Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata 2012-2031 wg stanu na dzień 27.10.2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
PODSTAWOWE POJĘCIA.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
Schemat organizacyjny Urzędu Dzielnicy Żoliborz
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Wydział Rozwoju i Promocji Miasta Urząd Miasta Bolesławiec Informacja o wykonaniu budżetu za 2012 r.
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Wspieranie rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości opiera się w Urzędzie Miasta Krakowa na realizacji zadań ujętych w Krakowskim Programie Wspierania.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Założenia do Budżetu Miasta Gdańska na rok Uwarunkowania makroekonomiczne Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok 2013  realna dynamika.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Informacja o stanie finansowym Gminy Mściwojów Budżet Gminy Mściwojów na 2010r. został uchwalony przez Radę Gminy Mściwojów w dniu 2 grudnia 2009r. uchwałą.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za I półrocze 2013 roku.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
SCHEMAT ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA POZNANIA II ZASTĘPCA PREZYDENTA
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Budżet - Miasta Żyrardów
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
Struktura Organizacyjna Urzędu Miasta Sopotu Prezydent
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA
Ministerstwo Finansów
Województwa Podlaskiego Marszałka Województwa Podlaskiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
BUDŻET GMINY BIECZ W 2018 R..
mgr Małgorzata J. Januszewska
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
SĄDECKA INFRASTRUKTURA MIEJSKA Sp. z o.o.
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.

Przewidywane wykonanie budżetu za 2011 rok Punktem odniesienia jest plan budżetu na 2011 rok wg przedłożonego projektu uchwały zmieniającej budżet i WPF na sesję r.

Dochody budżetu Przewiduje się wykonanie dochodów ogółem na poziomie 96,2 % planu (-97 mln zł), w tym: sprzedaż majątku (-90,0 mln zł), środki UE (-8,0 mln zł), opłata za zajęcie pasa drogowego (-6,5 mln zł), bilety ZTM (-5,0 mln zł), podatek od środków transportowych (-4,0 mln zł), podatek od nieruchomości (+10 mln zł), dywidendy (+4,4 mln zł), gospodarowanie nieruchomościami SP (+5,5 mln zł), przekształcenia użytkowania wieczystego we własność (+3,0 mln zł).

Wydatki budżetu Przewiduje się wykonanie wydatków ogółem na poziomie 92,9 % planu (-232 mln zł), z tego: wydatki bieżące (-37,0 mln zł), w tym: - odsetki (-20 mln zł), - potencjalne wypłaty z tytułu udzielonych poręczeń (-6,8 mln zł), wydatki majątkowe (-195,0 mln zł).

Przychody, rozchody oraz wynik budżetu Przewiduje się wykonanie przychodów na poziomie 85,0 % planu (-135 mln zł), z tego: dług do zaciągnięcia (-125,6 mln zł), prywatyzacja MRS (-39,0 mln zł), wolne środki z lat ubiegłych (+29,6 mln zł). Przewiduje się wykonanie rozchodów na poziomie 100 % planu. Przewiduje się wykonanie deficytu na poziomie 80,6 % planu (-135 mln zł). Przewiduje się wysokość zadłużenia na koniec roku na poziomie mln zł (planowano mln zł). Wskaźnik zadłużenia po ustawowych wyłączeniach wyniesie 55,1 % dochodów.

Kalkulacja dochodów i wydatków bieżących na lata

Założenia makroekonomiczne Wyszczególnienie Aktualne założenia WPF dynamika PKB4,0%3,7%3,9%3,7%3,5% inflacja średnioroczna2,8%2,5% inflacja I pół./I pół.4,2%3,2%2,7%2,5% WIBOR 6M5,5% Obowiązujący WPF dynamika PKB4,8%4,1%4,0%3,7%3,5% inflacja średnioroczna2,5% inflacja I pół./I pół.2,4% 2,5% WIBOR 6M5,0%

Założenia makroekonomiczne - zagrożenia W zakresie założeń makroekonomicznych główne zagrożenia to: osłabienie dynamiki PKB, wyższa inflacja, wzrost poziomu rynkowych stóp procentowych.

