„Dobrodziejstwo, czy pułapki współczesnego świata?”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O ZAGROŻENIACH DZIECI W INTERNECIE
Advertisements

7 punktów Kodeksu 2.0.
opracowała Justyna Tokarz
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
WYKONAŁ:-MATEUSZ KOSZAŁKA
Twój przyjaciel czy wróg?
Co to jest TIK?.
Powiedz STOP cyberprzemocy !
Bezpieczni w komputerowym świecie
Kontrola rodzicielska
Uzależnienie od internetu
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W INTERNECIE.
Przeciwdziałania zagrożeniom w Internecie .
Autor: Justyna Radomska
„BEZPIECZNY INTERNET”
UZALEŻNIENIA CYWILIZACYJNE DZIECI I MŁODZIEŻY
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
SZANSE I ZAGROŻENIA INTERNETU
Komputer - przyjaciel czy wróg?
Wprowadzenie w tematykę konferencji
BEZPIECZNIE W SIECI.
Dziecko w sieci.
Bezpieczny internet.
Bezpieczny Internet "Bezpieczeństwo w Internecie
Bezpieczeństwo w sieci (dziecko ofiara i sprawca)
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Razem tworzymy bezpieczny Internet
KORZYŚCI I ZAGROŻENIA WYNIKAJĄCE Z KORZYSTANIA Z INTERNETU
BEZPIECZNY INTERNET.
Bezpieczny Internet Prezentacja przygotowana z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu 10 lutego 2015 r. Przygotowanie we współpracy nauczycieli: Renata Majewska.
Zagrożenia internetowe- wybrane zagadnienia
CYBERPRZEMOCY !!!.
 Jak wynika z przeprowadzonych przez naukowców badań, telewizja ma głównie pozytywny wpływ na rozwój dzieci i młodzieży, tylko w wypadku, gdy rodzice.
Bezpieczeństwo w Internecie.
Zagrożenia niesione przez współczesne środki przekazu (massmedia)
U CZ I UCZ SIĘ Z TIK!!. 1. Z INFORMACJI KORZYSTAJ SAMODZIELNIE I KRYTYCZNIE. korzystamy z zasobów Internetu „z głową”: otwieramy tylko wiarygodne strony,
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
dzieci w sieci- CZYLI SŁÓW KILKA O bezpiecznym KORZYSTANIU Z INTERNETU
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zapewne Twoje dziecko rozpoczęło już przygodę z Internetem. Możliwe, że ma konto na jednym lub kilku serwisach społecznościowych. Samodzielnie:  komentuje.
SZKODLIWE TREŚCI ONLINE Szkodliwe treści to takie materiały, które mogą: wywoływać negatywne emocje u odbiorcy lub promować niebezpieczne zachowania. Można.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
Jak towarzyszyć dzieciom w sieci? Monika Pietruszka Wioleta Stypuła.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Przygotował: Jakub Leńczowski
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Reagowanie na przemoc i cyberprzemoc Na podstawie wystąpienia A. M. Wesołowskiej na VII Kongresie Pedagogów i Psychologów Szkolnych Warszawa 2013.
Aleksander Kuliński klasa II A
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
BEZPIECZNY INTERNET.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Mama, tata, tablet….
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI W SIECI INTERNET
Opracowanie: Hanna Głos, Jolanta Jurkowska.
Dzień Bezpiecznego Internetu
Bezpieczni w e-świecie
Wojewódzka Kampania Edukacyjna
„Razem zmienimy Internet na lepszy”.
bezpieczeństwo w Internecie?
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
Bezpieczne korzystanie z zasobów Internetu
1 1.
Zapis prezentacji:

„Dobrodziejstwo, czy pułapki współczesnego świata?”

Telewizja i internet „Trzeba się nauczyć żyć w świecie mediów, który jest współcześnie naszym światem” M. Braun - Gałkowska „Media robią to, co do nich należy, rodzice powinni robić to co należy do rodziców” Luciano Moia

Treści zagrażające rozwojowi dzieci w wieku 2 – 15 lat Sceny budzące lęk, grozę Wulgarne obrazy i słowa Sceny wywołujące fascynację przemocą, nienawiścią, znęcaniem się fizycznym i psychicznym Obrazy okrucieństwa wobec zwierząt Sceny o charakterze seksualnym Sceny przedstawiające zabawy, których naśladowanie mogłoby być dla dziecka niebezpieczne

Treści zagrażające rozwojowi dzieci w wieku 2 – 15 lat wpływają na: obraz świata myślenie rozwój społeczny rozwój psychoseksualny

Błyskawiczne tempo zmian cywilizacyjnych kiedyśdziś Telefon stacjonarny – „wykręć numer” Wielka książka telefoniczna Listy, kartki pocztowe, TELEGRAMY, PRZEKAZY PIENIĘŻNE Kartka i pióro, potem długopis Maszyna do pisania, „pisz przez kalkę” Aparat fotograficzny Patefon, gramofon Płyty „czarne” Pocztówki dźwiękowe Taśma i kaseta magnetofonowa Telefon komórkowy Internet Poczta elektroniczna Sms-y, mms-y Komputer Pendrive Foto w komórce Płyta CD IPod MP3 …

Bajka kiedyś to nie samo co bajka dziś Kiedyś Dziś

Gry kiedyś

Gry dziś

Rodzicu, czy wiesz: Co robi twoje dziecko w Internecie? Z kim się kontaktuje? W jakie gra gry komputerowe? Jakie programy najczęściej ogląda w telewizji? Ile czasu spędza przed telewizorem, komputerem? Jeśli odpowiedź na którekolwiek z tych pytań brzmi „nie”, powinieneś to zmienić!

