UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM Włodzimierz Foryś.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

PEDAGOG SZKOLNY mgr Dagmara Kęsek
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Prezentacja multimedialna
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Uzależnienia a rozwój dziecka
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Pedagogika resocjalizacyjna - Norma społeczna-
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach ul. M. Reja 67 B.
Indywidualny plan resocjalizacji
STOP – przemocy i agresji
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PEDAGOG SZKOLNY.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
dziecka nieakceptowanego
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
RODZINA.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
mgr Małgorzata Piasecka
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA W ŚRODOWISKU SPOŁECZNYM Włodzimierz Foryś

Socjologia w kontekście zaburzeń zachowania interesować się będzie przede wszystkim szeroko pojętym wpływem grupy społecznej, a także społeczeństwa w ogóle na jednostkę, określi wpływ środowiska społecznego na człowieka, proces wychowania i socjalizacji. Interesującym dla socjologicznej perspektywy aspektem jest kwestia norm społecznych. Refleksja nad genezą ich naruszania zbliża ujęcie socjologiczne do psychologicznego, gdyż przyczyny naruszania mogą mieć różnorodny charakter.

M.in. wymienić tu należy sytuacje: gdy jednostka nie zinternalizowała wartości kulturowych; gdy internalizacja objęła normy odmienne od dominującego w społeczeństwie systemu wartości; gdy nastąpił konflikt między różnymi wartościami akceptowanymi przez daną jednostkę; gdy nastąpiła niewłaściwa hierarchizacja zinternalizowanych norm; gdy miało miejsce generalne zaburzenie wartościowania w trakcie rozwoju dziecka.

Społeczeństwo ustanawia system norm, tworzy na różnych poziomach system kontroli społecznej i poprzez prawo kwalifikuje łamanie norm. W podejściu socjologicznym ważne jest wskazanie społecznych uwarunkowań zaburzeń zachowania. Najistotniejszymi są tutaj trzy grupy społeczne: -rodzina, - grupa szkolna - grupa rówieśnicza. Przyczyny trudności przystosowawczych tkwią najczęściej w środowisku, które jest pod jakimś względem wypaczone: - nie zaspokaja podstawowych potrzeb dziecka, - stawia zbyt wysokie wymagania w stosunku do jego możliwości rozwojowych, - dostarcza negatywnych wzorów postępowania

Rozwój psychiczny dziecka zależy od środowiska, w którym ono przebywa, przede wszystkim od środowiska społecznego. W toku interakcji dziecka ze środowiskiem, tworzą się doświadczenia, które stanowią podstawę jego społecznego działania. W ten sposób rozwija się socjalizacja dziecka, czyli proces kształtowania osobowości jednostki i przystosowania jej do życia w zbiorowości, polegający na uczeniu jej i wprowadzaniu do kultury, umożliwiający porozumiewanie się i inteligentne działanie.

Zdaniem H. Spionek na rozwój psychiczny dziecka wywierają wpływ trzy środowiska: środowisko rodzinne szkolne rówieśnicze

Dziecko Środowisko rodzinne Środowisko rówieśnicze Środowisko szkolne

ŚRODOWISKO RODZINNE

Środowisko rodzinne jest pierwszym środowiskiem wychowawczym w życiu dziecka. Powinny być w nim zaspokajane następujące potrzeby: pewność i poczucie bezpieczeństwa, solidarność i łączność z bliskimi osobami, miłość, uznanie. Jeśli któraś z wymienionych potrzeb nie będzie zaspokajana, rozwój dziecka może przebiegać wadliwie.

Zaburzenia zachowania powoduje zła atmosfera domowa: ostre konflikty między rodzicami, stwarzających poczucie stałej niepewności w domu; faktyczna dezintegracja rodziny, poczucie obcości (w szkole dziecko zachowuje się coraz gorzej); aktywny udział dziecka w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych rodziny, w kłótniach, próbach pozyskiwania dziecka przeciwko jednemu z rodziców; stałe awantury, przy niskim poziomie kulturowym środowiska, które z istnieniem dziecka w ogóle się nie liczy; alkoholizm rodziców, libacje, brak zainteresowania dzieckiem;

cd. egoistyczna postawa rodziców zapewniających wysoki standard materialny, ale z bezkrytycznym eksponowaniem tego stanu na zewnątrz; izolacja rodziców od otoczenia, zamknięcia się jedynie w kręgu rodziny; postawy rodziców reprezentujących odmienne od proponowanych przez szkołę treści wychowawczych.

