Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Układ smarowania (olejenia). I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Układ smarowania (olejenia). I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu."— Zapis prezentacji:

1 Układ smarowania (olejenia)

2 I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu

3 1. Pojęcie tarcia Tarciem nazywamy zjawisko występujące podczas wzajemnego przesuwania się po sobie dwóch ciał obciążonych siłą prostopadłą do powierzchni ich styku. Tarciem nazywamy zjawisko występujące podczas wzajemnego przesuwania się po sobie dwóch ciał obciążonych siłą prostopadłą do powierzchni ich styku. Zjawisku tarcia towarzyszy opór zwany siłą tarcia. Zjawisku tarcia towarzyszy opór zwany siłą tarcia. T=μN T=μN

4 2.Rodzaje tarcia a). Ślizgowe, b). Toczne.

5 3.Rodzaje tarcia ślizgowego a). Spoczynkowe, b). Ruchowe.

6 4.Rodzaje smarowania a). Suche,

7 b). Półpłynne,

8 c). Płynne.

9 5.Pojęcie klina olejowego (smarowego)

10 II. Warunki pracy oleju silnikowego

11 6.Zadania oleju silnikowego Zapewnienie tarcia płynnego współpracujących par kinematycznych, Zapewnienie tarcia płynnego współpracujących par kinematycznych, Odprowadzanie ciepła (chłodzenie), Odprowadzanie ciepła (chłodzenie), Ochrona przed korozją, Ochrona przed korozją, Zapobieganie wytrącaniu się zanieczyszczeń na powierzchniach roboczych. Zapobieganie wytrącaniu się zanieczyszczeń na powierzchniach roboczych.

12 7.Wymagania stawiane olejom silnikowym Odporny na rozrywanie - mimo dużych nacisków jednostkowych, Odporny na rozrywanie - mimo dużych nacisków jednostkowych, Dobra przyczepność do pracujących powierzchni (lepkość), Dobra przyczepność do pracujących powierzchni (lepkość), Małe opory międzycząsteczkowe – tarcie między jego cząsteczkami powinno być niewielkie, Małe opory międzycząsteczkowe – tarcie między jego cząsteczkami powinno być niewielkie, Mało wrażliwy na zmiany temperatury, Mało wrażliwy na zmiany temperatury, Zdolność neutralizacji powstających kwasów, Zdolność neutralizacji powstających kwasów, Zdolność utrzymywania zanieczyszczeń w stanie rozproszonym, Zdolność utrzymywania zanieczyszczeń w stanie rozproszonym, Odporny na tzw. starzenie się. Odporny na tzw. starzenie się.

13 8.Podział olejów w zależności od lepkości a). Zimowe (5W, 10W, 15W, 20W, 25W), b). Letnie (20, 30, 40, 50), c). Wielosezonowe (10W/30, 20W/30, 15W/40, 20W/40).

14 9.Podział olejów w zależności od klasy jakości a). Oleje klasy S (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG) – przeznaczone do silników ZI, b). Oleje klasy C (CA, CB, CC, CD) – przeznaczone do silników ZS.

15 10.Przykłady zaszeregowania olejów do klas lepkości i jakości

16 11.Czasokres wymiany oleju a). W samochodach - 5÷20 tys. km, b). W ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.

17 III. Zadania i podział układów smarowania (olejenia)

18 1.Zadania układu smarowania a). Zmniejszenie oporów tarcia współpracujących powierzchni elementów silnika, b). Chłodzi silnie nagrzewające się części, c). Zmniejsza skłonność do wybijania się części i osłabia ich uderzenia o siebie przy zmianach prędkości ruchu, d). Uszczelnia dodatkowo tłoki w cylindrach obniżając w ten sposób intensywność przedmuchów do skrzyni korbowej.

19 2.Elementy silnika wymagające smarowania Łożyska główne i korbowodowe wału korbowego, Łożyska główne i korbowodowe wału korbowego, Łożyska wałka rozrządu, Łożyska wałka rozrządu, Elementy mechanizmu rozrządu, Elementy mechanizmu rozrządu, Zestawy tłok – tuleja cylindrowa, Zestawy tłok – tuleja cylindrowa, Elementy pomocniczych urządzeń silnika. Elementy pomocniczych urządzeń silnika.

20 3.Systemy smarowania (olejenia) a). Rozbryzgowy, b). Mieszankowy, c). Ciśnieniowy, d). Mieszany.

21 4.Rodzaje smarowania pod ciśnieniem a). Z suchą miską olejową, b). Z mokrą miską olejową.

22 IV. Budowa typowego ciśnieniowego układu olejenia

23 5. Zasadnicze elementy ciśnieniowego układu olejenia.

24 6. Zasada działania zębatej pompy oleju.

25 7. Wartości ciśnienia oleju w układzie olejenia. Zależy od konstrukcji silnika 0,1-0,5 MPa - niskoprężne 0,1-0,3 MPa - wysokoprężne 0,25-0,5 MPa

26 8.Podział filtrów. a) w zależności od dokładności czyszczenia: -wstępne, -wstępne, -zgrubnego czyszczenia, -zgrubnego czyszczenia, -dokładnego czyszczenia. -dokładnego czyszczenia.

27 Filtr wstępny

28 Filtr zgrubnego oczyszczania

29 Filtr dokładnego oczyszczania Filtr pochłaniający dokładnego oczyszczania, szeregowy

30 9. Podział filtrów w zależności od sposobu połączenia w obiegu - szeregowe - równoległe

31

32 10.Podział filtrów w zależności od sposobu czyszczenia pochłaniające pochłaniające odśrodkowe odśrodkowe magnetyczne magnetyczne

33 Filtry pochłaniające

34 Filtry odśrodkowe

35 Filtry magnetyczne

36 11.Zadania zaworu redukcyjnego i przelewowego

37

38 Zawór przelewowy

39 12. Zasada działania układu smarowania

40 V. Obsługa układu olejenia silnika

41 1.Podział czynności obsługowych układu olejenia silnika a). Czynności obsługowe wykonywane codziennie, b). Czynności obsługowe wykonywane okresowo.

42 2.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane codziennie a). Sprawdzanie poziomu oleju w misce olejowej,

43 b). Kontrola ciśnienia oleju,

44 c). Kontrola szczelności układu.

45 3.Czynności obsługowe układu olejenia wykonywane okresowo a). Wymiana oleju silnikowego – po uprzednim rozgrzaniu silnika, -w samochodach - 5÷20 tyś. km, -w samochodach - 5÷20 tyś. km, -w ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth. -w ciągnikach i maszynach roboczych - 200÷250 mth.

46 b). Wymiana filtrów lub wkładów filtrów,

47 c). Czyszczenie filtrów.


Pobierz ppt "Układ smarowania (olejenia). I. Podstawowe wiadomości o tarciu i smarowaniu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google