Przyczyny uzależnienia od mediów ucieczka od codzienności, problemy dziecka w kontaktach interpersonalnych, atrakcyjność form, łatwy dostęp i popularność mediów.

Symptomy uzależnienia spędzanie przy komputerze lub telewizorze coraz większej ilości czasu kosztem innych zainteresowań, zaniedbywanie obowiązków rodzinnych i szkolnych z powodu aktywności w Internecie, pojawianie się konfliktów rodzinnych związanych z komputerem, telewizorem, kłamanie na temat ilości czasu spędzanego w Internecie, przed telewizorem, podejmowanie nieudanych prób ograniczenia aktywności w trybie online, reagowanie rozdrażnieniem lub nawet agresją, gdy korzystanie z komputera, telewizora jest utrudnione lub niemożliwe.

Skutki uzależnienia Skutki psychologiczne: -agresja, -unikanie osobistych kontaktów, -zaburzenia struktur poznawczych, Skutki społeczne: -zaburzenie więzi z rówieśnikami i rodziną, -kłopoty szkolne, Skutki zdrowotne: -przemęczenie, zawroty i bóle głowy, -kłopoty ze wzrokiem, kręgosłupem i nadgarstkami.

Skutki nadmiernego spędzania czasu przed multimediami Na skutek długiego kontaktu z monitorami dzisiejsza młodzież dużo słabiej rozwinęła kompetencję społeczną. Coraz więcej osób ma problemy z empatią, nie potrafi poprawnie odczytywać i interpretować uczuć innych ludzi. Ma to związek z neuronami lustrzanymi, które mogą się rozwijać jedynie poprzez kontakty z innymi ludźmi w świecie realnym.

Zagrożenia dla dzieci i młodzieży związane z treściami internetowymi cyberprzemoc, niebezpieczne kontakty, szkodliwe treści, nieuprawniony dostęp do danych (cyberprzestępstwa) nadmierne korzystanie z Internetu- 35 % dzieci zaniedbuje rodzinę, znajomych, naukę szkolną albo hobby, zakupy- 15 % nastolatków ma konto w serwisie akcyjnym.

Szkodliwe treści Treści pornograficzne (filmy, zdjęcia, teksty) Treści prezentujące i promujące przemoc, obrażenia fizyczne, śmierć Treści promujące niezdrowy i niebezpieczny ryb życia (używki, samookaleczenia, samobójstwa) ) Treści nawołujące do nietolerancji, nienawiści (rasizm, ksenofobia) Treści zawierające elementy manipulacji (np. namawiające do przystąpienia do sekty)

 Tabletki  Dopalacze

Zjawisko gier komputerowych budzi obecnie niezwykle silne emocje, zarówno dzieci, młodzieży, jak i dorosłych. Z jednej strony gry komputerowe są odbierane jako nowoczesna i bardzo atrakcyjna zabawa, pozwalająca przeżyć wiele fascynujących przygód w wirtualnym świecie. Z drugiej strony ta,,nowoczesna forma zabawy” często przeraża ogromnym ładunkiem przemocy budząc niepokój co do negatywnego wpływu tych treści na rozwój dziecka. Początek uzależnienia - dziecko spędza wiele czasu przy grach; rodzice z dumą patrzą na dziecko, które sprawnie obsługuje komputer, uważają je za młodego geniusza, są przekonani, że rozwija ono swoje zainteresowania, a równocześnie jest w domu pod czujnym okiem rodziców. Z czasem dzieci zaczynają spędzać coraz więcej czasu przy grach komputerowych, przy próbie oderwania od komputera reagują wybuchami niekontrolowanej złości i agresji. Najważniejsza staje się gra i czas spędzany w świecie wirtualnym.

W grze jest używany wulgarny język Gra pokazuje przypadki dyskryminacji (ze względu na rasę, religię) W grze pojawiają się nawiązania do narkotyków, lub jest pokazane zażywanie narkotyków. Gra może przestraszyć młodsze dzieci. Gry, które zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą. W grze pojawiają się nagość i/lub zachowania seksualne. Gra zawiera elementy przemocy. Oznaczenia gier komputerowych - system PEGI (strona z opisem gier )

Produkcja i obrót pornografią dziecięcą to obecnie olbrzymi, globalny proceder przestępczy, którego ofiarami pada rok rocznie tysiące dzieci. Wyróżnia się dwa podstawowe zagrożenia związane ze zjawiskiem pornografii dziecięcej w Internecie:  dzieci mogą być mimowolnym odbiorcą treści pornograficznych oraz  mogą stać się też przedmiotem filmów i zdjęć pornograficznych. 80% zdjęć o charakterze pornograficznym zostaje wytworzonych przez dzieci, one same są ich dostawcami. Utrwalają je za pośrednictwem kamer internetowych, czy aparatów cyfrowych pod wpływem manipulacji i gratyfikacji ze strony poznanych w Sieci osób dorosłych.

