Anna Nosek Wśród współczesnych technik animacji czytelnictwa. Storytelling Instytut Filologii Polskiej Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Advertisements

Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
E U R O W I E Ś C I dodatek Klubu Europejskiego do Ratajówki NR 1/2003 W naszej szkole z inicjatywy uczniów powstał Klub Europejski, co to za organizacja.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
EDUKACJA CZYTELNICZA W GIMNAZJUM NR 1 W PRZEMYŚLU
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
Dni otwarte Uniwersytetu Pedagogicznego Kraków 2013.
Biblioteka Zespołu Szkół nr 1 w Pile
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
Klasa Ia wraz z wychowawcą panią Iwoną Karbownik uczestniczyła w spotkaniu z dyrektor pierwszego na świecie Muzeum Bajek Baśni i Opowieści MuBaBaO Panem.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
METODY I FORMY PRACY Z CZYTELNIKIEM W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Swobodna 73a, Wrocław, tel: ; fax:
Wrocław Światową Stolicą Książki 2016 Projekt działań bibliotek szkolnych Wrocławia wspierający rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży grudzień.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Kornela Makuszyńskiego w Piotrkowie Tryb.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
K ONCEPCJA P RACY S ZKOŁY I P RZEDSZKOLA Dokąd zmierzamy?
Obszary – tematy i techniki badawcze Opracowała: Krystyna Dzikowska
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - LITERACKA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
Oferta edukacyjna na rok szkolny 2016/2017 Gimnazjum nr 6 w Rzeszowie.
Innowacja pedagogiczna
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
REMONT BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ W MRĄGOWIE FUNKCJONUJĄCEJ W CKIT.
Polityka kulturalna Niemiec
Partnerstwo a działania edukacyjne realizowane przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu Poznań r.
Załącznik do protokółu Sesji nr XXII/12 Rady Gminy Unisław Funkcjonowanie punktu przedszkolnego „Radosne dzieciństwo przedszkolaka w Unisławiu” Rok szkolny.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Jak inspirować zainteresowania czytelnicze uczniów szkoły podstawowej Z doświadczeń nauczyciela bibliotekarza Opracowała Monika Rowińska.
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Dobra praktyka w ZSO nr 16 rok szk.2016/2017
Koordynatorki Wojewódzkie nagrodzone za najlepiej prowadzoną kampanię
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Przedszkolu nr 6 im
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów Społecznego Gimnazjum w Czersku
Wybór tytułów książek do biblioteki szkolnej przez głosowanie.
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Szkolne Radio Supełek.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
„ Kiedy śmieje się dziecko,. śmieje się cały świat”
Zapis prezentacji:

Anna Nosek Wśród współczesnych technik animacji czytelnictwa. Storytelling Instytut Filologii Polskiej Studia Podyplomowe Animacji Czytelnictwa, Informacji Naukowej i Bibliotekarstwa Uniwersytet w Białymstoku

Umieć czytać to nic jeszcze, ale chcieć czytać… to zadanie J. I. Kraszewski

Animacja czytelnictwa Anima – z łac. powiew, wiatr, powietrze, tchnienie, dusza, pierwiastek życia, siła żywotna Animacja- inspirowanie, wzbudzanie zainteresowania czymś, pobudzanie do czegoś, ożywianie, uwewnętrznianie, stymulowanie i kierowanie Animator = przewodnik, mistrz, nauczyciel Polega na stosowaniu różnorodnych technik, sposobów animacji czytelnictwa, wyzwalających chęć czytania, pobudzających do refleksyjnego myślenia, kreatywnego działania, integrujących ludzi między sobą, wspomagających rozwój duchowy, moralność i potrzebę tworzenia oraz uczestniczenia w kulturze, wspierających, promujących aktywność kulturalną i społeczną

T echniki animacji czytelnictwa Techniki animacji czytelnictwa są zróżnicowane i zależne od wielu czynników; ważna jest instytucja sprawcza, czyli kto podejmuje się realizacji zadań związanych z animacją czytelnictwa (rząd, ministerstwa, instytuty, np. IK, stowarzyszenia, szkoły, biblioteki, ale też radio, telewizja, wydawnictwa) - ważny jest adresat animacji czytelnictwa - w przypadku bibliotek: typ biblioteki (najwięcej oczywiście przykładów działań spotykamy w bibliotekach szkolnych i publicznych, ale kiedy się przyjrzymy bibliotekom naukowym, np. szkół wyższych, to one też podejmują inicjatywy związane z animacją czytelnictwa) - w przypadku animacji czytelnictwa wśród dzieci niewątpliwie duży potencjał mają współcześnie techniki aktywizujące, ukazujące bibliotekę, szkołę jako miejsca przyjazne, np. maratony, nocne czytania, spotkania autorskie, konkursy czytelnicze, Dyskusyjne Kluby Książki; takie, które bazują na ciekawości potencjalnego czytelnika (np. booktalking, czyli gawędy o książkach), techniki i inicjatywy cykliczne, powtarzane o stałej porze (np. codzienne czytanie w ramach pierwszej, ostatniej lekcji). Obok form bardzo nowoczesnych animacji czytelnictwa, coraz większego znaczenia nabiera powrót do tradycji opowiadania, snucia opowieści, bajarstwa (szeroko rozumianego storytellingu)

