1 RYNEK TSL 2009/2010 1. Informacje ogólne. 2. Determinanty rozwoju rynku TSL. 3. Syntetyczna analiza rynkowych zależności na rynku TSL. 4. Syntetyczna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SOT System Obsługi Transportu
Advertisements

Zarządzanie logistyczne
EU kontekst intermodalnych systemów transportowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Otoczenie polityki społecznej
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
P O P Y T , P O D A Ż.
Rynek TSL w Polsce największych firm o przychodach ze sprzedaży podstawowej TSL w 2005 r. w mln zł.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Outsouring procesów e – commerce Wymierne korzyści dla właścicieli sklepów Cursor S.A. prezentacja przygotowana dla Klientów WellCommerce Warszawa, 2.
Przedsiębiorstwo Spedycyjne trade trans sp. z o.o.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Uwarunkowania rozwoju sektora transportu w województwie podlaskim
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
KOMITET TRANSPORTU POLSKIEJ AKADEMII NAUK
RZECZYWISTY POZIOM CEN NA RYNKU MIESZKANIOWYM – PROGNOZA 2010.
Forwarding – spedycja.
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Elastyczne rozwiązania transportowe
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
WYZWANIA DLA BIZNESU. Przedsiębiorstwa w Europie Włączają się w proces globalizacji (integracja, konkurencyjność, regulacje wspólnotowe, polityka wobec.
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
PLAN GENERALNY Portu Lotniczego Zielona Góra –
Projektowanie systemów transportowych
Logistyk.
RACHUNEK KOSZTÓW ZMIENNYCH, PORÓWNANIE Z RACHUNKIEM KOSZTÓW PEŁNYCH
Usługi logistyczne Rynek usług TSL w Polsce
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Prezentacja firmy No Limit Logistyka
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Monitorowanie regionalnego sektora usług komunalnych Zenon.
Anna Wiraszka Łukasz Kubiś grupa SRL. Nazwa: Solid Logistics Sp. z o.o. Siedziba firmy: ul. Pokorna 2 lok. 1044, Warszawa posiada oddziały w Gdyni,
Kjnjnjnlkjnéíáýžřčšě. 0 o 2009 Lorenc Logistic Polska rozpoczyna działalność o 2012 Otwarcie własnego Serwisu dla Pojazdów Ciężarowych o 2014 Certyfikacja.
Partner Logistic Wykonała: Magdalena Wołoszyn. DANE FIRMY SIEDZIBA FIRMY ul. Gadki Wolbórz TEL FAX CENTRUM.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
tel PL Włocławek Transport międzynarodowy i spedycjaTransport międzynarodowy i spedycja Logistyka i.
Technik transportu drogowego
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Oferta publiczna PKP Cargo. Podstawowe dane o emisji Istotne daty: 9-21 października - zapisy na akcje inwestorów indywidualnych 22 października - ustalenie.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
NOWOCZESNA INFRASTRUKTURA - KLUCZ DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO ŚLĄSKA
CV PROSIMY PRZESYŁAĆ NA ADRES:
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Możliwości rozwoju działalności przeładunkowej portu morskiego w Darłowie Dr Piotr Nowaczyk Wydział Ekonomiczny Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Zarządzanie Łańcuchem Dostaw
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Publiczne prawo konkurencji
PKS CARGO Prezentacja firmy.
Rachunkowość finansowa – część 4
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
SPEDYCJA LOGISTYKA.
LOTOS Kolej sp. z o.o. Prezentacja Spółki 19 kwietnia 2019.
Zapis prezentacji:

1 RYNEK TSL 2009/ Informacje ogólne. 2. Determinanty rozwoju rynku TSL. 3. Syntetyczna analiza rynkowych zależności na rynku TSL. 4. Syntetyczna analiza ekonomicznych zależności na rynku TSL. 5. Reasumpcja.

