Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie dr inż. Jacek Oskarbski Gdynia 19.11.2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TracKing to system prosty w instalacji i obsłudze!!
Advertisements

DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD Warszawa, 14 października 2009 r.
BADANIA W TRANSPORCIE DROGOWYM, ROZWÓJ TECHNOLOGICZNY I INTEGRACJA (konkursy 2003 roku)
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA RUCHEM w WARSZAWIE
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
Samobieżny pojazd poszukiwawczy sterowany komputerowo. Mączka Paweł Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki Warszawa 2007 Promotor mgr inż. Dariusz Olczyk.
Efektywność Energetyczna
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
System Video do radiowozu policyjnego
Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy
Elektroniczne Systemy Zabezpieczeń
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
DOLNOŚLĄSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
WDROŻENIE KOMPLEKSOWEGO MONITORINGU SERWEROWNI STUDIUM PRZYPADKU
Co to jest R&G ? R&G to wiodący producent:
WinPakSE/PE Zintegrowany System Ochrony Obiektów
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
mgr Marcin Połom Uniwersytet Gdański, Instytut Geografii
MATERIAŁ INFORMACYJNY o planach inwestycyjnych
Autorka: Sylwia Palonek
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
GRUPA ROBOCZA 5 ZAPOBIEGANIE POWAŻNYM AWARIOM W PRZEMYŚLE
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Inteligentny ładunek w praktyce na przykładzie platformy T-Traco
„Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR” Śniadanie prasowe 30
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
POIS /10-00 „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście”
Projekt rozwojowy finansowany przez MNiSW pt.: Geoinformatyczny system zabezpieczenia działań operacyjnych związanych z ochroną portów od strony morza.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
Inteligentny budynek PRACA DYPLOMOWA Agnieszka Brylińska.
Tramwaje Warszawskie przyjazne ludziom i miastu
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
Zespół Mobilności Aktywnej Urząd Miejski w Elblągu ul. Łączności 1, Elbląg Rowerowe zmiany w Elblągu – trzy lata działalności Pełnomocnika.
Podstawowe elementy architektoniczne pojazdypojazdy infrastruktura drogowa terminale publiczne terminale osobiste repozytorium czasu rzeczywistego indywidualne.
Kierunki rozwoju usług monitorowania Outsourcing stacji monitorowania Optymalizacja kosztów.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem w Trójmieście TRISTAR
23 października 2015 Stan realizacji projektu CEPiK 2.0.
Copyright © O nas 2006 początki projektu IX 2008 – powstaje CITY-NAV sp. z o.o. Zespół –Zarząd – dwaj absolwenci Politechniki Poznańskiej,
ITS Lublin Projekt Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Komisja Torowa IGKM „Techniczne i środowiskowe aspekty rozwoju tramwaju i metra w Warszawie” System monitorowania zwrotnic tramwajowych sterowanych automatycznie.
Komisja Zasilania IGKM „ Nowoczesne rozwiązania rozdzielnic prądu stałego i średniego napięcia dla elektrycznej trakcji miejskiej” r. Konin.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego PARTNERSTWO SAMORZĄDOWO - RZĄDOWE Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Powiat Ostrowski.
Monitoring wizyjny Miasta Poznania. Struktura systemu Monitoringu w Poznaniu (jednostki uczestniczące w budowie)
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
System zarządzania ruchem w Białymstoku realizowany w ramach projektu „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
Urząd Miejski w Elblągu ul. Łączności 1, Elbląg tel , fax Centrum.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
Poznań: Ocena Systemu Komunikacyjnego 25 maja 2016 r.
m.st. Warszawa | Warszawska Polityka Mobilności
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Systemy dla pojazdów i maszyn Rejestracja: - zużycia paliwa, - lokalizacji, - czasu pracy…
Podpisanie Umowy o Dofinansowanie dla zadania pn.
Panel: Transport komunalny
Krótsze podróże z Opola do Kędzierzyna Koźla i Katowic
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Budowa Trasy Północnej w Szczecinie – etap II
IV Konferencja Naukowo-Techniczna "Nowoczesne technologie w projektowaniu, budowie.
Projekt poprawy jakości transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej narzędziem technicznego wsparcia integracji transportu publicznego w Szczecińskim.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu pociągów
UPRZYWILEJOWANIE TRANSPORTU ZBIOROWEGO
Zapis prezentacji:

Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR w Gdańsku, Gdyni i Sopocie dr inż. Jacek Oskarbski Gdynia 19.11.2015

