EMIR – obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych OTC w CCP Leszek Kołakowski Wicedyrektor Działu Strategii i Rozwoju Biznesu KDPW Warszawa, 22 czerwca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Podstawowe instrumenty pochodne
Krajowy Plan Implementacji i Migracji SEPA
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Wdrożenie MiFID – nowe obowiązki dla domów maklerskich
Nowa Konstrukcja Rynku uwzględniająca wytyczne Dyrektywy MiFID Zakopane, marca Wytyczne Dyrektywy MiFID Maria Dobrowolska Prezes Zarządu.
CEIDG.
Implementacja usług CCP dla rynku OTC realizowanych przez KDPW_CCP we współpracy z KDPW Wrzesień 2012 r.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
Tworzenie i organizacja banków
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Krótka Sprzedaż - zmiany w Regulaminie KDPW i ich implementacja
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Ustrój samorządu terytorialnego
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Rynek carbon po Rynek Carbon po 2016 Porównanie giełd P2016P2017P2018P2019P2020P2021P2022P EU CAP (podaż na rynku wg przepisów)
Standard świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych
2015 Koncepcja weryfikacji wymagań dotyczących jakości usług świadczonych za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych.
2015 Wymagania dot. świadczenia usług za pośrednictwem Rejestru Usług Rozwojowych Agnieszka Popławska Warszawa, r.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Żaneta Skorupska – Świrska, KDPW_CCP Przygotowania polskiego rynku do implementacji wymogów rozporządzenia EMIR.
Wpływ zmian regulacji europejskich i trendów międzynarodowych na rozwój infrastruktury posttransakcyjnej w Polsce Główne kierunki i projekty rozwojowe.
Marcin Truchanowicz Dyrektor Zarządzający KDPW_CCP S.A. Warszawa, r. Implementacja wymogów EMIR w KDPW_CCP.
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Warszawa, 2 sierpnia 2012 r. Regulacje systemu rozliczeń OTC – zmiany i zagadnienia problemowe.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Implementacja wymogów EMIR w KDPW_CCP
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Wpływ zmian regulacji europejskich i trendów międzynarodowych na rozwój infrastruktury posttransakcyjnej.
DZIAŁANIA GRUPY ROBOCZEJ ART.29
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 1.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
System rozliczeń OTC – projekt
Zapis prezentacji:

EMIR – obowiązek rozliczania instrumentów pochodnych OTC w CCP Leszek Kołakowski Wicedyrektor Działu Strategii i Rozwoju Biznesu KDPW Warszawa, 22 czerwca 2012 r.

2 Przesłanki regulacji Reakcja na kryzys: Szczyt G-20 w Pittsburghu (wrzesień 2009): – Wszystkie standardowe derywaty OTC powinny być rozliczane przez centralnych kontrpartnerów (CCP) napóźniej do końca 2012 r., a kontrakty w derywatach OTC raportowane do repozytorium transakcji. Główne cele: ograniczenie ryzyka kontrahenta, w tym wzmocnienie wymogów rozliczeniowych, ograniczenie ryzyka operacyjnego, w tym większa standaryzacja i obsługa elektroniczna, większa przejrzystość, m.in. dzięki repozytoriom transakcji.

3 EMIR EMIR - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, partnerów centralnych i repozytoriów transakcji. W dniu 29 marca 2012r. rozporządzenie EMIR zostało przyjęte, zdecydowaną większością głosów, przez Parlament Europejski. Spodziewana publikacja Rozporządzenia – początek lipca 2012 r.

4 EMIR Wprowadzenie obowiązku rozliczania kontraktów na derywaty OTC za pośrednictwem centralnego kontrpartnera (CCP). Wprowadzenie obowiązku raportowania transakcji w derywatach do repozytoriów. Określenie zasad funkcjonowania CCP, m.in. w zakresie: o autoryzacji i nadzoru nad CCP, o wymogów kapitałowych dla CCP, o wymogów organizacyjnych, o wymogów ostrożnościowych (system gwarantowania rozliczeń, procedury zarządzania ryzykiem), o interoperacyjności. Określenie zasad funkcjonowania repozytoriów transakcji.

