Grupa C10 Burno Izabela Guz Beata Łęgowska Katarzyna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narodowy Bank Polski.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Organizacje pozarządowe
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Narodowy bank centralny
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Plan komunikacji PO KL - założenia
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Narodowa Strategia Spójności
Internet 2006: rozwój e-commerce
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Rząd i prezydent.
Sytuacja bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
Funkcjonowanie LGD w PPL+ oraz nowym okresie Halina Siemaszko.
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Regionalny Program Operacyjny
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
CO TO TAKIEGO Statut?.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Polska w Unii Europejskiej
1 Instytucja Rzecznika Ubezpieczonych w Polsce geneza, rola, funkcje r.pr. Tomasz Wróblewski Biuro Rzecznika Ubezpieczonych Warszawa, kwiecień 2009.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. Międzynarodowa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych (IOSCO), r. Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeń.
NADZÓR NAD RYNKIEM KAPITAŁOWYM. Historia Nadzór we Francji-lata 60 XIX w. Nadzór w Niemczech: lata 90.XIX w. USA 1934 r.:Security and Exchanfe Commission.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Dr Urszula Banaszczak - Soroka. 1. forma organizacyjna - organ administracji państwowej 2. ustawa regulująca funkcjonowanie - Ustawa z dnia 21 lipca 2006.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
SYSTEMY UBEZPIECZEŃ RZECZNIK FINANSOWY (UBEZPIECZONYCH), PIU, EIOPA, IAIS, FSB Ewa Demidziuk Karolina Dmowska Jacek Karasiński (Grupa C4)
Prezentację z ćwiczeń,,System ubezpieczeń” wykonały: Karolina Górna Karolina Szyderska Grupa C5.
Agnieszka Mróz Jolanta Różańska
Rzecznik Finansowy (Ubezpieczonych) – istota i funkcje
Polska Federacja Szpitali Projekt. Uzasadnienie: krajowe Na rynku ochrony zdrowia w Polsce brakuje organizacji zrzeszającej większość szpitali, działają.
Charakterystyka wybranych instytucji Marta Milewska Paulina Wrona Finanse, Rachunkowość i Ubezpieczenia Grupa 6.
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Rola i zadania IAIS oraz FSB A. Ostrowska A. Snarska W. Tymińska.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Konkurencja a polityka konkurencji
NADZÓR UBEZPIECZENIOWY
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
RYNEK UBEZPIECZEŃ W POLSCE PODSTAWY PRAWNE
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Prawo bankowe i rynków finansowych
Prawo ubezpieczeń gospodarczych - Ramy Prawne
Nadzór finansowy Artur Halasz.
Nadzór nad systemem finansowym
Zapis prezentacji:

Grupa C10 Burno Izabela Guz Beata Łęgowska Katarzyna

Rzecznik finansowy

Rzecznik Finansowy Instytucja Rzecznika Finansowego zostaje powołana na mocy Ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym z dnia 5 sierpnia 2015 r. Rzecznik Finansowy ma zastąpić i rozszerzyć kompetencje dotychczasowego Rzecznika Ubezpieczonych, służąc większej grupie klientów instytucji finansowych, a tym samym usunąć istniejącą lukę w prawie. Do Rzecznika Finansowego można wnieść reklamację, czyli wszystkie uwagi i zażalenia, zastrzeżenia co do działania tych podmiotów, pod warunkiem, że wcześniej się wyczerpie tryb reklamacyjny przed tym podmiotem.

Kto może być rzecznikiem: Rzecznik będzie powoływany na wniosek Ministra Finansów, na 4-letnią kadencję i na nie więcej niż dwie następujące po sobie kadencje. Stanowisko Rzecznika Finansowego będzie mogła piastować osoba obywatelstwa polskiego, posiadająca wykształcenie wyższe, "wyróżniająca się wiedzą i doświadczeniem w zakresie funkcjonowania rynku finansowego i regulacji prawnych tworzących jego otoczenie". Rzecznik Finansowy nie może należeć do partii politycznej, być akcjonariuszem czy członkiem władz podmiotów rynku finansowego.

Funkcję Rzecznika Finansowego pełni Aleksandra Wiktorow, dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych - kadencja 2015-2019.

