 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
WADY POSTAWY ORAZ ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA W RAMACH CODZIENNEJ GIMNASTYKI
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Przygotowała Katarzyna Gac. Logopedia gr. Lotos –słowo, phedos –nauka, która zajmuje się całością zagadnień związanych z komunikacją językową analizuje.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Żywność ekologiczna określenie żywności produkowanej metodami rolnictwa ekologicznego z dbałością o wyeliminowanie używania nawozów sztucznych i pestycydów.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Dwuskładnikowy fungicyd z nową substancją czynną do ochrony ziemniaka.
CHOROBY PASOŻYTNICZE SKÓRY
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
DARY SYBERII DLA ZDROWEGO UŚMIECHU. UŚMIECH – jest najważniejszym elementem w kontaktach międzyludzkich i jest wizytówką współczesnego człowieka!
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
KONKURS ORNITOLOGICZNY Przygotowała Kinga Trzaska.
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Bezpieczeństwo przy pracy z ciekłym azotem
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Monika Hołowacz. Obecnie nie ma już wątpliwości, że palenie papierosów szkodliwie działa na zdrowie człowieka. Gdy pali dziecko, konsekwencje uzależnienia.
Dane o polskich palaczach: 9 milionów Polaków to nałogowi palacze. 57 proc. palaczy to mężczyźni. 54 proc. palaczy wypala papierosów dziennie.
KlasaIIIIIIIVVVI Liczba uczniów ogółem Liczba uczniów klasyfikowanych Liczba uczniów bez ocen/punktów niedostatecznych
W świeżym powietrzu dominują jony ujemne, które mają pozytywny wpływ na jakość snu, są też zastrzykiem energii.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Zasady zdrowego odżywiania
Papierosom STOP.
opracowała Edyta Gagracz
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Anoreksja – choroba czy fanaberia?
Zapis prezentacji:

 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana ze słyszeniem, dziecko leżąc „gulgocze” ślinką, tylna część języka styka się z podniebieniem.

 Budzić się przy głośnych dźwiękach;  Reagować strachem lub mrużyć oczy przy głośnych dźwiękach;  W drugim miesiącu życia powinno reagować uśmiechem na widok osoby bliskiej oraz głużyć;

 Między 5 a 6 miesiącem życia (kiedy dziecko gotowe jest do siadania) zaczyna ono gaworzyć i tutaj czynność ta jest świadoma, pod kontrolą słuchu-dziecko bawi się dźwiękami typu: ma,mu,da,di.  UWAGA: DZIECKO Z POWAŻNĄ WADĄ SŁUCHU NIE GAWORZY

 Zwracać głowę w kierunku źródła dźwięku np. czyjegoś głosu, zabawek wydających dźwięki, szczekania psa.  Reaguje na zmiany głosu osób mu bliskich;  Budzi się z lekkiego snu, gdy ktoś mówi;  GAWORZY

 Między 7-12 miesiącem życia dziecko zaczyna łączyć sylaby w większe grupy,  ok. 1 r.ż pojawiają się pierwsze słowa: mama, tata, baba…  Dziecko rozumie proste polecenia: nie wolno, chodź, daj.

 1-2 rok życia wymawia samogłoski ustne: a, o, e, i, u, y oraz spółgłoski: p, b, m, d, t, n, a także zmiękczone: pi, bi, mi  Umie zaprzeczyć -”nie”, „nie ce”  Umie pokazywać części ciała  Naśladuje głosy zwierząt  Wypowiada od kilku do kilkudziesięciu słów, próbuje składać po dwa słowa np. „chodź da da”.

 2-3 rok życia pojawiają się proste zdania, dziecko wymawia samogłoski nosowe: ę, ą i spółgłoski: w, f, wi, fi, ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, pojawiają się spółgłoski s, z, c, dz  Słownik dziecka jest coraz bardziej bogaty, buduje zdania pojedyncze, recytuje krótkie wierszyki, śpiewa proste piosenki.

 Mowa dziecka jest na ogół zrozumiała dla osób trzecich;  Odpowiada na proste polecenia „kto, co, dlaczego?”  Umie opowiedzieć, co się wydarzyło w przedszkolu, na podwórku.  Używa zdań składających się z 4 i więcej wyrazów.  Zadaje dużo pytań, na które należy cierpliwie odpowiadać.

 Dziecko w tym wieku może jeszcze nie wymawiać /r/, /sz,ż,cz,dż/ -jest to norma rozwojowa pod warunkiem, iż jest prawidłowa budowa anatomiczna narządów artykulacyjnych i dziecko dobrze słyszy.

 Ponieważ z reguły dziecko między 3-5 r.ż. rozpoczyna swą edukację przedszkolną, a w związku z tym zapewne częściej choruje (infekcje górnych dróg oddechowych, zapalenia uszu, rodzice dowiadują się, iż dziecko może być alergikiem lub jest przerośnięty trzeci migdał) ważne jest wykonywanie profilaktycznego badania słuchu, chociaż raz w roku

 pojawia się głoska r oraz głoski: sz, ż, cz, dż  Dziecko recytuje wierszyki, śpiewa piosenki, opowiada bajki, historyjki obrazkowe;

 utrwalane są głoski: sz, ż, cz, dż  Doskonalona jest tzw. percepcja słuchowa i słuch fonematyczny tzn.  Dziecko składa wyrazy z sylab oraz dzieli na sylaby;  Podaje pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie;  Składa wyraz podzielony na głoski oraz potrafi go podzielić.  Różnicuje głoski (rozróżnia głoski) podobne np. p – b, d – t, s – sz i wyrazy różniące się tylko jedną głoską pąk-bąk, dama-tama, kasa-kasza