Kalkulacja głównych źródeł dochodów PIT (bez zmian) inflacja + ½ wzrostu PKB, ustawowa zmiana udziałów (pensjonariusze DPS). CIT (bez zmian) inflacja + wzrost PKB Podatek od nieruchomości (bez zmian) powierzchnia: maks. dopuszczalny wzrost stawek podatkowych, budowle: ½ inflacji, wzrost powierzchni i wartości budowli: ¼ wzrostu PKB.

Kalkulacja głównych źródeł dochodów (2) Podatek od czynności cywilnoprawnych (bez zmian) inflacja + wzrost PKB Podatek od środków transportowych 2012: na poziomie planu 2011 r : inflacja + 2 x wzrost PKB (wolniejszy przyrost niż zakładano) Bilety ZTM (bez zmian) 2012: wzrost przychodów o 8,6 % w stosunku do przewid. wyk r., : inflacja + wzrost PKB (od 4,2 do 4,5 % rocznie),

Wydatki bieżące na 2012 rok (bez zadań zleconych oraz projektów UE) Punktem odniesienia jest plan budżetu na 2011 rok wg stanu na r.

Kalkulacja wydatków bieżących 2012: utrzymano dotychczasowe założenie dotyczące poziomu wydatków bieżących bez odsetek, poręczeń i projektów UE (ograniczenie wydatków bieżących w stosunku do pierwotnego planu na 2011 rok o ok. 100 mln oraz ich przeszacowania o wskaźnik inflacji), 2013: zamrożenie wydatków bieżących ( bez odsetek, poręczeń i projektów UE) na poziomie roku 2012, : założono przeszacowanie wydatków bieżących (bez odsetek, poręczeń i projektów UE) o wskaźnik inflacji.

Oświata (726,6 mln) Wydział Oświaty wraz z jednostkami podległymi ( tys.) Działania krótkoterminowe: przekazanie kierownikom jednostek informacji o niższych środkach, przekazanie placówek wychowania pozaszkolnego podmiotom niepublicznym. Działania długoterminowe: zwiększenie liczebności w oddziałach, zwiększenie liczby oddziałów w szkołach z tytułu zmiany obwodów, restrukturyzacja przedszkoli, szkół i placówek oświatowych (przekazanie innym podmiotom niepublicznym), restrukturyzacja zarządzania finansowego oraz zarządzania majątkiem.

Gospodarka komunalna (503,5 mln) Wydział Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej ( tys.) Wycofanie jednorazowych środków na I wyposażenie w środki obrotowe Zakładu Robót Drogowych oraz ograniczenie środków na odszkodowania za niedostarczanie lokali socjalnych oraz inne zadania wydziału. Zarząd Transportu Miejskiego ( tys. zł) rozważane jest ograniczenie pracy przewozowej o maksymalnie 5 %, redukcji podlegać powinny koszty działalności dominującego przewoźnika (MPK),

Gospodarka komunalna (503,5 mln) Zarząd Dróg Miejskich ( tys. zł) Istotne ograniczenie wydatków nastąpiło w 2011 r. (w trakcie roku 2011 zwiększono środki o 12 mln zł) akcja zima 2011/12 zmniejszenie liczby pługoposypywarek z 49 do 27 oraz zwiększenie liczby pługów z 12 do 21, wydłużenie cyklu odśnieżania i posypywania jezdni w ramach sieci podstawowej i lokalnej, zmiana kategoryzacji dróg (przeniesienie części dróg z sieci strategicznej do podstawowej i lokalnej), ograniczenie planowanego zakresu remontów o ok. 10 %, zmiana organizacji Strefy Płatnego Parkowania.

Gospodarka komunalna (503,5 mln) Usługi Komunalne (3.428 tys. zł) Ograniczenie środków na bieżące funkcjonowanie jednostki. Ogród Zoologiczny ( tys. zł) Ograniczenie środków na bieżące funkcjonowanie jednostki. Palmiarnia Poznańska (4.325 tys. zł) Wzrost będący konsekwencją zwiększenia w trakcie 2011 roku środków na energię elektryczną. Zakład Lasów Poznańskich (1.708 tys. zł) Utrzymanie środków dla nowo powstałej jednostki organizacyjnej.