Zadania Rzecznika Finansowego reprezentującego interesy klientów firm z rynku finansowego: rozpatrywanie skarg i wniosków indywidualnie kierowanych przez klientów do Rzecznika, związanych z niesłuszną w opinii klienta odmową uznania reklamacji przed podmiot z rynku finansowego; wydawanie opinii dla projektów aktów prawnych dotyczących organizacji rynku finansowego; wnioskowanie do właściwych organów o podjęcie inicjatywy ustawodawczej lub zmianę prawa w kwestiach dotyczących organizacji rynku finansowego; zawiadamianie właściwych organów nadzoru o dostrzeżonych nieprawidłowościach w działaniu podmiotów rynku finansowego; prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych związanych z ochroną praw klienta; prowadzenie mediacji pomiędzy klientem a podmiotem rynku finansowego.

Ustawa wprowadza korzystne zmiany: Klient będzie czekał na rozpatrzenie reklamacji przez instytucje finansowe najdłużej do 30 dni. Ustawa czyni wyjątek, w szczególnie skomplikowanych sytuacjach może ten termin być przedłużony, do dni 60. Jeżeli termin zostanie przekroczony to reklamacja zostanie rozpatrzona na korzyść klienta. Rzecznik finansowy może karać tego typu instytucje, które łamią przepis, nakładając kary finansowe 100 tys. zł. Rzecznik finansowy obejmuje swoimi działaniami nie tylko firmy ubezpieczeniowe, ale także np. biura maklerskie, banki, firmy inwestycyjne, firmy pożyczkowe, instytucje kredytowe.

Polska Izba Ubezpieczeń

Polska Izba Ubezpieczeń organizacja samorządu branżowego, działająca od 1990 roku, reprezentującą wszystkie zakłady ubezpieczeń działające w Polsce Podstawowe zadania PIU: wspieranie ustawodawcy w zakresie kształtowania prawa asekuracyjnego prowadzenie działań mających na celu zwiększenie świadomości ubezpieczeniowej społeczeństwa prowadzenie wielostronnego dialogu na rzecz rozwoju sektora ubezpieczeń w naszym kraju.

Główne cele PIU Budowanie silnego samorządu ubezpieczeniowego Wspieranie budowania racjonalnego systemu prawnego regulującego usługi ubezpieczeniowe w Polsce Działanie w ramach międzynarodowych struktur samorządu ubezpieczeniowego Wymiana informacji i integrowanie środowiska ubezpieczeniowego Współpraca z nadzorem finansowym, instytucjami ubezpieczeniowymi i finansowymi Edukacja w zakresie ubezpieczeń

Zasady Dobrych Praktyk Ubezpieczeniowych PIU opracowała Zasady Dobrych Praktyk Ubezpieczeniowych, które zostały formalnie przyjęte przez cały rynek ubezpieczeniowy. Wraz z opracowaniem Zasad, powołano także Radę Dobrych Praktyk jako organ monitorujący realizacje Zasad Zasady dotyczą postępowania zakładów w relacjach z: klientami, pośrednikami ubezpieczeniowymi, organem nadzoru i Rzecznikiem Ubezpieczonych, mediami, postępowania w publicznym obrocie papierami wartościowymi, wzajemnych relacji zakładów ubezpieczeń

Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych

European Insurance and Occupational Pensions Authority EIOPA zastąpiła Europejski Komitet Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (CEIOPS) Jednym z głównych elementów reformy nadzoru finansowego w UE było powołanie trzech Europejskich Urzędów Nadzoru, nazywanych Europejskim Systemem Nadzoru Finansowego, w miejsce wcześniej funkcjonujących komitetów nadzorców europejskich (CEBS, CEIOPS, CESR). Powołane w ich miejsce Europejskie Urzędy Nadzoru mają znacznie szerszy zakres zadań, a także uprawnień i kompetencji.

Członkowie Członkami są reprezentanci wszystkich właściwych krajowych organów nadzoru, każdy z prawem głosu.  Polskę w Radzie Organów Nadzoru EIOPA (ang. Board of Supervisors) reprezentuje Komisja Nadzoru Finansowego. Ponadto w obradach uczestniczą (bez prawa głosu): Przewodniczący EIOPA Przedstawiciel Komisji Europejskiej Przedstawiciel ESRB Przedstawiciel ESMA Przedstawiciel EBA

Wzmocnienie nadzoru nad grupami transgranicznymi. Podstawowe cele EIOPA Lepsza ochrona konsumentów i odbudowanie zaufania do systemu finansowego. Zapewnienie wysokiego poziomu, skuteczności i spójności regulacji i nadzoru, uwzględniając zróżnicowane interesy poszczególnych państw członkowskich i różny charakter instytucji finansowych. Większa harmonizacja i spójne stosowanie przepisów dotyczących instytucji i rynków finansowych w całej Unii Europejskiej. Wzmocnienie nadzoru nad grupami transgranicznymi. Promowanie skoordynowanych działań Unii Europejskiej w zakresie nadzoru.

