 Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 2006.90.631 j.t. z późn. zmianami)  Prawo autorskie chroni dobra niematerialne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
Advertisements

PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Jeśli się nie odmienicie i nie staniecie jak dzieci...
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
PRAWO W SIECI. Utwór Przedmiot prawa autorskiego Każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, np.. Serwis WWW Serwis WWW Pojedyncza.
Wszelkie prawa zastrzeżone, Justyna Zajdel 2010 Odpowiedzialność za szkody wyrządzone przy użyciu niesprawnego sprzętu medycznego Odmowa.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Jak korzystać z Internetu zgodnie z prawem?.  Prawa autorskie 4 lutego 1994 roku  Prawa autorskie to ogół praw przysługujących autorowi dzieła; przepisy,
Portale społecznościowe. Serwis społecznościowy  to serwis internetowy, który istnieje w oparciu o zgromadzoną wokół niego społeczność. Tworzy tak zwane.
PRAWA AUTORSKIE OLIWIA BLAK KL.V.A.. Znak Copyright oznaczany przez abrewiaturę © (litera C w okręgu) – symbol używany jako oznaczenie praw autorskich.
TAJEMNICE DRZEW Szkoła z klasą 2.0. Realizację programu rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia TIK TIK czyli technologie informacyjno- - komunikacyjne to.
Martyna Furtak kl. 1 TT. Według art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych GMO to organizm inny niż organizm człowieka,
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Prezentacja stworzona na Camerimage Forum 2014.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Niedziela dobrem publicznym -chrońmy ją ustawowo Konferencja Sejm RP,
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2011.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KARTY RATOWNICZE W POLSCE
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
FIRMA MASZ DOŚĆ NUDY W ZESZYCIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? NIE WIESZ JAK WYRAZIĆ SIEBIE? A MOŻE CHCESZ ZAREKLAMOWAC WŁASNĄ DZIAŁALNOŚĆ? MAMY NAKLEJKI.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
Od 7.30 do 8.30 dzieci schodzą się do przedszkola. W tym czasie swobodnie bawią się w dowolnych kącikach zabaw. Nauczyciel prowadzi z dziećmi rozmowy indywidualne.
Pojęcie prawa własności Własność nieruchomości.  Prawa podmiotowe bezwzględne  Prawo rzeczowe nakierowane jest na przedmioty materialne jakimi są rzeczy.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Czynności prawne Mgr Aleksandra Spisz Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Adamczyk i Spółka Adwokaci I Radcy Prawni ”WOLNOŚĆ panoramy” Bydgoszcz, 17 listopada 2016 roku. Prezentacja stworzona na Camerimage Forum 2016.
Zajęcia niedopuszczalne oraz konflikt interesów
Karnoprawna ochrona tajemnicy zawodowej dotyczącej działalności funduszy emerytalnych II Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt. ZABEZPIECZENIE EMERYTALNE.
BEZPODSTAWNE WZBOGACENIE
Postępowanie nieprocesowe - odrębności w przebiegu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SWOBODA UMÓW.
Pojęcie i skład spadku.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
PRAWA POKREWNE.
Interpretacja prawa podatkowego a następstwo prawne Michał Goj (EY)
Podmiot i przedmiot prawa autorskiego
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Wyrównanie sieci swobodnych
Ochrona własności intelektualnej
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Dozwolony użytek, Creative Commons
Zapis prezentacji:

 Ustawa z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U j.t. z późn. zmianami)  Prawo autorskie chroni dobra niematerialne – nie nośniki, na których zostały one utrwalone, takie jak papier nutowy, płyta CD czy DVD. Prawo autorskie chroni UTWÓR

Definicja utworu (art. 1 ust. 1 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych):  „każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze” Przesłanki utworu:  Rezultat pracy człowieka;  Przejaw działalności twórczej;  Indywidualny charakter;  Ustalony w jakiejkolwiek postaci.

 Melodia  Harmonia  Kolorystyka

Logiczny przebieg dźwięków o różnej wysokości i czasie trwania. - ochronie podlega także oryginalny fragment melodii tzw. „skończona myśl muzyczna”; - nie są chronione myśli muzyczne zbudowane ze struktur zamkniętych, oparte na powszechnie stosowanych schematach harmonicznych, chronione będą natomiast te, które powstały na bazie oryginalnych schematów harmonicznych; - melodia ludowa nie jest chroniona. Zawsze decyduje kryterium twórczej indywidualności.

Następstwo akordów.  Schemat akordowy (harmoniczny) jako idea jest elementem niechronionym utworu muzycznego;  Oryginalne następstwo akordów i twórczy sposób ich wyrażenia podlega ochronie.  Powszechnie stosowane schematy harmoniczne nie są chronione.