Polityka Społeczna i Zdrowie (173,9 mln) Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych wraz z jednostkami podległymi ( tys. zł) ograniczenie programów profilaktycznych np. profilaktyki wczesnego wykrywania miażdżycy z do 750 osób, rezygnacja z uczestnictwa w targach „Aktywni 50+” obejmującego m.in. bezpłatne badania diagnostyczne i porady w zakresie geriatrii, ograniczenie działań zlecanych organizacjom pozarządowym na rzecz: rodzin i dzieci oraz osób niepełnosprawnych, brak realizacji w pełnym zakresie zadań z zakresu pieczy zastępczej (zabezpieczono 510 tys. zł w rezerwie celowej), ograniczenie o 20 % posiłków dla osób nie mogących sobie go zapewnić, zmniejszenie liczby osób korzystających (o ok.. 400) ze świetlic w ośrodkach wsparcia, podejmowane są działania optymalizujące w domach pomocy społecznej, restrukturyzacja dziennych domów pomocy społecznej.

Polityka Społeczna i Zdrowie (173,9 mln) Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie ( tys. zł) Zwiększenie środków dotyczy głównie pensjonariuszy w domach pomocy społecznej poza Poznaniem oraz rodzin zastępczych. Poznańskie Centrum Świadczeń ( tys.) Ograniczenie środków jest pochodną nie zaplanowania wydatków na wypłatę specjalnych dodatków mieszkaniowych (1.673 tys zł w 2011 r.) oraz zwiększenia środków na ustawowe dodatki mieszkaniowe.

Kultura i Sztuka (66,4 mln) Wydział Kultury i Sztuki wraz z jednostkami podległymi ( tys.) ograniczenie liczby premier w teatrach lub przygotowywanie premier z wykorzystaniem niższego budżetu, zmniejszenie zakupu nowości wydawniczych, ograniczenie działalności wydawniczej, naukowej i badawczej, ograniczenie zakresu działalności wystawienniczej i festiwalowej, zmniejszenie zakresu remontów, aktywniejsze pozyskiwanie środków zewnętrznych na prowadzoną działalność.

Sport i rekreacja (61,7 mln) Wydział Sportu ( tys.) zmniejszenie środków na organizację imprez o zasięgu lokalnym, krajowym oraz międzynarodowym, zmniejszenie środków na udział czołowych zespołów poznańskich w grach zespołowych w rozgrywkach ligowych może potencjalnie zaważyć na udziale tych zespołów w rozgrywkach, zmniejszenie środków na pozalekcyjne zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży (alkohol i narkomania), zmniejszenie środków na poznańskie igrzyska młodzieży szkolnej może np. spowodować konieczność reorganizacji rozgrywek (np. zmniejszenie liczby rozgrywanych meczów) lub ograniczenie liczby dyscyplin, zmniejszenie środków na naukę pływania dzieci może spowodować zwiększenie stopnia partycypacji rodziców w kosztach (obecnie Miasto pokrywa 80 % kosztów wynajmu basenu), zmniejszenie środków na „trenera osiedlowego” spowoduje konieczność centralizacji miejsc zajęć oraz ograniczenie liczby zajęć.

Sport i rekreacja (61,7 mln) Poznańskie Ośrodki Sportu i Rekreacji ( tys.) środki na wydatki związane z organizacją turnieju finałowego UEFA EURO 2012, zabezpieczenie całorocznego funkcjonowania basenów olimpijskich. Biuro EURO 2012 ( tys.) Dodatkowe środki na organizację turnieju finałowego UEFA EURO 2012 Pływalnia Miejska ATLANTIS (0 tys.) Wycofanie jednorazowych środków na I wyposażenie w środki obrotowe.

