Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko."— Zapis prezentacji:

1 Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko

2 Nie wyrzucaj Opony rozkładają się około 100 lat.

3 Nie wyrzucaj W krajach Unii Europejskiej co roku pojawia się około 2600 tysięcy ton zużytych opon. Po przyjęciu do Unii dziesięciu nowych członków liczba ta wzrosła o około 500 tysięcy z czego ponad 130 tysięcy "wniosła" ze sobą Polska.

4 Nie wyrzucaj W większości krajów europejskich przyjęto zasadę odpowiedzialności producentów opon za ich zagospodarowanie po wycofaniu z użycia. Nie inaczej jest w Polsce. ". "Ustawa produktowa" nakłada na wprowadzających opony na rynek obowiązek odzysku 75% masy sprzedanych opon. Taki poziom przewidziany jest w roku 2007.

5 Odzyskuj! Formy odzyskiwana: Bieżnikowanie Recykling Spalanie Granulowanie Nowatorskie formy wykorzystania

6 Odzyskuj Recykling materiałowy polega na ponownym wykorzystaniu materiału, z którego zbudowana jest opona, czyli przede wszystkim rozdrobnionej gumy. Obecnie na rynku są dostępne dwie technologie rozdrabniania opon. Metoda klasyczna oparta jest na mechanicznym cięciu i rozcieraniu Metoda klasyczna oparta jest na mechanicznym cięciu i rozcieraniu w specjalnych urządzeniach zwanych strzępiarkami. w specjalnych urządzeniach zwanych strzępiarkami. Nowszą technologią jest tzw. technologia kriogeniczna, związana Nowszą technologią jest tzw. technologia kriogeniczna, związana z wykorzystaniem ciekłego azotu do zamrożenia opony i następnie rozdrobnieniu jej w młynach młotkowych.

7 Odzyskuj Bieżnikowanie opon to technologia pozwalająca na odzyskanie pierwotnych własności opony poprzez nałożenie nowego bieżnika w miejsce zużytego. Skąd pomysł? 70 do 80% masy opony stanowi jej korpus – czyli jej mechaniczna konstrukcja, a tylko pozostała część to zużywający się bieżnik. Ten korpus, zwany karkasem składa się ze specjalnie ułożonego splotu linek stalowych, oblany warstwami odpowiednio dobranej gumy. 70 do 80% masy opony stanowi jej korpus – czyli jej mechaniczna konstrukcja, a tylko pozostała część to zużywający się bieżnik. Ten korpus, zwany karkasem składa się ze specjalnie ułożonego splotu linek stalowych, oblany warstwami odpowiednio dobranej gumy. Całość ma za zadanie utrzymanie wewnątrz powietrza pod ciśnieniem (ok. 8-9 bar w samochodach ciężarowych), które dzięki swojej sprężystości najlepiej spisuje się przy przenoszeniu obciążeń pomiędzy podłożem a poruszającym się pojazdem. Całość ma za zadanie utrzymanie wewnątrz powietrza pod ciśnieniem (ok. 8-9 bar w samochodach ciężarowych), które dzięki swojej sprężystości najlepiej spisuje się przy przenoszeniu obciążeń pomiędzy podłożem a poruszającym się pojazdem.

8 Odzyskuj Granulat gumowy połączony lepiszczem polimerycznym to doskonały materiał na nowej generacji nawierzchnie boisk sportowych i placów zabaw. Na łatwej w konserwacji "gumowej murawie", która ma dużą zdolność amortyzowania upadku, biegają nie tylko dzieciaki, ale także najlepsi piłkarze - UEFA i FIFA wyraziły zgodę na prowadzenie rozgrywek mistrzowskich na boiskach pokrytych sztuczną darnią.

9 Odzyskuj Jednym z bardziej widowiskowych sposobów niszczenia opony jest tzw. Palenie gumy. Zniszczone w ten sposób opony można następnie oddać do cementowni gdzie zostaną one spalone przy produkcji cementu.

10 Odzyskuj Stosując paliwa alternatywne, spala się wszystko to, co nie nadaje się już do wykorzystania jako surowce wtórne, m.in. odpady z przemysłu gumowego, zużyte opony, kawałki drewna i tekstyliów, odpady przemysłu papierniczego, spożywczego, a także materiały palne z rozbiórki złomowanych samochodów.

11 Odzyskuj Zainteresowanie "gumowymi drogami", modyfikowanymi granulatem lub miałem gumowym, mimo ich niewątpliwych zalet, jest niewielkie ze względu na koszty. Porowaty asfalt z domieszką gumowego odpadu ma większą przyczepność, jest odporny na pękania i tłumi hałas. W Europie drogi tego typu stosuje Portugalia…

12 Odzyskuj Guma w asfalcie pochodzi z utylizacji opon samochodowych. Można dodawać ją na dwa sposoby: Metodą suchą Metodą mokrą Skuteczne jest stosowanie mokrej metody, w której bardzo twarde elementy asfaltu połączone są z masą, która skleja całość. W ten sposób tworzy mieszankę mineralno- bitumiczną. Nawierzchnia gumowa przykrywa rysy i spękania na podłożu. Wówczas woda nie wnika w jezdnię i nie powstają dziury. Dla kierowców oznacza to większy komfort jazdy.

13 Odzyskuj Bardzo nowatorskim sposobem na wykorzystanie zużytych opon jest sztuka i moda.

14 Odzyskuj Rzeźby wykonane z opon Przykład zastosowania opon jako małej architektury

15 Odzyskuj Z opon można wykonywać rzeźby, biżuterię, torebki, a także przedmioty codziennego użytku np. koszyki, paski, fotele, wiązanki.

16 Odzyskuj

17 Koszyk wykonany z opon Fotel ogrodowy z opon samochodowych

18 Nowe życie opony- ekologiczna moda

19 Odzyskuj Mała architektura

20 Odzyskuj

21 Wykorzystanie w architekturze wnętrz

22 Odzyskuj Co można wykorzystać złomując samochód

23 Chroń środowisko !!! Oddając zużyte opony do bieżnikowania, spalania w cementowniach lub do przeróbki na granulat przyczyniamy się do zmniejszenia ilości opon wyrzucanych na tzw. dzikie wysypiska oraz do spadku zanieczyszczenia środowiska.

24 Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko


Pobierz ppt "Gumowy surowiec Nie wyrzucaj- odzyskuj- chroń środowisko."

Podobne prezentacje


Reklamy Google