Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMartyn Szlęk Został zmieniony 11 lat temu
1
…to nie tylko wiedza z zakresu języka polskiego…
Wiedza o kulturze… …to nie tylko wiedza z zakresu języka polskiego…
2
ŚWIAT FANTASTYKI
3
FANTASTYKA Polega na kreowaniu istot, które są wytworem wyobraźni, części świata lub całej rzeczywistości zupełnie odmiennej od tej, którą znamy z życia. Cechuje ją duża swoboda w zakresie konstrukcji świata przedstawionego i postaci bohaterów. Swoboda niekoniecznie jednak oznacza absolutną dowolność – wiele utworów z tej kategorii zostaje umieszczonych w pseudorzeczywistości lub rzeczywistości wygenerowanej
4
GATUNKI FANTASTYKI science fiction fantasy horror gra fabularna
5
SCIENCE FICTION „Jest tym, co może się wydarzyć – jednak z reguły nie chcielibyśmy tego.” Arthur C. Clark
6
inaczej: fantastyka naukowa;
opisuje wydarzenia umiejscowione w przyszłości (wobec czasów autora) i opiera się na hipotetycznym rozwoju nauki i techniki; najbardziej charakterystyczne motywy to umiejscowienie akcji w innych galaktykach, zamknięcie jej na pokładzie statku kosmicznego, wędrówka w czasie, kontakt z obcą cywilizacją; bywa także(rzadko), że spora część akcji toczy się w przeszłości.
7
Zawiera takie cechy jak:
specyficzny typ czasoprzestrzeni, neologizmy związane z rozwojem techniki, kontakt z obcą cywilizacją, podróż w czasie, cudowne lub tragiczne skutki wynalazków technicznych i odkryć naukowych.
8
Literatura fantastycznonaukowa
9
Jej tradycje sięgają początków XIX w
Jej tradycje sięgają początków XIX w., choć jej prawdziwy początek przypada na lata 60. XIX wieku i związany jest z rozwojem zarówno powieści przygodowej, jak i techniki.
10
Mary Shelley ( – )
11
„Frankenstein” (1818 r.)
12
Jules Verne ( – )
13
„Wyprawa do wnętrza Ziemi” (1864 r.)
14
„Pięć tygodni w balonie” (1864 r.)
15
Herbert George Wells (21.09.1866 – 13.08.1946)
16
„Wehikuł czasu” (1895 r.)
17
„Wyspa doktora Moreau” (1896 r.)
18
Robert Anson Heinlein (07.07.1907 – 08.05.1988)
19
„Obcy w obcym kraju” (1962 r.)
20
„Władcy marionetek” „Drzwi do lata” (1951 r.) (1957 r.)
21
Stanisław Lem ( )
22
„Solaris” (1961 r.)
23
„Cyberiada” (1965 r.)
24
FILM SCI-FI
25
„2001: Odyseja kosmiczna” (1968 r.) Stanley Kubrick
26
„Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (1977 r.) Steven Spielberg
27
„Gwiezdne wojny” (1977-2005) George Lucas
30
Cykl filmów Alien (od 1979 r.)
31
„Łowca androidów” (1982 r. ) Ridley Scott na motywach powieści P. K
„Łowca androidów” (1982 r.) Ridley Scott na motywach powieści P. K. Dicka „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”
32
Trylogia: „Terminator” (1984, 1991, 2003 r.) James Cameron
33
Trylogia: „Matrix” (1999, 2003 r.) Andy, Larry Wachowscy
34
FANTASY „Jest tym, co nie jest w stanie się realnie wydarzyć – chociaż zazwyczaj marzymy, żeby się wydarzyło.” Arthur C. Clark
35
Cechy gatunku: umiejscowienie w fikcyjnym świecie, w którym poza zwykłymi prawami fizyki i biologii działa też magia oraz inne nadnaturalne moce; pojawia się rozległy zestaw rekwizytów swobodnie zaczerpniętych ze średniowiecza i starożytności; występują istoty mityczne lub baśniowe; Zawiera elementy niewystępujące w świecie realnym i niemożliwe do wytłumaczenia w sposób naukowy
36
wydarzenia i postacie są nacechowane realizmem
(o ile pominie się elementy niewytłumaczalne). unika się sformułowań takich jak „w odległym kraju” lub „dawno temu”; niejednokrotnie ukryte są aluzje do współczesności oraz jej realnych problemów; psychologia postaci, ich motywacje i zachowania są przedstawione realistycznie.
