SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU ROZWOJU INFRASTRUKTURY INFORMATYCZNEJ W 2014 ROKU ORAZ PLANY NA 2015 ROK.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Advertisements

Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
1 Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich II i III kwartał 2004 r.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Temat: Doświadczenie z wdrożenia usług elektronicznych w województwie podlaskim w latach na przykładzie Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Siecią
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Artur Szmigiel Paweł Zarębski Kl. III i
Urząd Miasta Ostrowiec Świętokrzyski Kielce 12 marca 2009 r.
Warszawa, 26 listopada 2010 r.. System MAK+ CEL stworzenie taniego, eleganckiego, łatwego w użyciu, efektywnego, w pełni zintegrowanego, zdalnie zarządzanego.
SIECI KOMPUTEROWE PIOTR MAJCHER PODSTAWOWE POJĘCIA.
PROJEKT SIECI KOMPUTEROWYCH
Zadanie: Integracja oprogramowania w gminach i starostwie
PRODUKTY Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Projekt nr Z/2.32/I/1.5/365/05/U/6/09 pn.: E - urząd – przyjazna administracja w Urzędzie Miejskim w Stargardzie Szczecińskim współfinansowany p przez.
Rozbudowa infrastruktury informatycznej gromadzenia, przetwarzania i analizy danych środowiskowych Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych Dział Promocji.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
KOMENDA MIEJSKA POLICJI W SŁUPSKU
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Temat 1: Podstawowe pojęcia dotyczące lokalnej sieci komputerowej
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Rozdział 1: Wprowadzenie do systemu Windows 2000 i podstaw sieci
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
RAPORT KOŃCOWY Działanie 4.2. Rozwój usług i aplikacji dla ludności
Projekt pn. „e-Cegłów – kompleksowa informatyzacja instytucji publicznych oraz tworzenie społeczeństwa informacyjnego w gminie Cegłów” Projekt realizowany.
Sieci komputerowe.
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Toruń 28/ Finansowanie w ramach aktywności 2.3 (Budowa infrastruktury dla nauki) – Konkurs 2.3/1/2013/POIG Okres realizacji: –
Informatyzacja procesów komunikacyjnych związanych z prowadzeniem postępowań przygotowawczych w sprawach karnych („e-prokuratura”) Publiczna prezentacja.
Rozwój Systemu Digitalizacji Akt Postępowań Przygotowawczych (iSDA) Publiczna prezentacja założeń projektu w ramach POPC 2.1 prok. Marek Zajkowski Dyrektor.
Ergonomia procesów informacyjnych
Sprawozdanie Projekt celowy „Wdrożenie protokołu LDAP w akademicko-naukowych sieciach komputerowych” Jerzy Żenkiewicz Uczelniane Centrum Informatyczne.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
23 października 2015 Stan realizacji projektu CEPiK 2.0.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYDZIAŁ INFORMATYKI STOSOWANEJ VPN TYPU KLIENT-SERWER, KONFIGURACJA NA MICROSOFT ISA 2006.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek – CRZL, kierownik projektu 1.12 Dr inż. Jan Gąsienica-Samek Kierownik projektu 1.12 Centrum.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Zintegrowane systemy informatyczne
1 1 Strategia informatyzacji PW do roku 2020 mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski mgr inż. Janusz Stańczak mgr inż. Andrzej Zajkowski.
1 ANDRZEJ MAREK LENART STAROSTA KONECKI Wpływ projektu „e-Świętokrzyskie” na rozwój informatyzacji w powiecie koneckim Kielce, 6 październik 2009r.
ARCHITEKTURA SOA JAKO KLUCZ DO CYFROWEJ TRANSFORMACJI Agata Kubacka, Poczta Polska Tomasz Gajewski, Poczta Polska Jerzy Niemojewski, Savangard © 2016 Software.
LEŚNE CENTRUM INFORMACJI - PLATFORMA INFORMACYJNA MONITORINGU ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU.
Mój region w Europie Wsparcie dla nowoczesnych form świadczenia usług drogą elektroniczną w ramach Działania 4.3. RPO WK-P Rozwój komercyjnych e-usług.
Aspekty wdrożenia wybranych modułów w innych województwach Jadwiga Miśkiewicz Wiceprezes CA Consulting S.A. Kierownik projektu – etapu I.
w Kociewskim Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Starogardzie Gdańskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
materiały dla uczestników
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA PLANU ROZWOJU INFRASTRUKTURY INFORMATYCZNEJ W 2014 ROKU ORAZ PLANY NA 2015 ROK

