CZYTAMY BARBARA BUDYŃSKA dlaczego i po co. Czytanie – czytelnictwo – kultura czytelnicza  Czytanie zjawisko społeczne (jednostkowe)  Czytelnictwo proces.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Advertisements

W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Biblioteka jako trzecie miejsce
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Szkoła Promująca Zdrowie
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Iławie CZYTANIE KSIĄŻEK W BIBLIOTECE SZKOLNEJ.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Działania promujące czytelnictwo
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
O ile dom rodzinny, biblioteka wspomagają rozwój czytelnictwa, o tyle szkoła jest tym miejscem, w którym decyduje się przyszłość słowa drukowanego. Szkoła.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Projekt edukacyjny „Czytanie jest trendy”
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Dlaczego warto czytać książki?
Dlaczego warto czytać książki?
Tożsamość książki w kulturze informacji
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Wychowanie przez czytanie
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Czytanie wspiera rozwój dziecka
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
STAN CZYTELNICTWA W POLSCE W 2017 ROKU
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zapis prezentacji:

CZYTAMY BARBARA BUDYŃSKA dlaczego i po co

Czytanie – czytelnictwo – kultura czytelnicza  Czytanie zjawisko społeczne (jednostkowe)  Czytelnictwo proces społeczny (obserwowanie czytania z perspektywy zachowań grup społecznych)  Kultura czytelnicza umiejętność korzystania ze słowa pisanego (zainteresowania – motywacje; aktywność – kompetencje; biegłe czytanie ze zrozumieniem)

Czytelnictwo Proces społecznej komunikacji, w którym książka jest narzędziem przenoszenia kultury za pomocą symboli (Jadwiga Kołodziejska)

Czytelnictwo Proces społeczny polegający na zaspokojeniu potrzeb  estetycznych,  intelektualnych,  naukowych,  informacyjnych,  rozrywkowych, poprzez przyswojenie przekazywanego pisemnie dorobku ludzkich myśli, uczuć i wiedzy. (Jacek Wojciechowski)

 Relacje między tekstem a odbiorcą: złożone i wieloaspektowe:  procesy natury psychicznej, społecznej, kulturowej, literackiej, wychowawczej i komunikacyjnej  badania wymagają zastosowania zróżnicowanych i komplementarnych metod badawczych (np. recepcja przewijanego się na ekranie tekstu)  Czytelnictwo zmieniło się na przestrzeni lat: upodobania czytelnicze (tekst drukowany/e-tekst; teksty krótkie, abstrakty, streszczenia), styl życia - charakter wykonywanej pracy, sposób dysponowania czasem wolnym, konsumpcja dóbr materialnych, uczestnictwo w kulturze - formy spędzania czasu wolnego, nowe technologie wartości w życiu szczególnie cenione

Społeczne uwarunkowania czytania  wykształcenie – zmienna bardzo silnie determinująca kontakt z tekstem; magia średniego poziomu wykształcenia (rozszerzenie zasięgu książki, zwiększenie regularności i częstotliwości czytania),  zawód – związek między lekturą fachową a wykonywanym zawodem? (uwarunkowania zawodowe są wtórnymi skutkami wpływu czynnika wykształcenia),  płeć, wiek – szkoła - zależność między wiekiem a fazami rozwoju czytelniczego; dorośli - uwarunkowania związane z poziomem wykształcenia,  otoczenie, środowisko – wpływ rodziny, kręgu rówieśniczego (rozwój kultury czytelniczej jednostki determinuje w dużej mierze dom rodzinny),  czas wolny – determinuje czynności np. czytanie z przyjemnością, dla rozrywki; zagospodarowanie czasu wolnego kształci, wychowuje, rozwija,  tradycja – przejęcie pewnych norm i postaw. Pod wpływem tradycji tworzą się stereotypy świadomościowe, m.in. stereotypy czytelnicze.

