Założenia do Budżetu Miasta Gdańska na rok 2013. Uwarunkowania makroekonomiczne Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok 2013  realna dynamika.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia do projektu budżetu na 2012 rok oraz wieloletniej prognozy finansowej na lata wg stanu na dzień r.
Advertisements

Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Jarosław Hermaszewski Skarbnik Gminy
Warszawa 17 grudnia 2009 r. PROJEKT BUDŻETU NA 2010 ROK SESJA RADY MIASTA WYSTĄPIENIE PANI HANNY GRONKIEWICZ-WALTZ PREZYDENT MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
J. Wilkin - Ekonomia Polityka fiskalna państwa Wykład 10 WNE UW.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Projekt Budżetu na 2016 rok Gminy Wiązowna
Wystąpienie Prezydenta m.st. Warszawy Warszawa, 10 grudnia 2016 r. PROJEKT BUDŻETU M.ST. WARSZAWY NA 2016 R. ORAZ PROJEKT WPF M.ST. WARSZAWY NA LATA
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY2 761 mln zł WYDATKI2 615 mln zł NADWYŻKA146 mln zl NADWYŻKA.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Budżet Miasta Gdańska na rok 2015 Gdańsk, 18 grudnia 2014r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Gmina Wyszków Sprawozdanie Finansowe za 2013 Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2013 rok
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Projekt budżetu 2003 Prezydent Miasta TYCHY. Projekt budżetu 2003 ogółem Projekt budżetu ogółem Pożyczki, kredyty, obligacje Projekt.
ŁÓDŹ KREUJE INWESTYCJE. Inwestycje w Łodzi w latach
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
PROJEKT BUDŻETU GMINY NA 2016 ROK Sesja Rady Miejskiej w Czechowicach–Dziedzicach 29 grudzień 2015 r.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
ROK BUDŻET POWIATU WEGROWSKIEGO NA 2015 R. UCHWALONO DNIA 30 GRUDNIA 2014 R. UCHWAŁĄ RADY POWIATU WEGROWSKIEGO NR III/25/2014.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
WYKONANIE BUDŻETU MIASTA GDAŃSKA W 2007 ROKU Gdańsk 19.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY RANIŻÓW ZA 2015 ROK.
Do 15 listopada 2015r. Burmistrz Grodkowa ma obowiązek przedłożenia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej projektu budżetu na 2016 rok Inicjatywa.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
WYKONANIE BUDŻETU GMINY OLEŚNICA ZA 2009 ROK XLVIII SESJA RADY GMINY OLEŚNICA.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2017 ROK
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Budżet - Miasta Żyrardów
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
REALIZACJA BUDŻETU WOJEWODY LUBUSKIEGO W 2010 r.
P r o j e k t Budżetu Gminy Grodków na rok 2017 Burmistrz Grodkowa.
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ NA LATA
Budżet Gdańska 2018 Gdańsk, 5 grudnia 2017r..
Ministerstwo Finansów
BUDŻET GMINY NOWE 2018 Wielkości planowane.
WYKONANIE DOCHODÓW W I PÓŁROCZU 2017 ROKU , 45 zł
Projekt budżetu 2001 Zarząd Miasta TYCHY.
BUDŻET GMINY BIECZ W 2018 R..
Finanse w oświacie Kwiecień, 2018 r..
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Budżet założenia do projektu
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

Założenia do Budżetu Miasta Gdańska na rok 2013

Uwarunkowania makroekonomiczne Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok 2013  realna dynamika wzrostu PKB – 2,2%,  średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych –2,7%,

Inne uwarunkowania mające wpływ na projekt budżetu  Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Miasta Gdańska na lata , uchwała NR XXI/398/11 Rady Miasta Gdańska z dnia 20 grudnia 2011 r. (z późniejszymi zmianami).  dotacje i wydatki na zadania zlecone (przyjęto na bazie przewidywanego wykonania i wskaźników makroekonomicznych),

Konfrontacja wydatków przyjętych w Wieloletniej Prognozie Finansowej z wnioskami do projektu na 2013 r. Wg WPF Wg propozycji wydziałów i jedn. org.Różnice Wydatki ogółem w tym: bieżące majątkowe

