B UDOWA ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ Wydział Zarządzania UW MSM, rok II Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Prof Krzysztof Obłój Wydział Zarządzania UW &ALK
PODSTAWY MARKETINGU Ćwiczenia nr 1.
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Propozycja metodyki nauczania inżynierii oprogramowania
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Polski system medialny
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
Prognozowanie i symulacje (semestr zimowy)
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Inteligencja – problemy definicyjne
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
MATEMATYCZNE MODELOWANIE SYSTEMÓW
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ plan zajęć
Psychologia w zarządzaniu
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Cel wykładu Podstawy zarządzania jakością (Elektronika) (prowadzący: prof.nadzw.dr hab.Zofia Zymonik) Zdobycie przez studenta podstawowych umiejętności.
dr hab. Katarzyna Kreczmańska-Gigol Instytut Finansów SGH
Cel kursu Koszty jakości (prowadzący prof. nadzw. dr hab
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem i Organizacji Produkcji Kierownik Katedry: prof.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
MODUŁ ORGANIZACYJNY – MENEDŻER BIZNESU M ODUŁ M ENEDŻER BIZNESU.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
ZARZĄDZANIE DZIAŁEM SPRZEDAŻY
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Metoda ewaluacji projektów inwestycyjnych w podejściu adaptacyjnym mgr Małgorzata Waszkiewicz Opiekun naukowy: dr hab. inż. Tadeusz A. Grzeszczyk Wydział.
Zarządzanie ryzykiem operacyjnym i finansowym – program 2016 Marek Szczepański.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ Zajęcia wstępne – zapoznanie z zasadami PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ mgr Paweł Kłobukowski Wydział Zarządzania UW.
Budowa organizacji uczącej się Wydział Zarządzania UW Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz Dr Aleksandra Spik, dr hab., prof. UW Krysztof.
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Praktyka zarządzania wiedzą Kodyfikacja, czy personalizacja – zastosowania, wnioski z badań Kluczowe procesy zarządzania wiedzą.
Studia II stopnia. KIM BĘDZIESZ? Analitykiem biznesowym – specjalistą w zakresie stosowania profesjonalnych narzędzi matematyczno-statystycznych oraz.
Strategia personalizacji - kiedy stosować strategię personalizacji, a kiedy kodyfikacji wiedzy?
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Zarządzanie wiedzą w organizacji Wiedza jako zasób Systemy kodyfikacji wiedzy Uczenie się organizacji Kluczowe kompetencje dr Aleksandra Spik WZ UW.
Struktura kapitału w przedsiębiorstwie Wykład 1 - sprawy organizacyjne
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Organizacja i zarządzanie małych przedsiębiorstw
Ramowy program studiów
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Prezentacja biznesplanu
Studia II stopnia stacjonarne i niestacjonarne
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
Psychologia w Zarządzaniu
Psychologia w Zarządzaniu
Zarządzanie przedsiębiorstwami
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

B UDOWA ORGANIZACJI UCZĄCEJ SIĘ Wydział Zarządzania UW MSM, rok II Dr Aleksandra Spik Prof. UW dr hab. Krzysztof Klincewicz

C ELE ZAJĘĆ Praktyczne podsumowanie wiedzy zdobytej na studiach MSM Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów biznesowych dzięki zastosowaniu techniki studium przypadku. Zapoznanie się z teoriami organizacyjnego uczenia się, zarządzania wiedzą, zarządzania innowacjami.

W ARUNKI ZALICZENIA – R OZWIĄZANIE 3 STUDIÓW PRZYPADKU Przygotowanie rozwiązania 3 studiów przypadku. Praca przygotowana przez grupę maksymalnie 5- osobowową (fikcyjna „Firma Doradcza”). Oddanie rozwiązania w NIEPRZEKRACZALNYM terminie (ok. 1 m-c na przygotowanie rozwiązań). NIE MA MOŻLIWOŚCI PÓŹNIEJSZEGO ODDANIA PRAC – w takich przypadkach student otrzymuje ocenę niedostateczną w I terminie i pisze egzamin poprawkowy.

K RYTERIA ZALICZENIA (1) Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie co najmniej 60% możliwych do zdobycia punktów przyznawanych za zespołowe rozwiązanie studiów przypadku. Za każde studium przypadku zespół może otrzymać maksymalnie 40 pkt. Ocenie podlega: Zgodność zaprezentowanych rozwiązań z wymogami zapytania ofertowego. I. Spełnienie wymagań formalnych: liczba stron i format, termin i sposób doręczenia oferty firmy konsultingowej.