Według H. Spionek na powstawanie zaburzeń zachowania mają wpływ różne typy postaw rodziców.

Patogenną rolę w rozwoju dziecka odgrywają następujące typy matek: matka agresywna - całą agresję będącą wynikiem frustracji życiowych kieruje na dziecko, matka nadmiernie skrupulatna i lękowa - mająca fobię infekcji, chroniąca dziecko przed demoralizacją, więc zakazująca kontaktów rówieśniczych lub kontrolująca każdy krok dziecka, matka, dla której dziecko jest środkiem kompensacji niespełnionych pragnień i zawiedzionych nadziei życiowych. Otacza ona dziecko nadmierną opieką, lecz jest jednocześnie skłonna odrzucić dziecko emocjonalnie, jeżeli nie spełnia ono jej oczekiwań i pokładanych w nim nadziei.

Patogenna rola trzech typów ojców: ojciec nieobecny, czyli taki, który nie przejawia zainteresowania wychowaniem dziecka, ojciec rygorystyczny, stawiający nadmierne wymagania w stosunku do dziecka, zbyt surowy, ojciec groźny, charakteryzujący się tajoną wrogością w stosunku do własnych dzieci, postrach rodziny.

Złe postawy rodzicielskie wg. M. Ziemskiej Unikająca – rodzice mało interesują się dzieckiem i jego problemami. Unikanie może wiązać się z zewnętrznym brakiem troski o dziecko, zaniedbaniem jego podstawowych potrzeb biologicznych i ekonomicznych. Odrzucająca – rodzice odrzucający dziecko są mu niechętni albo nawet wrodzy. Sporadycznie (można to już nazwać patologią zachowania) niechęć w stosunku do dziecka wyzwala okrucieństwo.

cd. Nadmiernie wymagająca – koncentracja na dziecku z tendencjami do stałego korygowania i ulepszania wiąże się niekiedy z odrzucaniem dziecka. Nadmiernie korygowanie może jednak wypływać z chęci posiadania dziecka-ideału, a więc z brakiem akceptacji ich dziecka takiego, jakim ono jest. Nadmiernie chroniąca – nadmiernie ochranianie dziecka przez rodziców wynika często z ogólnie lękowego nastawienia jednego z rodziców lub obojga z nich do otaczającego świata; rodzice tacy w każdej sytuacji życiowej dostrzegają zagrożenie dla dziecka i starają się je przed nim uchronić.

Szczególnie negatywny wpływ na dziecko maja zjawiska patologiczne w życiu rodziny: kryminalizm, pasożytnictwo, prostytucja, przemoc seksualna wobec dzieci, alkoholizm, narkomania, hazard, łamanie norm obyczajowych i moralnych

ŚRODOWISKO RÓWIEŚNICZE

Obok domu rodzinnego w procesie uspołeczniania dziecka ważną rolę odgrywają grupy rówieśnicze. Uczestnictwo w tych grupach jest bardzo pożądane w procesie wychowania, zaspokaja, bowiem wiele psychicznych i społecznych potrzeb dziecka.

Atrakcyjność takiej grupy polega m.in. na tym, że: pozwala odbudować poczucie własnej wartości, poczucie bezpieczeństwa zachwianego przez niepowodzenia szkolne i niewłaściwą atmosferę w domu, takiej grupie można odrzucić autorytet rodziców i instytucji wychowawczych, system wartości i norm uznawanych przez ogół społeczeństwa, przynależność do niej stwarza możliwość decydowania o sobie i uzyskania statusu samodzielnej, niezależnej od innych osób jednostki.