Centrum Informatyki Statystycznej Pełni główną rolę w realizacji zadań informatycznych w statystyce publicznej. Podstawowym zadaniem CIS jest dostarczanie i rozwój infrastruktury oraz usług informatycznych dla prawidłowej realizacji zadań przez służby statystyki publiczne. określa kierunki i opracowuje plany rozwoju systemów informatycznych, koordynuje i realizuje prace w zakresie budowy, wdrażania i utrzymania systemów informatycznych, realizuje prace związane z budową, utrzymaniem i rozwojem infrastruktury informatycznej GUS, koordynuje i realizuje prace w zakresie utrzymania i przechowywania danych statystycznych, realizuje określoną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego polityki bezpieczeństwa w systemach informatycznych, prowadzi serwis techniczny zasobów informatycznych statystyki publicznej, współuczestniczy w planowaniu i realizacji szkoleń informatycznych dla jednostek statystyki publicznej. 2

Zadania statutowe realizowane w 2014 (i w 2015) cz.1 Zapewnienie funkcjonowania:  Portalu Sprawozdawczego (PS),  Systemu Call Center,  Systemu TransGUS i USC,  Systemów informatycznych badań statystycznych (SIB) zgodnie z PBSSP, a także obsługa utrzymania danych i ich udostępniania z baz danych użytkownikom wewnętrznym i zewnętrznym,  Portalu Informacyjnego, (PI)  Systemów teleinformatycznych: Krajowego Urzędowego Rejestru Podmiotów Gospodarki Narodowej - REGON i Krajowego Urzędowego Rejestru Podziału Terytorialnego Kraju - TERYT,  Rejestrów statystycznych: Baza Jednostek Statystycznych (BJS), Operat do Badań Rolnych (OBR) i Operat do Badań Społecznych (OBS),  Usług elektronicznych świadczonych przez statystykę publiczną,  Środowiska Operacyjnej Bazy Mikrodanych (OBM) wraz z Podsystemem Metainformacji (PM),  Środowiska Analitycznej Bazy Mikrodanych (ABM) wraz z systemami udostępniania danych ze spisów (CensusHub, AUW-AUZ, Portal Geostatystyczny - PGS), 3

Zadania statutowe realizowane w 2014 (i w 2015) cz.2 Utrzymanie i/lub rozbudowa:  Systemu Metadanych Statystycznych (SMS) wraz z Systemem Projektowania i Prowadzenia Badań Statystycznych (SPBS),  Systemu Przetwarzania Danych Statystycznych (SPDS),  Systemu Hurtowni Danych Statystycznych (HDS) wraz z Publiczną Hurtownią Danych (PHD),  Systemu Wspomagania Analiz i Decyzji (SWAiD),  Środowiska pracy dla naukowców (NLAB),  Środowisk pracy VA (Visual Analytics),  Systemów prezentacji danych: Bank Danych Lokalnych (BDL), STRATEG, Dziedzinowe Bazy Wiedzy (DBW), Portal Geostatystyczny (PGS),  Systemu Elektronicznego Obiegu Dokumentów (SEOD) oraz Portalu Korporacyjnego (PK) jako składowych elementów Systemu Informacyjnego Intranet (SII),  Systemu Finansowo-Kadrowego (SOFTUS) Zapewnienie ciągłości funkcjonowania sieci korporacyjnej GUS (WAN-GUS) oraz lokalnej sieci komputerowej w GUS (LAN-GUS) wraz z dostępem do Internetu, 4

Komponenty infrastruktury teleinformatycznej Korporacyjna sieć informatyczna GUS umożliwia komunikację pomiędzy wszystkimi jednostkami statystyki publicznej znajdującymi się w 68 lokalizacjach. Sieć była wykorzystywana w:  procesie produkcji informacji statystycznej - w systemach wspierających gromadzenie, przetwarzanie, analizowanie i udostępnianie danych statystycznych  zapewniała niezbędne usługi komunikacyjne: obsługę poczty elektronicznej, połączeń video, przesyłania głosu w ramach systemu Call Center oraz bezpiecznego dostępu do sieci Internet. We wszystkich lokalizacjach jednostek statystyki publicznej wykorzystywane były lokalne sieci komputerowe na które składały się: stacje robocze PC (blisko szt. komputerów i notebooków z najnowszymi systemami operacyjnymi oraz pakietami biurowymi), wirtualne desktopy (ponad szt.), lokalne serwery usług realizowanych w tych jednostkach (około 700 serwerów, zarówno fizycznych jak i wirtualnych), sieć dedykowana dla realizacji badań ankietowych (na wyposażenie wspomnianej sieci składało się ponad 1400 przenośnych komputerów). 5

Utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej statystyki publicznej Modernizacja sieci LAN. Instalacja:  przełączników,  punktów, modułów SFP (światłowodowe),  zasilaczy,  instalacji okablowania miedzianego,  montażu światłowodów, Konfiguracja w/w urządzeń Wdrożenie sieci bezprzewodowej obejmującej swoim zasięgiem centralę GUS oraz pozostałe Jednostki Statystyki Publicznej Poprawienie bezpieczeństwa. Modernizacja sieci WAN-GUS:  w GUS zwiększono przepustowość łącza do 2 x 200 Mbit/s,  w 16 urzędach statystycznych zwiększono przepustowość do 20 Mbit/s,  w 50 oddziałach urzędów statystycznych przepustowość zwiększono do 10 Mbit/s. 6

Rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej statystyki publicznej w ramach SISP-2 cz.1 W ramach SISP-2 prowadzona była rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej pod względem technicznym i funkcjonalnym, w celu zwiększenia możliwości udostępniania danych na potrzeby społeczno-gospodarcze, ułatwienia dostępu do świadczonych usług, optymalizacji procesu gromadzenia danych oraz zwiększenia wymiany danych pomiędzy systemami administracji publicznej. Zrealizowano:  budowę sieć WIFI w budynkach GUS i US-ów,  budowę infrastrukturę sieci LAN w regionalnych informatoriach statystycznych,  rozbudowę systemu serwisdesk o procesy zarządzania problemem i zarządzania zmianą,  rozbudowę systemu bezpieczeństwa,  dostawę zestawów komputerowych, drukarek, sprzętu elektronicznego,  dostawę oprogramowania standardowego,  rozbudowę serwerowni Centrum Przetwarzania Danych w CIS,  zakup oprogramowania: serwerowego, systemów operacyjnych, zarządczego, monitorującego, wirtualizacyjnego, do realizacji backupu, bazodanowego,  rozbudowę infrastruktury sprzętowej: macierze, serwery, dyski, przełączniki, 7

Rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej statystyki publicznej w ramach SISP-2 cz.2 Zrealizowano:  aktualizację usługi katalogowej,  modernizację infrastruktury: system ppoż, klimatyzacji, system kontroli dostępu, modernizacja rozdzielni energetycznej centrum przetwarzania danych w GUS (współudział),  rozbudowę serwerowni w Zapasowym Ośrodku Przetwarzania Danych (ZPD) w CIS Radom,  rozbudowę sieci SAN,  unowocześnienie infrastruktury - modernizacja rozdzielni energetycznej w ZPD w CIS Radom. 8

Infrastruktura teleinformatyczna statystyki publicznej - zadania na 2015 r. 1.Pełnienie funkcji głównego administratora sieci korporacyjnej GUS oraz lokalnej sieci komputerowej w GUS. 2.Realizacja działań administratorskich w zakresie:  sieci LAN/WAN,  domen internetowych oraz Active Directory w GUS i urzędach statystycznych oraz administrowanie kontrolerami domeny,  centralnego systemu poczty elektronicznej,  infrastruktury wirtualnej serwerów. 3.Serwisowanie sprzętu informatycznego, stanowisk pracy w budynku GUS oraz bieżącego utrzymania infrastruktury informatycznej w ośrodku szkoleniowym w Radomiu oraz w salach szkoleniowych w budynku GUS, 4.Realizacja prac infrastrukturalnych prowadzonych w ramach SISP-2. 9

Systemy pozyskiwania danych cz.1 Portal Sprawozdawczy  ok. 160 tysięcy formularzy sprawozdawczych,  ok. 2,9 miliona sprawozdań,  ok. 665 tysięcy podmiotów sprawozdawczych. Plany na 2015 rok:  modernizacja w kierunku funkcjonowania z dwóch oddalonych geograficznie lokalizacji (2015),  przygotowanie specyfikacji nowej wersji portalu uwzględniającej zmiany w zakresie formy zbierania danych tj. z układu formularzowego na zestaw zmiennych (perspektywa 2020). 10

Systemy pozyskiwania danych cz. 2 Badania CATI/CAPI  z obszaru rolnictwa,  w wybranych badaniach społecznych: w Kondycji Gospodarstw Domowych (KGD), w badaniu aktywności ekonomicznej ludności (BAEL),  w badaniach z obszaru cen. Plany na 2015 rok:  do realizacji ankietowych badań statystycznych będzie stosowana metoda CAPI.  CAPI stanie się głównym kanałem pozyskiwania danych w badaniach społecznych i cen.  badania CATI będą uzupełniane informacjami pozyskiwanymi z CAPI.  planuje się przygotowanie generatora aplikacji na platformie Windows ( ),  integracja urządzeń mobilnych z domeną Statystyki, uruchomienie usług VoIP. 11