5 Obowiązek rozliczeniowy Podstawowe pojęcia (EMIR, Art. 2): „partner centralny” (CCP) - oznacza podmiot, który w sensie prawnym działa pomiędzy stronami kontraktów będących w obrocie na jednym rynku finansowym lub większej ich liczbie, stając się nabywcą dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego nabywcy; „kategoria instrumentów pochodnych” - oznacza pewien podzbiór instrumentów pochodnych o wspólnych cechach zasadniczych, uwzględniających co najmniej: o relację z instrumentem bazowym, o walutę nominalną. Instrumenty pochodne należące do tej samej klasy mogą mieć różne terminy zapadalności.

6 Obowiązek rozliczeniowy Obowiązek rozliczania w autoryzowanym CCP (EMIR, art. 4 (1)): Kontrahenci powinni rozliczać w autoryzowanym CCP wszystkie kontrakty instrumentów pochodnych OTC, która należą do kategorii instrumentów pochodnych objętej obowiązkiem rozliczeniowym, jeśli kontrakty te spełniają jednocześnie warunki: w zakresie kontrahentów, pomiędzy którymi zostały zawarte, w zakresie terminu zawarcia lub odnowienia kontraktu.

7 Obowiązek rozliczeniowy W zakresie kategorii kontrahentów: - obowiązkowi rozliczenia w CCP podlegają kontrakty zawarte pomiędzy kontrahentami z których żaden nie podlega wyłączeniu podmiotowemu, np. kontrakty: pomiędzy dwoma kontrahentami finansowymi, pomiędzy kontrahentem finansowym a kontrahentem niefinansowym przekraczającym clearing threshold, pomiędzy dwoma kontrahentami niefinansowymi, przekraczającymi clearing threshold.

8 Obowiązek rozliczeniowy W zakresie terminu zawarcia lub odnowienia kontraktu: - obowiązkowi rozliczenia w CCP podlegają kontrakty, które zostały zawarte lub odnowione: w dniu lub po dniu, z którym skuteczny staje się obowiązek rozliczeniowy; lub w dniu lub po dniu powiadomienia ESMA przez krajowego nadzorcę o autoryzacji CCP, ale przed dniem, z którym obowiązek rozliczania stał się skuteczny, w przypadku gdy okres pozostały do zapadalności tych kontraktów jest dłuższy niż minimalny okres pozostający do zapadalności, określony zgodnie z art. 5 (2) (c) [tj. w standardach regulacyjno technicznych dla danej klasy derywatów].

9 Obowiązek rozliczeniowy Zgodnie z art. 4 (2) EMIR obowiązkiem rozliczeniowym nie są objęte kontrakty, które są transakcjami wewnątrz grupowymi w rozumieniu art. 3 EMIR. Transakcja wewnątrzgrupowa – transakcja pomiędzy przedsiębiorstwami objętymi tą samą konsolidacją i podlegającymi odpowiednim procedurom z zakresu scentralizowanej oceny, pomiaru i kontroli ryzyka.

10 Procedura obowiązku rozliczeniowego EMIR przewiduje dwa uzupełniające się sposoby podejścia w identyfikacji przez ESMA i Komisję Europejską kategorii instrumentów pochodnych podlegających obowiązkowi rozliczania w CCP: podejście oddolne (buttom-up) – działania inicjowane w przez lokalny organ nadzoru w związku z autoryzacją CCP (art. 5 (1)), podejście odgórne (top-down) – działania inicjowane przez ESMA (art. 5 (3)).

11 Podejście buttom-up Zgodnie z art. 5 EMIR: Właściwy organ nadzoru, który autoryzował CCP w zakresie rozliczania kategorii instrumentów pochodnych OTC powinien bezzwłocznie powiadomić ESMA o tej autoryzacji. W ciągu 6 m-cy od otrzymania powiadomienia zgodnie z par. 1, ESMA powinna opracować i przekazać do Komisji Europejskiej projekt regulacyjny standardów technicznych określający: o Kategorię instrumentów pochodnych, która powinna być objęta obowiązkiem rozliczeniowym, o Datę od której obowiązek rozliczeniowy ma zastosowanie, uwzględniając ewentualne zróżnicowanie w zależności od kategorii kontrahentów, o Minimalny okres pozostały do zapadalności kontraktów na instrumenty pochodne OTC, o której mowa w art. 4 (1) (b) (ii).

12 Podejście buttom-up Organem uprawnionym do przyjęcia regulacyjnych standardów technicznych jest Komisja Europejska. Instrumenty, dla których przyjęto standardy są uznawane za „CCP eligible”.

