Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, 14.03.2012 r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, 14.03.2012 r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy"— Zapis prezentacji:

1 KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, 14.03.2012 r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy marek.kamm@umelblag.pl marek.kamm@umelblag.pl

2 KOMUNIKACJA ROWEROWA Agenda: 1. Piramida rowerowa 2. Zalety i wady roweru 3. Organizacja ruchu rowerowego 4. Bezpiecznie po mieście 5. A w Elblągu …

3 KOMUNIKACJA ROWEROWA 1. PIRAMIDA ROWEROWA WYJAZDY NA CAŁY URLOP WYJAZDY KILKUDNIOWE DZIENNE WYCIECZKI REKREACYJNE MIESZKAŃCÓW I TURYSTÓW REKREACYJNE PRZEJAŻDŻKI MIESZKAŃCÓW CODZIENNA KOMUNIKACJA ROWEROWA MIESZKAŃCÓW źródło: Claudia Krieger, Touristische Projekte. Cycling Tourists, Who they are, what they want and how they improve regional economy, prezentacja przedstawiona na Kongresie Velocity Monachium 2007

4 KOMUNIKACJA ROWEROWA 2. Zalety korzystania z roweru: Nie zanieczyszcza środowiska, Nie hałasuje, Zajmuje niewiele przestrzeni, Wymaga bardzo skromnej w porównaniu z samochodem infrastruktury,

5 Zapewnia codzienną dawkę wysiłku fizycznego, Nie stoi w korkach ulicznych, Jest szybki, Pozwala oszczędzać pieniądze, Zapewnia bezpośredni kontakt z otoczeniem, KOMUNIKACJA ROWEROWA

6 Umożliwia niezależną mobilność także dzieciom czy osobom starszym, które z różnych powodów nie mogą prowadzić samochodu, Jest bardzo poważną alternatywą dla samochodu i znaczącym uzupełnieniem komunikacji zbiorowej w mieście.

7 KOMUNIKACJA ROWEROWA Efektywność roweru w mieście

8 KOMUNIKACJA ROWEROWA specyficzne dla roweru cechy techniczno - ruchowe czyli: brak stabilności, brak odporności na boczne podmuchy wiatru, brak odporności na podmuchy powietrza powodowane przez przejeżdżające samochody, szczególna wrażliwość na stan nawierzchni, brak fizycznej ochrony rowerzysty przed skutkami upadku lub zderzenia; KOMUNIKACJA ROWEROWA Specyficzne dla roweru cechy techniczno - ruchowe: brak stabilności, brak odporności na boczne podmuchy wiatru, brak odporności na podmuchy powietrza powodowane przez przejeżdżające samochody, szczególna wrażliwość na stan nawierzchni, Brak fizycznej ochrony rowerzysty przed skutkami upadku lub zderzenia; Czy rower na jakieś wady? Niestety, tak Czy rower na jakieś wady? Niestety, tak

9 KOMUNIKACJA ROWEROWA 3. Organizacja ruchu rowerowego Kluczowym zagadnieniem związanym z projektowaniem przyjaznej dla rowerów infrastruktury jest pytanie, czy rowery mogą bezpiecznie dzielić wspólną przestrzeń z samochodami (oraz tramwajami, autobusami, ciężarówkami) - a jeśli tak, to kiedy i pod jakimi warunkami. Doświadczenia większości krajów w których ruch rowerowy stanowi istotną część podróży w miastach wskazują na TRZY formy organizacji ruchu rowerowego:

10 budowa wydzielonych dróg rowerowych poza jezdniami jeśli prędkość rzeczywista samochodów jest wyższa niż 50 km/godz. KOMUNIKACJA ROWEROWA

11 wyznaczanie pasów rowerowych w jezdni jeśli prędkość rzeczywista samochodów nie przekracza 50 km/godz. a jest wyższa niż 30 km/godz. KOMUNIKACJA ROWEROWA

12 integracja ruchu rowerowego i samochodowego na wspólnej jezdni jeśli prędkość rzeczywista samochodów nie przekracza 30 km/godz. (Strefy Tempo 30 -uspokojonego ruchu). KOMUNIKACJA ROWEROWA

13 4. Bezpiecznie rowerem po mieście Na drodze zawsze obowiązuje zasada ograniczonego zaufania - w przypadku rowerzysty można ją z przymrużeniem oka przedstawić w taki sposób, że,,większy ma zawsze rację/ pierwszeństwo. Uważaj więc na wielkie ciężarówki, a nawet małe blachosmrody. Podstawą bezpieczeństwa jest kontakt wzrokowy. Ty musisz widzieć kierowców i oni muszą widzieć Ciebie. Dlatego ważne jest, żeby rowerzysta był ubrany w jasną odzież i żeby był dobrze oświetlony.

