Optymalne planowanie energetyczne na poziomie samorządów Dr inż. Arkadiusz Węglarz, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju KAPE S.A.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
PROGNOZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO NA LATA
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
L I S T A PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WOJEWÓDZKI FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ W KIELCACH w 2015 ROKU.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Strategie „sektorowe” (na poziomie województwa) powinny zostać przekształcone w Regionalne Programy Operacyjne.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Nazwa projektodawcy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Szczecinku Sp. z o.o. „Wzmocnienie potencjału transportowego Przedsiębiorstwa Komunikacji.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Modernizacja systemu cieplno-energetycznego i termomodernizacja budynków Szpitala w Szczecinie-Zdunowie
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Propozycja zmiany kryteriów merytorycznych punktowych Poddziałanie Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii Oś priorytetowa 6 Środowisko przyrodnicze.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Program Priorytetowy „OGRANICZENIE NISKIEJ EMISJI
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o
Wdrożenie systemu zarządzania jakością powietrza
Zapis prezentacji:

Optymalne planowanie energetyczne na poziomie samorządów Dr inż. Arkadiusz Węglarz, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju KAPE S.A.

OPE to zestaw działań jednostki samorządu terytorialnego (JST) prowadzących do realizacji celu jakim jest minimalizacja oddziaływania na środowisko z procesów wytwarzania i zużycia energii na obszarze jednostki samorządu terytorialnego przy określonych celach rozwoju JST (i w zadanym terminie), z zapewnieniem bezpieczeństwa energetycznego na obszarze JST. Do określania celów i pomiaru wyników działań JST służy zestaw wskaźników monitoringu. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Optymalne planowanie energetyczne (OPE) – definicja

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Model optymalnego planowania energetycznego (OPE) na obszarze JST Gmina (G): Bezpieczeństwo energetyczne Inwentaryzacja zasobów Identyfikacja potrzeb Wybór optymalnej opcji (G, P, W) – zasoby j.s.t. (P) Budżet Państwa 34 5 Kraj: Cele OPE: PEP 2030, KPD EE, KPD OŹE, KPZK 2030 Możliwości poprawy efektywności energetycznej i stosowania OŹE w RP Prognozy ekonomiczne i demograficzne, otoczenie prawne, wsparcie oraz finansowanie inwestycji proefektywnościowych i proekologicznych Powiat: Inwentaryzacja zasobów (GIS, OŹE), Prognoza potrzeb (pozwolenia na budowę) Województwo: Alokacja środków RPO Inwestycje celu publicznego ponadlokalne energetyka Strategia i Program regionalny (W)

Optymalne Planowanie Energetyczne (OPE) jest narzędziem zrównoważonego rozwoju jednostki samorządu terytorialnego. Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej jako narzędzia OPE pozwala na powiązanie planowania energetycznego z planowaniem strategicznym na każdym poziomie JST. Agregujemy wyniki na kolejnych obszarach terytorialnych (powiat, województwo) a także wyniki Planów Zrównoważonego Gospodarowania Energią w odniesieniu do zasobów budżetu państwa, obejmując wkład całego sektora publicznego do realizacji polityki efektywności energetycznej kraju. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Korzyści planowania energetycznego zgodnie z zaproponowanym modelem.

Weźmy gminę, która sporządza swój plan energetyczny i rozważa realizację szeregu działań służących poprawie efektywności energetycznej. Gmina ta posiada strategię rozwoju, a przynajmniej ma wyznaczone cele strategiczne. Pragnieniem decydentów jest, aby wszelkie działania inwestycyjne i organizacyjne podejmowane na terenie tej jednostki były spójne ze strategią, i przyczyniały się do realizacji celów strategicznych w regionie. Jednocześnie gmina chce włączyć się do realizacji Polityki Energetycznej Państwa i zobowiązań międzynarodowych, oraz wywiązać się ze zobowiązań nałożonych prawnie na sektor publiczny. Warto obliczyć i wskazać wkład każdej z JST w regionie w realizację PEP, Pakietu Klimatycznego oraz krajowego celu w zakresie wzrostu efektywności energetycznej gospodarki. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Miejsce planu energetycznego w realizacji celów krajowych, regionalnych i lokalnych