13 Podejście buttom-up CCP, które wystąpiło o autoryzację w zakresie rozliczenia klasy derywatów, powinno dostarczyć do właściwego organu nadzoru odpowiednie informacje, które zostaną przekazane do ESMA w ramach powiadomienia: o służące do oceny, czy kategoria instrumentów pochodnych powinna być objęta obowiązkiem rozliczeniowych, o informacje odnoszące się do dat, od których obowiązek rozliczeniowy staje się skuteczny, o informacje rynkowe. Informacje te mogą zostać uzupełnione przez organ nadzoru. ESMA ma świadomość, że nie wszystkie informacje mogą by dostępne, zwłaszcza dla nowych produktów. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

14 Podejście buttom-up Pożądana przez ESMA zawartość powiadomienia – w celu oceny, czy kategoria instrumentów pochodnych powinna być objęta obowiązkiem rozliczeniowych: Jednoznaczna identyfikacja kontraktów oraz kategorii instrumentów pochodnych OTC, do której należą, Potwierdzenie stopnia standaryzacji danej kategorii instrumentów pochodnych OTC w zakresie warunków kontraktowych i procesów operacyjnych, Dane nt. wolumenu i płynności danej kategorii instrumentów pochodnych OTC, Potwierdzenie dostępności rzetelnych i powszechnie akceptowanych informacji nt. wyceny dla danej kategorii instrumentów pochodnych OTC. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

15 Podejście buttom-up Kryteria, które powinien uwzględniać projekt regulacyjny standardów technicznych zgodnie z art. 5 (5) EMIR, a także pożądana przez ESMA zawartość powiadomienia – w odniesieniu do dat, od których obowiązek rozliczeniowy staje się skuteczny: Dane nt. oczekiwanego wolumenu dla danej kategorii instrumentów pochodnych OTC, Informacja, czy inne CCP już rozliczają daną kategorię instrumentów; Potwierdzenie zdolności CCP do rozliczania oczekiwanego wolumenu w wyniku przyjęcia obowiązku rozliczeniowego oraz do zarządzania ryzykiem wynikającym z rozliczania danej kategorii instrumentów; Informacja nt. typu i liczby kontrpartnerów aktywnych i oczekiwanych jako aktywni na rynku dla danej kategorii instrumentów; Określenie zadań, które muszą być zrealizowane w celu rozpoczęcia rozliczeń w CCP, wraz z wskazaniem terminów ich realizacji; Informację nt. zarządzania ryzykiem, zdolności prawnej i operacyjnej w odniesieniu do kontrahentów, którzy są aktywni na rynku danej kategorii instrumentów pochodnych i zostaliby objęci obowiązkiem rozliczeniowym. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

16 Podejście buttom-up Pożądana przez ESMA zawartość powiadomienia - informacje rynkowe w podziale na kategorię instrumentów pochodnych i na instrument pochodny w ramach danej kategorii: Liczba transakcji; Całkowite obroty i tendencja w tym zakresie; Łączna liczba otwartych pozycji oraz tendencja w tym zakresie; Głębokość zleceń włączając średnią liczbę zleceń i zaproszeń ofertowych [requests for quotes]; Szerokość spreadu; Miary płynności w warunkach stress-testowych; Miary płynności na potrzeby realizacji procedur defaultowych. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

17 Podejście buttom-up CCP powinno przedstawić właściwemu organowi nadzoru, dla danej klasy derywatów i dla każdego kontraktu w ramach danej klasy, przynajmniej: dane nt. dziennej ceny referencyjnej, liczbę dni w roku z miarodajną ceną referencyjną. Dowody i informacje zebrane przez właściwy organ nadzoru powinny zostać poddane analizie przez ESMA, która powinna uwzględnić: informacje pozyskane w trakcie publicznych konsultacji, jeśli dostępne, informacje pozyskane z repozytoriów transakcji oraz platform transakcyjnych, tam gdzie jest to właściwe, informacje pozyskane z innych źródeł, w tym informacje uzyskane w trakcie konsultacji z kompetentnymi organami z krajów trzecich. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

18 Procedura obowiązku rozliczeniowego –kryteria Zgodnie z art. 5 (4), opracowując projekt standardów technicznych w odniesieniu do kategorii instrumentów pochodnych OTC, które powinny być objęte obowiązkiem rozliczania w CCP, ESMA powinna uwzględnić następujące kryteria zdefiniowane z EMIR: poziom standaryzacji danej kategorii instrumentów pochodnych, poziom standaryzacji warunków kontraktowych i procesów operacyjnych, wolumen i płynność danych kontraktów w ramach danej kategorii instrumentów pochodnych, dostępność rzetelnych i akceptowanych informacji dot. wyceny.

