Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6 Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6 Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski."— Zapis prezentacji:

1 TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6 Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski

2 Zawartość lekcji Edytory i procesory tekstu Tworzenie i edycja tekstów Wstawianie obiektów do tekstu Ćwiczenia

3 Edytory i procesory tekstu Edytor tekstu jest programem komputerowym służącym do edycji dokumentów tekstowych. Umożliwia on jedynie wprowadzanie tekstu i jego podstawową edycję. Posiada jedynie ograniczone możliwości formatowania i wyglądu tekstu. Systemy operacyjne są zazwyczaj wyposażone w podstawowy edytor tekstu: –Notatnik (Microsoft Windows) –SimpleText (Mac OS) –TextEdit (Mac OS X)

4 Edytory i procesory tekstu Notatnik – środowisko Windows

5 Edytory i procesory tekstu Procesor tekstu to zaawansowany edytor, który umożliwia nie tylko wprowadzanie tekstu, ale także formatowanie (np. formatowanie czcionki), tworzenie tabel i wykresów, łączenie tekstu z grafiką (np. rysunki, zdjęcia). Procesory tekstu zazwyczaj posiadają moduły służące do sprawdzania pisowni, gramatyki i stylu edytowanego tekstu. Najbardziej znane procesory tekstu to Microsoft Word, OpenOffice Writer, WordPerfect. Na przestrzeni kilkunastu ostatnich lat pojawiały się nowsze i coraz doskonalsze wersje tych programów umożliwiające lepszą edycję i formatowanie tekstu.

6 Microsoft Office - Word Program Microsoft Word jest częścią pakietu Office, który zawiera liczne aplikacje biurowe służące do kompleksowego wykonywania zadań biurowych (umożliwia tworzenie dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji oraz zarządzanie notatkami i informacjami). Microsoft Word to procesor tekstu, który ma posiada wiele funkcji umożliwiających edycję dokumentów, ich formatowanie, wyświetlanie w różnej formie, drukowanie. Dokumenty tworzone w Wordzie mają rozszerzenie *.doc

7 Microsoft Word

8 Uruchomienie programu dwukrotne kliknięcie ikony polecenie: Start Wszystkie programy (Microsoft Office) Microsoft Word

9 Okno programu Word Przyciski widoku dokumentu Pasek tytułu Pasek przewijania Pasek stanu Pasek narzędzi Pasek menu tekstowego Linijka Okno dokumentu Rysowanie

10 Dostosowywanie paska narzędzi Narzędzia Dostosuj… polecenie: Narzędzia Dostosuj… umożliwia modyfikowanie paska narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika Widok Paski narzędzi… polecenie: Widok Paski narzędzi… umożliwia wstawianie pasków narzędzi zgodnie z wymaganiami użytkownika

11 Zapisywanie nowego dokumentu – zadanie 1 plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr. zadania.doc ( 01_111111_z1.doc)

12 Otwieranie istniejącego dokumentu – zadanie 2 otworzyć plik: zadanie_2-word.doc plik zapisać pod nazwą: grupa_nr.indeksu_nr.zadania.doc ( 01_222222_z2.doc)

13 Formatowanie tekstu - okno dialogowe okno dialogowe okno dialogowe umożliwia określić parametry wybranego polecenia zmieniając parametry w poszczególnych oknach dialogowych obserwować zmiany wyglądu otwartego dokumentu

14 Formatowanie czcionki, akapitu i dokumentu sformatuj zadanie_2–word.doc i zapisz wg wzoru; styl czcionki dowolny, rozmiar czcionki 12 potrzebne polecenia: Ctrl+B - pogrubienie Ctrl+I - kursywa Ctrl+U - podkreślenie Ctrl+Shift+= - indeks górny Ctrl+= - indeks dolny Format obramowanie i cieniowanie… Format Akapit… odstępy/wyrównanie kolor czcionki zaznaczenie tekstu kolorem włączyć ¶ (znak końca akapitu)

15 Zaznaczanie, poprawianie i usuwanie tekstu tekst wpisujemy z klawiatury Ctrl+A Ctrl+A – zaznacz wszystko Delete Delete – kasowanie tekstu za kursorem lub tekstu zaznaczonego Backspace Backspace - kasowanie tekstu przed kursorem Insert Insert - zastępowanie tekstu zaznaczanie tekstu zaznaczanie myszą wciśnięty klawisz Shift+ przesuwanie kursora za pomocą strzałek i klawiszy Home, End, Page Up i Page Down.

16 Przenoszenie tekstu zaznaczony tekst przeciągamy w pożądane miejsce za pomocą myszy zapisane wcześniej zadanie 2: przenieś pierwszy akapit reduktor za akapit drugi utleniacz

17 Kopiowanie i wklejanie tekstu (obiektów) zaznaczony tekst (obiekt) kopiujemy i wklejamy za pomocą: menu podręcznego (prawy przycisk myszy na zaznaczonym tekście); klawiszy Ctrl+C (kopiowanie) i Ctrl+V (wklejanie) Edycja Kopiuj (Wklej)polecenia: Edycja Kopiuj (Wklej) narzędzi skopiuj wybrany akapit w zadaniu 2 i wklej go na koniec tekstu

18 Symbole i znaki specjalne Wstaw Symbol… polecenie: Wstaw Symbol… umożliwia wstawianie symboli, znaków specjalnych, które nie są dostępne na klawiaturze

19 Tekst w wielu kolumnach – zadanie 3 otwórz plik zadanie_2- word.doc zaznacz cały tekst skopiuj go wklej dwukrotnie na końcu dokumentu ustaw tekst w dwóch kolumnach plik zapisz jako zadanie 3 wg poprzednio stosowanego wzoru

20 Wstawianie obiektów Wstaw Obiekt… polecenie: Wstaw Obiekt… umożliwia wstawianie rysunków, clipów, tabel, wzorów chemicznych itp. otwórz nowy plik wstaw obiekt (dowolne kliparty)

21 Rysowanie Rysowanie po włączeniu przycisku w dolnej części okna programu pojawia się pasek Rysowanie linie, strzałki, prostokąt, elipsaformatowanie tła, linii, czcionkipole tekstoweword-art., klipartyzaznaczanie obiektów INŻYNIERIA INŻYNIERIA INŻYNIERIA INŻYNIERIA CHEMICZNA MATERIAŁOWA CHEMICZNA MATERIAŁOWABIOTECHNOLOGIA TECHNOLOGIACHEMICZNA Wstaw Znak podziału…W pliku z zadaniem 2 wstaw podział strony (polecenie: Wstaw Znak podziału… i na nowej stronie stwórz rysunek podobny do przedstawionego (czcionki i kolory dowolne) po zakończeniu zapisz plik jako zadanie 4 wg wzoru!

22 Zadanie 5 Otwórz plik z zadaniem 1 (pusty z nazwą) Przepisz tekst wg wzoru Plik zapisz jako zadanie 5 włączyć znak ¶ ¤ - znak końca wiersza w układzie wielokolumnowym · - znak spacji


Pobierz ppt "TECHNOLOGIE INFORMATYCZNE Tydzień 6 Przetwarzanie tekstów – część I Ćwiczenia podstawowe Przygotował: dr inż. Piotr Rutkowski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google