14 KOMUNIKACJA ROWEROWA Rowerzysta skręcający w lewo musi zamiar skrętu sygnalizować w sposób jasny i upewniać się, że został dobrze zrozumiany. W ciemności wysunięta w lewo ręka, sygnalizująca zamiar skrętu jest słabo widoczna - warto nosić na niej odblaskową opaskę. Zawsze omijaj kałuże albo przynajmniej przejeżdżaj przez nie powoli. Nigdy nie wiadomo, czy na ich dnie nie ma metrowej dziury albo podłużnej szczeliny w której możesz zakleszczyć koło. Ulica nie jest miejscem sportu czy zabawy. Jazda rowerem w kilka osób często prowokuje niebezpieczne sytuacje, do których nigdy nie dochodzi przy jeździe w pojedynkę - rowerzyści nie tylko rozmawiają ze sobą, co odwraca ich uwagę, ale też często jadą zbyt blisko siebie i próbują się bez istotnego powodu wyprzedzać.

15 KOMUNIKACJA ROWEROWA Jazda wzdłuż nieregularnie zaparkowanych przy krawężniku samochodów to dobry sprawdzian na asertywność. Jazda na wprost jest naszym prawem - a nawet obowiązkiem. Choć drażni to wielu kierowców, to na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną rowerzyści powinni (ostrożnie!) omijać stojące na światłach samochody z prawej lub lewej strony i zajmować pozycję oczekującą na zielone światło tuż przed skrzyżowaniem.

16 KOMUNIKACJA ROWEROWA Ubiór rowerzysty powinien być dostosowany do geometrii roweru i stylu jazdy. Ma to szczególne znaczenie, kiedy zaskoczy nas niepogoda. Kurtka absolutnie nie powinna krępować naszych ruchów, a kaptur - ograniczać widoczności. Także torba czy plecak nie powinny w żadnym stopniu ograniczać swobody manewrów - dlatego warto rozważyć zamontowanie w rowerze bagażnika z koszykiem czy sakwami. Najlepszym kolorem ubioru jest żółty, dobrze widoczny w ciemności, deszczu czy wieczornej szarówce. Bardzo istotne są odblaskowe detale ubioru, takie jak np. zdejmowane opaski na rękaw czy nogawkę spodni (mogą dodatkowo chronić przed wkręceniem się spodni w łańcuch).

17 KOMUNIKACJA ROWEROWA Jazda w mieście powinna być asertywna - nie daj się zepchnąć na samo pobocze kilka centymetrów od krawężnika. Jest ono pełne dziur, które będziesz musieć w ostatniej chwili omijać, skręcając gwałtownie na środek jezdni i prowokując niebezpieczne sytuacje. Jedź metr od krawężnika - nawet, jeśli z tego powodu będą na ciebie trąbić. Podobną odległość zachowuj od zaparkowanych samochodów - pamiętając, że któryś z nich może nieoczekiwanie otworzyć drzwi czy ruszyć tuż przed Twoim nosem.

18 KOMUNIKACJA ROWEROWA 5. A w Elblągu … Jutro mija rok, od kiedy jest w Elblągu oficer rowerowy. Przez ten okres zaszły w naszym mieście pewne zmiany:

19 KOMUNIKACJA ROWEROWA

20

21 A pojawią się jeszcze:

22 KOMUNIKACJA ROWEROWA

23

24

25

26 Jeżeli Nam się uda, to Elbląg nie musi tak wyglądać! KOMUNIKACJA ROWEROWA

27 Dziękuję za uwagę i zapraszam do wspólnego rowerowania Dziękuję za uwagę i zapraszam do wspólnego rowerowania Marek Kamm – Elbląski Oficer Rowerowy www.marecki.home.pl Marek Kamm – Elbląski Oficer Rowerowy www.marecki.home.pl www.marecki.home.pl


Pobierz ppt "KOMUNIKACJA ROWEROWA Ratusz Staromiejski w Elblągu, 14.03.2012 r. Opracował Marek Kamm, Elbląski Oficer Rowerowy"

Podobne prezentacje


Reklamy Google