Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Paweł Urbańczyk INSTYTUT KOLEJNICTWA Laboratorium Badań Taboru Pracownia Hamulców w Krakowie POLITECHNIKA KRAKOWSKA Wydział Mechaniczny Instytut Pojazdów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Paweł Urbańczyk INSTYTUT KOLEJNICTWA Laboratorium Badań Taboru Pracownia Hamulców w Krakowie POLITECHNIKA KRAKOWSKA Wydział Mechaniczny Instytut Pojazdów."— Zapis prezentacji:

1 Paweł Urbańczyk INSTYTUT KOLEJNICTWA Laboratorium Badań Taboru Pracownia Hamulców w Krakowie POLITECHNIKA KRAKOWSKA Wydział Mechaniczny Instytut Pojazdów Szynowych Wpływ odkształceń cieplnych wstawek nowej konstrukcji na pracę hamulca klockowego pojazdu szynowego

2 2 99 % 94 % 95 %

3 3 Pękanie i nierównomierne zużycie Problemy eksploatacyjne

4 4 Uszkodzenia powierzchni koła

5 5 Odkształcenia cieplne wstawki Przyczyna: gradient temperatury gradient temperaturySkutki: nierównomierny rozkład nacisków jednostkowych nierównomierny rozkład nacisków jednostkowych podwyższone wartości nacisków jednostkowych podwyższone wartości nacisków jednostkowych pogorszenie skuteczności hamulca pogorszenie skuteczności hamulca przyspieszone i nierównomierne zużycie wstawek (i kół) przyspieszone i nierównomierne zużycie wstawek (i kół)

6 6 Współpraca z kołem

7 7 Cele pracy NAUKOWY Określenie wpływu nowej konstrukcji wstawki segmentowej na rozkład nacisków jednostkowych na powierzchni tarcia UTYLITARNY Opracowanie nowej konstrukcji żeliwnej wstawki hamulcowej umożliwiającej zwiększenie jej trwałości eksploatacyjnej poprzez zmniejszenie wpływu odkształceń cieplnych na rozkład nacisków jednostkowych w strefie tarcia.

8 8 Teza Wstawka segmentowa dzięki zwiększonej podatności promieniowej cechuje się: zmniejszonymi odkształceniami cieplnymi zmniejszonymi odkształceniami cieplnymi bardziej równomiernym rozkładem nacisków w strefie tarcia (i zmniejszonym zużyciem) bardziej równomiernym rozkładem nacisków w strefie tarcia (i zmniejszonym zużyciem) zmniejszonymi wartościami maksymalnych nacisków jednostkowych (i wyższym współczynnikiem tarcia) zmniejszonymi wartościami maksymalnych nacisków jednostkowych (i wyższym współczynnikiem tarcia) wyższą skutecznością i stabilnością pracy hamulca (w różnych warunkach atmosferycznych) wyższą skutecznością i stabilnością pracy hamulca (w różnych warunkach atmosferycznych)

9 9 Zakres pracy SKONSTRUOWANIE SKONSTRUOWANIE WYPRODUKOWANIE WYPRODUKOWANIE BADANIA BADANIA OCENA OCENA segmentowej żeliwnej wstawki hamulcowej

10 10 Segmentowa wstawka hamulcowa Wstawka segmentowa Zgłoszenie patentowe nr P

11 11 Klasyczna i segmentowa wstawka hamulcowa

12 12 Baza porównawcza Bazę porównawczą stanowią wyniki: eksploatacji obserwowanej eksploatacji obserwowanej badań skuteczności hamulca badań skuteczności hamulca badań odporności na obciążenia cieplne badań odporności na obciążenia cieplne badań stanowiskowych badań stanowiskowych klasycznych żeliwnych wstawek hamulcowych

13 13 Badania wstawek segmentowych Układ klocków:2×Bgu (skala 1:1) Metodyka:wg UIC dla wstawek LL (rozszerzona) Stanowisko:Instytut Kolejnictwa

14 14 Powierzchnia cierna wstawek klasycznych i segmentowych

15 15 Wyniki badań

16 16 Wnioski Dla wstawek segmentowych wykazano: brak obszarów zwiększonych obciążeń cieplnych, brak obszarów zwiększonych obciążeń cieplnych, poprawną współpracę z kołem, poprawną współpracę z kołem, poprawę skuteczności hamulca, poprawę skuteczności hamulca, zmniejszenie wrażliwości na warunki klimatyczne, zmniejszenie wrażliwości na warunki klimatyczne, brak nierównomiernego zużycia (konieczna eksploatacja obserwowana), brak nierównomiernego zużycia (konieczna eksploatacja obserwowana), co oznacza, że: zmniejszone zostały odkształcenia cieplne wstawki, zmniejszone zostały odkształcenia cieplne wstawki, uzyskano równomierny rozkład nacisków jednostkowych na powierzchni styku wstawki i koła. uzyskano równomierny rozkład nacisków jednostkowych na powierzchni styku wstawki i koła.

17 17 Propozycje przyszłych prac Przed wdrożeniem wstawek segmentowych do eksploatacji powinny zostać przeprowadzone: badania ruchowe pojedynczego pojazdu badania ruchowe pojedynczego pojazdu eksploatacja obserwowana eksploatacja obserwowana

18 18 Korzyści dla Instytutu Kolejnictwa rozszerzenie wiedzy dotyczącej zachowania par ciernych hamulca klockowego rozszerzenie wiedzy dotyczącej zachowania par ciernych hamulca klockowego możliwość wdrożenia do eksploatacji wstawek segmentowych możliwość wdrożenia do eksploatacji wstawek segmentowych prowadzenie badań ruchowych i eksploatacji obserwowanej prowadzenie badań ruchowych i eksploatacji obserwowanej

19 19 Dziękuję za uwagę …


Pobierz ppt "Paweł Urbańczyk INSTYTUT KOLEJNICTWA Laboratorium Badań Taboru Pracownia Hamulców w Krakowie POLITECHNIKA KRAKOWSKA Wydział Mechaniczny Instytut Pojazdów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google