Dzieci, które nie otrzymują w domu wystarczającej uwagi, pochwały, nagrody w postaci uśmiechu czy przytulenia łatwo w wieku dorastania lgną do grup rówieśniczych, nieformalnych, gdzie w sposób nie zawsze akceptowany realizują niezaspokojone potrzeby: grupa pochwali, pozwoli na poczucie własnej wartości, nie kontroluje, grupa pali - „wychowanek" pali, grupa pije - „wychowanek" pije, grupa ulega ewolucji - dzisiejszy "wychowanek" jutro jest nauczycielem.

ŚRODOWISKO SZKOLNE

Ważnym środowiskiem wychowawczym jest szkoła, w której niestety zachodzi wiele niepokojących zjawisk. O ile szkoły realizują funkcje edukacyjne, to już od dość dawna nie wypełniają w pełni funkcji opiekuńczej i wychowawczej. We współczesnej dobie coraz bardziej słabnie profilaktyczna działalność szkoły. K. Pospiszyl uważa szkołę za główny, obok rodziny, czynnik kształtowania osobowości jednostki; szkoła wprowadza dziecko w rzeczowe stosunki między ludźmi, zapoznaje je z pracą i odpowiedzialnością. Jednakże bywa także ogniwem w procesie patologizacji, miejscem porażek i niepowodzeń.

Środowisko szkolne: jest środowiskiem zasadniczo różniącym się od domu rodzinnego, atmosfera w niej panująca jest chłodniejsza od panującej w domu, dziecko przestaje być w centrum zainteresowania, nauczyciele odnoszą się do niego z większą rezerwą niż rodzice.

Zniekształcenia relacji wychowawczej dziecko, które manifestuje zaburzone zachowanie nie jest świadome procesu, który przeżywa i nie potrafi go kontrolować wychowawca, który styka się z zaburzonym zachowaniem dziecka może przeżywać silny stres a także może nieświadomie swoją reakcją wzmocnić to zachowanie zachowania dziecka i dysfunkcyjne reakcje wychowawcy mogą się na siebie nakładać, wzmacniać wzajemnie (pętla sprężenia zwrotnego wzmacniającego) ten proces często przybiera charakter gry, w którą uwikłany jest wychowawca i dziecko

Formy pomocy udzielanej dzieciom i młodzieży z zaburzeniami zachowania terapia indywidualna terapia grupowa terapia rodzin leczenie farmakologiczne nauczanie indywidualne kształcenie specjalne umieszczenie w placówce zajmującej się opieką nad dziećmi z zaburzeniami zachowania.

Instytucje zajmujące się opieką nad dziećmi z zaburzeniami zachowania Poradnie Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży Poradnie Psychologiczno – Pedagogiczne Świetlice Socjoterapeutyczne Specjalne Ośrodki Szkolno – Wychowawcze Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii Domy Wczasów Dziecięcych

Podejście środowiskowe do pomocy dziecku z zaburzeniami zachowania: oddziaływanie na jego sytuację we wszystkich środowiskach, w których przejawiają się problemy dziecka: rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza interwencja w rodzinie - przerwanie krzywdzenia dziecka pomoc dziecku i rodzinie (w tym pomoc specjalistyczna) korygowanie zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka w środowisku szkoły

cd. pomoc dziecku w budowaniu konstruktywnych relacji w środowisku szkoła potrzebuje wsparcia lokalnego środowiska, między innymi wsparcia specjalistów, w rozumieniu problemów tych dzieci i budowaniu dobrych strategii pomocy każdy profesjonalista stykający się z dzieckiem krzywdzonym lub jego rodziną, może być rzecznikiem dziecka w środowisku szkolnym, może pomóc nauczycielom w zrozumieniu jego sytuacji i zaplanowaniu pomocy.

Literatura Ehrlich S., Wiążące wzory zachowania, Warszawa Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, Warszawa Pecyna M.B., Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa Pecyna M.B., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa Pospieszyl I., Przemoc w rodzinie, WSiP, Warszawa Pytka L., Zacharuk T., Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży, Siedlce Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa, 1985.

cd. Radochoński M. : Zarys psychopatologii dla pedagogów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów Strzemieczny J. : Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa Ziemska M., Rodzina i dziecko, PWN, Warszawa Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1973.