Systemy pozyskiwania danych cz. 3 Call Center  badania z obszaru rolnictwa,  badania społeczne,  wdrażanie badań w innych dziedzinach. Planowane prace rozwojowe na 2015 rok:  opracowanie nowego systemu zarządzania wywiadami w Call Center, na bazie specjalizowanego systemu lub zestawu usług zewnętrznego producenta ( ),  uruchomienie centrum usług wsparcia telefonicznego użytkowników systemów sprawozdawczości elektronicznej w ZPD Radom (2015). 12

Systemy pozyskiwania danych cz. 4 Do zarządzania pracą ankieterów terenowych (metoda CAPI) w 2014 roku wykorzystywany był system AnkietGUS. Do obsługi i zarządzania badaniami ankietowymi, w których dane pozyskiwane są z wielu źródeł (telefonicznie (CATI), w trybie wywiadu bezpośredniego (PAPI) i przez Internet (CAWI)) wykorzystywany był system AnkietManager. W 2015 roku planowana jest:  integracja systemów AnkietGUS i AnkietManager,  automatyzacja pozyskiwania kartotek do badań,  opracowanie kanału pozyskiwania danych z sieci handlowych,  centralny, wielokanałowy system powiadamiania w badaniach ankietowych ( ). 13

Systemy gromadzenia danych ze źródeł administracyjnych TransGUS zapewnia efektywne gromadzenie zasobów z rozproszonych źródeł (m.in. urzędy marszałkowskie, powiaty, gminy czy stowarzyszenia). W roku 2014 wdrożono funkcjonalność autoryzowanej, bezpiecznej wymiany danych między GUS, a Narodowym Bankiem Polskim. Składnica Ogólnopolskich Danych Statystycznych odpowiada za sprawdzenie techniczne i strukturalne zbiorów przekazywanych ze źródeł administracyjnych (95 zbiorów), zamieszczenie metainformacji dotyczących opisu struktury w Podsystemie Metainformacji (PM) oraz przekazanie zbiorów do umieszczenia w systemach OBM lub ABM. Planowane prace rozwojowe w ramach transferu danych ze źródeł administracyjnych na 2015 rok:  automatyzacja wymiany danych z innymi resortami,  automatyzacja przepływu danych do SIB/SPDS 14

Systemy przetwarzania i integracji danych statystycznych Opracowanie i zaprogramowanie ok. 200 dedykowanych Systemów Informatycznych Badań (SIB) oraz aplikacji off-line. Przebudowa Systemów Informatycznych Badań (SIB) pod kątem nowej funkcjonalności dostosowanych do zmieniającego się otoczenia teleinformatycznego i rozwoju metod badawczych (CATI, CAPI i innych). System Przetwarzania Danych Statystycznych (SPDS) to rozwiązanie standaryzujące proces przetwarzania i integracji danych statystycznych, które zostało wdrożone w 2014 roku. Prowadzone były prace integracji aplikacji SIB na platformie SPDS – zintegrowano 12 systemów i opracowano 16 tysięcy tablic statystycznych. Zrealizowano liczne zamówienia na dane statystyczne dla użytkowników zewnętrznych. 15

Systemy przetwarzania i integracji danych statystycznych - plany na 2015  Dalsza integracja aplikacji SIB na platformie SPDS zrealizowanej w ramach projektu SISP.  Współpraca w ramach międzynarodowego projektu SIMSTAT – system handlu zagranicznego - w ramach ESSnet.  Prowadzenie próbnej wymiany mikrodanych pomiędzy Polską, a państwami członkowskimi za pomocą bramki CCN.  Współpraca z innymi uczestnikami projektu ESSnet w szczególności z Ministerstwem Finansów. Utworzenie środowiska produkcyjnego i testowego SIMSTAT.  Udoskonalanie systemu IT do przyjęcia mikrodanych.  Udoskonalanie nowych struktur rekordu zbioru wywozRR/ wywozMMRR oraz w prowadzeniu testów walidacyjnych wymianie mikro-danych.  Udział w projektach: SOPS – Standardowy Opis Potrzeby Statystycznej w ramach przygotowania i wdrożenia Zintegrowanego Systemu Realizacji Badań Statystycznych (Program ZSRBS)  Prace programistyczne związane z wdrożeniem i utrzymaniem systemu SMS. 16

