Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak dobrze przygotować się do sprawdzianu i egzaminu? Jak pokonać stres egzaminacyjny? Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty Jolanta Wieczorek-Wilińska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak dobrze przygotować się do sprawdzianu i egzaminu? Jak pokonać stres egzaminacyjny? Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty Jolanta Wieczorek-Wilińska."— Zapis prezentacji:

1 Jak dobrze przygotować się do sprawdzianu i egzaminu? Jak pokonać stres egzaminacyjny? Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty Jolanta Wieczorek-Wilińska Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi im. Janusza Korczaka w Smólniku

2 Przygotowanie do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego Sprawdzian szóstoklasisty i egzamin gimnazjalny są obowiązkowe. Przygotowanie do egzaminu zewnętrznego musi być systematyczne. Wymaga planowania swojej pracy.

3 Dobrze się zorganizuj Przygotuj miejsce do nauki. Zadbaj o oświetlenie, przewietrz pokój. Przygotuj na biurku to, co będzie Ci potrzebne podczas pracy (zeszyty, książki, przybory). Nie będzie musiał w trakcie odrywać się od nauki, by poszukiwać, np. cyrkla. Pamiętaj o przerwach w nauce. Jeśli zamierzasz uczyć się kilka godzin, zrób przerwę na spacer i posiłek. Wyłącz urządzenia, które będą Cię rozpraszały.

4 Dobre rady Nie odkładaj nauki na ostatnia chwilę. Zaplanuj swoją pracę. Podziel materiał do powtórzenia na części i ustal czas potrzebny do jego opanowania. Zrób harmonogram swojej pracy i wyznacz terminy. Pracuj zgodnie z założonym planem. Pamiętaj, aby ustalić więcej czasu na wykonanie poszczególnych punktów swego planu. Jeśli będą konieczne korekty w planie, zrób je. Pracuj codziennie – nie przygotujesz się do egzaminu w tydzień.

5 Jak uczyć się skutecznie? Przygotuj kartkę papieru i długopis (ołówek). Czytaj uważnie tekst. Rysuj (pisz) najważniejsze rzeczy na arkuszu papieru (hasła, schematy, objaśnienia pojęć). Rób notatki, zapisz w punktach najważniejsze informacje. Jeśli coś jest nie jasne, zaznacz dany fragment lub zapisz na marginesie pytanie, na które chcesz uzyskać pomoc nauczyciela. Analizuj schematy, obrazy i tabele. Opowiedz własnymi słowami temat, którego się uczyłeś.

6 Powtarzanie kluczem do sukcesu Podstawą zapamiętywania jest stałe przypominanie sobie tego, czego się uczyliśmy. Tempo zapominania jest największe w pierwszych minutach po nauce, następnie stopniowo spada, stabilizując się w kolejnych godzinach i dniach. Prawdopodobieństwo zapamiętania zależy od liczby przywołań.

7 Metody powtarzania Powtarzanie aktywne, czyli takie, w którym staramy się przypomnieć sobie to, czego się nauczyliśmy. Powtarzanie na głos Powtarzanie obrazowe Powtarzanie sparafrazowane* Powtarzanie pisemne Sprawdź, co oznacza pojęcie parafraza.

8 Jak skutecznie powtarzać w domu? Materiał, którego musisz się nauczyć podziel na fragmenty, które możesz opanować w jeden dzień. Rób własne notatki, urozmaicaj je skojarzeniami, ramkami, rysunkami, kolorami, podkreśleniami. Powtarzaj wg opracowanego przez siebie harmonogramu. Pamiętaj - regularnie powtarzaj nabytą wiedzę po 10 minutach, po dniu, po tygodniu, po miesiącu, po pół roku. Stopniowo zwiększaj przerwy między powtórzeniami. Kontynuuj powtarzanie nawet po całkowitym przyswojeniu nowego materiału – rób to co pewien czas.

9 Mapa myśli – sposób na notatkę W centralnej części kratki zapisz główne pojęcie i dodatkowo przedstaw je za pomocą kolorowego rysunku. Od pojęcia powinny odchodzić wyraźne linie z najważniejszymi hasłami-skojarzeniami. Pamiętaj, sporządzając mapę myśli: Mapy myśli twórz na kartce w układzie poziomym. Obrazy i symbole rozmieszczaj na całej mapie, nie tylko przy haśle centralnym. Wykonuj czytelne napisy. Przy jednej linii umieszczaj tylko jedno słowo/rysunek. Używaj jak najwięcej kolorów. Problemy zaznacz w otoczkach. Na mapie umieszczaj się nie tylko pojęcia i fakty, ale również problemy, pytania, skojarzenia. Do wykonania mapy potrzebny Ci będzie gładki, biały papier.

10 Czym jest stres? Zbliżający się termin egzaminu powoduje silne napięcie, które może spowodować rozstrój organizmu. Zaczyna on nam wówczas słać sygnały ostrzegawcze, które pogarszają samopoczucie. Początkowo objawem stresu jest ogólne pobudzenie. Przy tak zwanym dobrym, mobilizującym stresie, podziała ono stymulująco, zwiększając zdolności umysłowe. Pozytywny stres pomoże w czasie egzaminu. Pobudzi, ożywi, spowoduje, że łatwiej przyswoimy wiedzę, a na samym egzaminie – szybciej przypomnimy sobie wiadomości i łatwiej udzielimy odpowiedzi.

11 Stres – mobilizuje, czy niszczy? Do zdania egzaminu niewielki stres jest niezbędny. Dzięki niemu rośnie aktywność naszego mózgu: szybciej reagujemy, odbieramy i przetwarzamy informacje. Umiarkowany stres poprawia pamięć i koncentrację. Szybciej się uczymy i skuteczniej rozwiązujemy problemy. Tak stres działa wówczas, gdy nie jest zbyt silny i nie działa nazbyt długo.

12 Uwierz w siebie! Myśl pozytywnie. Nauczyciele i egzaminatorzy chcą abyś odniósł sukces na egzaminie. Pamiętaj, nadejdzie dzień po egzaminie, a wtedy … Naukę przeplataj miłymi czynnościami, np. spacerem, jazdą na rowerze itp. Podczas nauki rób notatki, które pomogą Ci powtarzać to, co już umiesz. Nie ucz się w nocy. Wysypiaj się. Nauka nocą nie jest skuteczna – mało zapamiętasz. Odżywiaj się zdrowo. Potrzebujesz witamin i magnezu (magnez dobrze wpływa na pracę mózgu). Jak pokonać stres?

13 W dzień egzaminu osiągniesz SUKCES!!!


Pobierz ppt "Jak dobrze przygotować się do sprawdzianu i egzaminu? Jak pokonać stres egzaminacyjny? Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty Jolanta Wieczorek-Wilińska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google