1. Ze względu na nieprawidłowe warunki anatomiczne w obrębie narządów artykulacyjnych:  Wady zgryzu  Ustny tor oddechowy  Skrócone wędzidełko  Słaba pionizacja języka  Nieprawidłowe połykanie 2. Zaburzenia słuchu fonemowego 3. Niedosłuchy

 Zgryz otwarty  Przodozgryz  Tyłozgryz  Zgryz krzyżowy Przyczyny:  Długie ssanie smoczka i/lub picie przez butelkę;  Próchnica, stąd ubytki w uzębieniu; (dzieci poddawane częstej antybiotykoterapii lub na lekach sterydowych są bardziej narażone na próchnicę)  Uwarunkowane dziedzicznie-mama lub tata też mają wadę zgryzu;  Połykanie typu dziecięcego  Słaba pionizacja języka  Ustny tor oddechowy

 Dbać o ząbki dziecka, nie dopuszczać do próchnicy (lakowanie ząbków)/ lub jeśli się pojawi leczyć  Nie podawać smoczka lub zminimalizować jego używanie (nie stosować dłużej niż do 1 r.ż; najlepszy moment na odstawienie smoczka to czas między 7-10 m-cem życia)  Powyżej 1 r.ż. ograniczyć podawanie papkowatych artykułów i przede wszystkim picie z butelki. Należy uczyć dziecko pić z kubka (nie wprowadzać kubka z dzióbkiem)  W razie potrzeby udać się na konsultację ortodontyczną

Przyczyny:  Częste infekcje górnych dróg oddechowych-brak drożności nosa;  Przerośnięty trzeci migdał;  Dzieci alergiczne są bardziej narażone na oddychanie przez usta Jak można zapobiegać:  U maluszków zakładać czapeczki zawiązywane pod brodą;  Dbać o drożność noska-czyścić gruszką, zakraplać solą morską, uczyć wydmuchiwać nosek, nawilżać powietrze w pokoju;  Odpowiednio układać podczas snu- na boku lub poduszeczka pod główkę;

 Nieznaczne skrócenie  Średnie skrócenie  Znaczne skrócenie wędzidełka Konsekwencje skróconego wędzidełka:  Brak pionizacji języka;  Wady zgryzu  Trudności w uzyskaniu głosek „górnych”, czyli /l/, /t, d/,/sz,ż,cz,dż/, /r/ lub tylnojęzykowych /k,g/.  Większa predyspozycja do wymowy międzyzębowej;

a) Unoszenie szerokiego języka za górny łuk zębowy przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy

b) Unoszenie szerokiego języka na szpatułce za górny łuk zębowy przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy

c. Zakrywanie – przy swobodnie rozchylonych wargach, zębach – czerwieni górnej wargi grzbietową powierzchnią końcowej części szerokiego języka

d. Sięganie końcem języka (apeksem) za ostatni ząb dolnego łuku zębowego.

e. Wysuwanie języka na brodę przy maksymalnym odwiedzeniu żuchwy

 Masaż logopedyczny (bywa skuteczny w nieznacznym i średnim skróceniu wędzidełka)  Podcięcie wędzidełka-tzw. frenotomia

Przyczyny:  Częste infekcje górnych dróg oddechowych, w wyniku czego dziecko oddycha przez usta;  Zbyt długie ssanie smoczka, picie z butelki, z kubka z dzióbkiem, zbyt długie podawanie papkowatych artykułów do jedzenia;  Utrzymujące się połykanie typu dziecięcego  Skrócone wędzidełko Co można zrobić?  Usprawnianie narządów artykulacyjnych, nauka prawidłowego połykania  W przypadku skróconego wędzidełka postępowanie jak wyżej

 Do 3 r.ż dziecko połyka typem dziecięcym  Powyżej 3 r.ż. następuje naturalna pionizacja języka i dziecko połyka typem dojrzałym, dorosłym. Konsekwencje utrzymywania się nieprawidłowego sposobu połykania:  Wady zgryzu  Brak pionizacji języka, trudniej osiągnąć głoski „górne” zwłaszcza /sz,ż,cz,dż/ i/r/.  Większa predyspozycja do wymowy międzyzębowej Co można zrobić:  Usprawnianie narządów artykulacyjnych, nauka prawidłowego połykania

 Przyczyny:  Niedojrzałość układu nerwowego do różnicowania dźwięków-dzieci z zaburzonym słuchem fonemowym to dzieci z predyspozycją do dysleksji  Co można zrobić:  Poddanie dziecka specjalistycznym badaniom na terenie poradni oraz prowadzenie terapii

 Niedosłuch wrodzony -uszkodzony słuch od urodzenie,  Niedosłuch nabyty- w wyniku infekcji, przerośniętego trzeciego migdała, nieleczonych zapaleń uszu, zalegającej woskowiny,  Co można zrobić?  W przypadku niedosłuchu wrodzonego - aparatować dziecko; w Polsce coraz częściej wszczepiane są implanty  Nie dopuścić do niedosłuchu nabytego-leczyć dzieci, oczyścić uszka z woskowinki, w razie konieczności usunąć trzeci migdał, robić kontrolne badania słuchu

 niektóre dzieci mają wady zgryzu i/lub skrócone wędzidełko językowe;  są dzieci z tzw. opóźnionym rozwojem mowy;  Niektóre dzieci mają predyspozycję lub mają tzw. wymowę międzyzębową.  Ale najczęściej są to kwestie rozwojowe lub jedynie wynikające ze słabej sprawności narządów artykulacyjnych;