Dochody DOCHODY Przewidywane wykonanie roku 2012 Projekt na rok 2013 wg propozycji wydziałów i jedn. organizacyjnych OGÓŁEM w tym głównie: - udział w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) udział w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) podatek od czynności cywilno-prawnych subwencje z budżetu państwa w tym oświatowa podatki i opłaty lokalne w tym podatek od nieruchomości dochody z mienia komunalnego dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej dotacje na zadania własne w tym: z budżetu UE dotacje na zadania zlecone

Dochody z mienia komunalnego Przewidywane wykonanie roku 2012 Projekt na rok 2013 wg propozycji wydziałów i jedn. organizacyjnych - dochody z mienia komunalnego w tym: ze sprzedaży z opłat za zarząd, użytkowanie, użytkowanie wieczyste z dzierżaw, najmów itp

Wydatki bieżące WYDATKI BIEŻĄCE Przewidywane wykonanie roku 2012 Projekt na rok 2013 wg propozycji wydziałów i jedn. organizacyjnych OGÓŁEM w tym głównie: - oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza opieka społeczna i zadania w zakresie polityki społecznej transport i łączność w tym: lokalny transport zbiorowy drogi - bieżące utrzymanie działalność kulturalna (łącznie z dotacjami dla instytucji kultury ) kultura fizyczna i sport gospodarka komunalna i melioracje obsługa długu miasta wpłata do budżetu Państwa "janosikowe"

Zrównoważenie projektu budżetu c.d. Prawidłowa konstrukcja budżetu: DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY Projekt budżetu w wersji wynikającej z propozycji wydziałów i jednostek organizacyjnych: DOCHODY – zł WYDATKI – zł PRZYCHODY – zł ROZCHODY zł zł zł NIERÓWNOWAGA: zł

Zrównoważenie projektu budżetu c.d. W celu doprowadzenia do zbilansowania budżetu ustalono: 1. kwota dochodów ogółem zł, 2. dopuszczalny deficyt zł, 3. wydatki zaproponowane przez Wydziały UM i jednostki organizacyjne Miasta wymagają obniżenia o kwotę zł przy założeniu: - wzrost wynagrodzeń – 0 - wzrost etatów - 0

Konieczny wzrost wydatków: wynikający z przepisów: - edukacja: zł w tym między innymi: - skutki podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli wprowadzonej od 01 września 2012r. ( osoby ) w tym: - wynagrodzenia zł, - wzrost składki na ZUS i FP zł, - dodatkowe wynagrodzenie roczne „trzynastka” zł, - wzrost składki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zł, - wzrost dotacji dla przedszkoli, szkół i placówek zł, mimo: - zmniejszenia liczby uczniów w stosunku do roku szkolnego 2011/2012 (prognoza) osób - oszczędności wynikające z restrukturyzacji szkół zł, przy jednoczesnej utracie subwencji z budżetu państwa z tytułu powtarzania „0” przez sześciolatków zł

Dopłata do subwencji z budżetu Państwa na finansowanie oświaty w latach

Dopłata do subwencji z budżetu Państwa na finansowanie oświaty w latach 2008 – 2013 w przeliczeniu na 1 ucznia Typ placówkiWyszczególnienie Szkoły podstawowe Koszt na ucznia Subwencja Środki miasta udział miasta w % Gimnazja Koszt na ucznia Subwencja Środki miasta udział miasta w % Szkoły ponadgimnazjalnej Koszt na ucznia Subwencja Środki miasta udział miasta w %

Konieczny wzrost wydatków: - Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie: zł - ustawa z dn. 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej - asystenci rodzin zastępczych, koordynatorzy rodzin oraz wsparcie dzienne dla dzieci objętych pomocą społeczną zł, - rozporządzenie RM z dn. 17 lipca 2012r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych na osobę oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej - wzrost wypłat świadczeń w związku ze zmianą kryteriów dochodowych zł, - wszystkie jednostki organizacyjne Miasta - wzrost składki o 2% na ubezpieczenie rentowe zł

Konieczny wzrost wydatków: wynikający z zakończenia realizowanych inwestycji: - Zarząd Dróg i Zieleni: bieżące utrzymanie, energia (oświetlenie), w tym oświetlenie ciągów komunikacyjnych dróg ekspresowych i autostrad leżących w granicach administracyjnych miast, oczyszczanie letnie, utrzymanie zimowe, utrzymanie infrastruktury tramwajowej zł przyjęto do eksploatacji 279,2 tys. m2 jezdni oraz 529,3 tys. m2 terenów zielonych