Na realizację wszystkich rozważanych działań proefektywnościowych potrzebne byłyby nakłady inwestycyjne w wysokości blisko 27 mln zł, podczas gdy gmina w danym roku dysponuje budżetem na takie działania w wysokości do 10 mln zł. Rozważane działania dotyczą różnych obszarów funkcjonowania gminy i mogą przynieść różne efekty. Które działania wybrać? Jakim kryterium / jakimi kryteriami się kierować? Czy można pogodzić sprzeczne wymagania np. jak największe oszczędności energii przy jak najmniejszych nakładach inwestycyjnych? Czy istnieje zestaw obiektywnie najlepszych działań? Które działania będą najlepsze dla tej właśnie gminy posiadającej taką a nie inną strategię? Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Wybór działań proefektywnościowych w związku z realizacją planu energetycznego

Dział badań operacyjnych zajmujący się wyznaczaniem optymalnej decyzji w przypadku, gdy występuje więcej niż jedno kryterium. Z każdym kryterium wiąże się funkcja celu. Optymalizacja wielokryterialna występuje w wielu różnych dziedzinach: w projektowaniu produktu i procesu produkcji, finansów, projektowaniu samolotów, w przemyśle chemicznym, projektowanie samochodu, wszędzie tam gdzie optymalne decyzje muszą być podjęte w obecności kompromisów pomiędzy dwoma lub więcej sprzecznymi celami. Przykładem wielokryterialnej optymalizacji jest maksymalizacja zysków i minimalizacji kosztów produktu, maksymalizacja wydajności przy ograniczaniu zużycia paliwa, czy też obniżenie masy urządzenia przy jednoczesnej maksymalizacji wytrzymałości poszczególnych jego komponentów. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Optymalizacja wielokryterialna - definicja

Zadanie wielokryterialne będzie rozwiązywane metodą sumy ważonej czyli poprzez sprowadzenie go do zadania jednokryterialnego dzięki nadaniu wag poszczególnym kryteriom cząstkowym. Suma wag powinna wynosić 1. Trzy obowiązkowe kryteria optymalizacji, odzwierciedlające cele Polityki Energetycznej Polski i zobowiązania międzynarodowe:  Kryterium I: Oszczędność energii pierwotnej,  Kryterium II: Zwiększenie udziału OŹE w bilansie energii,  Kryterium III: Zmniejszenie emisji CO 2. Suma wag tych kryteriów nie może być mniejsza niż 0,3: w 1 + w 2 + w 3 = 0,3 Żadna z wag odpowiadających tym kryteriom nie może być równa 0. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej przez JST do planowania energetycznego

Pozostałe kryteria oceny przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej na obszarze JST oraz przypisane im wagi ustalane są przez decydentów w zależności od celów strategicznych i priorytetów rozwoju JST. Przykładowo, pozostałe kryteria mogą być następujące:  Kryterium IV: Minimalizacja kosztów inwestycyjnych,  Kryterium V: Wzorcowa rola sektora publicznego,  Kryterium VI: Zwiększenie wpływów do budżetu JST,  Kryterium VII: Minimalizacja zanieczyszczeń powietrza,  Kryterium VIII: Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego gminy  Kryterium IX: Zmniejszenie bezrobocia,  Kryterium X: Inne Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej do planowania energetycznego c.d.

Rozważane działania proefektywnościowe: 1.Kompleksowa termomodernizacja mieszkalnych budynków komunalnych w zakresie i standardzie zbliżonym do Ustawy termomodernizacyjnej (9500 m 2 p.u.) 2.Kompleksowa termomodernizacja samorządowych budynków użyteczności publicznej w zakresie i standardzie zbliżonym do Ustawy termomodernizacyjnej (5000 m 2 p.u.) 3.Modernizacja oświetlenia zewnętrznego (500 punktów świetlnych) 4.Zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło do przygotowania ciepłej wody użytkowej w obiektach gminy (dla 4000 osób) 5.Wymiana sprzętu biurowego w sektorze publicznym (1000 sztuk) 6.Budowa budynku niskoenergetycznego (2000 m 2 p.u.) przez gminę *) przykłady opracowane na podstawie danych zawartych w „Planie działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla Warszawy do 2020r.” opracowanym przez KAPE S.A. oraz audytów energetycznych zweryfikowanych przez KAPE S.A. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład* optymalizacji wielokryterialnej metodą sumy ważonej

