Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

II śniadanie- dlaczego tak ważne? Mgr inż. Kamila Poleszak-Najda.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "II śniadanie- dlaczego tak ważne? Mgr inż. Kamila Poleszak-Najda."— Zapis prezentacji:

1 II śniadanie- dlaczego tak ważne? Mgr inż. Kamila Poleszak-Najda

2 Prawidłowe żywienie jest jednym z najważniejszych czynników środowiskowych, wpływających na rozwój człowieka i utrzymanie przez niego dobrego stanu zdrowia. Polega ono na całkowitym pokryciu zapotrzebowania organizmu na energię i wszystkie niezbędne składniki pokarmowe. Do osób najbardziej narażonych na skutki nieprawidłowego żywienia należą dzieci i młodzież.

3 Niedobór lub nadmiar energii i składników pokarmowych w pożywieniu powodują zachwianie procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. Nieprawidłowe żywienie w okresie wzrostu i rozwoju organizmu może wpływać nie tylko na samopoczucie i stan zdrowia w dzieciństwie i okresie młodzieńczym, lecz także może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji w późniejszych etapach życia. Ponadto zwyczaje i nawyki żywieniowe, które później bardzo trudno zmienić, kształtują się najczęściej w młodym wieku.

4 Prawidłowe żywienie ma szczególne znaczenie u dzieci i młodzieży ze względu na bardzo intensywne procesy wzrastania i dojrzewania zachodzące w tym okresie życia. Zarówno niedobory składników odżywczych, jak i ich nadmierne spożycie mają negatywne konsekwencje zdrowotne.

5

6 Rogaliki 7 Day s Rogaliki 7 Day s zawierają mnóstwo niezdrowych dodatków np. kwas cytrynowy- otrzymywany podczas fermentacji pleśni! Chcemy jeść takie rzeczy? NIE!!!

7 Nutella Skład Nutelli to: cukier, olej roślinny, orzechy laskowe (13%), odtłuszczona kakao (7,4%), odtłuszczone mleko w proszku (5%), laktoza, serwatka w proszku, emulgator: lecytyna sojowa, aromat Nie ma tu czekolady!!!

8 -Spożywanie posiłków nie rzadziej niż co 3-4 godziny powoduje, że organizm nie musi nastawiać się na dłuższe okresy głodu i nadmiernie gromadzić zapasów. -Oznacza to konieczność jedzenia w szkole!!!

9 Co jeść w szkole? -Owoce -Owoce suszone -Orzechy -Migdały -Pistacje -Nasiona -Jogurty, kefiry, maślanki pitne -Sałatki -Shake na bazie mleka lub owoców -Warzywa -Kanapki

10 Kanapki nie muszą być nudne!

11

12 Kanapkowy stwór SKŁADNIKI: Pieczywo razowe szynka Ser żółty ogórek kilka liści ulubionej sałaty masło

13 SKŁADNIKI: 2 kromki ciemnego pieczywa 2 okrągłe plastry sera żółtego 1 łyżeczka majonezu 1 łyżeczka jogurtu greckiego 1 jajko ugotowane na twardo 2 liście sałaty kawałek czerwonej papryki 1 czarna oliwka Dodatkowo: 4 pomidorki koktajlowe 2 plastry sera żółtego 2 wąsy szczypiorku

14 Domowe musli Weź co lubisz- owoce świeże lub suszone? Orzechy? Pestki lub nasiona? Płatki? Kawałki czekolady? Migdały? Pistacje? Zmieszaj z jogurtem naturalnym! Pycha!

15

16 Skomponuj swoją sałatkę

17 Jak zachęcić do warzyw? 1.Wiele warzyw lepiej smakuje z sosami (stosuj sosy z niską zawartością tłuszczu) lub ziołami. 2.Przygotowuj atrakcyjne kolorystycznie sałatki i surówki. 3.Nie rozgotowuj warzyw – powinny być lekko twarde. 4.Dekoruj posiłki warzywami. 5.Miej zawsze gotową salaterkę z przygotowanymi do pogryzania warzywami: marchewką, różyczkami brokułów, kalafiora, kawałkami ogórka, papryki.