Opowiadanie baśni T o jedna z najstarszych form pracy z czytelnikiem dziecięcym (bardzo popularna w międzywojennych szkołach i bibliotekach, pisał o tym Wiktor Błażejewicz w książce Baśń a dziecko, Warszawa 1930) oraz optymalna forma budzenia, animowania, ożywiania miłości do słowa i książek, skuteczna zwłaszcza w przypadku czytelników między 4 a 9, 10 rokiem życia, realizowana najczęściej w bibliotekach publicznych i szkolnych. W Polsce ta forma a. c. została spopularyzowana m. in. przez Joannę Papuzińską, Michała Zająca i Grażynę Lewandowicz-Nosal. Opowiadanie baśni ma ogromne znaczenie w poszukiwaniu i przekazywaniu tożsamości kulturowej oraz wartości. Baśń to jeden z pierwszych gatunków kompensacyjnych w dziejach ludzkości. W Polsce, jak i na świecie istnieją stowarzyszenia, grupy opowiadaczy baśni, historii; od 1997 r. funkcjonuje w Warszawie Stowarzyszenie „Grupa Studnia O”, włączające tradycje opowiadania w szeroką działalność animacyjną i edukacyjną. W krajach Europy zachodniej jest nawet taki zawód storyteller, również w Polsce obserwujemy jego narodziny, a może tylko reaktywację…

O powiadanie baśni to jedna z tańszych technik animacji czytelnictwa, to forma łatwa do przeprowadzenia, mogąca odbywać się w dowolnym miejscu, nie wymaga szczególnego pomieszczenia, nagłośnienia. To forma optymalna z punktu widzenia dziecka jako adresata, gdyż dzieci między 4-9,10 rokiem życia preferują baśni (jak by powiedział Julian Tuwim „Dzieci bzdurzą i chcą być bzdurzone…”), są wspaniałymi słuchaczami, mają jeszcze (w większości przypadków) pozytywny stosunek do książki. W sztuce opowiadania baśni kluczowe są trzy elementy: BAŚŃ, OPOWIADACZ, SŁUCHACZE

P orady dla bajarzy -wybieramy baśń niezbyt popularną, by zaciekawić słuchaczy - dobrze sprawdzają się baśni ludowe, ze szczęśliwym zakończeniem - warto przygotować konspekt, by uniknąć pominięcia wątków (elementów konstrukcyjnych), szczegóły nie są aż tak ważne, należy trenować opowiadanie, ćwiczyć pamięć, stworzyć swój repertuar - czas opowiadania: min. - stosujemy drobne rekwizyty; gesty, mimika opowiadacza są bardzo ważne, modulacja głosu, wygląd, ubiór, b. ważny sposób mówienia i to, czy dobrze znamy baśń, nie przepraszamy słuchaczy w trakcie, że np. pomyliliśmy tekst, albo zapomnieliśmy, co jest dalej - kluczowy w storytellingu jest sam opowiadacz, który potrafi przykuć uwagę głosem, mimiką - ważne jest zbudowanie odpowiedniego nastroju (zasłonięcie zasłon, zapalenie świecy, ułożenie się wygodne na poduszkach, podkład muzyczny, slajdy) Storytelling - angażuje emocje, myśli i wyobraźnię słuchacza; ciekawa historia, jak twierdzą psychologowie narracji (Timothy C. Brock, Richard J. Gerrig), pozwala na „przeniesienie”, swoistą „katharsis”, podróż do innego świata, z taką perspektywą, iż „kiedy podróżnik wraca do swojego świata, jest w pewien sposób zmieniony”.

Bajarze… gawędziarze… w Polsce

„Studnia O.” Pierwsze w Polsce stowarzyszenie bajarzy „Studnia O.”, działa od 1997 r. w Warszawie. Stowarzyszenie organizuje co roku Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania, prowadzi liczne warsztaty.

MuBaBaO Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści, kt ó rego założycielem jest jeden z najbardziej znanych polskich gawędziarzy Michał Malinowski (w Konstancinie-Jeziornej)

Grupa Bajarzy i Bajarek „ Baśnie Właśnie ” z Poznania

Grupa opowiadaczy „Karawana Opowieści” (Warszawa)

„Baśnie na warsztacie” „Baśnie na warsztacie” – to jednoosobowa grupa Mateusza Świstaka

Konkurs „Bajarze z Leśnej Polany” im. redaktora Andrzeja Zalewskiego Ośrodek Kultury Leśnej w Gołuchowie (w 2015 r. odbyła się IX edycja)

„Galeony Baśni”

Literatura Lewandowicz-Nosal G., Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik, Warszawa Loba M., Wokół narracyjnego zwrotu: szkice krytyczne, Poznań Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechnia czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa Stączek M., Storytelling, Warszawa W kręgu kultury czytelniczej dzieci i młodzieży, red. M. Antczak, A. Walczak- Niewiadomska Łódź-Warszawa Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków Wojciechowski J., Praca z użytkownikiem w bibliotece, Warszawa Wright A., Storytelling with children, Oxford Zając M., Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.