Pozostałe jednostki organizacyjne Miasta ZGiKM GEOPOZ ( tys.) Ograniczenie środków na działalność jednostki m.in. skutkujące zmniejszeniem poziomu zatrudnienia o 8 etatów w ramach prowadzenia katastru, mapy zasadniczej, SIP. Miejska Pracownia Urbanistyczna (5.413 tys.) Ograniczenie środków na działalność jednostki m.in. Skutkujące ograniczeniem zatrudnienia o 7 etatów. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego (663 tys.) Kwota stanowi dopłatę do zadań zleconych.

Pozostałe jednostki organizacyjne Miasta Zarząd Zieleni Miejskiej ( tys.) Ograniczenie środków na rewaloryzację zieleni. Straż Miejska Miasta Poznania ( tys.) Zmniejszenie środków oznacza zmniejszenie liczby etatów o ok. 35. do ok. 295 etatów. Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT (1.200 tys.) Ograniczenie środków na Trakt Królewsko-Cesarski.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Wydział Organizacyjny ( tys.) ograniczenie liczby etatów na koniec roku 2012 o 85 (średniorocznie o 42,5), głównie poprzez wstrzymanie procesu rekrutacji z początkiem listopada 2011 r., obniżenie funduszu nagród z 10 do 5 %. Wydział Obsługi Urzędu ( tys.) Obniżenie kosztów rzeczowych funkcjonowania UM, m.in. w związku z redukcją etatów. Biuro Rady Miasta (2.440 tys.) Brak ograniczenia środków. Gabinet Prezydenta (1.367 tys.) Ograniczenie środków na imprezy okolicznościowe a także na delegacje krajowe i zagraniczne oraz podejmowanie gości zagranicznych.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Biuro Audytu Wewnętrznego i Kontroli (71 tys.) Wycofanie środków na zadanie jednorazowe (audyt organizacyjny UMP) oraz ograniczenie środków na pozostałe zadania. Biuro Koordynacji Projektów (300 tys.) Wycofanie środków na zadanie jednorazowe (strategia rozwoju terenów maltańskich) oraz ograniczenie środków m.in. na Miejski Program Rewitalizacji i działania związane z aplikowaniem o środki zewnętrzne. Biuro Kształtowania Relacji Społecznych ( tys.) Ograniczenie środków na organizację imprez oraz promocję turystyki. Biuro Nadzoru Właścicielskiego (278 tys.) Ograniczenie środków na działania restrukturyzacyjne i nadzór właścicielski

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Biuro Obsługi Inwestorów i Promocji Inwestycji (550 tys.) Ograniczenie środków na imprezy promocyjne oraz działania marketingowe i informację gospodarczą. Biuro Promocji Miasta (8.000 tys.) Ograniczenie środków na działania promujące wizerunek Miasta. Wydział Działalności Gospodarczej (brak danych) Ograniczenie środków na wspieranie przedsiębiorczości. Ponadto trwają negocjacje ze Starostwem Powiatowym w zakresie poziomu dofinansowania powiatowego urzędu pracy. Urząd Stanu Cywilnego (95 tys.) Niewielkie środki w dyspozycji jednostki stanowią zabezpieczenie wykonywania zadań, w przeważającej mierze obligatoryjnych.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Miejski Konserwator Zabytków (900 tys.) Wycofanie środków przeznaczanych na dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych oraz na badania archeologiczne na Ostrowie Tumskim. Miejski Rzecznik Konsumentów (78 tys.) Środki stanowią zabezpieczenie kosztów zastępstwa procesowego, które jest następnie rekompensowane Miastu (po stronie dochodowej). Wydział Budżetu i Analiz (0 tys.) Wykonywanie zadań jedynie siłami własnymi. Wydział Finansowy (4.714 tys.) Zmniejszenie środków na zadania wydziału przy pełnym zabezpieczeniu środków na składki członkowskie w organizacjach, do których należy Miasto.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Wydział Gospodarki Nieruchomościami (4.860 tys.) Ograniczenie środków na zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami w tym na oczyszczanie terenów miejskich będących w dyspozycji wydziału. Wydział Informatyki (3.624 tys.) Wydłużenie cyklu wymiany komputerów oraz ograniczenie wydatków na utrzymanie infrastruktury informatycznej. Wydział Komunikacji (5.981 tys.) Renegocjowanie warunków dostawy tablic rejestracyjnych. Wydział Ochrony Środowiska (3.735 tys.) Zwiększenie środków na konserwację i remont wałów przeciwpowodziowych oraz mapę akustyczną zmniejszenie środków na zadania z zakresu gospodarki wodnej.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Wydział Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (250 tys.) Ograniczenie wydatków wydziału w tym na organizację konkursu Zielony Poznań i Święto Plonów. Wydział Rozwoju Miasta (2.000 tys.) Ograniczenie środków na zadania Wydziału, w tym na współpracę ze szkołami wyższymi. Wydział Spraw Obywatelskich (105 tys.) Niewielkie środki w dyspozycji jednostki stanowią zabezpieczenie wykonywania zadań o charakterze obligatoryjnym. Wydział Urbanistyki i Architektury (163 tys.) Ograniczenie środków na konkursy opracowania i architektoniczne itp.

