Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej.
Sześciolatek idzie do szkoły
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Sześciolatek w I klasie – realizacja nowej podstawy programowej
6-LATEK W SZKOLE.
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Sylwetka absolwenta I etapu kształcenia
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Sześciolatek w I klasie
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
SZEŚCIOLATEK W „SZÓSTCE”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
6-LATEK W SZKOLE.
PRZEDSZKOLE 2014 Prezentacja oferty.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Co powinno umieć dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie pierwszej?
Jesteśmy w klasie I Opracowała Dorota Stańczak
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Izabela Modzelewska mgr psychologii
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
spotkania informacyjne marzec 2009 roku
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Opracowała: Mirosława Lasecka
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Opracowała: Mirosława Lasecka
Edukacja teatralna w podstawie programowej
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
Szkoła Podstawowa Integracyjna Nr 317
Zapis prezentacji:

Moje dziecko w szkole

Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się czytania, pisania, matematyki, przyrody.

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w klasie I uczy się Podstawa programowa wychowania przedszkolnego: - Przygotowuje się do poznawania znaków graficznych Podstawa programowa kształcenia ogólnego: – wszystkich liter alfabetu

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: rozwija sprawność rąk (rysuje, wycina, lepi z plasteliny) przygotowuje się do nauki pisania pisać proste, krótkie zdania

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: słucha bajek, wierszy, opowiadań – rozwija zainteresowanie czytaniem i pisaniem czytać krótkie i dłuższe teksty

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie rozróżniać pojęcia: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie oraz posługiwać się nimi

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: uczy się odróżniać błędne liczenie od poprawnego, liczy z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów poprawnie liczyć (także wspak) do 20 oraz zapisywać liczby cyframi do 20

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: podejmuje próby dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach sprawnie dodawać i odejmować do 20 oraz zapisywać te działania Rozwiązywać zadania z treścią

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: dowiaduje się, na czym polega pomiar długości i poznaje proste sposoby mierzenia np. krokami, stopa za stopą mierzyć długość, posługując się np. linijką. – porównywać długości obiektów – ważyć przedmioty

Dziecko w oddziale przedszkolnym Uczeń w I klasie uczy się: poznaje pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące zależności między porami roku a zjawiskami przyrody korzystać z kalendarza, nazywa dni tygodnia i miesiące w roku

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I x ½ godziny zajęć dydaktycznych dziennie Zajęcia na zmiany wg planu lekcji (np. 3 x I zmiana, 2 x II zmiana) 4 lub 5 godzin dydaktycznych zajęć dziennie

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Harmonogram dnia reguluje wychowawca klasy Brak dzwonków Jednostka dydaktyczna= 30 minut Jednostka dydaktyczna=45 minut Brak dzwonków O przerwach między zajęciami edukacji wczesnoszkolnej decyduje wychowawca klasy

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Wychowanie przedszkolne ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2014, poz. 803) Załącznik nr 1 Edukacja: polonistyczna matematyczna przyrodnicza muzyczna plastyczna zajęcia komputerowe wychowanie fizyczne język angielski ROZPORZĄDZENIE MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2014, poz. 803) Załącznik nr 2

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Diagnoza gotowości szkolnej 2 x w ciągu roku szkolnego Ocenianie opisowe zgodnie z WZO

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Zajęcia dodatkowe – nadobowiązkowe Zajęcia sportowe Rytmika Religia Etyka Zajęcia dodatkowe – nadobowiązkowe Religia Etyka Koła przedmiotowe Koła sportowe Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Pomoc psychologiczno- pedagogiczna Logopeda Pedagog Psycholog szkolny Pedagog specjalny Pomoc psychologiczno- pedagogiczna Logopeda Pedagog Psycholog szkolny Pedagog specjalny Pedagog terapeuta

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Podręczniki Szkoła coraz bliżej-roczne przygotowanie do szkoły-wyd. Nowa Era Podręczniki Bezpłatne podręczniki MEN

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Podręczniki New English Adventure Starter – wyd. Pearson Longman Podręczniki Bezpłatne podręczniki do języka angielskiego

Dziecko w oddziale przedszkolnym Klasa I Podręczniki Religia Podręczniki Religia

RADY DLA RODZICÓW Na początku roku przygotuj z dzieckiem plan lekcji Powiadom wychowawcę o szczególnych zaleceniach wobec dziecka ( np. ze względu na stan zdrowia). Pozwól dziecku oswoić się z nową sytuacją, dopiero później zaproponuj zajęcia dodatkowe.

Pamiętaj, że warto….  Współpracować z wychowawcą i nauczycielami uczącymi Twoje dziecko.  Korzystać z pomocy oferowanej Ci przez nauczycieli, pedagoga i psychologa szkolnego.  Interesować się postępami dziecka w nauce i zachowaniu przychodząc na zebrania i dni otwarte.

Inne Ważne informacje.. Przez 2 tygodnie września odprowadzamy dzieci do świetlicy lub do klasy Po dwóch tygodniach żegnamy się z dziećmi w szatni szkolnej Dla wszystkich dzieci w szkole obowiązkowy jest strój szkolny i obuwie na zmianę

ŻYCZYMY MĄDREGO WYBORU

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY - Obszar 13- Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1 ) liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; 2) wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych; 3) ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi; 4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów; 5) wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą; 6) zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

1)w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki: a)ustala równoliczność mimo obserwowanych zmian w układzie elementów w porównywanych zbiorach, b)układa obiekty (np. patyczki) w serie rosnące i malejące, numeruje je; wybiera obiekt w takiej serii, określa następne i poprzednie, c)klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania, d)w sytuacjach trudnych i wymagających wysiłku intelektualnego zachowuje się rozumnie, dąży do wykonania zadania, e)wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu; orientuje się na kartce papieru, aby odnajdować informacje (np. w lewym górnym rogu) i rysować strzałki we właściwym kierunku, f)dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; kontynuuje regularny wzór (np. szlaczek); 2)w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych: a)sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10), b)wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w za kresie do 10, poprawnie zapisuje te działania, c)radzi sobie w sytuacjach życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga dodawania lub odejmowania, d)zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań; KLASA I -Edukacja matematyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci:

3)w zakresie pomiaru: a)długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów, b)ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi, c)płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową, d)czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz, i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w ta kim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków; 4) w zakresie obliczeń pieniężnych: a) zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży, b) zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY - Obszar 14- Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: 1 ) potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; 2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach; 3) dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania; 4) interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania; 5) słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami; 6) układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; 7) rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

1) w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka: a) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi i chce zrozumieć, co przekazują; komunikuje w jasny sposób swoje spostrzeżenia, potrzeby, odczucia, b) w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno, c) uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym, także inspirowane literaturą; 2) w zakresie umiejętności czytania i pisania: a) rozumie sens kodowania oraz dekodowania informacji; odczytuje uproszczone rysunki, piktogramy, znaki informacyjne i napisy, b) zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty, c) pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii), d) posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie, e) interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela, f) korzysta z pakietów edukacyjnych (np. zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych) pod kierunkiem nauczyciela;. KLASA I -Edukacja polonistyczna. Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Dbałość o kulturę języka. Początkowa nauka czytania i pisania. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:

3) w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych: a) uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego, b) rozumie umowne znaczenie rekwizytu i umie posłużyć się nim w odgrywanej scence, c) odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki, fragmenty prozy.