Systemy gromadzenia i udostępniania danych statystycznych System STRATEG – rozszerzenie zakresu informacyjnego systemu i administrowanie systemu. Hurtownia Danych Statystycznych (HDS) i Publiczna Hurtownia Danych (PHD) – utrzymanie i zasilanie systemu wraz z systemem udostępniania danych SWAiD. Centralna Baza Danych (CBD) – administracja, utrzymanie i zasilanie systemu Środowisko SAS eksploatowanych w GUS/CIS – administracja i utrzymanie środowiska. SAS-LAN - zapewnienie działania środowiska na potrzeby przetwarzania danych z badań statystycznych SAS-OBM – zapewnienie działania środowiska SAS i bezpieczeństwa przetwarzanych w nim danych, monitorowanie dostępów do danych oraz utrzymanie i udostępnianie systemu metainformacji utworzonego w ramach domeny OBM. SAS-ABM – zapewnienie działania środowiska analitycznego SAS na potrzeby realizacji badań, monitorowanie dostępów do danych oraz, modyfikacja słowników miar, wymiarów i mikroagregatów w ABM, opracowanie algorytmów normalizujących dane spisowe oraz modyfikacja agregatów dla Portalu Geostatystycznego. SAS-NLAB - rozbudowa środowiska pracy dla naukowców (NLAB) pozwalającego na bezpieczne przetwarzanie danych jednostkowych nieidentyfikowanych przez ośrodki naukowe SMS - administracja i rozwój systemu. 17

Systemy gromadzenia i udostępniania danych statystycznych - plany na 2015  Wykorzystanie systemów opracowanych w ramach SISP na potrzeby realizacji zadania Budowa Dziedzinowych Baz Danych/Baz Wiedzy – stworzenie 24 tematycznych baz danych (plus aplikacja mobilna)  Integracja rozwiązań hurtowni danych z Systemem Metadanych Statystycznych.  Rozwój środowiska opartego o standard SDMX – zgodnie z wymaganiami Eurostatu  Rozszerzenie zakresu informacyjnego systemu STRATEG  Przystosowanie środowiska OBM do obsługi danych pozyskiwanych ze źródeł administracyjnych dla potrzeb badań statystycznych w sposób zautomatyzowany. 18

Usługi elektroniczne wytworzone w ramach SISP  System eREGON  Wyszukiwarka REGON  Portal Sprawozdawczy  System Edukacyjny  Elektroniczna komunikacja z urzędem wraz z elektronicznym obiegiem dokumentów  Bank Danych Lokalnych (w ramach Systemu Wspomagania Analiz i Decyzji) 19

Usługi elektroniczne wytworzone w ramach SISP-2  Dostęp ​ ​ do ​ ​ danych ​ ​ rejestrowych ​ ​ REGON ​ poprzez usługę ​ ​ sieciową  Nadawanie numerów REGON (KRS, KEP)  Dostęp ​ ​ do ​ ​ katalogu ​ ​ linków  Dostęp ​ ​ do ​ ​ Standarów ​ ​ Informacyjnych ​  Dostęp ​ ​ do ​ ​ zasobów ​ ​ informacyjnych ​ ​ statystyki ​ publicznej ​ z ​ ​ wykorzystaniem ​ ​ przeglądarki ​ ​ branżowej  Przekazywanie ​ i udostępnianie ​ on-line danych i metadanych z wykorzystaniem standardu SDMX (metody push i pull). 20

Usługi elektroniczne W 2015 roku planuje się:  oddanie 18 usług polegających na udostępnieniu Dziedzinowych Baz Wiedzy  zwiększenie dostępności zasobów Centralnej Biblioteki Statystycznej poprzez włączenie ich do systemu bibliotek cyfrowych.  zwiększenie dostępności e-usług oraz zasobów informacyjnych statystyki publicznej poprzez rozbudowę Centralnego Informatorium Statystycznego GUS.  Rozwój systemów SOFTUS i ECP. 21

Projekty przygotowywane do realizacji w ramach perspektywy finansowej Działania na rzecz Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa:  Repozytorium Standardów Informacyjnych Administracji Publicznej w ramach celu szczegółowego nr 2 Podniesienie dostępności i jakości e- usług publicznych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa  Wzmocnienie systemu informacyjnego państwa poprzez unowocześnienie procesu udostępniania danych statystycznych zgłoszonego w ramach celu szczegółowego nr 2 Podniesienie dostępności i jakości e-usług publicznych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa

Dziękuję za uwagę 23