Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Napięcie Powierzchniowe Prezentacje przygotowały: DOMINIKA GAJÓWKA oraz MONIKA KRZYŻAK Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Napięcie Powierzchniowe Prezentacje przygotowały: DOMINIKA GAJÓWKA oraz MONIKA KRZYŻAK Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun:"— Zapis prezentacji:

1 Napięcie Powierzchniowe Prezentacje przygotowały: DOMINIKA GAJÓWKA oraz MONIKA KRZYŻAK Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun: mgr Dorota Ciałowicz

2 Co to jest napięcie powierzchniowe? Napięcie powierzchniowe można określić jako siłę, której trzeba użyć, aby móc zwiększyć powierzchnię cieczy. Są to siły międzycząsteczkowe występujące na powierzchni cieczy.

3 Rzeczy potrzebne do doświadczenia 1: u Woda (nie pełna szklanka) u Aluminiowa moneta u Kawałek bibułki Każdy z nas wie, że moneta wrzucona do szklanki z wodą osiada na dnie. Zobaczmy zatem co się stanie z monetą położoną na powierzchni wody za pomocą bibułki.

4 Przebieg doświadczenia Monetę położyliśmy na kawałku bibułki Ostrożnie kładziemy kawałek bibułki z monetą na powierzchni wody. Po pewnym czasie bibułka opada na dno, a moneta utrzymuje się na powierzchni wody.

5 Co sprawia, że moneta nie tonie? u Moneta nie tonie ponieważ cząsteczki tworzące powierzchnie wody wzajemnie się przyciągają w wyniku czego powstaje rodzaj cienkiej elastycznej błony, która utrzymuję monetę na powierzchni wody. Ciekawostka: Nartnik dzięki stosunkowo dużemu napięciu powierzchniowemu wody i specjalnym włoskom na odnóżach nie tonie lecz utrzymuje się na powierzchni zbiorników wodnych.

6 Rzeczy potrzebne do doświadczenia 2: u Pierścień wykonany ze sztywnego drutu (śr. ok. 8 cm) u Płyn o zmniejszonym napięciu powierzchniowym u Nitka

7 Przygotowanie doświadczenia Płyn o zmniejszonym napięciu powierzchniowym uzyskamy mieszając 6 części wody z 2 częściami płynu do mycia naczyń i z 1 częścią gliceryny. Wzdłuż średnicy pierścienia mocujemy luźno nitkę.

8 Przebieg doświadczenia nr 2 Zamoczyliśmy pierścień w płynie. Po wyjęciu na pierścieniu utrzymywała się przez pewien czas błonka z płynu. Przerwałyśmy błonkę z jednej strony nitki. Nitka została napięta w kształt łuku okręgu.

9 Dlaczego nitka się napięła? u Stało się to na skutek działania sił pomiędzy cząsteczkami błonki mydlanej, siły te dążą do maksymalnego zmniejszenia powierzchni błonki, która utworzyła się teraz między częścią pierścienia, a nitką. Ciekawostka: Bańka mydlana przyjmuje kształt kuli ponieważ ma ona najmniejszą powierzchnię ze wszystkich brył o tej samej objętości.

10 Rzeczy potrzebne do doświadczenia 3 u Olej u Woda u Stalowa płytka( nierdzewny nóż) u Szklana płytka

11 Przebieg doświadczenia nr 3 Naniosłyśmy po kropli oleju i wody na stalową płytkę. Naniosłyśmy po kropli oleju i wody na szklaną płytkę.

12 Dlaczego krople przyjęły taki kształt? u Na stalowym nożu cząsteczki wody silniej oddziałują między sobą niż cząsteczki wody i noża. Natomiast cząsteczki oleju silniej oddziałują z nożem niż między sobą. u Na płytce szklanej cząsteczki wody silniej oddziałują ze szkłem niż między sobą. Natomiast cząsteczki oleju silniej oddziałują między sobą niż cząsteczki oleju i szkła.

13 Bibliografia u M., R. Rozenbajgier, Fizyka dla gimnazjum, cz.2, ZamKor, Kraków 2006, str u 3_banki_mydlane.pdf 3_banki_mydlane.pdf u M., K. Fiałkowscy, Fizyka dla szkół ponadgimnazjalnych, ZamKor, Kraków 2005, str.90 u na.preview.jpg na.preview.jpg u 01/AW/laziki/Nartnik.jpg 01/AW/laziki/Nartnik.jpg


Pobierz ppt "Napięcie Powierzchniowe Prezentacje przygotowały: DOMINIKA GAJÓWKA oraz MONIKA KRZYŻAK Publiczne Gimnazjum im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach Opiekun:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google