37
LITERATURA FANTASY
38
Terry Pratchett (ur r.)
39
Cykl „Świat dysku” (od 1983 r.)
40
Trylogia Nomów Cykl o Johnnym Maxwellu (1989-1990) (1992-1995)
41
J. K. Rowling (ur r.)
42
Seria: „Harry Potter” (1997-2007)
I Kamień Filozoficzny I Komnata Tajemnic I Więzień Azkabanu I Czara Ognia I Zakon Feniksa I Książę Półkrwi I Insygnia Śmierci
43
John Ronald Reuel Tolkien (03.01.1892 – 02.09.1973)
44
„Hobbit” „Władca pierścieni” (1937 r.) (1954-1955)
45
FILM FANTASY
46
„Conan Barbarzyńca” (1982 r.) John Milius
47
„Zaklęta w sokoła” (1985 r.) Richard Donner
48
„Nieśmiertelny” (1986 r.) Russel Mulcahy
49
„Eragon” (2006 r.) Stefen Fangmeier na motywach powieści Christophera Paolini pt. „Eragon”
50
„Volkodav. Ostatni z rodu Szarych Psów” (2006 r.) Nikolaj Lebiediew
51
MUZYKA FANTASY
52
Nightwish
53
„Są tylko dwie rzeczy, które jednoczą ludzi:
HORROR „Są tylko dwie rzeczy, które jednoczą ludzi: strach i interes.” Napoleon Bonaparte
54
polega na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się do zjawisk nadprzyrodzonych zadaniem horroru jest wywołanie lęku i niepokoju u odbiorcy utworu; pojawiające się w świecie utworu zjawiska fantastyczne podważają ustalone na początku i akceptowane przez bohaterów prawa świata.
55
LITERATURA GROZY
56
Howard Phillips Lovecraft (20.08.1890 – 15.03.1937)
57
Mitologia Cthulhu Według Lovecrafta w fikcyjnej księdze Necronomicon jest dwuwiersz przepowiadający powrót Cthulhu: „Nie jest umarłym ten który spoczywa wiekami, nawet śmierć może umrzeć wraz z dziwnymi eonami.”
58
Stephen Edwin King (ur. 21.09.1947 r.)
59
„Carrie” „Lśnienie” (1974 r.) (1977 r.)
60
„Oczy smoka” „Misery” (1987 r.)
61
Graham Masterton (ur. 16.01.1946 r.)
62
„Kostnica” „Wyklęty” (1978 r.) (1983 r.)
63
„Zjawa” „Piąta czarownica” (1995 r.) (2008 r.)
64
FILM GROZY
65
„Gabinet doktora Caligari” (1920 r.) Robert Wiene
66
„Nosferatu - symfonia grozy” (1922 r.) Friedrich Wilhelm Murnau
67
„Psychoza” (1960 r.) Alfred Hitchcock
68
„Noc żywych trupów” (1968 r.) George A. Romero
69
„Teksańska masakra piłą mechaniczną” (1974 r.) Tobe Hooper
70
„Laleczka Chucky” (1988 r.) Tom Holland
71
„Blair Witch Project” (1999 r.) Daniel Myrick, Eduardo Sanchez
72
„The Grudge – Klątwa” (2003 r.) Takashi Shimizu
73
ROLE-PLAYING GAME „- Ok panowie, losujemy postacie... - Ja chce być naramiennikiem!!” Warhammer
74
gra, w której gracze (od jednego do kilku) wcielają się w role fikcyjnych postaci;
rozgrywka toczy się w fikcyjnym świecie, istniejącym tylko w wyobraźni grających; celem jest rozegranie gry według zaplanowanego scenariusza i osiągnięcie umownie określonych lub indywidualnych celów, przy zachowaniu wybranego zestawu reguł, zwanego mechaniką gry.