Barwa dźwięku wydobywana przez środki wykonawcze utworu, pozwala na dostrzeganie różnic między dźwiękami o tej samej wysokości zaśpiewanymi lub zagranymi przez różne instrumenty lub głosy.  Kolorystyka jako charakterystyczne brzmienie zespołu może być elementem chronionym utworu, jeżeli spełnia przesłanki twórczości ;  Instrumentacja utworu (nadanie konkretnej kolorystyki)- może być chroniona jeżeli polega na twórczym wyborze instrumentów i głosów, którym przypisuje się konkretne dźwięki;  Kolorystyka jest chroniona wraz z indywidualną melodią i harmonią utworu.

Prawa osobiste (nieograniczone w czasie i niezbywalne) do:  autorstwa utworu;  oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;  nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;  decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;  nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Prawa majątkowe (ograniczone w czasie – zasada 70 lat od śmierci twórcy, zbywalne) do:  wyłącznego korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji;  wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Utwory zależne - powstają na skutek twórczej ingerencji w cudzy utwór poprzez przejęcie twórczych elementów i stworzenie nowego utworu w którym utwór pierwotny jest świadomie rozpoznawalny (np. opracowanie, adaptacja, modyfikacja, przeróbka) - prawo samoistne, ale rozporządzanie i korzystanie z utworu zależnego zależy od zezwolenia twórcy utworu pierwotnego. Utwory inspirowane – powstają jako nawiązanie do cudzej twórczości np. poprzez „tworzenie w stylu”, „wariacje” nie przejmują jednak elementów twórczych z utworu inspirującego, który stanowi wyłącznie artystyczną podnietę do stworzenia utworu zainspirowanego.

 Naruszenie prawa do autorstwa utworu poprzez przypisanie sobie autorstwa utworu lub wprowadzenie w błąd co do autorstwa całego utworu lub jego chronionych elementów.  Abstrakcyjność i trudność w zdefiniowaniu pojęć „działalność twórcza o indywidualnym charakterze” sprawia, iż sprawy o plagiat czyli naruszenie praw autorskich do utworów muzycznych wymagają bardzo często opinii biegłych muzykologów.

Inspiracja ? Opracowanie ? Plagiat ?

To aranżacja, interpretacja istniejącego utworu muzycznego odtwarzana przez wykonawcę, który nie jest jego pierwotnym, znanym wykonawcą.  czy cover podlega ochronie? – tak, jeżeli ma twórczy charakter (twórcza aranżacja, instrumentalizacja) i prowadzi do powstania opracowania, nie, jeżeli utwór muzyczny nie zostaje zmieniony a jedynie wykonany przez innego wykonawcę.

To użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, zwanego samplem jako elementu tworzonego utworu, najczęściej przy użyciu komputera, często sample stanowią pojedyncze dźwięki instrumentów naturalnych (np. sample perkusyjne) lub odpowiednio wycięte części innych utworów.  Jeżeli sampel dotyczy chronionych elementów utworu muzycznego, artystycznego wykonania lub fonogramu - konieczne jest uzyskanie zgody podmiotów uprawnionych (twórcy utworu, artysty wykonawcy, producenta fonogramu) chyba, że możliwe jest korzystanie w ramach dozwolonego użytku

” Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości” art. 29 ust. 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

 Stworzenie własnego utworu stanowiącego samoistną całość,  Zachowanie podrzędnej roli cytatu w stosunku do stworzonego utworu,  Korzystanie z cytatu w celu: wyjaśniania, analizy krytycznej, nauczania, lub gdy przemawiają za tym „prawa gatunku twórczości”,  Prawidłowe oznaczenie cytatu,  Zakaz naruszania normalnego korzystania z utworu lub godzenia w słuszne interesy twórcy.

 włączenie do własnego utworu muzycznego, urywka, niewielkiego fragmentu, utworu muzycznego wcześniej już istniejącego i znanego publiczności.  dopuszczalna modyfikacja w zakresie instrumentacji i harmonii, przejmowana jest najczęściej melod ia.

 Twórca utworów muzycznych lub słowno-muzycznych stworzonych do utworu audiowizualnego jest jego współtwórcą. art. 69 ust. 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych  Współtwórcy utworu audiowizualnego mają prawo do niezbywalnego wynagrodzenia m.in. za wyświetlanie filmu w kinach, nadawanie go w telewizji czy tworzenie kopii przeznaczonych do własnego użytku osobistego. art. 70 ust. 2 (1) Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych

Przełomowy wyrok SN z dnia r. (sygn. akt I CSK 621/13).  Prawo do tantiem audiowizualnych ma charakter szczególny, jest niezależne od tego, czy producent nabył prawo do wykorzystania utworów wkładowych w utworze audiowizualnym, roszczenie o tantiemy audiowizualne jest niezbywalne i niepodlegające zrzeczeniu się,  Do dochodzenia tantiem audiowizualnych uprawniona jest wyłącznie właściwa organizacja zbiorowego zarządzania ZAIKS na podstawie udzielonego jej zezwolenia na zbiorowe zarządzanie.