Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA,"— Zapis prezentacji:

1 Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA,

2 Co to są techniki projekcyjne?

3

4 Definicja Badania kliniczne Badania osobowości Badania motywacji Przykłady klasycznych technik projekcyjnych w psychologii TAT – Test Apercepcji Tematycznej TNZ – Test Niedokończonych Zdań Test Plam Rorschacha Obszary stosowania w psychologii Termin psychoanalityczny Projekcja => rzutowanie

5 Techniki projekcyjne w psychologii i poza nią Wystandaryzowane narzędzia Dostępne wskazówki dotyczące interpretacji TP poza psychologią (np. w badaniach marketingowych) TP w psychologii Narzędzia nie wystandaryzowane Brak opracowań dotyczących zasad interpretacji

6 Początki technik projekcyjnych w marketingu Lata 50-te Analogia do wykorzystania w psychiatrii - badanie nieuświadamianych (nieakceptowanych) motywów (często seksualnych) Dlaczego mężczyźni kupują szelki? Dlaczego mężczyźni lubią szybkie czerwone samochody? Dlaczego Amerykanie nie lubią suszonych śliwek?

7 Zmiany w funkcji nieświadomości nie chciane nieakceptowane zagrażające Obrona EGO Freud / psychoanaliza za dużo nieważne niepotrzebne Obrona UMYSŁU Podejście współczesne

8 Obszary uświadamiane Obszary nie uświadamiane Łatwy dostęp w badaniach Trudny dostęp w badaniach Świadomość vs. nieświadomość

9 Pierwsze ciasto w proszku (Morgan, 1988) Problem jajka Nieświadome mechanizmy wyborów konsumenckich Kawa rozpuszczalna Pedros problemy ze sprzedażą hipoteza – zły smak deklaracje respondentek => zły smak test ślepy – pozytywna ocena smaku technika projekcyjna – wizerunek marki Pieluszki Pampers Dla matki vs. dla dziecka

10 Zastosowanie technik projekcyjnych i wspomagających w obszarze badań ewaluacyjnych

11 Badania ewaluacyjne Główne obszary zastosowania technik projekcyjnych w ewaluacji Badania ex ante – zrozumienie problemu Badania ex post – wyjaśnienie sytuacji

12 Kiedy – funkcja technik projekcyjnych Potrzeba dotarcia do tego co dla człowieka nieświadome Nie zdaje sobie z tego sprawy (np. prawdziwych motywów zachowania) Potrzeba dotarcia do tego, czego osoba nie chce ujawnić Drażliwe, intymne tematy (wstyd) Robienie wrażenia, obawa przed wyrażeniem prawdziwych opinii Chęć zadowolenia moderatora Udrażnianie komunikacji Nie potrafi mówić (np. wizerunek marki) Torowanie myślenia emocjonalnego, intuicyjnego Kontrola nad opiniami pojedynczych uczestników Przerywnik, urozmaicenie wywiadu, pobudzenie dynamiki grupy Wyjście poza informacje pochodzące z wywiadu jakościowego

13 Przykłady technik projekcyjnych

14 Typy technik projekcyjnych Rodzaj zadania Tworzenie: rysunek, collage, planeta, test niedokończonych zdań Przypisywanie: skojarzenia, chmurki, personifikacja, chiński portret Wybór: foto sort Wykonanie Grupowe Indywidualne

15 Test niedokończonych zdań PRZYKŁADY Osoby, które dostały dotację unijną to Dotacja unijna spowoduje, że Największym problemem związanym z dotacją unijną jest Kiedy mam załatwić formalności związane z uzyskaniem dotacji to ZASADY seria niedokończonych zdań układanych dla potrzeb danego badania zastosowanie - poznanie emocjonalnych skojarzeń powiązanych z marką, produktem, sytuacją wskazany pilotaż

16 Testy rysunkowe ZASADY różne nazwy: Bubble test, Chmurki, Komiks zadanie osoby - wpisanie wypowiedzi bohatera rysunek powinien nie zawierać sugerujących szczegółów

17 Animalizacja ZASADY zadanie osoby – opisanie badanego obiektu jako zwierzęcia oparte na automatycznych skojarzeniach

18 Rodzina / wioska – techniki relacyjne ZASADY zadanie osoby – przyporządkowanie badanych obiektów do różnych pozycji w rodzinie lub w wiosce

19 Kolaż/ Collage ZASADY zadanie osoby – ułożenie z wycinków gazet kompozycję, która kojarzy im się w jakikolwiek sposób z badanym problemem Kompozycja może być układana indywidualnie lub grupowo

20 Technika projekcyjna Mieszkanie dla marek aparatów telefonicznych MIESZKANIE przytulne ciepło rodzinne ładne, czyste klasyczne, tradycyjne, proste, zawiera elementy nowoczesności trochę kiczowate różnokolorowe MARKA ciepła, bliska klasyczna bezpretensjonalna NOKIA

21 MIESZKANIE schludne, uporządkowane, czyste dobrze przemyślane nowoczesne, nowe wzornictwo panuje prostota dość pusto MARKA odległa, chłodna, budząca dystans techniczna nowoczesna SONY ERICKSON

22 Dzienniczki – zadania domowe ZASADY Osoba badana ma do wykonania różne zadania przez kilka kolejnych dni poprzedzających badanie Zadania te są omawiane w czasie wywiadu oraz analizowane po ich zakończeniu

23

24


Pobierz ppt "Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych Dr hab. prof. UW Dominika Maison Uniwersytet Warszawski Dom Badawczy Maison VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google