75
Wampir: Maskarada (1992 r.)
76
Warhammer (1986 r.)
77
Dungeons & Dragons (1974 r.)
78
PODSUMOWANIE
79
FANTASTYKA Polega na kreowaniu istot, które są wytworem wyobraźni, części świata lub całej rzeczywistości zupełnie odmiennej od tej, którą znamy z życia. Cechuje ją duża swoboda w zakresie konstrukcji świata przedstawionego i postaci bohaterów. Swoboda niekoniecznie jednak oznacza absolutną dowolność – wiele utworów z tej kategorii zostaje umieszczonych w pseudorzeczywistości lub rzeczywistości wygenerowanej
80
Fantastyka naukowa; opisuje wydarzenia umiejscowione w przyszłości (wobec czasów autora) i opiera się na hipotetycznym rozwoju nauki i techniki; najbardziej charakterystyczne motywy to umiejscowienie akcji w innych galaktykach, zamknięcie jej na pokładzie statku kosmicznego, wędrówka w czasie, kontakt z obcą cywilizacją; bywa także(rzadko), że spora część akcji toczy się w przeszłości.
81
Cechy: specyficzny typ czasoprzestrzeni;
neologizmy związane z rozwojem techniki; kontakt z obcą cywilizacją; podróż w czasie; cudowne lub tragiczne skutki wynalazków technicznych i odkryć naukowych.
82
Przedstawiciele: Przykłady filmów: Mary Shelley Jules Verne
Herbert George Wells Robert Anson Heinlein Stanisław Lem Przykłady filmów: „2001: Odyseja kosmiczna” „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” „Gwiezdne wojny” Alien „Łowca androidów” „Terminator” „Matrix”
83
Fantasy umiejscowienie w fikcyjnym świecie, w którym poza zwykłymi prawami fizyki i biologii działa też magia oraz inne nadnaturalne moce; pojawia się rozległy zestaw rekwizytów swobodnie zaczerpniętych ze średniowiecza i starożytności; występują istoty mityczne lub baśniowe; Zawiera elementy niewystępujące w świecie realnym i niemożliwe do wytłumaczenia w sposób naukowy
84
wydarzenia i postacie są nacechowane realizmem
(o ile pominie się elementy niewytłumaczalne). unika się sformułowań takich jak „w odległym kraju” lub „dawno temu”; niejednokrotnie ukryte są aluzje do współczesności oraz jej realnych problemów; psychologia postaci, ich motywacje i zachowania są przedstawione realistycznie.
85
Przedstawiciele Przykłady filmów: Terry Pratchett J. K. Rowling
John Ronald Reuel Tolkien Przykłady filmów: „Conan Barbarzyńca” „Zaklęta w sokoła” „Nieśmiertelny” „Eragon” „Volkodav. Ostatni z rodu Szarych Psów”
86
Horror polega na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się do zjawisk nadprzyrodzonych zadaniem horroru jest wywołanie lęku i niepokoju u odbiorcy utworu; pojawiające się w świecie utworu zjawiska fantastyczne podważają ustalone na początku i akceptowane przez bohaterów prawa świata.
87
Przedstawiciele: Przykłady filmów: Howard Phillips Lovecraft
Stephen Edwin King Graham Masterton Przykłady filmów: Gabinet doktora Caligari” „Nosferatu - symfonia grozy” „Psychoza” „Noc żywych trupów” „Teksańska masakra piłą mechaniczną” „Laleczka Chucky” „Blair Witch Project” „The Grudge – Klątwa” (2003 r.)
88
Anna-Maria Świerczyna V ASK
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.