2 1. Informacje ogólne o polskim rynku TSL r. - Ustawa o działalności gospodarczej jak prawna podstawa rozwoju gospodarki rynkowej i kształtowania rynku. 2. Dla rozwoju rynku transportowego było ważne znaczenie demonopolizacji handlu zagranicznego r. - pełna liberalizacja przewozów międzynarodowych. 4. Nadal ograniczony dostęp do rynków z powodu konieczności posiadania zezwoleń na przewozy i popyt nie przewyższający podaż.

3 Informacje ogólne - cd r. - ujednolicenie zasad dostępu do zawodu przewoźnika międzynarodowego i krajowego na podstawie licencji. 6. Od 1 maja 2004 r. polskie firmy przewozowe na bazie licencji wspólnotowych mają nieograniczony dostęp do rynku UE i przewozów kabotażowych na terenie kilku krajów, na zasadzie wzajemności. Nadal brak zezwoleń na przewozy kabotażowe na terenie jednego kraju poza granicami Polski. Wymagane są specjalne zezwolenia.

4 Informacje ogólne - cd. 7. Zagadnienia spedycji nie są regulowane odrębnymi przepisami. Środowisko spedycji domaga się regulacji. 8. Działalność logistyczna przedsiębiorstw odbywa się na bazie podstawie ogólnych warunków działalności gospodarczej, z tym, że jeśli obejmuje transport, wymaga regulacji szczegółowych. 9. Ze względu na kompleksowość świadczonych usług analizy rynku transportowego najczęściej dotyczą trzech obszarów działalności. Stanowią one podstawy do analizowania procesów na rynku T S L.

5 2. Determinanty rozwoju rynku TSL 1. Stan i poziom infrastruktury transportu wszystkich gałęzi i teleinformatycznej, 2. Stan, poziom i zakres rozwiązań prawnych, 3. Wskaźniki makroekonomiczne (tempo wzrostu PKB, PKB per capita, poziom stopy bezrobocia, inflacja, inne), 4. Kultura gospodarcza (przedsiębiorczość, poziom wykształcenia i przygotowania do zawodu), 5. Położenie transportowe, 6. Nowe trendy rozwoju w gospodarce.

6 3. Krótka analiza rynkowych zależności w transporcie PODSTAWOWE ZALEŻNOŚCI RYNKOWE TO RELACJE POPYTOWO-PODAŻOWE Stymulatory dynamiki rynkowej i czynniki ryzyka rozwoju rynku TSL: - tempo wzrostu gospodarczego w tym tempa inwestycji, - wpływ powiązań gospodarek, - napływ inwestycji zagranicznych, - nastroje konsumenckie przy danym stanie gospodarki.

7 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie Najważniejszy wskaźnik stanu rozwoju rynku to jego WARTOŚĆ. Wartość polskiego rynku TSL, w oparciu o wartość sprzedaży usług szacuje się na ok. 35 mld PLN (bez PKP Cargo i Poczty Polskiej).

8 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie Inne, ważne informacje o polskim rynku: 1. 50% działalności TSL realizują podmioty dla których nie stanowi ona głównej działalności. 2. Firmy te traktują działalność TSL jako obszar kształtowania przewagi konkurencyjnej. 3. Przychody firm branży TSL w 2008 osiągnęły wartość ponad 16 mld PLN. 4. Wzrost zatrudnienia w branży TSL. 5. Rentowność zatrudnienia - 20 tys. PLN/1 zatr.

9 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie W polskich firmach branży TSL pod względem generowanych przychodów dominuje TRANSPORT SAMOCHODOWY. Ważnym źródłem przychodów dla polskich firm na badanym rynku jest spedycja samochodowa i usługi logistyczne. W dalszej kolejności: transport kolejowy, transport morski, spedycja lotnicza, magazynowanie.