TRISTAR – kamienie milowe 2002 – pierwsze pomysły wprowadzenia rozwiązań Inteligentnych Systemów Transportu (ITS) w Trójmieście – koncepcje Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR dla Miasta Gdyni oraz Obwodnicy Trójmiasta 2005 – projekt pilotażowy – system sterowania ruchem SCATS na 10 skrzyżowaniach w Gdyni wzdłuż ul. Morskiej (od ul. Warszawskiej do ul. Chylońskiej) 2006 – podpisanie porozumienia pomiędzy Prezydentami Gdańska, Sopotu i Gdyni – wspólne podjęcie działań w pozyskaniu funduszy na budowę systemu 2007 – koncepcja szczegółowa systemu TRISTAR (etapowanie, rozwinięcie architektury systemu, lokalizacja urządzeń…) 2008- 2009 – opracowanie projektów branżowych i budowlanych 2011- 2012 – otrzymanie dofinansowania w ramach konkursu POIiŚ i opracowanie dokumentacji przetargowej 2012-2015 – wdrożenie systemu

Struktura funkcjonalna Jacek Oskarbski

System Zarządzania Ruchem Miejskim Podsystem Moduł Akronim System Sterowania Ruchem Drogowym (SSRD) Moduł Sterowania Ruchem Pojazdów i Pieszych MSRP Moduł Priorytetów dla Pojazdów Transportu Zbiorowego MPTZ Moduł Pomiaru Parametrów Ruchu w SSRD MPRD-SSRD Moduł Wykrywania Zdarzeń Drogowych w SSRD MWZD-SSRD System Monitorowania i Nadzoru Ruchu Pojazdów (SMNR) Moduł Pomiaru Parametrów Ruchu Drogowego MPRD Moduł Identyfikacji Pojazdów z Wykorzystaniem Kamer ANPR MIPK System Nadzoru Wizyjnego (SNW) Moduł Nadzoru Wizyjnego MNW Moduł Wspomagania Automatycznej Rejestracji Zdarzeń MWARZ System Pomiaru Parametrów Meteorologicznych (SPPM) Moduł Pomiaru Parametrów Meteorologicznych MPPM System Informacji Parkingowej (SINP) Moduł Pomiaru Napełnienia Parkingów MPNP Moduł Zarządzania Parkowaniem MZP System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu Drogowego (SZBR) Moduł Automatycznego Nadzoru nad Zachowaniami Kierowców MANZ System Informacji dla Kierowców (SIK) Moduł Kierowania Pojazdów na Trasy Alternatywne i Zastępcze MKPT Moduł Zarządzania Ruchem na Odcinkach Międzywęzłowych MZRO Moduł Zarządzania Prędkością w Miejscach Zagrożonych MZPZ Moduł Zarządzania Zdarzeniami Drogowymi MZZD System Informacji Medialnej (SIM) - podsystem wspólny z SZTZ Moduł Informacji Drogowej MID Moduł Informacji Medialnej Transportu Zbiorowego MIMT System Planowania Ruchu (SPR) - podsystem wspólny z SZTZ Moduł Planowania Ruchu MPR Moduł Planowania Tras Transportu Zbiorowego MPTT Moduł Planowania Rozkładów Jazdy MPRJ System Zarządzania Ruchem Miejskim

Rozpoczęcie realizacji projektu – 2011 rok Dofinansowanie – 85% Zakres obszarowy projektu – ciągi ulic Łączność 137 km kanalizacji teletechnicznej 148 km łączy światłowodowych, w 9 ringach Łączność zapewniają: łącze światłowodowe (TCP/IP – Ethernet) lub za pośrednictwem radia krótkiego zasięgu/GPRS (parkingi i pojazdy transportu zbiorowego)

System Monitorowania i Nadzoru Ruchu Pojazdów Zbieranie danych o sytuacji na drodze Przykładowe moduły detekcji w systemie TRISTAR: Stacje pomiaru ruchu – 161 skrzyżowań – pętle indukcyjne Pętle indukcyjne i videodetekcja - System Sterowania Ruchem Skanery bluetooth/Wi-Fi i Kamery ANPR - Moduł Wykrywania Zdarzeń (System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu) i System Informacji dla Kierowców, Pojazdy transportu zbiorowego (komputery pokładowe) – System Zarządzania Pojazdami Transportu Zbiorowego Parametry meteorologiczne – stacje pogodowe

System Sterowania Ruchem Drogowym - ponad 160 skrzyżowań objętych systemem wymiana wysłużonego osprzętu sygnalizacji (LED) System sterowania ruchem BALANCE-EPICS (GEVAS) – sterowanie lokalne z priorytetami dla TZ oraz sterowanie obszarowe. EPICS – optymalizacja mikroskopowa (prognozy 1 minutowe – możliwość wydłużenia fazy w ciągu trwania cyklu) BALANCE – optymalizacja makroskopowa (funkcja celu) – prognozy krótkoterminowe 5-15 min

Priorytety w sygnalizacji Względny: Pojazdy transportu zbiorowego opóźnione w stosunku do rozkładu jazdy Bezwzględny: Karetki, straż pożarna, policja (w przyszłości)

System Nadzoru Wizyjnego

System Informacji dla Kierowców ATIS uses data about travel Times on selected section of streeets to inform drivers about their journey time via Variable Message Boards and direct them to routs with better conditions.

System Informacji dla Kierowców We can also manage traffic during incidents or bad weather or bad traffic conditions with use of VMS.

