 Uwagi wstępne  Dzieci sieci jako uczniowie  Internet a mózg ludzki  Od informacji do wiedzy  Nowe modele edukacji  W świecie gorących mediów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych szkół w Europie za pomocą mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli.
„ZDOLNY UCZEŃ I JEGO SOJUSZNICY”
Innowacyjne narzędzia dydaktyczne w zakresie przedsiębiorczości
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Klasyfikacja źródeł informacji
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Konstruktywizm w dydaktyce
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Co to jest TIK?.
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Biblioteka jako trzecie miejsce
Wychowanie do odpowiedzialnego działania w sieci.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Fenomen Internetu (nieprzebrane źródło informacji)
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
w praktyce pedagogicznej
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Medialna rzeczywistoŚĆ
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Tematy do wypracowania propozycji i wniosków. 1. Co można zrobić, by młodzi chętniej się angażowali się w życie społeczne? W czym leży problem? Jakie.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
DYREKTORZY SZKÓŁ W eTWINNING Warszawa, 18 XI 2011.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Ogólnopolski Program Szkoła z Klasą 2.0. To trzecia edycji Ogólnopolskiego programu Szkoła z Klasą 2.0. Nasza szkoła od samego początku bierze udział.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O społecznych konsekwencjach przegrzania współczesnego
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Innowacją w cyberprzemoc Prezentacja rezultatów projektu.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Biblioteka inspiruje. Biblioteka wobec aktualnych wyzwań. Bożena Chlebicka-Abramowicz BIBLIOTEKA GŁÓWNA WOJSKOWEJ AKADEMII TECHNICZNEJ W WARSZAWIE Łódź/
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WSZYSTKO CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O WSPÓŁPRACY Z BRAINOBRAIN
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Świetlica Szkoły Podstawowej nr 257 im prof
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

 Uwagi wstępne  Dzieci sieci jako uczniowie  Internet a mózg ludzki  Od informacji do wiedzy  Nowe modele edukacji  W świecie gorących mediów  Refleksje końcowe

 bazujące na nowoczesnej technologii  wykorzystujące potencjał intelektualny, motywacje i zaangażowanie człowieka  łączące wykorzystanie potencjału człowieka i możliwości nowych technologii (hybrydowe)  bazujące na nowoczesnej technologii  wykorzystujące potencjał intelektualny, motywacje i zaangażowanie człowieka  łączące wykorzystanie potencjału człowieka i możliwości nowych technologii (hybrydowe)

 świat realny (świat atomów)  świat wirtualny  świat hybrydowy – połączenie świata realnego i wirtualnego (nowe wyzwania)

 cyfrowi tubylcy (autochtoni) (ang. digital natives)  cyfrowi imigranci (ang. digital immigrants)  cyfrowi tubylcy (autochtoni) (ang. digital natives)  cyfrowi imigranci (ang. digital immigrants)

 słabo komunikują się ze starszymi pokoleniami  spędzają czas podłączeni do Internetu  kochają media społecznościowe  praca nie jest dla nich wartością  nie interesują się polityką ani religią  pokolenie, które o nic nie musiało walczyć, wychowane w kulturze natychmiastowości  słabo komunikują się ze starszymi pokoleniami  spędzają czas podłączeni do Internetu  kochają media społecznościowe  praca nie jest dla nich wartością  nie interesują się polityką ani religią  pokolenie, które o nic nie musiało walczyć, wychowane w kulturze natychmiastowości

 urodzeni po 1982 roku to najbar- dziej narcystyczna generacja w historii  dzisiejsze młode pokolenie jest zapatrzone w siebie i przekonane o własnej niepowta- rzalności, oczekuje podziwu otoczenia  osoby narcystyczne mają problemy w rela- cjach interpersonalnych, są mało empatycz- ne, traktują innych instrumentalnie  Facebook wzmacnia tendencje narcy- styczne (związek między narcyzmem i zani żonym poczuciem własnej war- tości a ilością czasu na Facebooku)  urodzeni po 1982 roku to najbar- dziej narcystyczna generacja w historii  dzisiejsze młode pokolenie jest zapatrzone w siebie i przekonane o własnej niepowta- rzalności, oczekuje podziwu otoczenia  osoby narcystyczne mają problemy w rela- cjach interpersonalnych, są mało empatycz- ne, traktują innych instrumentalnie  Facebook wzmacnia tendencje narcy- styczne (związek między narcyzmem i zani żonym poczuciem własnej war- tości a ilością czasu na Facebooku)