19 Procedura obowiązku rozliczeniowego –kryteria Oceniając kryteria na potrzeby ustanowienia obowiązku rozliczeniowego dla danej kategorii instrumentów pochodnych, ESMA powinna brać pod uwagę : Że standaryzacja warunków kontraktu odnosi się do powszechnie wykorzystywanej dokumentacji prawnej obejmującej netting, definicje oraz potwierdzenia zawarte w umowach ramowych stosowanych przez strony transakcji; natomiast standaryzacja procesów operacyjnych odnosi się do stopnia, w jakim procesy związane z cyklem życia transakcji są zarządzane w znany i akceptowany sposób, zgodnie z uzgodnionym harmonogramem, Czy depozyty zabezpieczające byłyby proporcjonalne do ryzyka, którego ograniczanie jest celem wprowadzenia obowiązku rozliczania w CCP, oraz do historycznej stabilności warunków płynnościowych, Czy odpowiednie informacje niezbędne do poprawnej wyceny kontraktów w ramach danej klasy instrumentów pochodnych są łatwo dostępne dla stron transakcji na rozsądnych zasadach komercyjnych. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA,16 February 2012

20 Podejście top-down ESMA może, z własnej inicjatywy, identyfikować i powiadamiać Komisję o kategoriach instrumentów pochodnych, które powinny zostać uwzględnione w publicznym rejestrze i być przedmiotem obowiązku rozliczeniowego, a dla których żadne CCP nie otrzymało dotąd autoryzacji. Po powiadomieniu Komisji, ESMA powinna opublikować zaproszenie do opracowania projektu dotyczącego rozliczania danych kategorii instrumentów pochodnych. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

21 Publiczny rejestr Zgodnie z art. 6 ESMA powinna utworzyć, administrować i aktualizować rejestr służący jednoznacznej identyfikacji kategorii instrumentów pochodnych objętej obowiązkiem rozliczeniowym. Rejestr powinien być publicznie dostępny na stronie internetowej ESMA. Rejestr powinien uwzględniać: kategorie instrumentów pochodnych podlegające obowiązkowi rozliczania w CCP na mocy art. 4, CCPs, które są autoryzowane lub uznane do świadczenia usług pozwalających na wywiązanie się z obowiązku rozliczeniowego, daty, od których obowiązek rozliczania staje się skuteczny, kategorie instrumentów pochodnych identyfikowane przez ESMA zgodnie z art. 5 (3) [tj. w ramach podejścia „top-down”]; minimalny okres pozostały do zapadalności kontraktów [objętych procedurą frontloadingu], o którym mowa w art. 4 (1) (b) (ii); CCPs, o których właściwy organ nadzoru powiadomił ESMA, że zapewniają usługi pozwalające na wypełnienie obowiązku rozliczeniowego. Rejestr będzie regularnie aktualizowany przez ESMA.

22 Publiczny rejestr Dane wymagane w celu identyfikacji klasy derywatów: ogólne określenie kategorii instrumentów pochodnych; typ kontraktu instrumentu pochodnego; instrument bazowy (ze wskazaniem czy jest to pojedynczy instrument, emitent, indeks lub portfel); waluta; zakres terminów wykonania; warunki rozrachunku; zakres częstotliwości płatności; konwencję stosowaną w zakresie dnia naliczenia i dnia biznesowego; inne cechy charakterystyczne wymagane do odróżnienia kontraktu w ramach danej kategorii instrumentów pochodnych. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

23 Publiczny rejestr Dane wymagane w celu identyfikacji CCP: Id CCP (LEI lub BIC), Pełna nazwa; Kraj siedziby; Właściwy organ nadzoru. ESMA proponuje, aby rejestr publiczny obejmował także: Datę, od której obowiązywać będzie obowiązek rozliczeniowy; Możliwe zróżnicowanie wdrożenia [phasing-in] w zależności od kategorii kontrahentów; Odniesienie do Rozporządzenia Komisji przyjmującego standardy regulacyjno - techniczne. Źródło: Discussion Paper – Draft Technical Standards for the Regulation on OTC derivatives, CCPs and Trade Repositories, ESMA, 16 February 2012