Pozostałe jednostki organizacyjne UM Wydział Wspierania Jednostek Pomoc. Miasta (716 tys.) Wycofanie środków na wybory do rad osiedli oraz wprowadzenie środków na obsługę kancelaryjno-administracyjną rad osiedli. Wydział Zarządzania Kryzysowego (900 tys.) Środki m.in. na zapłatę za utrzymanie hydrantów przeciwpożarowych w wysokości tys. zł zabezpieczono w ramach obowiązkowej rezerwy na zarządzanie kryzysowe. Łączny wzrost środków wynika ze wzrostu kosztów utrzymania w gotowości hydrantów przeciwpożarowych. Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (39 tys.) Niewielkie środki w dyspozycji jednostki stanowią zabezpieczenie wykonywania zadań o charakterze obligatoryjnym.

Pozostałe wydatki bieżące budżetu Miasta zadania finansowane z dotacji z budżetu państwa ( tys.), odsetki od zadłużenia ( tys.), wpłata do budżetu państwa ( tys.), rezerwy budżetowe ( tys.), projekty UE ( tys.), samorządy pomocnicze ( tys.), alkoholizm i narkomania ( tys.), potencjalne wypłaty z tytułu udzielanych poręczeń (7.841 tys.).

Nadwyżka operacyjna Wyszczególnienie Nadwyżka operacyjna (w mln zł) WPF ,4200,2200,5210,8228,7 Założenia WPF ,0252,8251,6259,0273,9 różnica+15,6+52,6-51,1+48,245,2 Konieczność zwiększenia nadwyżki operacyjnej, głównie w efekcie zamrożenia wydatków bieżących w 2013 roku (wcześniej planowano przeszacowanie inflacyjne) wynika z konieczności znalezienia alternatywnego źródła finansowania dla ograniczonej sprzedaży majątku w roku 2011 oraz w latach następnych.

Nadwyżka operacyjna (2) Wpływ na poziom nadwyżki operacyjnej mają m.in.: zaniechanie działań restrukturyzujących system oświaty, brak podwyżek cen biletów ZTM oraz decyzja o obniżeniu odpłatności za przedszkola.

Wydatki bieżące - podstawowe założenia utrzymanie w ryzach wydatków bieżących, które w latach nie mogą przekroczyć kwoty: Wyszczególnienie Wydatki bieżące ogółem, z tego: odsetki wypłaty z tytułu poręczeń projekty UE pozostałe wydatki bieżące Możliwość zmian poszczególnych wydatków bieżących tylko w ramach łącznej kwoty lub w wyniku zwiększenia dochodów bieżących

Wydatki majątkowe Poziom wydatków majątkowych jest wynikiem wielkości wygenerowanej nadwyżki operacyjnej przy jednoczesnym utrzymaniu zadłużenia oraz jego obsługi na dopuszczalnym ustawowo poziomie. W związku z powyższym niezbędne jest dostosowanie planu wydatków majątkowych (w okresie najbliższych 5 lat) do istniejących możliwości przy uwzględnieniu zadań kontynuowanych (takich, na które rozstrzygnięto przetargi lub zawarto umowy na ich wykonanie).