KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Advertisements

USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Obwodnica Milanówka i Grodziska Maz. Spotkanie z mieszkańcami 24 marca 2007 we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjazna Komunikacja.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Idea i założenia Roku Jezior na Pomorzu Kazimierz Sumisławski
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Dlaczego warto przyjechać? ? Dlaczego warto inwestować?
Plac Długosza.
Prawne regulacje dotyczące zabytkowych cmentarzy
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Ochrona zespołu pałacowo-parkowego w Kamieńcu Ząbkowickim przed wandalizmem oraz ochrona zabytków i gatunków przyrodniczych na przykładzie pałacu w Kamieńcu.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
REWITALIZACJA ZABYTKOWEGO PARKU GMINNEGO W ORNONTOWICACH
REGIONALISTYKA INSTYTUT HISTORYCZNY UNIWERSYTET WROCŁAWSKI Zostań liderem społeczności lokalnej Poznaj sposoby zarządzania regionem Bądź kreatorem lokalnej.
TERENY REKREACYJNE W SERNIKACH Konkurs Towarzystwa Urbanistów Polskich na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce edycja' 2014 Lokalizacja.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
► Projekt "Inicjatywy oddolne na rzecz Zielonego Podkarpacia
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Wsparcie aktywności gospodarczej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY

krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory cywilizacji oraz elementy przyrodnicze

Kotlina Jeleniogórska to miejsce o szczególnych walorach krajobrazu kulturowego w skali całej środkowej Europy

Wyjątkowe wartości kulturowo- krajobrazowe i przyrodnicze Kotliny Jeleniogórskiej oraz jej wielokulturowego dziedzictwa są podstawą dla zarówno ich szczególnej, wzmożonej ochrony jak i ich aktywnego wykorzystania dla rozwoju turystyki i rekreacji - głównej funkcji tego obszaru. Najwłaściwszą formą ochrony tych wartości oraz stworzenia podstaw dla nowoczesnego zarządzania tym zasobem winno być utworzenie Parku Kulturowego, do czego podstawy prawne zawierają przepisy nowej ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zaś podstawowymi narzędziami dla kształtowania ładu przestrzennego winny być miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego.

Świadomość wielkiej wartości kulturowo- krajobrazowej i przyrodniczej Kotliny, ukształtowanej przez ostatnie stulecia jako niezwykła w skali całej Europy – Dolina Parków i Ogrodów jest coraz powszechniejsza. Wartości te, a także trwająca od kilku lat aktywna działalność środowisk na rzecz ich ochrony, stwarzają szczególnie pozytywne przesłanki dla przyspieszenia działań na rzecz formalnego utworzenia Parku Kulturowego we wschodniej części Kotliny.

Park Kulturowy – nowa aktywna forma ochrony zabytków

Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami w następujący sposób określa sposób utworzenia i zarządzania parkiem kulturowym:

Art Rada gminy, po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków, na podstawie uchwały, może utworzyć park kulturowy w celu ochrony krajobrazu kulturowego oraz zachowania wyróżniających się krajobrazowo terenów z zabytkami nieruchomymi charakterystycznymi dla miejscowej tradycji budowlanej i osadniczej. 2. Uchwała określa nazwę parku kulturowego, jego granice, sposób ochrony, a także zakazy i ograniczenia, o których mowa w art. 17 ust Wójt (burmistrz, prezydent miasta), w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, sporządza plan ochrony parku kulturowego, który wymaga zatwierdzenia przez radę gminy. 4. W celu realizacji zadań związanych z ochroną parku kulturowego rada gminy może utworzyć jednostkę organizacyjną do zarządzania parkiem. 5. Park kulturowy przekraczający granice gminy może być utworzony i zarządzany na podstawie zgodnych uchwał rad gmin (związku gmin), na terenie których ten park ma być utworzony. 6. Dla obszarów, na których utworzono park kulturowy, sporządza się obowiązkowo miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Na podstawie analizy bogatych materiałów dotyczących stanu zabytków w obszarze Kotliny Fundacja Karkonoska przedstawiła w październiku 2005 r. „Koncepcję układu przestrzennego Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej. Fundacja prowadzi obecnie, w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, Związkiem Gmin Karkonoskich, członkami samorządów gmin, działania dotyczące promowania idei utworzenia Parku.

