są procesami „zamkniętymi” w umyśle jednostki myślenie i uczenie się to działania inter- aktywne, zachodzące między jednostką a daną sytuacją wiedza jest osadzona w kontekście i powstaje po części jako wynik działania, kontekstu i kultury, w której wiedza jest rozwijana i wykorzystywana
OBECNIE – przyswajanie dużej ilości treści podawanych przez nauczyciela – edukacja transmisyjna (model wygodny dla ucz- niów przeciętnych i mało kreatywnych) PRZYSZŁOŚĆ – liczy się nie to, co wiemy, ale jak poruszamy się w cyfrowym świecie i co potra- fimy zrobić z informacjami, które znajdujemy (uczeń w roli badacza i eksperymentatora) OBECNIE – przyswajanie dużej ilości treści podawanych przez nauczyciela – edukacja transmisyjna (model wygodny dla ucz- niów przeciętnych i mało kreatywnych) PRZYSZŁOŚĆ – liczy się nie to, co wiemy, ale jak poruszamy się w cyfrowym świecie i co potra- fimy zrobić z informacjami, które znajdujemy (uczeń w roli badacza i eksperymentatora)
obecnie – szkoła jako instytucja i miejsce nauczania (certyfikowania) w przyszłości (niedalekiej) – szkoła jako środowisko uczenia się (poszukiwanie i przetwarzanie inf., tworzenie wiedzy, kreatywność) obecnie – szkoła jako instytucja i miejsce nauczania (certyfikowania) w przyszłości (niedalekiej) – szkoła jako środowisko uczenia się (poszukiwanie i przetwarzanie inf., tworzenie wiedzy, kreatywność)
szkoła zrównoważona – trzy elementy: szkoła jako atrakcyjna i akceptowana wartość, do której uczeń chce chodzić przestrzeń realna – tradycyjna przestrzeń realna – tradycyjna przestrzeń społeczna (centra nauki, kultury, muzea, parki krajobrazowe) przestrzeń społeczna (centra nauki, kultury, muzea, parki krajobrazowe) przestrzeń wirtualna (Internet) przestrzeń wirtualna (Internet)
ZIMNE (komunikat niepełny, wyma- gają zaangażowania intelektualnego i uzupełnienia komunikatu przez od- biorcę, silnie oddziałują na wyobraźnię) GORĄCE (komunikat pełny, są łatwe w odbiorze, b. silnie angażują zmysły) ZIMNE (komunikat niepełny, wyma- gają zaangażowania intelektualnego i uzupełnienia komunikatu przez od- biorcę, silnie oddziałują na wyobraźnię) GORĄCE (komunikat pełny, są łatwe w odbiorze, b. silnie angażują zmysły)
gorące media, gorące ko- munikaty, gorąca kultura szczególnie gorące są treści pornogra- ficzne (kultura uprzedmiotowienia) przegrzane środowisko medialne destrukcyjne oddziaływanie mediów na wyobraźnię (i rozwój intelektualny)
systematyczne czytanie książek trening pamięci (np. wiersze) krytycyzm wobec informacji częste pisanie choćby krótkich opracowań równowaga m. techniką i kulturą dbałość o rozwój holistyczny