Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Jak pietruszka pije wodę?
Antonina Stachowicz klasa I a Szkoła Podstawowa nr 2 w Chełmży
2
Od 27 do 31 marca przeprowadziłam eksperyment, za pomocą którego chciałam sprawdzić w jaki sposób przepływa woda w korzeniu. Za przedmiot moich badań obrałam pietruszkę, ponieważ jej jasny kolor dał mi duże możliwości obserwacji drogi jaką płynie zabarwiona barwnikiem spożywczym woda. Do przeprowadzenia eksperymentu potrzebne były: 3 pietruszki - 1 mniejsza, 1 większa i 1 lekko zwiędnięta, 3 wąskie, przezroczyste pojemniki z wodą, barwnik spożywczy, nóż, deseczka do krojenia. Lekko zwiędniętą pietruszkę umieściłam w naczyniu z czystą wodą – by sprawdzić czy odzyska jędrność, natomiast dwie pozostałe w wodzie z barwnikiem – aby zobaczyć ślady jakie zostawi zabarwiona woda w korzeniu pietruszki. Przez cztery dni obserwowałam pietruszki w naczyniach oraz fotografowałam zachodzące w nich zmiany. Piątego dnia pietruszki zostały przekrojone w poprzek oraz wzdłuż i mogłam dokonać ostatecznych obserwacji, wyciągnąć z nich wnioski oraz zapoznać się z budową korzenia. Wyniki moich badań i obserwacji zostały przedstawione poniżej.
3
dzień 1 27 marca
4
Przygotowałam trzy pietruszki oraz trzy jednakowe szklanki, w których je umieszczę. Dzięki temu, że naczynia są przezroczyste będę mogła obserwować poziom wody, intensywność jej zabarwienia oraz wystający nad jej powierzchnię korzeń.
5
Przed włożeniem do naczyń pietruszki musiały zostać lekko przycięte, by ułatwić przepływ wody.
6
Lekko zwiędniętą pietruszkę włożyłam do czystej wody, a dwie pozostałe do wody zabarwionej zielonym barwnikiem spożywczym.
7
dzień 2 28 marca
8
Drugiego dnia zauważyłam, że pietruszki zanurzone w wodzie z barwnikiem zabarwiły się powyżej poziomu wody, zaś korzeń z czystej wody zaczął się robić bardziej jędrny. Poziom wody oraz intensywność zabarwienia pozostały takie same.
9
Dzień 3 29 marca
10
Trzeciego dnia zabarwienie pietruszek powyżej poziomu wody stało się jeszcze bardziej intensywne i sięgało wyżej niż poprzedniego dnia, zaś poziom wody się lekko zmniejszył. Pozwoliło mi to na wyciągnięcie pierwszych wniosków – pietruszka rzeczywiście pije wodę. Zauważyłam również, że mniejsza pietruszka zabarwiła się mocniej niż większa.
11
Zauważyłam również, że pietruszka, która umieszczona była w wodzie bez barwnika prawie całkowicie odzyskała już jędrność. Niestety dwie pozostałe pietruszki u góry zaczęły robić się lekko zwiędnięte i suche. Myślę, że może to być spowodowane użyciem barwnika, który nie był naturalny, lecz chemiczny.
12
Dzień 4 30 marca
13
Czwartego dnia, podobnie jak poprzedniego, kolor pietruszek stał się bardziej intensywny i sięgał jeszcze wyżej. Poziom wody także się zmniejszył, co mogłam dokładnie zaobserwować dzięki śladom jakie barwnik zostawił na ściankach szklanki.
14
Korzeń pietruszki zanurzony w czystej wodzie całkowicie odzyskał jędrność. Niestety zaobserwowana poprzedniego dnia utrata jędrności pietruszek w wodzie z barwnikiem stała się bardziej widoczna, ale występowała tylko na górze korzenia, niżej pietruszka ciągle była jędrna.
15
Dzień 5 31 marca
16
Ostatniego dnia zabarwienie pietruszek również zwiększyło swoją intensywność. Poziom wody uległ zmniejszeniu, ale jej barwa pozostała taka sama jaka była gdy rozpoczynałam eksperyment.
17
Pietruszka ze szklanki z czystą wodą odzyskała jędrność, co dowodzi, że absorbowała, czyli piła wodę. Dwie pozostałe pietruszki u góry zrobiły się zwiędnięte i lekko zasuszone. Po zakończeniu zewnętrznych obserwacji przyszedł czas na sprawdzenie przekrojów.
18
Mniejsza pietruszka została przekrojona wzdłuż
Mniejsza pietruszka została przekrojona wzdłuż. Mogłam wyraźnie zaobserwować, że barwnik nie zabarwił jej w środku intensywnie oraz że widoczny był tylko w niektórych miejscach. Natomiast zewnętrzna część pietruszki – skórka – była intensywnie zielona.
19
Większa pietruszka najpierw została przekrojona w poprzek
Większa pietruszka najpierw została przekrojona w poprzek. Dzięki temu mogłam również w przekroju poprzecznym zaobserwować jak przepływała woda.
20
Aby dokonać dokładniejszych obserwacji, z obydwu zabarwionych pietruszek usunęłam środek. Wtedy okazało się, iż droga jaką przebyła woda z barwnikiem stała się bardzo widoczna – w postaci kolorowych nitek .
23
Przyglądając się moim pietruszkom narysowałam obydwa przekroje i przy pomocy opiekuna nazwałam poszczególne części korzenia. Dowiedziałam się dzięki temu, jak nazywa się ta część korzenia, na której widoczny był barwnik i wiem, że woda rozprowadzana jest w korzeniu przez część, która nazywa się drewno.
24
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.