Planowany Park Kulturowy obejmie tereny wschodniej części Kotliny Jeleniogórskiej, położone w łuku Rudaw Janowickich i na przedpolu Karkonoszy, w tym wsie: Mysłakowice, Łomnica, Dąbrowica, Wojanów, Bobrów, Karpniki, Bukowiec (w gminie Mysłakowice), Staniszów (w gminie Podgórzyn) oraz północno- zachodni skraj miasta Kowary. Znajduje się tu powiązany krajobrazowo zespół 12 dawnych romantycznych założeń pałacowo- parkowych. Dawne rezydencje uzupełnia wiejska zabudowa w/w miejscowości - założonych jeszcze w średniowieczu i zachowujących do dziś swój historyczny układ.

Region ten jest jednak niewystarczająco znany i promowany w Polsce i Europie. Konsekwencją utworzenia Parku Kulturowego będzie szeroko rozumiana promocja regionu oparta na jego walorach kulturowych i krajobrazowych. Przyniesie to w efekcie wzmożony ruch turystyczny, który da impuls do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości opartej na turystyce. Przyczyni się to tym samym do zmniejszeniu bezrobocia oraz poprawieniu warunków życia mieszkańców. Ponadto wypromowana nowa marka turystyczna „Dolina Pałaców i Ogrodów” będzie znakiem charakterystycznym i stanie się, podobnie jak Dolina Zamków nad Loarą rozpoznawalną w całej wielokulturowej Europie marką regionu jeleniogórskiego.

Programu działań na rzecz utworzenia Parku Kulturowego Kotliny Jeleniogórskiej z określeniem jego uwarunkowań kulturowych, przestrzennych, społeczno-gospodarczych, prawnych i organizacyjnych

Część I 1. Syntetyczna identyfikacja reprezentatywnych i charakterystycznych cech krajobrazu kulturowego kotliny Jeleniogórskiej ze szczególnym uwzględnieniem jej części wschodniej. 2. Określenie uwarunkowań przyrodniczych, przestrzennych i kulturowych dla utworzenia Parku Kulturowego i wstępne wskazanie jego obszaru. 3. Identyfikacja grup społecznych i stron zainteresowanych powstaniem Parku Kulturowego w obszarze Kotliny. 4. Studium szans i zagrożeń dla rozwoju społeczno – gospodarczego obszaru oraz korzyści dla rozwoju lokalnego w przypadku utworzenia i strat w przypadku zaniechania tworzenia Parku. 5. Określenie celu i zasad ochrony środowiska kulturowego w obszarze Parku oraz wykorzystania jego walorów dla rozwoju gospodarczego w obszarze. 6. Wskazanie granic i struktury przestrzennej Parku (w ujęciach wariantowych).

Część II 1. Przeprowadzenie konsultacji wśród samorządów lokalnych i przedstawicieli zainteresowanych środowisk nt. idei utworzenia Parku (min. w formie otwartych warsztatów). 2. Opracowanie projektu uchwały o utworzeniu Parku (obejmującego m.in. wskazanie sposobu zarządzania Parkiem). 3. Identyfikacja grup społecznych i stron zainteresowanych powstaniem Parku Kulturowego w obszarze Kotliny. 4. Uzyskanie opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków dla projektu uchwały o utworzeniu Parku wraz z uzasadnieniem. 5. Przygotowanie projektu w/w uchwały do uchwalenia przez Związek Gmin Karkonoskich. 6. Opracowanie programu prac nad utworzeniem Parku i opracowaniem planu ochrony. 7. Wskazanie zasad uzyskania wsparcia finansowego dla działań na rzecz ochrony krajobrazu kulturowego w obszarze Parku. 8. Opracowanie dokumentacji graficznej i fotograficznej.