Przedsiębiorczość Technologiczna prezentacja końcowa Projekt „DRONIX” LP.Imię i nazwiskoSpecjalność 1Andrzej BłachnioSRL 2Michał CzarneckiSRL 3Katarzyna KukwaSRK 4Klaudia MarkiewiczSRK 5Marcin MieciekSRL 6Filip PieńkowskiLiTTS 7Katarzyna PryjomskaSRL 8Mateusz RudnickiSRL Politechnika Warszawska Wydział Transportu Lato 2013/2014
Pomysły na biznes High-Tech „ IMAGINE” – wytwórnia reklam telewizyjnych i radiowych Produkt: reklama telewizyjna, radiowa Branża: usługi Klienci: osoby prywatne, firmy, instytucje „DRONIX” – firma produkująca bezzałogowe statki powietrzne Produkt: mały samolot bezzałogowy Branża: produkcja Klienci: firmy geodezyjne, kartograficzne „SYSTER” – projektowanie i wdrażanie systemów komputerowych oraz systemów sterowania Produkt: systemy komputerowe, systemy sterowania Branża: usługi Klienci: firmy, fabryki, banki, urzędy, sklepy Do realizacji wybraliśmy pomysł nr 2 – najciekawszy, mała konkurencja, dynamicznie rozwijający się rynek, największa ocena punktowa według EVA
Opis projektu Naszym produktem jest bezzałogowy statek powietrzny – dron, który będzie wykorzystywany jako nośnik specjalistycznego sprzętu. Naszymi klientami są osoby, instytucje, firmy świadczące usługi geodezyjne i geologiczne. Pomagamy klientom w wykonywaniu pomiarów, map trudno dostępnych terenów za pomocą dronów wyposażonych w odpowiednie urządzenia pomiarowe.
Rynek, konkurencja Polski rynek szacowany jest na 5,5 tyś podmiotów wykonujących usługi geodezyjne, rynek jest ustabilizowany. Planujemy rozpoczęcie działalności na rynku polskim i stopniowe poszerzenie obszaru dystrybucji na rynek Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych. Bariery wejścia na rynek: – przekonanie klientów do zmiany dotychczasowym stosowanych metod pomiarowych na metody nowatorskie, – cena produktu, – rozpoczęcie produkcji oraz dopracowanie niezawodnego produktu ( bariera czasowa). Konkurencja: na polskim rynku jedyną konkurencją są drony „Pteryx” firmy Trigger Composites, których podstawowym zadaniem jest fotomapowanie. Swój produkt kierują do wielu branż: fotogrametrii, reklamy (filmy i zdjęcia), ochrony nieruchomości, obserwacji środowiska naturalnego, ratownictwa, rolnictwa precyzyjnego, badań naukowych.
Warunki realizacji projektu Zasoby ludzkie: lider – osoba odpowiedzialna za całość projektu osoby odpowiadające za dział technologiczny, produkcję oraz udoskonalenia, osoba odpowiadająca za sprzedaż, promocję oraz dojście do klienta. Projektowanie: będzie przebiegało poprzez dostępną wiedzę oraz współpracę z firmami wykonującymi tego typu urządzenia Produkcja: opierać się będzie na montażu podzespołów (elektronicznych itd.) zamawianych u zewnętrznych dostawców i producentów następnie drony będą wyposażane w odpowiednie urządzenia pomiarowe wykorzystywane w do swoich zadań.