System Informacji dla Kierowców Trasy alternatywne Przekierowanie ruchu w przypadku incydentu Rozproszenie ruchu w przypadku zatłoczenia After detection or obtaining information of incident we can immidiently run workflow which activates all defined information on VMS and VMB for chosen management scenario.

System Informacji dla Kierowców Przykład wykrycia wypadku – moduł wykrywania incydentów - pilotaż Trasa Kwiatkowskiego - Gdynia Algorytm oparty o filtr Kalmana Thera are street sections, where incidents are detected automaticaly depends on unexpected changes in travel speeds. At this slide we can see example of incident detection at Kwiatkowski Route in Gdynia. Bottom picture represents normal traffic situation with traffic peak. Picture at the top shows sudden change of speed half past 2 pm comparing to reference values, which is a signal of incydent detection.

Rejestracja wykroczeń KAMERY ANPR „czarna lista”, „biała lista” informacja o czasie przejazdu (w przyszłości prognozy krótkoterminowe) rejestracja wykroczeń (w przyszłości) Jacek Oskarbski

System Informacji Parkingowej 40 15 tablic i 32 znaki informacji parkingowej. Systemem objętych zostało 15 parkingów (7 w Gdańsku, 4 w Gdyni i 4 w Sopocie). TP ZP GA 3 4 SP 2 6 GD 10 25 Jacek Oskarbski

System Informacji Pasażerskiej tablice informacji pasażerskiej (73 szt.) strona www terminale informacji pasażerskiej (22 szt. w węzłach integracyjnych i innych obiektach) Informacja online Planowanie podróży online (www, tripplannery) 745 pojazdów transportu zbiorowego z zainstalowanymi komputerami pokładowymi z GPS, GPRS i radiem krótkiego zasięgu. Jacek Oskarbski

Nadzór nad ruchem transportu zbiorowego - 745 pojazdów TZ wyposażonych w komputery pokładowe - aplikacja dyspozytorska nadzoru i sterowania ruchem TZ Dyspozytorskie zarządzanie ruchem Kontrola rozkładów jazdy Planowanie objazdów Obraz online na mapie aglomeracji Komunikacja z kierowcami Źródło: QUMAK, GMV

Zbieranie, przetwarzanie i dostarczanie danych CENTRUM ZARZĄDZANIA RUCHEM MIEJSKIM Zbieranie, przetwarzanie i dostarczanie danych

SYSTEM PLANOWANIA RUCHU MODEL WIELOPOZIOMOWY Cykl procesu SPR CROSSIG openTRELAN / EPICS VTassist Planowanie & zmiana Testowanie & Symulacja Zasilanie & Działanie Monitoring & Gwarancja jakości TRENDS stacja testująca VTmonitor FAS / pCoq TRELAN Compiler i Bezpośr. zasilanie danymi Na podst. QUMAK SA GEVAS SOFTWARE Jacek Oskarbski

KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU - możliwość zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym, - skrócenie czasu przejazdu pojazdów samochodowych i pojazdów transportu zbiorowego - skrócenie czasu przejazdu na poszczególnych ciągach od kilku do kilkunastu % - poprawa płynności ruchu, spadek liczby zatrzymań, spadek emisji spalin (dzięki Systemowi Sterowania Ruchem i Systemowi Informacji dla Kierowców). - spadek liczby zdarzeń drogowych i szybsze rozładowanie zatorów po wystąpieniu zdarzenia drogowego (dzięki systemom ostrzegania oraz nadzoru i kontroli przejazdu na czerwonym świetle oraz kontroli prędkości oraz Systemowi Informacji dla Kierowców), - usprawnienie systemu informacji dla podróżujących transportem zbiorowym (planowanie podróży w czasie rzeczywistym) podniesienie poziomu niezawodności czasu oczekiwania pasażerów obniżenie kosztów i skrócenie czasu przeprogramowywania sygnalizacji.

KORZYŚCI Z WDROŻENIA SYSTEMU zwiększona punktualność i poziom niezawodności transportu zbiorowego, poprawa atrakcyjności - zwiększenie konkurencyjności transportu zbiorowego (większa liczba podróżnych) zwiększona prędkość rozkładowa (dane do planowania rozkładów) – bardziej efektywne wykorzystanie taboru – mniejsze koszty monitorowanie pracy i stanu urządzeń w czasie rzeczywistym

Pierwszy krok w kierunku integracji i rozwoju ITS w Trójmieście Rower miejski, systemy dostaw, porty, strategie sterowania np. podczas imprez masowych, węzły integracyjne, P+R, B+R, włączanie kolejnych parkingów,procedury współpracy z innymi służbami.

Dziękuję! Jacek Oskarbski j.oskarbski@zdiz.gdynia.pl joskar@pg.gda.pl Rower miejski, systemy dostaw, porty, strategie sterowania np. podczas imprez masowych, węzły integracyjne, P+R, B+R, włączanie kolejnych parkingów,procedury współpracy z innymi służbami.