Dlaczego czytamy?  czego oczekujemy od lektury (określenie potrzeb i motywacji czytelniczych oraz funkcji lektury)  Wiele jest motywów czytania, różnie określanych przez badaczy. Mówi się np. o celach: instrumentalnym, prestiżowym, potwierdzającym poglądy, estetycznym, relaksowym

Realizacja potrzeb – motywy działania  potrzeba samorealizacji - twórcza refleksja, wzbogacenie czytelniczych wyobrażeń, pojęć, sądów,  potrzeba twórczego myślenia - rozbudzanie wyobraźni, kształcenie wrażliwości oraz umiejętności wartościowania,  potrzeba poznawania - odwołanie się do świata rzeczywistego,

Realizacja potrzeb – motywy działania  potrzeba uczuciowego zaangażowania, wywołanie stanu emocjonalnego, wobec jakości zawartych w tekście literackim,  potrzeba rozrywki, rekreacji – czytanie to relaks, wypoczynek, sposób spędzania czasu wolnego,  potrzeba kompensacji – wykorzystanie dzieł literackich do rozładowania napięcia, niepokoju; utożsamienie swoich losów z losami bohaterów lub czytanie dla prestiżu, społecznej akceptacji.

Ludzie czytają* Dla…aby..  emocji, które wywołuje lektura,  intrygującej fabuły,  zdobyć wiedzę z książek innych niż podręczniki  poznać inna kulturę, obyczaje, społeczności,  uczestniczyć w rozwiązywaniu zagadki  poznać sekrety innych ludzi  * L. Stetkiewicz: Dlaczego i po co czytamy. „Bibliotekarz” 2014, nr 7/8 Bo…  Lubią czytać,  To sposób ucieczki od problemów codzienności,  To najlepsza forma relaksu,  Chcą należeć do elity czytających,  Zachęcają ich do tego inni,  Wstyd nie czytać,  To przyjemny rodzaj snobizmu

Po co czytamy?  co wynika z faktu czytania  jakie są społeczne i psychiczne skutki czytania

Dzięki czytaniu budujemy kapitał osobisty  stymuluje się kreatywność, pobudza potencjał twórczy i wyobraźnię,  pomaga odnaleźć we współczesnym, niejednoznacznym świecie,  pomaga mądrze i odpowiedzialnie kształtować swoją przyszłość,  kanon czytelniczy w części wspólny dla różnych pokoleń i środowisk pozwala ochronić różne postawy przed niezrozumieniem oraz stanowić platformę porozumienia,

Dzięki czytaniu budujemy kapitał społeczny  czytelnictwo współdecyduje o sukcesie wg badania PISA - im więcej czasu poświęca się na czytanie, tym osiągamy wyższe wyniki w skali „czytanie i interpretacja” – czytający książki radzą sobie z tekstem (zrozumienie tekstu, wykorzystanie go w działaniu, wykorzystanie w interakcjach społecznych), a to jest umiejętność kluczowa dla poradzenia sobie we współczesnym społeczeństwie,  wysokie kompetencje lekturowe pomagają wygrać konkurencję na rynku pracy. wg badań prowadzonych systematyczne w Stanach Zjednoczonych wynika, że ponad 60% pracowników o wysokich kompetencjach lekturowych ma pracę o wysokim prestiżu społecznym: pracuje na stanowiskach kierowniczych, jako specjaliści, w biznesie i w finansach,

Dzięki czytaniu budujemy kapitał obywatelski  wg Diagnozy Społecznej w angażowaniu we wspólne działania na rzecz społeczności dominują osoby o wysokim poziomie czytelnictwa,  czytelnicy chętniej uczestniczą w pracach społecznych i działalności wolontariackiej niż nieczytelnicy, zaś ci, którzy czytają dla przyjemności, wykazują większe zainteresowanie wydarzeniami społecznym, polityką na poziomie lokalnym, narodowym, międzynarodowym,  czytanie dla przyjemności sprzyja budowaniu pozytywnych więzi społecznych. Osoby o wysokich kompetencjach czytelniczych częściej od pozostałych uczestniczą w wyborach.