Konieczny wzrost wydatków c.d.: wynikający z zakończenia realizowanych inwestycji: - Zarząd Transportu Miejskiego: - wzrost kosztów amortyzacji dla poszczególnych rodzajów trakcji ZKM w związku z zakupem nowego taboru - autobus zł - tramwaj zł - koszt funkcjonowania nowej linii tramwaju do pętli Łostowice -Świętokrzyska - wzrost ilości wozokilometrów zł

Liczba osób zatrudnionych we wszystkich jednostkach organizacyjnych Miasta z czego pracownicy: -jednostek oświatowych w tym: nauczyciele pracownicy administracji i obsługi pracownicy Straży Miejskiej w tym: strażnicy245 pracownicy cywilni 69 -pracownicy Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w tym: funkcjonariusze295 pracownicy korp. służby cywilnej 4 pracownicy cywilni 4

Nazwa zadaniaWydatki w mln zł Budowa Trasy Sucharskiego117,8 Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR34,3 Połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk - Trasa Słowackiego 443,8 Budowa ul. Nowej Wałowej10 Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej16 Największe inwestycje realizowane w 2013 roku Rewitalizacja Dolnego Wrzeszcza – przebudowa ul. Wajdeloty5

Największe inwestycje realizowane w 2013 roku Nazwa zadaniaWydatki w mln zł Budowa szkoły podstawowej w dzielnicy Kokoszki2 Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego. Etap II – przebudowa szlaku wodnego na Motławie (nabrzeża przy Wyspie Spichrzów) 13,8 Przebudowa zbiornika retencyjnego Jasień5 Budowa przedszkola modułowego ul. Dulina3 Centrum Hewelianum – kolejne obiekty2,5 Budowa Europejskiego Centrum Solidarności66,6 Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław - Przebudowa Kanału Raduni 20,3

Wymogi prawne mające wpływ na projekt budżetu WYMÓG ART. 242 OBOWIĄZUJĄCEJ USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące.

Wymogi prawne mające wpływ na projekt budżetu Dochody bieżące – Wydatki bieżące = Nadwyżka operacyjna (Zgodnie z zapisem art. 242 u.o f.p. wynik musi mieć wartość dodatnią, a co najmniej „0”)

Wymogi prawne mające wpływ na projekt budżetu WSKAŹNIK POZIOMU ZADŁUŻENIA WG ART. 243 OBOWIĄZUJĄCEJ USTAWY O FINANSACH PUBLICZNYCH - OD 2014 R. Gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną na rok budżetowy łączną kwotę z tytułu spłaty rat kredytów i pożyczek, O -planowane na rok budżetowy odsetki od kredytów i pożyczek oraz spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji, D -dochody ogółem budżetu w danym roku budżetowym, Db -dochody bieżące, Sm -dochody ze sprzedaży majątku, Wb -wydatki bieżące, n -rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, n-1 -rok poprzedzający rok budżetowy, na który ustalana jest relacja, n-2 -rok poprzedzający rok budżetowy o dwa lata, n-3 -rok poprzedzający rok budżetowy o trzy lata.

Wymogi prawne mające wpływ na projekt budżetu Zgodnie z zapisem art. 243 u.o f.p. średni, z trzech lat poprzedzających rok budżetowy, wskaźnik udziału nadwyżki operacyjnej, powiększonej o dochody ze sprzedaży majątku, do dochodu ogółem - wyznacza poziom udziału kosztów obsługi zadłużenia do dochodów ogółem w roku budżetowym. Oznacza to, że wielkość możliwych do spłaty rat kredytów oraz związanych z nimi odsetek w roku 2014 jest ściśle powiązana z wynikami bieżącymi budżetów 3 lat poprzedzających rok budżetowy, tj. lat 2011, 2012, 2013, czyli w języku potocznym: im mniejsza nadwyżka operacyjna w latach 2011 – 2013, tym mniejsze możliwości, w 2014 roku, obsługi zaciągniętego wcześniej długu.

Podsumowanie: aby utrzymać wskaźnik obsługi długu w przyszłych latach – w szczególności 2016 r. – należałoby ograniczyć wydatki bieżące w Wieloletniej Prognozie Finansowej 2014 lub 2015 lub zmniejszyć kredyty przewidziane na inwestycje ≈ zł