Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1. DORADZTWO DLA BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Sytuacja w Polsce Leszek Lerch, Jacek Jędrszczyk Ernst&Young Warszawa,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1. DORADZTWO DLA BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Sytuacja w Polsce Leszek Lerch, Jacek Jędrszczyk Ernst&Young Warszawa,"— Zapis prezentacji:

1 1

2 DORADZTWO DLA BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Sytuacja w Polsce Leszek Lerch, Jacek Jędrszczyk Ernst&Young Warszawa, 26 stycznia 2004 r.

3 3 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Lokowanie produkcji poza Europą Zachodnią: Þ Dotyczy zarówno finalnego montażu samochodów (producenci) jak i produkcji części (dostawcy) Þ 40% zachodnioeuropejskich dostawców przeniosło (przenosi) produkcję Þ 16% dostawców planuje przeniesienie produkcji

4 4 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Rejony wybierane przez inwestorów: Þ Europa Wschodnia F Co trzeci dostawca obecnie działa w tym regionie F 39% dostawców planujących przeniesienie produkcji chce ją tu ulokować Þ Chiny F Co szósty dostawca obecnie działa w tym regionie F 23% dostawców planujących przeniesienie produkcji chce ją tu ulokować

5 5 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Główne przyczyny relokacji produkcji: Þ Redukcja kosztów Þ Penetracja nowych rynków Þ Unikanie barier celnych

6 6 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Podstawowe czynniki decydujące o lokalizacji inwestycji: Þ Koszty produkcji i wynagrodzeń Þ Kwalifikacje personelu Þ Dostępność/bliskość rynków zbytu Þ Infrastruktura Þ Sytuacja polityczna Þ Ceny nieruchomości Þ System podatkowy i celny oraz dostępna pomoc publiczna

7 7 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Ryzyko i trudności związane z przeniesieniem produkcji: Þ Nowe otoczenie prawne Þ Bariery językowe Þ Ryzyko kradzieży technologii Þ Biurokracja Þ Korupcja

8 8 Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe n Inwestycje w Europie Wschodniej postrzegane jako wiążące się z mniejszym ryzykiem i trudnościami: Þ Zbieżność regulacji prawnych z legislacją europejską Þ Poszanowanie prawa własności intelektualnej Þ Mniejsza biurokracja i korupcja

9 9 Przemysł motoryzacyjny Polska n Znaczące inwestycje w ostatnich latach: Þ Toyota (Jelcz-Laskowice i Wałbrzych) – 2002 r. Þ Fiat (Bielsko-Biała) – 2000 r. Þ Inne: GM, VW, Isuzu n Planowane inwestycje: Þ Eaton (Bielsko-Biała) Þ Häring (Piotrków Trybunalski) n Inwestycje, które ominęły Polskę w ostatnim czasie: Þ PSA – 2003 Słowacja Þ Hyundai/Kia – 2003 Słowacja Þ Ford Getrag – 2004 Słowacja

10 10 Przemysł motoryzacyjny Polska n Zachęty inwestycyjne: Þ Granty inwestycyjne – Ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji F Bezpośredni zwrot określonej kwoty kosztów inwestycji Þ Zachęty podatkowe – Specjalne Strefy Ekonomiczne F Zwolnienie z podatku dochodowego powiązane z kwotą zainwestowaną w SSE F Inwestowanie w SSE powszechne pośród podmiotów z branży motoryzacyjnej działających w Polsce

11 11 Przemysł motoryzacyjny Polska n Struktury typowe dla przemysłu motoryzacyjnego a regulacje polskie: Þ Sprzedaż przez magazyn (call off stock, consignment stock) Þ Umowy kooperacyjne (tooling) Þ Samofakturowanie (self billing) n Brak precyzyjnych przepisów w wielu z powyższych zakresów

12 12 Przemysł motoryzacyjny Zaangażowanie Ernst & Young n Ernst & Young wobec potrzeb podmiotów działających w branży motoryzacyjnej: Þ Zorganizowało multidyscyplinarny zespół specjalistów branżowych (Automotive Group) Þ Uczestniczy w lobbyingu za korzystnymi dla branży rozwiązaniami prawnymi Þ Przeprowadziło badanie tendencji w branży motoryzacyjnej (Raport Produkcja samochodów w Europie zachodniej zagrożona?)

13 DORADZTWO DLA BRANŻY MOTORYZACYJNEJ ZAPRASZAMY DO DYSKUSJI

14 14 KONTAKT Leszek Lerch Tel Jacek Jędrszczyk Tel


Pobierz ppt "1. DORADZTWO DLA BRANŻY MOTORYZACYJNEJ Przemysł motoryzacyjny Tendencje światowe Sytuacja w Polsce Leszek Lerch, Jacek Jędrszczyk Ernst&Young Warszawa,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google