Czytanie tekstu drukowanego, czy e-tekstu*  E-książka zaczyna żyć. Przestaje być zlepkiem pojęć, które są zupełnie nieznane w XXI wieku.  Książkę trzeba czytać inaczej. Dzięki elektronicznej wersji dziecko szybciej się uczy.  „Kiedy czytam książkę elektroniczną, to komputer mam w ręku. Naciśnięcie wyrazu uruchamia wyświetlanie jego znaczenia” – prof. Turski  Zmiana paradygmatu szkoły, paradygmatu nauczania. Przestajemy uczyć przedmiotu, zaczynamy uczyć dziecko.  *Ł. Turski: Bez „Pana Tadeusza” nie można zrozumieć tego, co się w Polsce działo i dzieje. Tryb dostępu:

Z papieru wyczytasz więcej!*  Czytając tekst na papierze zapamiętujemy jego treść lepiej, niż gdy uczymy się z e- booków,  Czytanie książek papierowych silniej wpływa na nasze emocje,  Uczący się z e-booka musieli więcej czytać materiał, aby go zrozumieć niż czytający książkę tradycyjną  * K.Burda: Z papieru wyczytasz więcej. „Newsweek”

Co mówią badania czytelnictwa?  DIAGNOZA postęp cywilizacyjny i rozwój technologiczny postawiły życie książki i czytelnictwa pod ? czytelnik staje się rzadkością ? ludzie wybierają telewizor ? komputer ? wg badań IKiCz książką zainteresowana jest połowa społeczeństwa:  systematycznie korzysta zdecydowana mniejszość  studenci i uczniowie  z wykształceniem średnim i powyżej

Odwrót od książki i czytelnictwa?  KONKLUZJA społeczeństwo podzielone jest na:  czytających dużo i często,  czytających mało i wtedy kiedy muszą  ZMIANA MODELU odwrót od czytelnictwa dla przyjemności, czytanie funkcjonalne

Co mówią ostatnie badania IKiCz?* nie czytają 61% czytają 39% R. Chymkowski: Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. pdf

Co mówią badania IKiCz?  Nie czyta – 61 %  Czyta 39%  czyta 1-6 książek – 26,5%  czyta 7 i więcej książek – 11,1%

 - wzrasta zainteresowanie dłuższymi tekstami, np. trzy strony wydruku, bądź trzy ekrany komputera lub dłuższym artykułem w prasie;  - spada liczba osób, które w ciągu roku przeczytały jedną książkę;  - nieczytający książek papierowych nie czytają ich w formie elektronicznej; tylko 2% nieczytających kiedykolwiek czytało e-booka,  - mało czytamy cyfrowo – do lektury e-booków przyznało się 7% badanych, do słuchania audiobooków – 6%  starsi dają zły przykład – książki czyta 62% nastolatków, 32% osób 60+,  młodzi niedoczytani – codzienna lekturę deklarują osoby 60+ i 8% nastolatków Kto czyta i co?

Dlaczego nie czytamy?  53%, którzy nie przeczytali w ciągu roku żadnej książki nigdy nie czytali książek czytali je w szkole  47% nieczytajacych dawniej czytali obecnie sięgają rzadziej niż raz w roku

Biblioteki publiczne – w przekroju dekady * czytelnicy Wyszczególn ienie Czytelnicy (w tys.) < 7332,0 19,0 7436,27576,47337,36719,16553,86468,16469,7 16,8 *Biblioteki Publiczne w Liczbach

Czytelnicy bibliotek publicznych wg wieku w latach * Kurczy się społeczny zasięg oddziaływania bibliotek publicznych. Wśród wielu zjawisk wpływających na taką sytuację wymienić należy zmiany w strukturze demograficznej społeczeństwa *Biblioteki Publiczne w Liczbach

Potencjał Czytelnicy bibliotek *Biblioteki Publiczne w Liczbach

Potencjał Czytelnicy bibliotek *Biblioteki Publiczne w Liczbach