Uwodzenie - grooming Uwodzenie i wykorzystanie seksualne dzieci przez sprawców kontaktujących się z ofiarami online (online grooming) - zjawisko niezwykle niebezpieczne ze względu na daleko idące konsekwencje i zagrożenie poważną traumą. Jest to szczególna relacja tworzona w Internecie między osobami dorosłymi a dzieckiem w celu ich uwiedzenia i seksualnego wykorzystania.

Cyberprzemoc (mobbing elektroniczny) Cyberprzemoc - to przemoc rówieśnicza z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te to głównie internet i telefony komórkowe. Specyfika tych technologii powoduje, że nawet błahe akty CYBERPRZEMOCY stanowią dla ofiar poważny problem, z którym często nie potrafią sobie poradzić. Problem ten w oczywisty sposób dotyczy szkół. W klasie, szatni, świetlicy, stołówce czy na boisku szkolnym dochodzi do aktów przemocy z użyciem telefonów komórkowych lub Internetu. Coraz częściej konflikty pomiędzy rówieśnikami przenoszone są do Sieci.

Ankieta na temat upubliczniania informacji o innych w sieci

Stalking Ciągłe i zamierzone nękanie za pomocą SMS-ów, telefonów czy i.

Jak chronić dziecko przed niebezpiecznymi kontaktami w sieci

Norma czasu przed komputerem Według pedagoga Andrei Braun optymalny dzienny czas to: dla dzieci w wieku przedszkolnym: maksymalnie 25 minut dla dzieci w wieku szkolnym: maksymalnie 45 minut, dla dzieci od 12. roku życia: około 1,5 godziny

OCHRONA RODZICIELSKA darmowe programy Beniamin to program ograniczający wyświetlanie materiałów dostępnych w Internecie. Może blokować dostęp do stron WWW o niepożądanej treści, na przykład o tematyce erotycznej. Umożliwia również ograniczenie funkcjonalności komputera - możemy zablokować uruchamianie komunikatorów internetowych lub na przykład funkcję ściągania plików. Program jest darmowy. JuniorWatch to narzędzie przeznaczone dla rodziców, dające możliwość monitorowania do jakich celów ich dzieci wykorzystują komputer. Program ten umożliwia między innymi zdalne przeglądanie historii przeglądarek, zawartości schowka systemowego oraz przechwytywanie treści wprowadzanych za pomocą klawiatury. JuniorWatch wyposażony jest także w Family Shield – barierę ochronną, której zadanie polega na blokowaniu treści umieszczonych w Internecie, a przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych.

Używki papierosy alkohol dopalacze narkotyki

UZALEŻNIONY NASTOLATEK -unika bliskości i związków -ma czarno – biały obraz świata -jest nastawiony na szybką redukcję stresu -łamie prawo -ma problem z przestrzeganiem norm i zasad -przeżywa skrajne emocje -żyje w chaosie -nie ma zainteresowań -notorycznie kłamie

Lista podstawowych sygnałów ostrzegawczych zmiana przyjaciół pogorszenie wyników w nauce kłopoty z koncentracją ospałość lub pobudzenie wagary oszustwa kradzieże chroniczne zmęczenie lub nadmierne pobudzenie agresja zmiana nawyków żywieniowych zmiany w wyglądzie

W ramach zapobiegania wszelkim uzależnieniom w naszej szkole realizowane są : Programy edukacyjne: "Klub Bezpiecznego Puchatka„ "Chroń dziecięce uśmiechy" "Debata" dla uczniów klas IV-VI "Nie pal przy mnie proszę" "Znajdź właściwe rozwiązanie"- program profilaktyczny dla klas IV-VI

Projekty edukacyjne: Projekt "Bezpieczna szkoła - bezpieczny uczeń„ Projekt "Dorośli chrońcie mnie"

Zajęcia profilaktyczne: Europejski dzień numeru alarmowego 112

Udział uczniów w konkursie pt „Szlachetne zdrowie”

Konkurs plastyczny pt. „Precz z nałogami” Konkurs wiedzy pt. „Powiedz nie”

Spotkania z pielęgniarką

Zajęcia „Klubu Bezpiecznego Puchatka”

Przedstawienie profilaktyczne „Tato i Jasiek” w wykonaniu aktorów Studia Artystycznego „ARTOM” z Białegostoku

Cykle zajęć w ramach programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy”

Reguły wychowawcze Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba z mojej strony. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.