Rada Stabilności Finansowej

Rada Stabilności Finansowej Rada Stabilności Finansowej (FSB) jest instytucją powstałą w kwietniu 2009 roku, wspierającą i koordynującą działanie największych krajowych organów finansowych na szczeblu międzynarodowym, tj.: ministerstw finansów, banków centralnych i międzynarodowych instytucji finansowych.  wydaje zalecenia dotyczące globalnego systemu finansowego promuje międzynarodową stabilność finansową poprzez koordynację krajowych organów finansowych i międzynarodowych organów normalizacyjnych. monitoruje i doradza w zakresie najlepszych praktyk w realizacji standardów regulacyjnych

Rada Stabilności Finansowej Główny organ FSB stanowi Plenum. Plenum jest organem decyzyjnym FSB, którego zakres działania uregulowany jest przez statut FSB: - przyjmuje raporty, rekomendacje i wytyczne - ustalona stałe komisje - decyduje o przynależności do FSB, o składzie na posiedzeniach plenarnych, skład Komitetu Sterującego oraz komitetów stałych; - zatwierdza program prac i budżet FSB, powołuje przewodniczącego, przewodniczących komisji stałych, Sekretarza Generalnego i audytora zewnętrznego FSB.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych

Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorców Ubezpieczeniowych, utworzone w 1994 roku, zrzesza organy nadzorcze i regulacyjne ze 140 państw oraz organizacje międzynarodowe, w tym Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych (EIOPA), jak również Bank Światowy i Międzynarodowy Fundusz Walutowy.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych Ustanawianie standardów - opracowuje i publikuje zasady i zalecenia w kluczowych dziedzinach dotyczących nadzoru i regulacji sektora ubezpieczeń Wypracowane przez IAIS Podstawowe Zasady Ubezpieczeniowe określają podstawowe wymogi dotyczące działalności ubezpieczeniowej i nadzoru nad zakładami ubezpieczeń Działania implementacyjne - dzialania mające na celu wdrażanie do praktyki nadzorczej ustanawianych standardów i zaleceń. Realizacja tego działania odbywa się poprzez podtrzymanie bliskiej współpracy z organizacjami międzynarodowymi w szczególności z Bankiem Światowym, z działającymi regionalnie forami i organami nadzoru, a także poprzez wspieranie organizacji seminariów regionalnych, publikację materiałów szkoleniowych i analiz dotyczących nadzoru ubezpieczeniowego Działania na rzecz stabilności finansowej - celem tych działań jest stworzenie stabilnego, rzetelnego i efektywnego sektora ubezpieczeń, chroniącego interesy ubezpieczonych, uposażonych i uprawnionych z umowy ubezpieczenia

Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych Stowarzyszenie prowadzi działalność w oparciu o system komitetów. Komitet Wykonawczy reprezentuje IAIS na zewnątrz oraz podejmuje wszelkie decyzje dotyczące zadań zmierzających do realizacji strategii Stowarzyszenia. Realizacja mandatu Komitetu Wykonawczego odbywa się przy udziale następujących Komitetów: Komitet Techniczny, którego zadaniem jest rozwijanie zasad i standardów dla skutecznego nadzoru ubezpieczeń; Komitet Implementacyjny, którego głównym zadaniem jest wspieranie rynków rozwijających się w ustanawianiu prawidłowych zasad dotyczących regulacji i nadzoru ubezpieczeń, ponadto opracowuje materiały szkoleniowe; Komitet Stabilności Finansowej, którego głównym zadaniem jest opracowywanie strategii wspierania stabilności finansowej oraz koordynacja działań IAIS z Radą Stabilności Finansowej (Financial Stability Board – FSB) i G20. Komitet ds. audytu i ryzyka, którego głównym zadaniem jest monitorowanie realizacji stawianych celów a także zgodności podejmowanych działań z obowiązującymi procedurami i uchwałami. Komitet ds. budżetu, którego głównym zadaniem jest prowadzenie spraw związanych z finansowaniem IAIS.