Rozważane działania proefektywnościowe c.d.: 7.Zastosowanie kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych – dzierżawa od gminy (1000 kW) 8.Zastosowanie paneli fotowoltaicznych w obiektach gminy (100 kW) 9.Zastosowanie pomp ciepła w budynkach gminy (500 kW) 10.Zastosowanie kotłów na biomasę w miejskiej ciepłowni (3000 kW) 11.Wymiana taboru autobusowego starszego niż 10 lat na nowy spełniający wysokie normy Euro (2 sztuki) 12.Kampania informacyjna mająca na celu zmianę sposobu transportu z indywidualnego na zbiorowy ( pasażerokilometrów). *) przykłady opracowane na podstawie wskaźników zawartych w „Planie działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla Warszawy do 2020r.” opracowanym przez KAPE S.A. oraz audytów energetycznych zweryfikowanych przez KAPE S.A. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład* optymalizacji wielokryterialnej metodą sumy ważonej c.d.

Znajdujemy rozwiązania efektywne (paretooptymalne) spełniające ograniczenie nakładów inwestycyjnych do 10 mln zł, czyli warianty realizacji planu energetycznego*:  Wariant A: działania (łączny koszt 9887,5 tys. zł)  Wariant B: działania (łączny koszt 9950,0 tys. zł)  Wariant C: działania (łączny koszt 9988,8 tys. zł)  Wariant D: działania (łączny koszt 9707,5 tys. zł)  Wariant E: działania (łączny koszt 9980,0 tys. zł) *) wariant realizacji planu energetycznego = zestaw działań (zadań) prowadzących do osiągnięcia celów strategicznych Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład optymalizacji wielokryterialnej metodą sumy ważonej c.d.

Ustalamy kryteria, według których będziemy oceniać wybrane warianty (I-III obowiązkowe, IV-V opcjonalne ustalane przez gminę):  Kryterium I*: Oszczędność energii pierwotnej,  Kryterium II*: Zwiększenie udziału OŹE w bilansie energii,  Kryterium III*: Zmniejszenie emisji CO2.  Kryterium IV: Minimalizacja kosztów inwestycyjnych,  Kryterium V**: Wzorcowa rola sektora publicznego. *) Suma wag tych kryteriów nie może być mniejsza niż 0,3: w1 + w2 + w3 = 0,3, Żadna z wag odpowiadających tym kryteriom nie może być równa 0. **) Kryterium binarne: funkcja przyjmuje wartość 1 dla zadań zrealizowanych na majątku JST, które mogą być powielane przez sektor komercyjny czy mieszkańców. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład optymalizacji wielokryterialnej metodą sumy ważonej c.d.

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład optymalizacji wielokryterialnej c.d.: obliczamy wartości funkcji kryteriów Kryterium IKryterium IIKryterium IIIKryterium IVKryterium V Wariant Oszczędność energii pierwotnej Energia z OŹE Zmniejszenie emisji CO2 Pozostaje w budżecie do wykorzystania Wzorcowa rola sektora publicznego MWh/rok Mg/rokzł A B C D E

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład optymalizacji wielokryterialnej c.d.: normalizujemy wartości funkcji kryteriów Kryterium IKryterium IIKryterium IIIKryterium IVKryterium V Wariant Oszczędność energii pierwotnej Energia z OŹE Zmniejszenie emisji CO2 Pozostaje w budżecie do wykorzystania Wzorcowa rola sektora publicznego A 0,430,150,390,380, B 1,00 0,171, C 0,190,010,190,040, D 0,630,000,541, E 0,831,000,870,410,

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przykład optymalizacji wielokryterialnej c.d. obliczamy sumy ważone dla wariantów Kr. I (OEnP) Kr. II (OŹE) Kr. III (CO2) Kr. IV (zł) Kr. V (wzór) Ocena wariantów (suma ważona) Wariant A 0,090,030,08 0,070,34 Wariant B 0,20 0,030,200,83 Wariant C 0,040,000,040,010,130,22 Wariant D 0,130,000,110,20 0,63 Wariant E 0,170,200,170,080,070,69 Waga kryterium 0,2 Waga „Kryteriów PEP” wynosi 60% - najlepszy jest wariant B