10 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie 10 największych firm na polskim rynku TSL (według kryterium przychodów ze sprzedaży podstawowej)‏ 1. Trade Trans-największy polski spedytor; 2. Grupa DB Schenker sp. z o.o.-dostawca kompleksowych rozwiązań logistycznych; 3. DHL Express (Poland)‏-światowy partner w zakresie międzynarodowej i krajowej spedycji przesyłek ekspresowych i kurierskich – lotniczych i drogowych; 4. Grupa Raben – kompleksowe usługi logistyczne; 5. CTL Logistics S.A.-holding transportowo-logistyczny; 6. FM Logistic Polska-usługi logistyczne w skali światowej; 7. Pekaes – międzynarodowy przewoźnik, operator logistyczny, dostawca usług transportowych i spedycyjnych; 8. Grupa Equus – usługi spedycyjne i transportowe; 9. Kuehne + Nagel sp. z o.o. - spedycja, logistyka; 10.DSV – branża logistyczna;

11 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie RELACJE POMIĘDZY SPRZEDAJĄCYMI USŁUGI I KONTRAHENTAMI 1.Rzeczywista znajomość potrzeb klientów umożliwia przygotowanie satysfakcjonującej oferty. 2. Klient oczekuje: - niezawodności, - możliwości stałego monitorowania jakości, realizacji usługi, - określonego czasu realizacji zlecenia, - oferty w łańcuchu dostaw. 2. Kompleksowa oferta jest podstawą konkurencyjności firmy na rynku TSL.

12 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie 1. Koncentrowanie się dużych operatorów na korporacjach podobnej wielkości. 2. Trudności w komunikowaniu się z małymi firmami. 3. Luźne relacje pomiędzy uczestnikami łańcucha. 4. Klienci oczekują indywidualizacji obsługi a nie oferty usług według wypracowanych standardów. 5. Klienci generalnie są zadowoleni ze świadczonych usług.

13 3. Krótka analiza zależności rynkowych w transporcie METODOLOGIA BADANIA SATYSFAKCJI KLIENTA NA RYNKU TSL KWESTIONARIUSZ ANKIETY W FORMIE ELEKTRONICZNEJ ZAKRES ANALIZY: 1. usługa i jej jakość, 2. terminal i jego jakość, 3. tabor i jego wygląd, 4. obsługa klienta (kontakt klienta z kierowcami i pozostałym personelem, 5. działalność promocyjna prowadzona przez firmę, 6. cena i jej ogólny poziom 7. wiarygodność przedsiębiorstwa

14 4. Krótka analiza zależności ekonomicznych na rynku TSL DOTYCZY RELACJI KOSZTOWO – CENOWYCH Ceny determinowane są polityką cenową firm świadczących usługi TSL. Zależą od pozycji danej firmy na rynku. Klienci są skłonni płacić wyższą cenę za usługę wyższej jakości Firmy świadczące usługi o wysokiej wartości dodanej dla klienta uzyskują wysokie ceny na rynku.

15 4. Krótka analiza zależności ekonomicznych na rynku TSL Strategie cenowe firm na rynku TSL Składowe ustalania ceny - koszty własne, - ceny dyktowane przez konkurencję, - warunki negocjacyjne, wartość, jaką otrzymuje klient, (KLIENT najczęściej PYTA: Ile za kilometr???? - PUŁAPKA DLA FIRM)‏

16 4. Krótka analiza zależności ekonomicznych na rynku TSL Zasady okreslania cen w branży TSL - przyjmowanie jednolitych stawek w segmencie przewozów liniowych, - brak standaryzacji i właściwego podziału na strefy dowozowo-odwozowe (koszty plus marża), - uzależnianie ceny od wagi towaru ( za np. 100 kg), - cena za rodzaj usługi, - udzielanie rabatów na przewozy, - praktyki typu bonus-malus - zmniejszanie kwot do zapłaty przy niedotrzymanym terminie dostawy..

17 Reasumpcja Sygnalizowane problemy funkcjonowania rynku zostaną uwzględnione przy analizach gałęziowych rynków TSL.