Wykonalność finansowa (na kwartał): – Konieczne zasoby na początek – 100 tysięcy złotych (nakłady finansowe pokrywające produkcję 2 dronów, pensje, materiały biurowe i projektowe, wynajem i zorganizowanie biura) – Finansowanie – wkład własny (40 tys. zł), UE (rozwój obszarów wiejskich) - fundusz pożyczkowy (78 tys. zł), anioły biznesu itp. – Koszty – (wynagrodzenie pracowników, prace software’owe i projektowe, fabryczne koszty budowy dronów, telefon, internet, wynajem biura.) – Wielkość i dynamika zakładanej sprzedaży – 2 drony sprzedane w drugim kwartale, przewidywany wzrost 50% w kolejnych kwartałach, poparty wysokim zainteresowaniem innych firm geodezyjnych, po dobrych opiniach pierwszych klientów
Działania marketingowe 4P Product- naszym celem jest opracowanie drona w taki sposób, aby wersja podstawowa dawała kompleksowe możliwości działania przy pracach geodezyjnych. Wraz z produktem oferujemy kompleksową obsługę serwisową oraz szkolenie z obsługi i wykorzystania urządzenia. Price - cena naszego produktu nie będzie wygórowania w porównaniu do możliwości które daje produktu oraz w porównaniu z innymi mierniczymi sprzętami wykorzystywanymi w geodezji. Promotion- do klienta będziemy starali się dotrzeć wieloma kanałami, zaczynając od targów, poprzez prasę branżową, marketing bezpośredni (umawianie się na spotkania), wysyłanie mail'i ofertowych (po zdobyciu listy mailingowej), internetową reklama kontekstową Place- w wypadku naszej sprzedaży nie będzie bardzo istotne
Co nas wyróżnia? pierwszeństwo na rynku, dopracowanie produktu do branży geodezyjnej (zainstalowanie odpowiedniego sprzętu), możliwość doboru wyposażenia tak aby produkt był odpowiedni dla konkretnego klienta, kompleksowość: usługa sprzedaży produktu (drona), przeszkolenie z obsługi produktu, serwis eksploatacyjny oraz naprawczy.
Dlaczego warto kupić nasz produkt? Produkt pozwala na zaoszczędzenie wielu praco- godzin w porównaniu do bieżących metod pomiarowych. Produkt znacznie ułatwia pracę ( zastąpienie pracy fizycznej elektroniką). Daje możliwość wyeliminowania żmudnej oraz uciążliwej pracy w terenie na rzecz obsługi programów komputerowych. Produkt przyczynia się do wyeliminowania błędów ludzkich i pomiarowych.
Model biznesowy
Wywiady przeprowadzone z potencjalnymi klientami Sprawdzeniu poddaliśmy hipotezy z rubryki „wartość” z naszej kanwy modelu biznesowego dotyczące oszczędności czasu oraz trudności w pracy na dużych obszarach, a także w trudno dostępnych miejscach. Dotarliśmy do 4 przedstawicieli firm geodezyjnych, geologicznych Wywiady zostały przeprowadzone wśród przedstawicieli różnych środowisk zajmujących się geodezją i kartografią. Byli to m. in. właściciele lokalnych firm, pracownik Instytutu meteorologii i gospodarki wodnej, czy też członek Stowarzyszenia Studentów GiK PW ‘GEOIDA’. Pytania, które zadawaliśmy: – Co jest czasochłonne/żmudne w pracy geodety? – Jak wygląda proces sporządzania map? – W jaki sposób radzisz sobie z trudno dostępnymi miejscami, dużymi obszarami?
Wyniki i wnioski z przeprowadzonych wywiadów Pomimo różnorodności środowisk geodezyjnych do których dotarliśmy, odpowiedzi na nasze pytania były zbliżone. Wynikało z nich iż najbardziej czasochłonne w pracy geodety jest sporządzenie operatu (sprawozdania z prac w terenie), a także dowiedzieliśmy się, że obszarów niewidocznych i niedostępnych nie da się pomierzyć. Wstępnie nasze założenia zostały potwierdzone. Drony znalazłyby zastosowanie przy pomiarach terenów zalesionych oraz jednocześnie niedostępnych i niewidocznych. Dodatkowo podsunięto nam pomysł wykorzystania dronów do monitorowania stanów zbiorników wodnych oraz wałów rzecznych.
Model Biznesowy #2
Jakie dalsze kroki należy podjąć? Chcielibyśmy dotrzeć do 5% potencjalnych klientów na polskim rynku w pierwszym półroczu działalności naszej firmy Naszym kamieniem milowym będzie zdobycie jak największej ilości informacji o tych firmach, jakich klientów obsługują (jak duże zlecenia wykonują)