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Kr. I (OEnP) Kr. II (OŹE) Kr. III (CO2) Kr. IV (zł) Kr. V (wzór) Ocena wariantów (suma ważona) Wariant A 0,040,010,040,120,130,35 Wariant B 0,10 0,050,400,75 Wariant C 0,020,000,020,010,270,32 Wariant D 0,060,000,050,300,400,82 Wariant E 0,080,100,090,120,130,53 Waga kryterium 0,1 0,30,4 Waga „Kryteriów gminnych” sięga 70% - najlepszy jest wariant D Przykład optymalizacji wielokryterialnej c.d. obliczamy sumy ważone dla nowych wag

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Kr. I (OEnP) Kr. II (OŹE) Kr. III (CO2) Kr. IV (zł) Kr. V (wzór) Ocena wariantów (suma ważona) Wariant A 0,000,070,000,150,030,26 Wariant B 0,010,500,010,070,080,67 Wariant C 0,000,010,000,020, Wariant D 0,010,000,010,400,080,49 Wariant E 0,010,500,010,160,030,71 Waga kryterium 0,010,50,010,40,08 Przykład optymalizacji wielokryterialnej c.d. jeszcze inne wagi dla tych samych kryteriów Stawiamy na rozwój OŹE i niski koszt - najlepszy jest wariant E

Oceny w rankingu wariantów (rozwiązań) zależą od przyjętych kryteriów oraz ich wag. Różne wagi prowadzą do różnych wyników dla takich samych kryteriów. Wszystkich obowiązują 3 kryteria związane z PEP. Kryteria dotyczące rozwoju JST oraz wagi dla wszystkich kryteriów ustalane są przez decydenta. Kryteria oraz ich wagi nie są obiektywnym odbiciem rzeczywistości, lecz odzwierciedlają preferencje decydenta. Oceny pokazują, które rozwiązania są lepsze w sensie przyjętych kryteriów i wybranego metakryterium (tutaj: suma ważona, a zatem które jest najlepsze dla wybranych wag). Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Optymalizacja wielokryterialna w planowaniu energetycznym: podsumowanie

Planowanie energetyczne w gminie powinno być częścią gospodarowania energią przez JST. JST sporządza i realizuje Plan Zrównoważonego Gospodarowania Energią. Konieczna jest zmiana obecnego modelu planowania energetycznego w gminie, ale z zachowaniem dotychczasowego dorobku w tej dziedzinie. Wskazane jest stosowanie procedur optymalizacyjnych na wszystkich poziomach planowania energetycznego (od gminy do poziomu krajowego). Narzędzia wspierające proces gospodarowania energią przez JST powinny mieć zastosowanie na wszystkich poziomach samorządu terytorialnego. Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Planowanie energetyczne w JST

Zakres prac w aspekcie nowych uregulowań prawnych Konstrukcja proponowanych zmian do projektu ustawy Prawo energetyczne Sformułowanie propozycji w zakresie kompetencji i zadań samorządu terytorialnego na potrzeby regulacji krajowej planowania energetycznego Sformułowanie propozycji stosunków pomiędzy różnymi szczeblami administrowania (włącznie z relacjami samorząd – administracja rządowa) na potrzeby planowania energetycznego na poziomie samorządów Charakter PZGE Zakres PZGE i stosunek do innych aktów planistycznych, mających znaczenie dla PZGE Transpozycja na postanowienia projektu ustawy Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. 21

Zakres prac w aspekcie nowych uregulowań prawnych Rozporządzenie do projektu ustawy Prawo energetyczne, określającym szablon PZGE Propozycje modyfikacji projektu ustawy Przepisy zawarte w projekcie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo energetyczne, ustawę – Prawo gazowe oraz ustawę o odnawialnych źródłach energii w zakresie Zrównoważonego Gospodarowania Energią na poziomie samorządu terytorialnego Stosunek PZGE do dotychczasowych aktów planistycznych gmin – przepisy przejściowe Transpozycja na postanowienia projektu ustawy Uzasadnienie (, w tym znaczenie samorządu lokalnego w obowiązujących dyrektywach energetycznych) Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. 22

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Przedstawioną koncepcje opracowano w ramach realizowanego przez KAPE S.A. projektu „Optymalne planowanie energetyczne na poziomie gminy w Polsce” finansowanego przez Europejską Fundację Klimatyczną

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. ul. Nowowiejska 21/25 tel. 22/ , Fax. (0-22) Stanowiska szkoleniowe PJCEE Dziękujemy za uwagę