24 Obowiązek raportowania transakcji do repozytorium Obowiązek raportowania szczegółowych danych o wszystkich transakcjach instrumentami pochodnymi do repozytorium transakcji (art. 9): Prawdopodobnie od daty wejścia w życie rozporządzenia i regulacyjnych standardów technicznych dotyczących repozytorium transakcji. Dane muszą być przekazywane do repozytorium nie później niż w dniu roboczym następującym po zawarciu lub zmianie warunków kontraktu. Obowiązek raportowania dotyczy transakcji instrumentami pochodnymi zawartych po dacie wejście w życie rozporządzenia oraz transakcji zawartych przed tą datą, dla których nie upłynął termin zapadalności

25 Wejście w życie rozporządzenia Rozporządzenie EMIR wchodzi w życie w 20 dni po dacie publikacji w „Official Journal of the European Union” (art. 91). Prawdopodobny termin publikacji rozporządzenia to początek lipca 2012 r., termin wejścia w życie – lipiec/sierpień 2012 r. Przepisy rozporządzenia będą mogły być stosowane po przyjęciu przez Komisję Europejską standardów regulacyjno – technicznych.

26 Wejście w życie standardów regulacyjno - technicznych Projekty regulacyjne standardów technicznych powinny zostać przygotowane przez ESMA i przedłożone Komisji Europejskiej: projekt standardów dotyczących CCP i repozytorium transakcji - w terminie do 30 września 2012 r.; projekt standardów dotyczących danej kategorii instrumentów pochodnych, która będzie podlegać obowiązkowi kierowania do rozliczenia w CCP (o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia EMIR) - w ciągu 6 miesięcy po otrzymaniu przez ESMA powiadomienia od krajowego regulatora o autoryzowaniu jakiegokolwiek CCP w zakresie rozliczania danej klasy instrumentów.

27 Wejście w życie standardów regulacyjno - technicznych Komisja Europejska przyjmuje standardy techniczne zgodnie z przepisami rozporządzenia UE nr 1095/2010 podejmując decyzję w tej sprawie w terminie trzech miesięcy od otrzymania projektu regulacyjnego standardu technicznego, przy czym standardy techniczne przyjmowane są w drodze rozporządzeń lub decyzji, publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzą w życie w terminach w nich określonych.

28 Wejście w życie standardów regulacyjno - technicznych Standardy techniczne dotyczące CCP oraz repozytorium transakcji, zostaną wydane przez KE w okresie październik - grudzień 2012 r. i prawdopodobnie wejdą w życie w z początkiem stycznia 2013 r. Standardy techniczne dla kategorii instrumentów pochodnych (o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia EMIR) prawdopodobnie zostaną wydane i wejdą w życie w drugiej połowie 2013 r.

29 Obowiązek rozliczeniowy - harmonogram

30 Okres dostosowawczy w zakresie usług rozliczeniowych Dla izb rozliczeniowych, które przed datą przyjęcia przez KE standardów technicznych dot. usług rozliczeniowych uzyskały w państwie, w którym mają siedzibę, zezwolenie na prowadzenie usług rozliczeniowych zgodnie z przepisami prawa krajowego, został przewidziany okres dostosowawczy: Zgodnie z art. 89 ust. 1 rozporządzenia EMIR izby te powinny zwrócić się do lokalnego organu nadzoru o autoryzację w terminie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia przez Komisję Europejską standardów technicznych, o których mowa w art. 16, 25, 26, 29, 34, 41, 42, 44, 45, 47 i 49 rozporządzenia EMIR. Do tego czasu należy przyjąć, że mogą one nadal wykonywać usługi rozliczeniowe dla rynku derywatów OTC na podstawie otrzymanego zezwolenia zgodnie z prawem krajowym.

31 Dostosowanie KDPW_CCP i KDPW do wymogów EMIR Aby KDPW_CCP i KDPW mogły skorzystać z okresu dostosowawczego przewidzianego w rozporządzeniu EMIR dla CCP i repozytorium transakcji, konieczne jest przed zatwierdzeniem odpowiednich standardów technicznych: - wejście w życie nowelizacji ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wprowadzającej m.in. przepisy: dot. nowacji rozliczeniowej, uprawnienie dla KDPW w zakresie pełnienia funkcji repozytorium transakcji. Projekt ustawy nowelizującej ustawę o obrocie został przyjęty 22 maja 2012 r. przez Sejm. Obecnie ustawa jest przedmiotem prac senackiej Komisja Budżetu i Finansów Publicznych.