 poznawanie rzeczywistości z ekranu (tablet) – wideodeficyt (dziecko poznaje złożoną rzeczy- wistość za pomocą płaskiego ekranu, zubożone poznanie zmysłowe przy nadmiarze bodźców)  do 2. roku życia kluczowe są „żywe” kontakty z innymi ludźmi – zakaz kontaktu z ekranem dotykowym (dziecko powinno poznawać i tes- tować świat w naturalnym otoczeniu – smak!)  brak kontaktu z człowiekiem zastąpiony kontak- tem medialnym hamuje rozwój neuronów lustrzanych (uczenie się przez naśladowanie)  zbyt wczesny kontakt z mediami koreluje pozy- tywnie z dysfunkcjami (dysleksja, dysgrafia)

 nowe technologie (Internet, gry kompute- rowe) sprawiają, że istotne są zdolności operacyjne (natychmiastowe reagowanie) i zanikają zdolności klasyczne (czytanie)  drastyczny spadek znajomości słów i języka (tracimy wspólny kod pojęć!), krytycyzmu, umiejętności czytania ze zrozumieniem

 myślenie i uczenie się nie są procesami „zamkniętymi” w umyśle jednostki  myślenie i uczenie się to działania inter- aktywne, zachodzące między jednostką a daną sytuacją  wiedza jest osadzona w kontekście i powstaje po części jako wynik działania, kontekstu i kultury, w której wiedza jest rozwijana i wykorzystywana

 OBECNIE – przyswajanie dużej ilości treści podawanych przez nauczyciela – edukacja transmisyjna (model wygodny dla ucz- niów przeciętnych i mało kreatywnych)  PRZYSZŁOŚĆ – liczy się nie to, co wiemy, ale jak poruszamy się w cyfrowym świecie i co potra- fimy zrobić z informacjami, które znajdujemy (uczeń w roli badacza i eksperymentatora)  OBECNIE – przyswajanie dużej ilości treści podawanych przez nauczyciela – edukacja transmisyjna (model wygodny dla ucz- niów przeciętnych i mało kreatywnych)  PRZYSZŁOŚĆ – liczy się nie to, co wiemy, ale jak poruszamy się w cyfrowym świecie i co potra- fimy zrobić z informacjami, które znajdujemy (uczeń w roli badacza i eksperymentatora)

 obecnie – szkoła jako instytucja i miejsce nauczania (certyfikowania)  w przyszłości (niedalekiej) – szkoła jako środowisko uczenia się (poszukiwanie i przetwarzanie inf., tworzenie wiedzy, kreatywność)  obecnie – szkoła jako instytucja i miejsce nauczania (certyfikowania)  w przyszłości (niedalekiej) – szkoła jako środowisko uczenia się (poszukiwanie i przetwarzanie inf., tworzenie wiedzy, kreatywność)

 szkoła zrównoważona – trzy elementy:  szkoła jako atrakcyjna i akceptowana wartość, do której uczeń chce chodzić przestrzeń realna – tradycyjna przestrzeń realna – tradycyjna przestrzeń społeczna (centra nauki, kultury, muzea, parki krajobrazowe) przestrzeń społeczna (centra nauki, kultury, muzea, parki krajobrazowe) przestrzeń wirtualna (Internet) przestrzeń wirtualna (Internet)

 ZIMNE (komunikat niepełny, wyma- gają zaangażowania intelektualnego i uzupełnienia komunikatu przez od- biorcę, silnie oddziałują na wyobraźnię)  GORĄCE (komunikat pełny, są łatwe w odbiorze, b. silnie angażują zmysły)  ZIMNE (komunikat niepełny, wyma- gają zaangażowania intelektualnego i uzupełnienia komunikatu przez od- biorcę, silnie oddziałują na wyobraźnię)  GORĄCE (komunikat pełny, są łatwe w odbiorze, b. silnie angażują zmysły)

 gorące media, gorące ko- munikaty, gorąca kultura  szczególnie gorące są treści pornogra- ficzne (kultura uprzedmiotowienia)  przegrzane środowisko medialne  destrukcyjne oddziaływanie mediów na wyobraźnię (i rozwój intelektualny)

 systematyczne czytanie książek  trening pamięci (np. wiersze)  krytycyzm wobec informacji  częste pisanie choćby krótkich opracowań  równowaga m. techniką i kulturą  dbałość o rozwój holistyczny