K RYTERIA ZALICZENIA (2) II. Spełnienie kryteriów merytorycznych: 1. Adekwatność proponowanych rozwiązań do problemu – czy problem/y był właściwie rozpoznany? Czy wykorzystano program Vensim do prezentacji graficznej zależności systemowych?(0-10) 2. Możliwość wdrożenia, realizm propozycji – czy proponowane środki są współmierne do celów, czy propozycja obejmuje plan ich wprowadzenia? (0-10) 3. Poprawność merytoryczna – zastosowanie modeli i koncepcji z obszaru zarządzania wiedzą i uczenia się organizacyjnego (0-10) 4. Wrażenie, jakie firma wywrze na komisji przetargowej - forma przekazanej dokumentacji, jakość i sposób prezentowania oferty (0-10)

L ITERATURA OBOWIĄZKOWA Materiały publikowane na stronie wydziałowej (materiały  dr Aleksandra Spik) Materiały do zajęć, prezentacje, teksty oraz 2 (3) studia przypadków. Wybrane rozdziały podręczników – niezbędne do poprawnego wykonania prac zaliczeniowych. Koźmiński, Andrzej K. (2008) Zarządzanie wiedzą, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. Kostera, Monika i Glinka Beata (red.) (2012) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer Polska sp. z.o.o., Warszawa. Senge, Peter M. (2012) Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Wolters Kluwer Polska Sp. z.o.o. – wydanie VI. -cała książka. Dostępna w bibliotece WZ, BUW. LUB WCZEŚNIEJSZE WYDANIA tego tytułu np.: Dom Wydawniczy ABC, Warszawa Oficyna Ekonomiczna, Kraków. NIE: Senge, Peter M., „Piąta Dyscyplina. Materiały dla praktyka”!

Inna ksiażka! Wydanie 1Wydanie 2

L ITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA : Edvinson, Lei i Malone, Michael S. (2001) Kapitał Intelektualny, PWN, Warszawa. Hamel, Gary i Prahalad C K. (1999) Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad braną i tworzenie rynków przyszłości, Business Press, Warszawa. Jasiński, Andrzej H. (2006 ) Transfer techniki. Innowacje w procesie transformacji, Difin, Warszawa. Nonaka, Ikujiro i Takeuchi, Hirotaka (2000) Kreowanie wiedzy w organizacji, Poltext, Warszawa.

L ITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA – C. D. Matusiak, Krzysztof B. (red.) (2011) Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa E90E2750F5EAB39D3/ _161517%20Innowacje_i_tr ansfer_technologii__Slownik_pojec.pdf Probst, Gilbert; Raub, Steffen i Romhardt, Kai (2002) Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. Tyszka, Tadeusz (2000) Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Zimniewicz, Kazimierz (1999) Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.

T EMATYKA ZAJĘĆ Model wiedzy w organizacjach (Ilka Tuomi, 1999) PRODUKT ZASÓB OGRANICZENIE WIEDZA

T EMATYKA ZAJĘĆ Wiedza i uczenie się w organizacji rodzaje wiedzy i jej przejawy Inteligencja praktyczna (Sternberg) i wiedza ukryta (Polanyi) wiedza, kompetencje i zasoby niematerialne pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris, Schön). Wiedza jako zasób zarządzanie zasobami wiedzy - strategie kodyfikacji i personalizacji wycena kapitału intelektualnego (Edvinson, Malone) znacznie postaw i zachowań pracowniczych w zarządzaniu wiedzą – zaangażowanie organizacyjne oraz zachowania obywatelskie w organizacji ( organizational citizenship behavior ) wykorzystanie technologii informatycznych w zarządzaniu wiedzą. (I studium przypadku)

T EMATYKA ZAJĘĆ – C. D. Wiedza jako ograniczenie: błędy decyzyjne i wpływ procesów poznawczych na strategię firmy problem uczenia się od firm doradczych i podążania za modami w zarządzaniu gry polityczne i niemerytoryczne ograniczenia podejmowania decyzji. Dynamika systemów i „Piąta Dyscyplina”: współzależności systemowe w organizacjach archetypy systemowe techniki diagnozy problemów organizacyjnych. Zastosowanie programu Vensim do modelowania zależności systemowych. (studium przypadku -2)

T EMATYKA ZAJĘĆ – C. D. Wiedza jako produkt: tworzenie wiedzy i działalność badawczo-rozwojowa firmy kreatywność w organizacjach, rozwój kompetencji i zarządzanie innowacjami benchmarking, wywiad gospodarczy i inne źródła wiedzy przedsiębiorstwa i gospodarki oparte na wiedzy. Podsumowanie: zarządzanie jako proces uczenia się wiedza a współczesne teorie organizacji i zarządzania. Wykorzystanie wiedzy ukrytej a Solution Focus Aproach (de Shazer)- rozwiązywanie problemów organizacyjnych. - studium przypadku 3

1. W IEDZA I UCZENIE SIĘ W ORGANIZACJACH Zarządzanie wiedzą (knowledge management) -Nonaka i Takeuchi. Kluczowe kompetencje (core competences) -Hamel i Prahalad oraz podejście zasobowe do strategii. Uczenie się organizacyjne (organizational learning) – Pojedyncza i podwójna pętla uczenia się (Argyris i Schón), Uczenie się organizacji, jako „Piąta dyscyplina” Senge. Zarządzanie innowacjami (innovation management) – Christensen.

Z ARZĄDZANIE WIEDZĄ – CO TO ZNACZY ? Wiedza jawna, a wiedza ukryta – Polanyi (1967). Wiedza proceduralna i deklaratywna. Model SECI – zarządzanie wiedzą ukrytą (Nonaka, Takeuchi, 2000). Socjalizacja InternalizacjaKombinacja Eksternalizacja

Z ARZĄDZANIE WIEDZĄ Wiedza ukryta - kontrowersje Inteligencja praktyczna – R. Sternberg (1996) Inteligencja płynna – int. skrystalizowana Test Matryc Progresywnych Ravena Test Wechslera (WAIS – Wechsler Adult Intelligence Scale)