18 Placki placki owsiane placki jaglane placki warzywne z np. marchewki, dyni czy cukinii racuchy z jabłkami

19 SKŁADNIKI 1 cukinia (ok. 20 cm długości) 1/4 cebuli 1 jajko 60 g mąki 60 g jogurtu naturalnego 100 g pomidorków koktajlowych 2–3 pędy szczypiorku kilka listków bazylii przyprawy: sól, pieprz do smaku olej do smażenia Placki do szkoły

20 SKŁADNIKI 1 i ½ szklanki płatków śniadaniowych ½ szklanki orzeszków ziemnych 1 szklanka prażonego popcornu ½ szklanki miodu 2 łyżki cukru W dużym garnku zagotuj miód wymieszany z cukrem. Stale mieszając, powoli dodawaj płatki śniadaniowe, prażony popcorn oraz orzeszki ziemne. Gotuj przez ok. 5 min, a następnie zdejmij z ognia i odczekaj chwilę, aby mieszanka lekko wystygła. Zwilż ręce w zimnej wodzie i uformuj małe piłeczki.

21 Placki jaglane Składniki: 5 łyżek ugotowanej kaszy jaglanej, jajko, 1 łyżka kaszki kukurydzianej, 2 łyżki oleju, szczypta kurkumy, woda. Wszystkie składniki miksujemy, dodajemy niewielką ilość wody, tak aby uzyskać konsystencję gęstej śmietany, smażymy na rozgrzanej patelni w postaci placków.

22 Naleśniki Z mąki pełnoziarnistej, orkiszowej, kukurydzianej) Najlepiej przygotować dzień wcześniej, a może zostało nam kilka z wczorajszego obiadu? W wersji na słodko, idealne dla dzieci - z dżemem lub kremem czekoladowym, najlepiej własnej roboty. Na słono - z serkiem, kurczakiem i warzywami albo z pastą z awokado.

23 *Pastę z ciecierzycy - Składniki - szklanka ugotowanej ciecierzycy lub z puszki, pół szklanki uprażonego sezamu, 2 łyżki oliwy, sól, pieprz, można dodać czosnek, woda ok. pół szklanki Wszystkie składniki należy zmiksować. *Krem czekoladowy - Składniki: awocado, 2 łyżki karobu lub naturalnego kakao (nie: instant), 1 łyżka miodu i 3 łyżki zmielonych orzechów. Wszystkie składniki należy zmiksować i krem gotowy.

24 Smoothie SKŁADNIKI 150 ml soku z czarnej porzeczki 10 świeżych truskawek 1 szkl. jagód Owoce wrzuć do miksera i dodaj sok. Całość zmiksuj na gładki koktajl. Zamiast świeżych truskawek możesz użyć mrożonych, a także dodać 6 kostek lodu. Smoothie przelej do wysokich szklanek i podawaj.

25 Nektarynki obierz ze skórki, wyjmij pestki, wrzuć do miksera, dodaj maliny i sok jabłkowy. Całość zmiksuj na gładki koktajl. Zamiast świeżych malin możesz użyć mrożonych i dodać także 6 kostek lodu. SKŁADNIKI 100 ml soku jabłkowego 4 nektarynki 1 szkl. świeżych malin

26 A co do picia?

27

28

29

30

31

32 U starszych dzieci zapotrzebowanie na płyny jest inne u dziewcząt i chłopców. Chłopiec w wieku lat potrzebuje 2400 ml wody, a w wieku lat – 3300 ml. Dziewczętom zaleca się, aby w wieku lat spożycie płynów wynosiło 2100 ml, a w wieku lat – 2300 ml Warto wybierać wody bogate w wapń i magnez. Są to pierwiastki potrzebne m.in. dla sprawnego funkcjonowania układu krążenia, a brakuje ich w diecie większości Polaków. Wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe i są korzystne dla osób, które mają problemy z nadkwasotą, refluksem i zgagą. -wapń (powyżej 150 mg/l), -magnez (powyżej 50 mg/l) -wodorowęglany (powyżej 600 mg/l) Wody nisksodowe w których zawartość sodu jest mniejsza niż 20 mg/l.

33 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "II śniadanie- dlaczego tak ważne? Mgr inż. Kamila Poleszak-Najda."

Podobne prezentacje


Reklamy Google