32 Dostosowanie KDPW_CCP do wymogów EMIR „Nowacja rozliczeniowa” polega na wstąpieniu przez izbę rozliczeniową w prawa i obowiązki strony transakcji. Z chwilą przyjęcia transakcji do rozliczenia prawa i obowiązki z niej wynikające wygasają w stosunkach pomiędzy stronami tej transakcji, a w to miejsce powstają nowe stosunki prawne.

33 Dostosowanie KDPW_CCP do wymogów EMIR Skutki nowacji rozliczeniowej dla KDPW_CCP: Wygaśnięcie praw oraz obowiązków wynikających z transakcji i równoczesne powstanie nowych stosunków prawnych, w których izba stanie się stroną. Izba staje się uprawniona do żądania spełnienia świadczeń wynikających z transakcji wobec strony transakcji (jeżeli jest uczestnikiem) albo wobec uczestnika będącego stroną rozliczenia. ( w przypadku gdy stroną transakcji jest klient UR) Od chwili przyjęcia transakcji do rozliczenia uczestnik będący stroną rozliczenia i izba mogą powoływać się wyłącznie na zarzuty wynikające ze stosunków prawnych powstałych w miejsce zawartych transakcji. Uczestnik będący stroną rozliczenia nie może powoływać się wobec izby na zarzuty związane ze stosunkiem prawnym łączącym go z podmiotem zawierającym transakcje. Wyłączenie z masy upadłości uczestnika zabezpieczenia ustanowionego przez podmiot zawierający transakcje, które podlegają obowiązkowi rozliczenia przez CCP

Planowane działania KDPW_CCP, m.in.: w zakresie wymogów kapitałowych, podwyższenie kapitału zakładowego KDPW_CCP w związku z rozpoczęciem rozliczeń dla transakcji zawieranych na rynku OTC – w czerwcu 2012 r. do 200 mln zł, złożenie wniosku do KNF o autoryzację zgodnie z przepisami rozporządzenia EMIR – prawdopodobnie w styczniu 2013 r., po zatwierdzeniu przez KE standardów technicznych dla CCP. Dostosowanie KDPW_CCP do wymogów EMIR 34

Planowane działania KDPW, m.in. : rozpoczęcie świadczenia usługi centralnego repozytorium transakcji – przed zatwierdzeniem przez KE standardów technicznych, rejestracja repozytorium transakcji zgodnie z przepisami rozporządzenia EMIR - w terminie do 6 miesięcy od momentu zatwierdzenia przez KE standardów technicznych dot. repozytorium transakcji. Dostosowanie KDPW do wymogów EMIR 35

1.Publikacja EMIR - do końca lipca 2012 r. 2.Wejście w życie EIMR (t+20) – do końca sierpnia 2012 r. 3.Projekt standardów technicznych dla CCP i repozytorium transakcji (ESMA) – do końca września 2012 r. 4.Wejście w życie standardów technicznych (KE, zatwierdzenie max. 3 m-ce - do końca grudnia 2012 r. ) – z początkiem stycznia 2013 r. 5.Rozpoczęcie procesu autoryzacji KDPW_CCP 6.Rozpoczęcie procesu rejestracji repozytorium transakcji prowadzonego przez KDPW 7.Projekt standardów techn. dla klasy derywatów (ESMA, max. 6 m-cy ) 8.Obowiązek rozliczeniowy dla klasy derywatów (KE, zatwierdzenie standardów techn. dla klasy derywatów max. 3 m-ce) Harmonogram działań związanych z implementacją EMIR 36

Harmonogram działań regulacyjnych 37 t T+20 dni do 30 IX 2012 do 1 I 2013 zakończenie procesu Harmonogram działań regulacyjnych związanych systemem rozliczeń OTC na tle działań ESMA, KE i KNF związanych z EMIR Zatwierdzenie standardów technicznych (KE) Publikacja EMIR projekt standardów technicznych (ESMA) Autoryzacja KDPW_CCP Wystąpienie do KNF o zatwierdzenie regulaminu OTC Rozpoczęcie przez KDPW_CCP świadczenia usług Nowacja rozliczeniowa - wejście w życie zmian Zatwierdzenie regulaminu (KNF)

Dziękuję za uwagę