Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania."— Zapis prezentacji:

1 PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania.

2 TEMAT: Podstawowe pojęcia dotyczące programowania.

3 Programowanie Programowanie Programowanie proces projektowania, tworzenia i poprawiania kodu źródłowego programów komputerowych lub urządzeń mikroprocesorowych. Kod źródłowy pisze się z użyciem reguł określanych przez wybrany język programowania.

4 Pojęcia podstawowe. Problem – zadanie do rozwiązania. Program komputerowy – algorytm zapisany w odpowiednim języku programowania zrozumiałym przez komputer (np. w języku maszynowym procesora – ciąg liczb stanowiących rozkazy i dane dla procesora). Język programowania to usystematyzowany sposób przekazywania komputerowi poleceń do wykonania.

5 Języki programowania: C++, Smalltalk, Eiffel języki zorientowane obiektowo (C++, Smalltalk, Eiffel) SQL języki do zarządzania bazami danych (SQL) AppWare, Synergy, VPLus programowanie wizualne (AppWare, Synergy, VPLus) Simula, Gabriel, TROLL języki symulacyjne (Simula, Gabriel, TROLL) Haskell, ASpecT języki funkcyjne (Haskell, ASpecT) Fortran FM, CODE, NESL programowanie współbieżne (Fortran FM, CODE, NESL) Matlab, Mathcad modelowanie matematyczne (Matlab, Mathcad) Postscript, Tex, HPGL języki opisu stron (Postscript, Tex, HPGL) PHP, JavaScript, PERL, DHTML programowanie stron WWW (PHP, JavaScript, PERL, DHTML) komputerowo wspomagana Inżynieria Oprogramowania (ang. CASE)

6 Kod źródłowy/wynikowy. Kod źródłowy – ciąg instrukcji języka programowania w którym zakodowano algorytmy stanowiące rozwiązanie problemu. Kod wynikowy - kod pośredni w języku maszynowym, który jest zrozumiały dla komputera.

7 Translator Translator – program tłumaczący program napisany w jakimkolwiek języku programowania na język wewnętrzny maszyny (maszynowy). Rodzaje translatorów: Kompilator np. Turbo Pascal, I Interpreter np. HTML.

8 Konsolidator. Konsolidator (ang. linker) łączy zadane pliki obiektowe i biblioteki statyczne tworząc w ten sposób kod wykonywalny, który może być wielokrotnie uruchamiany w komputerze.

9 TEMAT: Algorytmy i sposoby ich zapisu.

10 Algorytm Punktem wyjścia dla każdego programu jest algorytm umożliwiający rozwiązanie określonego zadania. Algorytm to jednoznaczny przepis, dyktujący krok po kroku sposób postępowania w celu rozwiązania pewnego problemu lub sposobu osiągnięcia jakiegoś celu.

11 Rodzaje sposobu przedstawiania algorytmu Algorytm mona przedstawić na wiele różnych sposobów: w postaci opisu słownego, w postaci listy kroków, w postaci schematu blokowego (postać graficzna algorytmu), za pomocą jednego z języków formalnych (np. UML).

12 Zadanie Znaleźć minimum spośród dwóch liczb całkowitych a i b. Wyprowadzić wartość minimum. Jeśli liczby są równe, to wyprowadzić odpowiedni komunikat.

13 Przykład. Opis słowny algorytmu Po wczytaniu danych wejściowych a i b porównać wprowadzone liczby. Jeśli a < b, to min = a. Wyprowadzić wynik. Jeśli a >= b, to sprawdzić czy b < a. Jeśli tak, to min = b. Wyprowadzić wynik. W przeciwnym przypadku min = a = b. Wyprowadzić wynik.

14 Przykład. Opis algorytmu za pomocą listy kroków Krok 1. Wprowadź dwie liczby całkowite a i b. Przejdź do kroku 2. Krok 2. Jeśli a < b, to podstaw min = a, wyprowadź wynik min = a. Przejdź do kroku 5. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku 3. Krok 3. Sprawdź, czy b < a? Jeśli tak, to podstaw min = b, wyprowadź wynik min = b. Przejdź do kroku 5. W przeciwnym przypadku przejdź do kroku 4. Krok 4. Podstaw min = a, wyprowadź wynik min = a = b. Przejdź do kroku 5. Krok 5. Zakończ program.

15 Schematy blokowe. Postać graficzna algorytmu (siec działań) W sieciach działań (schematach blokowych) definiujących algorytmy są wykorzystywane następujące bloki. Blok początkowy (start programu) Blok wejścia / wyjścia (wprowadzanie lub wyprowadzanie danych)

16 Schematy blokowe. Blok operacyjny (wykonywanie działań) Blok decyzyjny (warunkowy ) Blok końcowy (koniec programu)

17 Przykład. Obliczanie sumy 3 liczb. start stop podaj a: suma := a + b + c podaj b: podaj c: wypisz suma

18 Schemat blokowy algorytmu wyznaczania min(a,b) Przykład.

19 Licznik=2 min=a(1) Wczytaj liczbę: a(Licznik)=? Licznik=Licznik+1 Licznik = 10 TAK NIE a(Licznik)

20 Pętla iteracyjna Licznik= wartość początkowa Instrukcje Licznik=Licznik+1 TAK NIE Licznik > wartość końcowa

21 Pętla z przyzwoleniem TAK NIE Warunek Instrukcje

22 Pętla na dokładność TAK NIE Instrukcje Warunek

23 TEMAT: Etapy tworzenia programu.

24 Programowanie. algorytm język programowania program

25 TEMAT: Zasady programowania strukturalnego.

26 Zasady programowanie: w kodzie modułu powinno być tylko jedno wejście i jedno wyjście kod powinien być budowany z pomocą następujących konstrukcji podstawowych: ciągu sekwencyjnego rozgałęzienia warunkowego pętli ze sprawdzeniem warunku powtarzania na początku lub końcu ciągu sekwencyjnego instrukcji wyboru jeden z wielu

27 Zasady programowania: program powinien składać się z niedużych jednostek zwanych procedurami, w których obrębie nie ma już mniejszych podprogramów możliwe jest zagnieżdżanie jednych konstrukcji wewnątrz innych program powinien zapewniać proste i jasne rozwiązanie problemu, być napisany w poprawnym stylu, przejrzysty, czytelny należy ograniczyć do niezbędnego minimum stosowanie skoku bezwarunkowego


Pobierz ppt "PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE Wprowadzenie do programowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google